بازدید 4613

از کاهش کیفیت محصولات لبنی تا بی‌مهری به دامدار

کاهش قیمت شیرخام در بازار و همچنین نبود تمایل خرید از سوی واحدهای لبنی برای تبدیل شیرخام به محصولات مختلف لبنیات، عاملی شده تا تولید کنندگان شیرخام برای فروش محصولشان به کارخانه‌های لبنی، وارد چانه‌زنی غیرمنطقی شده است.
کد خبر: ۶۷۰۴۲۳
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۶ 22 February 2017
کاهش قیمت شیرخام در بازار و همچنین نبود تمایل خرید از سوی واحدهای لبنی برای تبدیل شیرخام به محصولات مختلف لبنیات، عاملی شده تا تولید کنندگان شیرخام برای فروش محصولشان به کارخانه‌های لبنی، وارد چانه‌زنی غیرمنطقی شده است.

به گزارش تیتر شهر: کاهش قیمت شیرخام در بازار و همچنین نبود تمایل خرید از سوی واحدهای لبنی برای تبدیل شیرخام به محصولات مختلف لبنیات، عاملی شده تا تولید کنندگان شیرخام برای فروش محصولشان به کارخانه‌های لبنی، وارد چانه‌زنی غیرمنطقی شده و در بسیاری موارد حتی محصولاتشان را با کیفیت و نرخی پایین‌تر از قیمت تمام شده به‌فروش برسانند. 

از کاهش کیفیت محصولات لبنی تا بی‌مهری به دامدار

در این زمینه برخی تولید کنندگان و مسئولان صنفی معتقدند، اگر روند کاهشی قیمت و همچنین نبود تقاضای خرید از سوی صنایع تبدیلی ادامه داشته باشد در آینده‌ای نه‌چندان دور شاهد حذف بسیاری از تولیدکنندگان و دامداران از بازار تولید خواهیم بود. مشکلی که علاوه بر سلامت می‌تواند چرخه اقتصادی و اشتغال بخش دامداری کشور را با چالشی جدی مواجه کند، در همین زمینه در برخی استان‌ها دام‌های شیری به دلیل مشکل مالی دامداران، روانه کشتارگاه شده‌اند.

در این میان کیفیت و قیمت محصولات لبنی مدت‌هاست به سوژه کارشناسان مختلف تبدیل شده و گاهی اوقات پای مسئولان را نیز به این ماجرا باز کرده است. به طوری که برخی از کارخانه‌های لبنی در سال‌های گذشته به دلیل بالا‌رفتن هزینه‌های تولید‌، کمیت و کیفیت محصولات خود را کاهش دادند و در مواردی از شیر‌های با درجه میکروبی بالا یا شیر‌خشک‌های نامعتبر استفاده کرده‌اند.

بار ميكروبي چیست؟ 

هم اکنون تقريبا هم بخش دولتي و هم بخش كارشناسي و خصوصي اعتقاد دارند كه بار ميكروبي شير در ايران بالاست. اما بخش دولتي و مسئول به اين مسئله توجهي ندارند! براساس گفته‌هاي کارشناسان تغذیه هم اکنون شیر خام تولیدی وضعیت مناسبی ندارد و می توان گفت فقط 40 درصد از شیر خام تولید شده در واحد‌های صنعتی از کیفیت بالایی برخوردار است و 60 درصد مابقی که بیشتر مربوط به دامداری های سنتی است، وضعیت مطلوبی وجود ندارد.

در حال حاضر كارخانه‌هاي زيادي هستند كه مسائل ايمني و بهداشتي را رعايت مي‌كنند ولي فعالان حوزه تغذيه و سلامت خوب مي‌دانند كه برخي كارخانه‌هاي سودجو، براي آنكه مجبور نشوند پول بيشتري براي تهيه شير استاندار بدهند، کیفیت شیر را کاهش می دهند.

الهام محمدی یک كارشناس تغذيه در این خصوص مي‌گويد: بار ميكروبي در ساير غذا‌ها و حتي خشكبار هم وجود دارد، اما بار ميكروبي در توليد فرآيند شير خود را زودتر نشان مي‌دهد. البته با توجه به استفاده كارخانه داران از مايعات غير مجاز، به نظر مي‌رسد كه سازمان‌هاي نظارتي با چشمان مسلح هم ديگر قادر به تشخيص آن نيستند. زودهنگام و ديرهنگامش هم فرقي ندارد! 

محمدی مي‌گويد: بيشتر شركت‌هاي شير پروانه نظارت دارند اما چون شرايط ايمني و فني بيشتر آنها مناسب نيست، نمي‌توان به سلامت محصول آنها اطمينان كرد. به طوری که حداقل 60 درصد كارخانه‌هاي شير ايران شرايط لازم براي توليد يك محصول سالم را ندارند.

به گفته او، شیر درجه سه، شیری است که بار میکروبی آن بین پانصد‌هزار تا يك ميليون میکروب در هر میلی لیتر شیر باشد و براساس قانون سلامت، دامداران باید از تحویل شیری که بیشتر از یک میلیون بار میکروبی داشته باشد، خود‌داری كنند

وی دلیل وجود مشکل در صنایع لبنی و افزایش هزینه‌های تولید را زیرساخت‌های نامناسب تولید، مشکلات نوسازی و تجهیزات کارخانه‌ها و غیره می داند و معتقد است:اگر بخواهیم ثباتی در وضعیت تولید لبنیات داشته باشیم باید بازنگری اساسی در نحوه‌ی تولید مواد لبنی صورت گیرد که این تغییر نوسازی هم در زمینه فیزیکی و هم در زمینه نرم‌افزاری باید صورت گیرد تا بتوان با صنایع لبنی سایر کشورها رقابت کرد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل