بازدید 9226

شغل هست ولی روحیه کار نیست!

کد خبر: ۶۷۱۰۳۱
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۹ 25 February 2017
فعالان حوزه کار می‌گویند ایجاد شغل تنها به پول و نقدینگی نیاز ندارد و اگر فرهنگ کار و روحیه کار کردن تقویت شود دیگر کسی بیکار نمی‌ماند.

به گزارش ایسنا، امروز بیکاری جوانان به دغدغه خاطری برای همه خانواده‌ها تبدیل شده است. دولت می‌خواهد بازار کار را به تحرک درآورد و دنبال آن است که چاره‌ای اساسی برای اشتغال جوانان و جویندگان کار بیندیشد. اشتغال و ایجاد شغل موضوعی فرابخشی است که توجه به آن عزم و اهتمام جدی همه مسئولان و دستگاهها را می‌طلبد.

برابر آمارها نزدیک به ۵.۶ میلیون دانشجوی در حال تحصیل آماده ورود به بازار کار هستند و علاوه بر فارغ التحصیلان، سالانه بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر نیز وارد این بازار می‌شوند.

کارشناسان می‌گویند در بسیاری از رشته‌های دانشگاهی که جوانان از آنها فارغ التحصیل می‌شوند، بازار کاری وجود ندارد و منطبق نبودن رشته‌های تحصیلی با نیاز بازار کار مشکلی است که گریبان بیشتر دانش آموختگان را گرفته‌ است.

سالهای سال است که دانشگاه‌ها با ایجاد و آموزش رشته‌های مختلف در حال تشویق جوانان برای ورود به عرصه‌های تحصیلی هستند بی‌ آنکه پژوهشی کاربردی در این خصوص که آیا تحصیلات آکادمیک و تئوریک توان حل نیازهای بازار کار را دارند صورت داده باشند.

علی اصلانی - عضو کانون عالی شوراهای اسلامی کار - در این باره معتقد است: بیکاری تحصیل‌کردگان و دانش آموختگان اصلی‌ترین مشکل حال کشور است و بخش اعظمی از فارغ التحصیلان به دلیل آنکه آموزشهای لازم برای ورود به بازار کار را ندیده‌اند، نمی‌توانند متناسب با نیاز بازار برای خود شغلی پیدا کنند.

او می‌گوید: این مساله در مورد افراد دیپلم دیده نمی‌شود، چون به سرعت با هر آگهی شغلی تحت عنوان کارگر کارخانه یا کارگر ساختمانی مشغول کار می‌شوند ولی فارغ التحصیلان عمدتا دنبال کارهای اداری و استخدام دولتی هستند به همین دلیل به سختی جذب بازار کار می‌شوند.

این مقام مسئول کرگری تاکید دارد که ایجاد اشتغال تنها نیازمند نقدینگی نیست و فرهنگ کار مهمترین عامل ایجاد شغل است؛ ‌ به عبارتی ایجاد شغل قبل از وام روحیه کار می‌خواهد.

او می‌گوید: در بیشتر سریالها فرهنگ کار خیلی کمرنگ است. اکثر جوانان سوار بر خودروهای خارجی لوکس نشان داده می‌شوند که در آپارتمان‌های گران قیمت بالا شهر سکونت دارند و داستان سریالی که کشاورز را قهرمان نشان بدهد، دیگر نوشته نمی‌شود بنابر این جوانان وقتی چنین فرهنگی را الگو می‌گیرند طبیعی است که دیگر به سراغ شغل‌های قدیمی نمی‌روند لذا وزارت کار باید با جدیت روی این مساله کار کرده و ترویج فرهنگ کار را به شکل جدی‌تر دنبال کند.

به گزارش ایسنا، در حال حاضر ذائقه فارغ التحصیلان دانشگاهی به دلایل مختلفی از قبیل داشتن تحصیلات بالا، مدرک دانشگاهی، شأن و منزلت و دستمزد بیشتر تغییر یافته به نحوی که از پذیرش و قبول هر نوع کاری سرباز می‌زنند. از سوی دیگر به همان نسبت واقعیت مشاغل در بازار کار هم تغییر کرده است.

نظام عرضه و تقاضا در تعادل با هم قرار ندارد و آموزشهای دانشگاهی منطبق با نیاز بازار کار نیست؛ بر این اساس به نظر می‌رسد که لزوم شناسایی ظرفیتها و قابلیتهای نیروی کار و انطباق آن با ایجاد فرصتهای شغلی جدید امری ضروری است.

وزارت کار با اجرای طرح" تکاپو" درصدد ایجاد فرصتهای شغلی جدید برای کارجویان با تکیه بر ظرفیتها و مزیتهای هر منطقه است. تکاپو طرحی است که بر پایه مطالعات منطقه‌ای، مزیتهای اشتغال و ظرفیتهای هر استان و تعداد فارغ التحصیلان آن را به دقت شناسایی کرده و بر مبنای نیاز بازار جذب کار می‌کند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۰
انتشار یافته: ۱۶
کدوم بازار کار وقتی اهواز 140 روز گرد و خاکه ؟! وقتی تهران از صبح ترافیکه تا شب ؟!
کدوم بازار کار وقتی کل حقوقی که میگیری باید بدی کرایه خونه و کرایه رفتن سر کار ؟!
بسمه تعالی
اون چیزی که شما ازش به عنوان روحیه کار یاد میکنید، یعنی اینکه یه عده بیگاری کنند و یه عده حق اونا رو بالا بکشن.
باز هم فرافکنی
اره خوب مثلا فوق لیسانس عمران میتونه بره بیل بزنه یا مهندس برق میتونه بره آدامس بفروشه ولی حسش نیست
پاسخ ها
امیر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۷ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۷
دوست عزیز
حالا نه به این شوری که شما میگین و نه به بی نمکی که الان دور و بر تون رو نگاه کنین ، ماشاالله افراد تحصیلکرده خیلی خیلی زیادن

الان ما تو شرکت ما، هر کس برای کار متقاضی هستش یا معرفی میشه ، حد اقل لیسانس هستن و توقع حقوق و مزایای یک مهندس با تجربه رو دارن ، در صورتی که ما در به در دنبال نیروی کارگری و کارگر متخصص میگردیم ....
وقتی که دولتها برای پایین آوردن آمار بیکاری به فکر ایجاد انواع دانشگاه برای به عقب انداختن سن جمعیت جویای کار افتادند مشکلات ذیل بوجود آمد :
1- هزینه های سرسام اور دانشجویان یکار
2- بالا رفتن سن جمعیتی که جویای کار هستند و در نتیجه کمتر شدن انگیزه و شور کار کردن
3- بالا رفتن انتظارات جوانان به صورتی که خود را قشری تحصیلکرده میدانستند .
4- افزایش سن ازدواج
5- جمعیت جویای کار با سن بالاتر و در نتیجه انرژی کمتر ( یک دیپلمه در 18 سالگی دنبال کار میگردد ولی یک فوق لیسانس در 26 سالگی )
6- افزایش انحراف در بین دانشجویان .
7- فشار اقتصادی بر خانواده ها .
و ...
واقعا نمیدانید اشکال کار در کجاست ؟
با این واردات که تو کشور هست کار کجا بود.من رشته مکانیک خوندم سابفه کار هم دارم نرم افزار هم بلد هستم.معرفی کنید؟
یکی از عمده مشکلات پسران در سن ازدواج، شرط "شغل اداری" داشتن از سوی دخترهاست
متاسفانه تعداد زیادی از افراد جویای کار دنبال کار اسان و درامد نجومی هستند . برای استخدام چند کارگر ساده دیپلم با حقوق و مزایای قانونی ناچار به مصاحبه با تعداد زیادی شدیم اما هیچ کدام حاضر به کارگری نبودند .
در کنار این مسئله ، رفتارهای بچه گانه ای که حاکی از عدم بلوغ هست هم متاسفانه زیاد شده . وقتی آقای23- 24 ساله با پدرش برای مصاحبه شغلی میاد و برای هر چیزی وابسته به والدینش هست و یا وقتی مادرش زنگ میزنه و میخواد مثل دبستان رفتار و غیبتش رو توجیه کنه اطمینانی به وجود نمیاره
هر وقت حقوق و دستمزد در حدی تعریف بشه که تامین تمام هزینه های اساسی زندگی رو تضمین کنه و باعث آرامش خاطر جامعه بشه، ضابطه به جای رابطه، برقرار بشه، سود های بانکی تقلیل پیدا کنه و افراد جامعه، با مشوق های مالی و آکادمیک به تولید دانش، تکنولوژی و توسعه اقتصادی ترغیب بشن، اون وقت باید انتظار داشت، روحیه کاری و فرهنگ سخت کوشی بالا بره.
اگه شغل هست به من معرفی کنید تا کار کنم
فوق لیسانس کامپیوتر نرم افزار
با این صحبتها نمیشه صورت مسئله رو پاک کرد...کشوری که در 10 سال اخیر رشد اقتصادی منفی تا حداکثر 1 درصدی داشته و در همین 10 سال 15 میلیون جوان به سن کار رسیدن دیگه وضعیت موجود نیازی به کارشناسی و..غیره نداره..مگر اینکه به علم اقتصاد اعتقادی نداشته باشیم!
متاسفانه همه چیز اشباع شده اونم توسط جنس چینی. من رفتم تولیدی کیف و کفش بزنم دیدم چینی ارزون تر هست هرکاری کنم باز چینی ارزون تر میشه رفتم پراهن تولید کنم اونم همین مورد رو داشت رفتم زمین کشاورزی بخرم کشاورزی کنم گفتند آب نیست برای کشاورزی حتی با دولت قبلی کلی نامه نگاری کردم گفتند آب نیست و نمیشه اختصاص داد. رفتم تولید ظروف پلاستیکی دیدم آمادشو از چین میارن یک ریال . بی خیال تولید شدم رفتم مغازه بزنم ده ها شغل رو صددرصد بررسی کردم هیچ کدام سودده نبود و منظورم از سود توقع سود چند میلیونی نداشتم فقط برای اینکه بیکار نباشم و ماهی یک تا دومیلیون در بیارم دنبال این مشاغل بودم. خلاصه هر مغازه ای رو بررسی کردم میگفتن خیلی بد هست (البته با بودجه من) و تنها مغازه ای که دیدم خوبه ساندویچی بود که اونهم بعد از تحقیق فراوان عده ای کاربلد گفتند اگر کارت توی مغازه اجاره ای بگیره بعد دو سال صددرصد صاحب مغازه قرارداد رو تمدید نمیکنه و همون شغل رو اونجا ادامه میده و تورو میندازه بیرون بعد فهمیدم از اول راه رو اشتباه اومدم و باید یک مغازه میخریدم. رفتم دنبال خرید مغازه دیدم اگر همون اول که دنبال تولیدی بودم مغازه رو با اون پول میشد بخرم ولی حالا از حدود ده سال پیش تا الان قیمت ها چند ده برابر شده و مغازه هم نمیتونم بخرم . در همین گیر و دار بودم که یه فردی که دستی بر اقتصاد داشت گفت تنها راهی که داری اینه پولت رو بزاری حساب بلند مدت و سودش رو بگیری حتی الان که هجده درصد هست میصرفه چون هیچ شغل مغازه داری با این میزان سرمایه ماهیانه بهت هجده درصد سود خالص نمیده اگ سرمایت میلیاردی بود میشد کارهای سودآور انجام بدی ولی سرمایه زیر صد میلیونی فقط به درد بانک گذاشتن میخوره . درنتیجه الان بنده که میتونستم یه شغل تولیدی راه بندازم و عده ای رو سر کار بگذارم و خودمم سود ببرم پولم رو خابوندم تو بانک و هیچ کارآفرینی انجام ندادم و خودمم بیکارم و افسردگی گرفتم . فکر میکنید چند نفر دقیقا همین وضعیت من رودارن؟
بله کار هست ولی نه واسه ما.من مغازه دارم 32 سالم شده حالا باید برم جمع کنم برم کارگری با این همه تخصص در ضمینه کامپیوتر.چرا؟چون مالیات برق گاز کرایه و مردمم پول ندارن.خیلی ساده هر چی در میارم میدم بیرون به این میگن بیگاری مدرن واسه بقیه کار میکنیم.هر روزم مثل دیروز فقط چیزی که تغییر میکنه سفیدی موهامه
اینکه سینما افرادی را با خودرو لوکس نشان میدهد مقصر سینما نیست چون واقعیت جامعه است مقصر قانونگذاران جامعه هستند که با وضع قوانین اشتباه باعث شده اند تولید کننده یا همان کشاورز بدبخت باشند ولی دلال خیلی راحت چه بسا با یه تلفن سود خوبی به جیب بزند قانون ما مشکل دارد
اقا شناگر هست ولی آب نیست
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل