بازدید 2944

فرسودگی ناوگان حمل‌ونقل جمعیت هلال احمر

کد خبر: ۶۷۰۲۷۹
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۶ 22 February 2017
ایران یکی از ١٠ کشور حادثه‌خیز جهان است، یعنی باید منتظر حادثه ای طبیعی بود. مثل این روزها که اغلب استان ها گرفتار سیلاب و... بوده و مردم حادثه دیده چشم انتظار امداد و نجات هستند.

به گزارش مهر، کمتر کسی است که این روزها از آسیب هر یک از بلایای طبیعی چیزی نشنیده باشد یا تجربه نکرده باشد. آن هم در زمانی که ایران یکی از ١٠ کشور حادثه‌خیز جهان شناخته می‌شود و از هر ۴۲حادثه و بلایی که در دنیا وجود دارد، تعداد ٣۴ مورد آن در ایران اتفاق می‌افتد.

آنچه در زلزله بم گذشت، آنچه در حادثه ساختمان پلاسکو اندوه بر دلمان نشاند و کمی نزدیک‌تر آنچه از ٨ روز جدال سخت با ناآرامی طبیعت در اکثر نقاط سیل‌خیز گذشت، همه و همه گویای یک نکته هستند و بی‌ادعایی یک نهاد امدادی را در پی دارند. حالا جمعیت هلال احمر بی‌ادعا با داوطلبانی بالغ بر دومیلیون نفر و اظهار نمایندگان مجلس به اینکه هیچ سازمان دیگری مانند هلال‌احمر نمی‌تواند خدمت‌رسانی کند، با ابهام در بودجه خود مواجه است.

هلال را باید نجات داد

دکتر مجتبی احمدی رئیس هلال‌احمر خراسان رضوی، می گوید: ما یک موسسه خیریه، غیرانتفاعی و عمومی هستیم. در روند ٦٠ ساله جمعیت هلال‌احمر ٤٢‌ درصد از حق‌الثبت متعلق به هلال‌احمر بوده است. جمعیت هلال‌احمر بودجه خود را از محل خزانه و مردم جذب، هدایت و مدیریت می‌کند. حجم اصلی این پرداخت متعلق به حقوق و مزایای پرسنل، درمان‌های اضطراری، حضور در سوانح و... است.

وی ادامه می دهد: اقدامی که در کمیسیون تلفیق بودجه ٩٦ انجام شد و مجلس شورای اسلامی عملا سکوت کرد، جمعیت هلال احمر را با خلأ عظیم و وحشت‌آوری مواجه خواهد کرد.

احمدی با اشاره به سازمان امداد و نجات به‌ عنوان سازمان متولی بخش پاسخگویی به سوانح، می گوید: خدمات در این سازمان نیاز به تقویت دارند و اکنون با خلأ ناگهانی و از دست‌دادن عقبه مالی روبه‌رو شده و پشتیبانی مالی آنها قطع می‌شود. احمدی در پایان گفت: با توجه به فعالیت جوانان این مرز و بوم خصوصا در روزهای بحرانی اخیر، جمعیت هلال‌احمر را باید نجات داد.

با کمبود امکانات مواجهیم

دکتر احسان نصیری از مدیران پیشین و مشاوران جمعیت هلال‌احمر نیز از کمبود بودجه هلال‌احمر می گوید و معتقد است؛ جمعیت هلال‌احمر یک نهاد مردمی است که در پاره‌ای از مسائل به دولت کمک می‌کند. این کمک شامل کمک‌های جاده‌ای در ٥٠٠ پایگاه امداد و نجات و هر نوع کمک دیگر به‌خصوص کمک در حوادث است.

وی می افزاید: این نهاد مردمی در صورت انجام کارهای خود نیاز به بودجه کلانی نخواهد داشت و می‌تواند با درآمدهای خودگردان به روند کاری‌اش ادامه دهد، اما این بر آوردن توقعات مردم و دولت است که نیاز به تخصیص بودجه را در این جمعیت ایجاد می‌کند.

نصیری می گوید: برآوردن تقاضا و احتیاجات مردم در مواقع بحران و اضطرار از قبیل تأمین پتو و چادر و امکانات بهداشتی رایگان نیاز به کمک در خور توجهی از سمت دولت و مجلس شورای اسلامی آن هم در چارچوب خاص و نه خارج از عرف دارد.

فرسودگی ناوگان حمل‌ونقل جمعیت هلال احمر

وی با اشاره به فرسودگی ناوگان حمل‌ونقل جمعیت هلال احمر، می افزاید: چند ‌سال است که روال کمک‌رسانی که در ٢٠‌سال اخیر به این جمعیت می‌شد، شدیدا کاهش یافته است. نصیری گفت: با وجود خرید و تهیه سالانه آمبولانس در سال‌های اخیر، اما ناوگان حمل‌ونقل جمعیت اعم از امداد هوایی و امداد زمینی سال‌هاست که به روز نشده و نزدیک به دو سه سال است که خودروی جدیدی خریداری نشده و بعضی از آنها در بعضی مأموریت‌ها بلا استفاده هستند.

نصیری می گوید: توقع و درخواست مردم و نمایندگان برای احداث جاده و پایگاه هلال‌احمر و حتی شعب جدید هلال‌احمر ادامه دارد اما ما با کمبود امکانات مواجهیم.

وی از مسئولان و مجلس شورای اسلامی خواستار عمل به شعار «پیشگیری بهتر از درمان است»، و می افزاید: در بعضی سوانح، پیشگیری از معلولیت، فوت و حادثه جاده‌ای ارزش ریالی و معنوی به‌مراتب بیشتری خواهد داشت. نصیری اشاره کرد: جمعیت هلال‌احمر در این زمینه با آموزش درست به مردم و جامعه از سوانح و بلایای بسیاری پیشگیری می‌کند.

بودجه هلال احمر طی دو مرحله کاهش یافته است

نصیری همچنین ادامه می دهد: سرمایه‌گذاری در جمعیت هلال‌احمر هزینه نیست. منبع بودجه از مجلس شورای اسلامی است و سپس بودجه از سمت دولت روانه جمعیت هلال‌احمر می‌شود. بودجه‌ای که به هلال‌احمر تخصیص داشته می‌شود با نام بودجه مصوب، ابتدا از محل مجلس کاهش یافته و بار دیگر از محل دولت نیز کاهش می‌یابد و به اولویت‌های دیگری غیر از جمعیت هلال احمر واگذار می‌شود. بنابراین بودجه واصله به جمعیت طی ٢ مرحله کاهش یافته است.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان