بازدید 3243
نجفی:

جلوی حرکت پاندول وار رشد اقتصادی را بگیریم

مشاور اقتصادی رئیس جمهور می‌گوید در سال‌های اخیر وضعیت اقتصادی کشور بهبود چشم‌گیری یافته و امروز به رشد اقتصادی قابل ملاحظه‌ای رسیده‌ایم و باید بتوانیم این وضعیت را در سال‌های آینده نگه داریم همچنان که برای تامین اقتصاد ایران حداقل به اقتصاد شش درصدی نیاز داریم ضمن این‌که باید جلوی حرکت پاندول‌وار رشد را بگیریم.
کد خبر: ۶۷۱۳۸۱
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۰ 25 February 2017
مشاور اقتصادی رئیس جمهور می‌گوید در سال‌های اخیر وضعیت اقتصادی کشور بهبود چشم‌گیری یافته و امروز به رشد اقتصادی قابل ملاحظه‌ای رسیده‌ایم و باید بتوانیم این وضعیت را در سال‌های آینده نگه داریم همچنان که برای تامین اقتصاد ایران حداقل به اقتصاد شش درصدی نیاز داریم ضمن این‌که باید جلوی حرکت پاندول‌وار رشد را بگیریم.

به گزارش ایسنا، محمدعلی نجفی – مشاور اقتصادی رئیس جمهوری – در همایش جایزه ملی مدیریت مالی که هفتم اسفندماه در سالن اجلاس سران برگزار شد، اظهار کرد: اقتصادمان در ۳۸ سال گذشته افت و خیزهایی داشته است و در دوره میانه هشت ساله نیز اوضاع وخیم‌تر شد. وضعیتی که طی آن هشت سال تجربه شد آثار خود را از سال ۱۳۹۱ در حوزه اقتصادی نشان داد و علاوه بر آثار اعمال تحریم‌ها، سوء‌مدیریت در آن هشت سال وضعیت اقتصادی کشور را بهم ریخت. همچنان که دیدیم در سال ۱۳۹۱ بعد از ۱۹ سال شاهد رشد اقتصادی منفی بودیم و آن منفی ۶.۸ درصدی.

وی ادامه داد: متاسفانه در سال ۱۳۹۲ نیز باز شاهد رشد اقتصادی منفی بودیم که در تاریخ اقتصادی ایران بعد از انقلاب با در نظر گرفتن دوران جنگ تجربه دو سال متوالی رشد اقتصادی منفی بی‌سابقه بوده است.

نجفی همچنین تصریح کرد: از سویی دیگر در سال ۱۳۹۲ شاهد بزرگ‌ترین شوک ارزی در کشور بودیم و نرخ ارز در مدتی کوتاه سه برابر افزایش پیدا کرد که تبعات آن هنوز برای فعالان اقتصادی بخش خصوصی تحمیل می‌شود و اکنون هنوز بخش خصوصی در تسویه بدهی‌های ارزی آن دوران خود دچار مشکل است.

مشاور اقتصادی رئیس جمهوری گفت: در کنار این موارد بیشترین تورم بعد از انقلاب یعنی تورم ۳۵ درصدی را تجربه کردیم و مشکلات نظام بانکی، بدهی‌های دولت و غیره اقتصاد ایران را به یک رکود سخت و عمیق فرو برد تا این‌که در سال ۱۳۹۲ دولت یازدهم بر سر کار آمد و تلاش کرد که در مسیری تازه برنامه‌ جدیدی را در پیش بگیرد.

وی همچنین اظهار کرد: دولت در سه سال و نیم گذشته تلاش کرد وضعیت شاخص‌های اقتصادی را ترمیم کرده که رشد منفی را به رشد مثبت تبدیل کند و سیاست‌های ارزی به کار برد که بازار ارز را به آرامش برساند. در همین مدت تورم به میزان قابل توجهی کاهش یافت و طبق آخرین آمارهای بانک مرکزی تورم در بهمن‌ماه سال جاری به ۸.۷ درصد رسیده است، ولی با این حال برخی مشکلات اقتصادی کماکان وجود دارد.

نجفی با اشاره به این‌که در سال‌های آتی سال‌های حساسی برای ترمیم اقتصاد ایران است، بیان کرد: سال‌های آینده برای حل مشکلات اقتصادی کشور و به‌ طور کلی آینده کشور حساس و تعیین‌کننده است. ما برای ترمیم اقتصاد ایران حداقل رشد شش درصدی نیاز داریم که البته طبق فرامین مقام معظم رهبری باید برای رشد هشت درصدی برنامه‌ریزی کنیم و رشد اقتصادی را از حرکت پاندول وار آن نجات دهیم. اکنون ما در ۱۲ استان کشور در میان جمعیت تحصیلکرده بیکاری ۴۰ درصدی داریم. در سه استان ۳۵ درصد و در باقی استان‌ها بین ۳۰ تا ۴۰ درصد تا بیکاری به یک بهمن بزرگ تبدیل نشده باید برای آن برنامه‌ریزی کرد.

مشاور اقتصادی رئیس جمهوری همچنین به موضوع برجام اشاره کرد و گفت: این درست نیست که برجام به دستاوردهای مورد انتظار خود نرسیده است گر چه البته انتظارات فراتر از آن بود که امروز مشاهده می‌کنیم ولی به هرحال روابط بین‌المللی ما و جذب سرمایه از خارج حاصل برجام است. آمارها نشان می‌دهد که در پسابرجام ۱۱ میلیارد دلار سرمایه خارجی جلب اقتصاد ایران شد که از این میزان ۱.۵ میلیارد دلار جذب شده است.

وی ادامه داد: در یکی دو سال اخیر دولت ابزارهای مالی جدیدی را وارد بازار مالی کرده است، اکنون یکی از بزرگ‌ترین مشکلات‌مان در بخش مدیریت ارتباط با جهان بین‌الملل است که در آن هشت سال کذایی در این موضوع ضعیف‌تر شدیم و انتظار می‌رود که در این زمینه اقدامات مفید و موثر صورت گیرد. یکی دیگر از موضوعاتی که دولت باید در نظر گرفته و در جهت اصلاح اقدام کند موضوع مالیات است که خوشبختانه باید بگویم که دولت به مالیات صرفا نگاه کسب درآمدی ندارد و از آن به عنوان یک ابزار اقتصادی استفاده می‌کند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار