بازدید 7175

تصویرذهنی مردم ازمشاوران بایداصلاح شود

کد خبر: ۶۷۰۳۳۷
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۰ 22 February 2017
معاون ساماندهی امور جوانان به نگرش ذهنی مردم به فعالیت روانشناسان در جامعه اشاره کرد و گفت: جامعه گریزان از مشورت و خودمحور، باید به سمت مصالح جمعی‌ و مشورتی‌ اقبال پیدا کند.

به گزارش مهر، به نقل از پایگاه خبری وزارت ورزش و جوانان، محمدرضا رستمی که در مراسم اهدای پروانه اشتغال تخصصی روان شناسان و مشاوران، در سازمان نظام روانشناسی کشور سخن می گفت، با اشاره به اهمیت جایگاه روانشناسی افزود: اگر سازمان نظام روان شناسی و مشاوره بتواند نقش خود را در هدف گذاری ها، برنامه ریزی ها، صدور پروانه و نظارت بر عملکرد ، به سمت توسعه سلامت فردی و اجتماعی سوق دهد، کارکرد سازمان تا حد زیادی می تواند محقق شود.

وی افزود : شاید آن چیزی که بنده درک میکنم و آن چیزی که در فضای اجتماعی نیز مشاهد ه می شود این است که روان شناسی و مشاوره در جامعه ایران بیشتر از آنکه رویکرد سلامت محور و پیشگیرانه داشته باشد، رویکرد درمانی دارد.

معاون وزیر ورزش وجوانان ادامه داد : معمولا مدیران و متخصصان مراکز روان شناسی و مشاوره در مراکز خود منتظر می نشینند تا افرادی با انواع اختلالات و امراض در جهت درمان مراجعه کنند. طبیعتا اگر قرار باشد سازمان و اعضای آن، چنین روندی را در پیش بگیرند به نظر می رسد، جامعیت سازمان زیر سوال می رود.

وی در ادامه سخنانش به نگرش ذهنی مردم به فعالیت روانشناسان درجامعه اشاره کرد و گفت: برای تقویت جایگاه روانشناسان و مشاوران، سازمان نظام روانشناسی باید یک برنامه جدی ارتباطی در جهت تصیح تصویر ذهنی مردم در مورد این قشر تدوین کند تا اینکه جامعه گریزان از مشورت وجامعه خودمحور و فرد گرا ما بتواند به سمت مصالح جمعی تر و مشورتی تر اقبال پیدا کند و در آن جهت حرکت کند.

رستمی میزان فعالیت تیمی و گروهی و کارهای مشارکتی در بین روان شناسان و مشاوران را ضعیف توصیف کرد و افزود : اگر قرار باشد در این حوزه کارهای ماندگار و اثر گذار صورت بگیرید، باید از الگوی اشتراک منابع استفاده کنیم الگویی که اکنون در تمام صنعتها بخصوص در صنایع فرهنگی و اجتماعی ورود پیدا کرده است چرا که هم اکنون روانشناسی در تمامی حوزه های حضور مستقیم دارد.

وی پیشنهاد کرد که ازاین الگو و مدل برای اشتراک گذاری و مشارکتی کردن ارایه خدمات و محصولات روانشناسی و مشاوره استفاده کنیم و این«جمع سپاری» را در فرهنگ روان شناسی و مشاوره ایران وارد کرده و آن را به عنوان یک مسله کلیدی در سازمان نظام روانشناسی دنبال کنیم.

معاون ساماندهی امور جوانان در ادامه سخنانش به خلاء موجود در بازار محصولات روان شناسی و استقبال عمومی که از این محصولات وجود دارد اشاره کرد و اظهار کرد: دکتری اللهیاری به عنوان رئیس سازمان نظام روانشناسی با کمک همکاران و دانشمندان این سازمان، برنامه­ای تدوین کنند که محصولات روان شناسی کاربردی در تراز جهانی، توسط اعضا این سازمان تولید و به بازار ایران، منطقه و بازار جهانی عرضه شود تا بتوانیم توانمندی این قشر را وارد حوزه اجتماعی کرده و درعرصه های جهانی منافع اجتماعی و اقتصادی ایجاد کنیم.

رستمی عنوان کرد: با توجه به مرجع بودن سازمان نظام روان شناسی و مشاوره در امر سلامت روان، به نظر می رسد که سازمان باید نقش پررنگ تری در ساماندهی خدمات روان شناسی و مشاوره مانند روان شناسی صنعتی و سازمانی، روانشناسی اجتماعی، روانشناسی رسانه و فضای مجازی، روانشناسی شهری، روانشناسی سیاسی و روانشناسی ورزش داشته باشند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار