بازدید 21316

فوریت و ضرورت یک «ضد حمله دیپلماتیک» به ترکیه با «گشایشی به سمت جنوب»

کنفرانس امنیتی در مونیخ، تنها یک پرده از اتفاقاتی است که پیرامون ایران در منطقه خاورمیانه در حال رخ دادن است؛ اتفاقاتی که هرچند در ظاهر و در اوضاع کنونی شاید چندان معضل جدی برای ایران به وجود نیاورد، نشانگر روندی است که طبعا پایان خوشی برای دیپلماسی و تحرک منطقه ای ایران در پیرامون خود ندارد. رقابت شدید تسلیحاتی در جنوب خلیج فارس، تحولات در سوریه و نشانه هایی از آن سوی آتلانتیک و مهمتر از هر چیز «لیز خوردن» ترکیه به دامان عربستان سعودی مجموعه روندهایی است که ایران را به سرعت در یک تنگنای امنیتی قرار می دهد.
کد خبر: ۶۶۹۸۶۹
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۲ 21 February 2017
کنفرانس امنیتی در مونیخ، تنها یک پرده از اتفاقاتی است که پیرامون ایران در منطقه خاورمیانه در حال رخ دادن است؛ اتفاقاتی که هرچند در ظاهر و در اوضاع کنونی شاید چندان معضل جدی برای ایران به وجود نیاورد، نشانگر روندی است که طبعا پایان خوشی برای دیپلماسی و تحرک منطقه ای ایران در پیرامون خود ندارد. رقابت شدید تسلیحاتی در جنوب خلیج فارس، تحولات در سوریه و نشانه هایی از آن سوی آتلانتیک و مهمتر از هر چیز «لیز خوردن» ترکیه به دامان عربستان سعودی مجموعه روندهایی است که ایران را به سرعت در یک تنگنای امنیتی قرار می دهد.

به گزارش «تابناک»؛ هر یک از این اتفاقات و روندها، نیازمند بررسی تحلیلی دقیق است تا آثار و تبعات آن بر حال و آینده منطقه مشخص و همچنین اثرگذاری مستقیم و غیر مستقیم آنها بر وزن منطقه ای ایران ارزیابی شود. به هر حال آنچه مشخص است، اینکه هیچ یک از این روندها نباید به هیچ وجه دست کم گرفته شود، زیرا موضوعاتی اساسی هستند که دستگاه دیپلماسی کشور و مراکز تصمیم ساز کشور باید به خوبی بر آنها تمرکز کنند.

گزارش اخیر مؤسسه SIPRI در مورد رقابت سرسام آور تسلیحاتی در حاشیه خلیج فارس از جمله این موضوعات مهم است که ظاهرا مقامات مسئول و تصمیم گیرنده کشور، چندان توجهی به آن ندارند؛ رقابتی که در کوتاه مدت می تواند به سرعت تنش های منطقه ای را افزایش داده و معضل  امنیت برای ایران را تشدید کند.

تحولات سوریه به نظر بر خلاف پیش بینی های سابق و انتظارات از مذاکرات آستانه چندان به نفع ایران و دولت اسد، پیش نمی رود و ظاهرا مذاکرات آستانه از بسیاری از گزینه های تعریف شده سابق کوتاه آمده و در حد یک نشست ساده برای تداوم آتش بس در سوریه تنزل کرده است. اکنون ظاهرا تصمیم سازی جدی برای سوریه به مذاکرات صلح ژنو موکول شده که ایران قدرت بازیگری چندانی - در مقایسه با مذاکرات آستانه - در آن نخواهد داشت.

تنها روندی که اکنون به شدت در مرکز توجه مقامات و رسانه ها و افکار عمومی قرار گرفته است، موضوع تحولات آمریکاست که هم تهدید فوری و آشکارا علیه ایران تلقی می شود و هم می تواند اثر گذاری غیر مستقیمی بر شدت گیری مسائل پیرامون ایران داشته باشد. این تنها جایی است که تا کنون مسئولان و مقامات تصمیم ساز به خوبی بر آن تمرکز کرده اند، ولی آفت آن ظاهرا غفلت از سایر موضوعات مهم منطقه ای است.

اما فوری تر و واجب تر از همه اینها، موضوع تنش های اخیر میان ایران و ترکیه است که به شدت از دید افکار عمومی و مراکز تصمیم گیری پنهان مانده و این به رغم اثرات مخربی است که در کوتاه مدت بر شرایط ایران در منطقه خواهد داشت. 

فوریت و ضرورت یک «ضد حمله دیپلماتیک» به ترکیه با «کوریدوری به سمت جنوب»

در نخستین مورد باید به چرخش سریع مواضع ترکیه درباره مسائل سوریه اشاره کرد که بعد از سفرهای دیپلماتیک و دیدارهای میان مقامات ترک و دولت ترامپ رخ داده است. ترکیه اولین کشور در محور سه گانه بود که مذاکرات آستانه را «بازی» تلقی کرد و آن را در حد یک هماهنگی برای تعیین تکلیف مکانیزم آتش بس در سوریه تنزل داده است.

اکنون ترکیه به صراحت و آشکارا موضوع راه حل سیاسی را از مذاکرات آستانه حذف کرده است و به هیچ وجه خواهان مطرح شدن مسائل سیاسی و آینده سیاسی سوریه در مذاکرات آستانه نیست. این کشور هرگونه رایزنی پیرامون مسائل سوریه به شکلی جدی در مذاکرات ژنو دنبال می کند؛ جایی که وزنه ترکیه و کشورهای هم نظر اردوغان بسیار سنگین تر از ایران و احتمالا روسیه خواهد بود.

عملیات سپر فرات در سوریه از سوی نیروهای ترک به سرعت و با شدت ادامه دارد و ترکیه از فرصت آتش بسی که در سوریه به وجود آمده برای مستحکم کردن جایگاه عملیاتی خود در سوریه و در مناطق تحت کنترل کردها نهایت استفاده را می برد؛ هرچند این کشور با معضلات زیادی در این عملیات مواجه است و به رغم تبلیغات اردوغان و مقامات ترک در موفقیت های این عملیات، روزانه گزارش هایی به دست می رسد که حاکی از آن است که عملیات سپر فرات برای ترک ها یک عملیات سنگین و خونین بوده و هزینه های مالی و انسانی فراوانی برای دولت اردوغان به همراه داشته است.

با این همه ترکیه در پی دو موضوع مهم در سوریه است: اول الگوبرداری از اقدام ایران و روسیه در مورد حلب و محکم کردن و تثبیت جایگاه خود در سوریه قبل از مذاکرات ژنو برای داشتن یک دست بالا در مذاکرات و دوم: محدود کردن و در صورت امکان قلع و قمع کردهای شمال سوریه برای جلوگیری از هرگونه قدرت گیری احتمالی این گروه ها در مرزهای خود. البته هنوز مشخص نیست که ایالات متحده که نیروی اصلی حامی کردها در سوریه و عراق است، تا کجا با این مسأله همراهی خواهد کرد.

موضوع مهمتر از همه اینها برای ایران اما لغزش تدریجی ولی صریح ترکیه به دامان عربستان و ائتلاف این کشور علیه ایران است. این موضوعی است که طی یک ماه گذشته به وضوح در مواضع و سخنان مقامات ترک دیده شده و آخرین آنها مربوط می شود به سخنان چاوش اوغلو در کنفرانس امنیتی مونیخ که ادامه اظهارات ضد ایرانی اردوغان در بحرین بود.

به شکلی بسیار ساده باید اذعان و اعتراف کرد که بعد از مدتی وقفه - که نتیجه کودتای داخلی نافرجام در ترکیه و در ادامه آن آشفتگی سیاسی داخلی و درگیری های مرزی ترکیه با سوریه بود - اکنون محور ترکیه - دوباره عربستان علیه ایران در حال قوت گرفتن است. سفرهای اخیر اردوغان به حاشیه خلیج فارس موضوعی بسیار جدی برای ایران و سیگنالی مهم برای مقامات ما بود که متأسفانه کسی آن را جدی نگرفت. این سفر آغاز مجددی از یک روند متوقف شده برای مدتی کوتاه علیه ایران بود؛ سفری که به شدت ایران را در تنگنای امنیتی و دیپلماتیک قرار می دهد و شاید منجر به یک انزوای پیرامونی برای ایران نیز بشود.

هماهنگی و همراهی ترکیه با عربستان سعودی به شدت توازن قوای منطقه ای را ـ که برای مدتی با خنثی شدن ترکیه به نفع ایران سنگین شده بود ـ به زیان ایران تغییر می دهد و زمانی که فشارهای منطقه ای دولت ترامپ بر ایران را به این موضوع اضافه کنیم و رژیم اسرائیل را نیز به این منظومه وارد سازیم، می توان به خوبی درک کرد که در آینده نزدیک، بدون هیچ تعارفی ایران درگیر یک «ائتلاف نامحسوس اما موثر» در راستای مهار منطقه ای خود خواهد شد.

اگر واقع بین و صریح باشیم باید بگوییم که این ائتلاف از چندی قبل مراحل شکل گیری خود را طی کرده است و اکنون به تدریج در حال انسجام و قوت گیری است. تمامی اشارات و شواهد ما را به این سمت هدایت میکند که دوره ای سخت در پیرامون منتظر ایران است و این همان چیزی است که عربستان، اسرائیل، ترامپ، جیمز ماتیس و ترکیه به دنبال آن هستند.

فوریت و ضرورت یک «ضد حمله دیپلماتیک» به ترکیه با «کوریدوری به سمت جنوب»

این تنگنای امنیتی که پیش روی ماست، سناریویی خطرناک را نیز در پی دارد و آن رویارویی های نظامی در ابعاد کوچک است که احتمالا ریسک آن را ایالات متحده بر عهده خواهد گرفت. آن گونه که ناصر هادیان در گفت وگوی خود با «اینترنشنال» بیان کرده است: «نوع رفتارهای ما و حوادث احتمالی تأثیرگذاری هایی اساسی بر وضعیت های احتمالی دارند. مثلا در مورد برخورد احتمالی قایق های تندرو ایران با ناوهای آمریکایی یک برخورد کوچک بدون برنامه و طراحی ممکن است در دوره ترامپ به جنگی بزرگ تبدیل شود.»

آنچه بیش از همه این مسأله را خطرناک کرده، همان موضوع نزدیکی ترکیه به ائتلاف عربستان علیه ایران است که بدون شک یک موفقیت اساسی برای سعودی ها تلقی می شود. در این راستا، ایران از چند ابزار برای مهار ترکیه و فشار بر این کشور برخودار است که به نظر یک ضد حمله دیپلماتیک می تواند اولین گزنیه و فوری ترین آنها باشد.

آغاز این ضد حمله دیپلماتیک را می توان از سوریه دید. ایران هنوز هم در سوریه اثرگذاری مستقیم دارد و هرچند آینده جنگ سوریه اکنون تا حد زیادی به توافقات مسکو و واشنگتن وابستگی یافته است، همگان اذعان دارند که نفوذ و حضور ایران در سوریه و تأثیر ایران در آینده سوریه امری انکار نشدنی است. مذاکرات ژنو بخشی از نقش مهمی است که ایران می تواند برای فشار بر ترکیه از آن استفاده کند، به رغم آنکه کاری بسیار دشوار در این مسیر پیش پای ایران است.

عملیات سپر فرات هزینه های زیادی برای ترکیه داشته است و ایران باید به خوبی از شکاف موجود میان دیدگاه ترکیه و آمریکا در مورد کردها استفاده کند؛ کاری که روس ها با هوشمندی آن را تا کنون انجام داده و موضوع حضور کردها در مذاکرات صلح را به عنوان «چماقی» تأثیرگذار بر سر ادوغان نگه داشته اند. دولت اردوغان اکنون معضل کردها در عراق و سوریه را برای خود حیاتی و اساسی تلقی می کند و ایران باید از این مسیر فشار را بر ترکیه افزایش دهد.

بخش مهمتر از این اما بازمی گردد به گشایشی دیپلماتیک که ایران باید هرچه زودتر به آن دست یازد. سفرهای اخیر روحانی به حاشیه خلیج فارس با هر منظور و هدفی که تا کنون داشته است، اکنون باید یک مسیر جدید را نیز در دستور کار قرار دهد: باز کردن یک کریدور جدی دیپلماتیک بین ایران و کشورهای حاشیه خلیج فارس و در صورت امکان مستقیم با عربستان سعودی.

مهمترین برگ برنده ایران برای خروج از انزوای منطقه ای ایجاد شکاف در ائتلافی است که رهبری آن را عربستان سعودی در دست دارد و ترکیه وزنه ای مهم برای قدرت گیری و قوت گیری آن است. ترکها به خوبی نشان داده اند که بنا به شرایط متفاوت به سرعت در مواضع خود تغییر ایجاد میکنند و در نتیجه به نظر میرسد که رویارویی مستقیم دیپلماتیک با ترکیه راه چاره ای طولانی مدت نخواهد بود. ترکیه بعد از گرفتن امتیازات لازم، مجددا مواضع خود را تغییر خواهد داد.

فوریت و ضرورت یک «ضد حمله دیپلماتیک» به ترکیه با «کوریدوری به سمت جنوب»

ایران اکنون باید از حوزه ای وارد شکستن این ائتلاف منطقه ای شود که سرآغاز این ائتلاف است؛ یعنی حاشیه خلیج فارس. باز کردن یک کریدور دیپلماتیک بین ایران و کشورهای این منطقه - و در صورت امکان عربستان - چند فایده همزمان برای ایران دارد: اول منجر به آن خواهد شد که مخابره مستقیم پیام ها و سیگنال ها از هرگونه اشتباه محاسباتی بین کشورهای منطقه که منجر به عمیق شدن تنش ها خواهد بود، جلوگیری کند. دوم آنکه ایران با نزدیکی بیشتر به کشورهای جنوب خلیج فارس ترکیه را خنثی کرده و برای مدتی دیگر در آچمز قرار خواهد داد. سوم باز شدن مسیر دیپلماتیک بین ایران و همسایگان جنوبی موضوع نزدیکی خطرناک اسرائیل و کشورهای عرب منطقه را می تواند تحت تأثیر قرار دهد. چهارم با نزدیکی بیشتر ایران از این مسیر به کشورهای حاشیه خلیج فارس موضوع رقابت تسلیحاتی که اکنون به شدت به زیان ایران در جریان است، در پی رفع بلند مدت سوءادراک میان کشورهای منطقه ای کند یا متوقف خواهد شد.

این مهم به هیچ وجه به سادگی به دست نخواهد آمد که دلیل آن انباشت طولانی مدت تنش و سوءادراک میان ایران و به ویژه عربستان سعودی است؛ اما واقعیت آن است که به تعبیری کنایه آمیز ترکیه همواره برای ایران یک دوست جفاکار و یک رقیب وفادار بوده است. این کشور بنا به شرایط خاص و با توجه به استراتژی کلان خود با ایران روابط پر نوسانی داشته و بد ماجرا آنجاست که با توجه به وزن منطقه ای ترکیه، حرکت این کشور به سمتی که کفه توازن قوای منطقه ای برای ایران را به زیان تغییر دهد، اثرات زیادی بر تصمیم سازی و بازیگری ایران در پی دارد.
 

فوریت و ضرورت یک «ضد حمله دیپلماتیک» به ترکیه با «کوریدوری به سمت جنوب»

در نتیجه ضد حمله دیپلماتیک به ترکیه در حال حاضر و با توجه به روابط پیچیده دو کشور و درگیری مستقیم آنها در مسأله سوریه و عراق، ضروری ترین اقدامی است که دستگاه دیپلماسی کشور باید به آن دست زند. اکنون زمان مماشات با ترکیه نیست، چون مسیر ترکیه کاملا مشخص شده و خط ارتباطی میان آنکارا و ریاض با قوت برقرار شده است. اکنون زمان آن است که تصمیمی جدی برای ترکیه گرفته شود، زیرا زمان برای تلاش در راستای خروج از یک انزوای منطقه ای احتمالی با دامنه زمانی نامشخص برای ایران، اندک است.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۷۹
انتشار یافته: ۷۵
کل دنیا دارن به یه سمتی میرن ما هم دنبال روسیه افتادیم و سمت دیگر میرویم روسیه ای که تاریخ نشون داده بسیار غیر قابل اعتماد است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۶ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۳
گستاخی اینهاناشی ازمسامحه ومداری بیش ازحددولت روحانی است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۶ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۳
شما هم مثل بوش آمریکا و چند کشور دور و بر او را کل دنیا فرض کردید؟
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۰ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۴
از کل این مقاله که اصلا اسم روسیه توش نیومد شما الان اینو نتیجه گیری کردی؟
الان اوضاع خوبی وجود ندارد همه علیه ایران هستند از ترکیه عربستان غرب اذربایجان ترکمنستان و .‌‌‌.. بقیه خنثی تقریبا هیچ متحدی نداریم همه دنبال منافع ملی خود هستند ما هم باید این کارو بکنیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۰ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۳
ای بابا روحانی که میگفت تمام دنیا الان دارن به ما احترام می گذارند، چی شد پس؟
ما که کلا تو انزوا هستیم،چرا کسی نمیخواد باور کنه؛ترکیه هم روش
جون من خودت یه بار مقالتو بخون ببین چی نوشتی!
با احساس و تندروی فقط هزینه برای کشور تحمیل میکنیم

باید با دیپلماسی و شیوه درست تریکه به سمت خودمان هدایت کنیم
آقايان ومسوولان كشور باسياست دشمنان را به دست دشمنان ازبين ببريم به اين كه ديگران چه فكر مي كنند توجه نكنيد.
فقط منافع ملی
مقاله ای بسیار آگاهانه دقیق و دلسوزانه .امیدوارم کلیه مسیولین نظام با درک این شرایط جهت حفظ ایران و دستاوردهای انقلاب راه زیرکانه و موثر به جهت باز نمودن راه توسعه و ادامه آن به دور از هر گونه تنگ نظری که در بسیاری از موارد دامن گیر ماست راه را بر توطیه ها ببندند.امیدوارم
آقای ظریف ، حالا نوبت شماست حرکت کنید !
با سلام
با نظر شما موافق هستم.
بهترین نوع سیاست این است که بدون اظهار نظرهای احساسی و عجولانه با تدبیر و آرام نقاط ضعف دشمنان را به درستی ارزیابی کرده و از آن طریق نقشه های آنان را خنثی نماییم.
از زمان به قدرت رسیدن اردوغان و هوادارانش رویای احیای امپراطوری عثمانی به شدت ریشه گرفته و برای رسیدن به آن از هیچ سازش و عملی ابایی ندارند...
رابطه ما با روسیه نیز باید با احتیاط کامل و همچنین تقویت نقاط مشترک همراه باشد.
روسیه نیز طبعا در دراز مدت همواره به فکر منافع خود بوده و هست و خواهد بود کما اینکه این برای کلیه کشورها صدق میکند.
سیاست خارجی ما نیز باید از حالت خوشبینی بیهوده و اعتماد بی دلیل به دیگر ان از هر قشر و تفکر و گروه ... خارج شده و طبعا مصالح دراز مدت در نظر گرفته شوند و نه پیروزیهای کوتاه مدت.
دولت جدید امریکا بسیار تمایل به درگیری خارجی برای سرکوب مشکلات داخلی خود را دارد و این از نظر همگان خصوصا عربستان و ترکیه وقطر و اسرائیل و....پوشیده نیست و طبعا از این موقعیت به دنبال بهره گیری حداکثر خواهند بود.
در گیری به هر شکل و در هر اندازه به هیچ وجهی به نفع ما نیست و هر قدر هم قدرت دفاعی و تهاجمی ما زیاد باشد اگر خدای ناکرده در گیر یک جنگ فرسایشی بشویم باز در دراز مدت نمی توانیم به اهدافمان دست یابیم.
حتی کشور هایی مثل امریکا و روسیه که توان مالی و نظامی بالایی دارند نیز نمی توانند در دراز مدت در یک جنگ فرسایشی طاقت بیاورند چون درگیریهای امروزی مثل گذشته رویارویی انسانی نیست و حرف اول را حملات غیر مستقیم میزنند.
بهر حال خداوند خودش شر ظالمین را به خودشان برگرداند ان شا الله
ایران باید هرچه سریعتر رابطه خود را با عربستان بهبود دهد چون این دو کشور هر دو نیازمند این رابطه هستند
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۷:۰۹ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۳
اگه میدونستی عربستان چی میخواد این نظرو نمیدادی چون کل مشکل عربستان ایرانه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۹ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۴
هیهات من الذله
سیاست های فوق العاده اشتباه ایران عواقبش همین میشه .کجای کارهست حالا حالا داریم
حرف حساب جواب نداره ما باید تو سیاست هامون تو منطقه تجدید نظر کنیم وگرنه روز به روز منزوی تر و بدبخت تر میشیم
همهٔ این مشکلات ،نتیجهٔ عمل کرد عده ای تند رو که بغیر از منافع خود ،و گروه وابسته به آن ،چیز دیگری را نمیفهمند ،و ایران ،وملیت ،و عزت ملی برای آنها ،بی ارزش است ،آنها به مرز خاکی اعتقادی ندارند ،به مرز عقیدتی پایبند هستند ،به همین لحاظ جامعهٔ بین الملل ،ایران را حامی تروریست می نامد ،متولیان ،اداره کشور باید این افراد را مهار ،و به دیپلماسی تنش زدایی در منطقه ،و درسطح جهانی تلاش کنند ،و بی واسطه با،دولت امریکا وارد مذاکره ،برقراری روابط دیپلماتیک ،کند ،،،،
دلواپسان كجائيد كجا ؟
هموطن عزیزم
من و تو حتی حاظر نیستیم از خرید جنس ترکیه ای و .... صرفنظر کنیم اونوقت چه انتظارهایی داریم؟
بله.توصیه به دولتمردان خوبه اما آیا ما مردم حاظریم که حداقل از خرید جنس خارجی دست بکشیم؟ آیا حاظریم کیفیت متوسط بعضی از جنسهای ایرانی را فقط به خاطر کمک به اقتصاد جامعه تولیدی کشور عزیزمون را تحمل کنیم؟ فقط به خاطر کارگر ایرانی؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۳۴ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۴
حاضر درست تره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۸ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۴
کاش فقط خرید بود،کلی ایرانی هر سال میرن ترکیه که با پول هموطنای ما داعش رو پروارتر کنه
راستی میگم یه سر تا سفارت ترکیه هم بریم آتیشش بزنیم. خوبه ها!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۱ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۳
کل سفارتها رو آتیش بزنیم یکجا که هر روز وقتمون گرفته نشه
ناشناس
| Germany |
۱۷:۱۱ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۳
بعد هم یه عده شمع روشن کنن.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۸ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۳
آقا من می گم چند وقته بعضی از کشورها خیلی پررو ! شدن ... باید یه فکری به حال سفارت ها شون بکنیم! آتیش نه اما بریم اعضای سفارت ها را گروگان بگیریم! به جان خودم! یه بار قبلا ها خوب جواب داد.
اون روزی که دستور حمله به سفارت عربستان شد،باید فکر یه همچین روزی را میکردن.من نمیدونم ایا تو هیچ کجای حمله وتسخیر سفارت کشورهای دیگر اتفاق افتاده.اگه هست از تابناک خواهشمندم توضیحی دراین مورد بدهید.
همه اینها مقدمات شروع یک جنگ تما عیار علیه ایران هست ما تنها و این همه دشمن
ایران لازمه کشورهای دیگه رو رها کنه و سیاستش رو در منطقه تغییر بده والا همه به فلاکت می افتیم مثل سوریه
این تحلیل یک اشکال عمده دارد و ان اینکه رهبری ائتلاف ضد ایرانی (جمهوری اسلامی) بر عهده عربستان و یا ترکیه نمیباشد همراهی امریکا و بلکه رهبری حاکمان جدید واشنگتن معادلات را بد جوری بر ضد حاکمان جمهوری اسلامی بر هم میزند و امکان ترک برداشتن و سستی ائتلاف را انگونه که در ائتلاف های منطقه ای قبلی مقدور بود مشکل میکند.بازی با مهره کردها هم یک چالش امنیتی بزرگ و شمشیر دو لبه است روسیه هم در طول تاریخ همکار مطمئنی بنوده و نمی تواند شریک استراتژیک باشدو بنظر میرسد کاستن از مناقشات منطقه ای و در پیش گرفتن سیاستهای تنش زدا و البته همکاری های محدود با تازه کاران امریکایی که از بسیاری جهات سالمتر از اسلاف خود میباشند در کوتاه مدت تنها گزینه باشد برای تنگتر نشدن دایره تحریمها و اوج گیری مانور لابی صهیونیستها در کنگره حرکات و اقدامات سنجیده و شطرنج وار باید باشد و البته با احترام به فرماندهان نظامی که اگثرشان همرزمان شهدای این مرز و بومند وارد شدن های نامربوط به حوزه سیاسی را به حداقل برسانند.یادمان باشد که برای عرضه کردن ارمانهای انقلاب اسلامی هم که شده حفظ کشور و اقتدار ان با کمترین هزینه یک اواویت است
تحلیل خیلی جالبی نبود،از اینکه ترکیه رفته با عربستان ائتلاف کرده ،ماهم برویم با عربستان ائتلاف کنیم؟این که بدترین حالت است.دشمن اصلی شیعیان از ابتدای تاریخ نه یهود و نه مسیحی بوده ،بلکه دشمن اصلی عربهای وهابی و تند رو بوده اند.اما اینکه همه اینها مجبورند به طرف امریکا بروند ناشی از تنازعات ایران با امریکاست ،اگر ایران با امریکا و اسرائیل مشکل نداشته باشد که کشور های حاشیه خلیج فارس عددی نیستند.اوضاع ایران نسبت به 5 سال پیش خیلی هم بهتر شده ،لا اقل روسیه درد تحریمها را چشیده و چین احساس خطر کرده ،لذا ائتلاف جهانی بر علیه ایران بسیار نامحتمل است.البته سیاست تنش زدایی باید ادامه یابد بخصوص با کشور های عمان،امارات،کویت که انها نیز وابسته به روابط با ایران هستند و گرنه باید دستورات عربستان را اجرا کنند
ناشناس راست ميگه دوستان تندرو عزيز كجاهستيد دمتون گرم يه سري به سفارت تركيه بزنيد
مديونيد اگه فكر كنيد همه بدبختي الان ما از نابخردي شماست
این نه گزارش بود نه تحلیل؛ نه به کردها اشاره شد نه به عراق و یمن.
تحریم کالای ترکیه اون هم به صورت مردمی میتواند به راحتی مواضع ترکهارا تعدیل نماید. از اول گفتیم اردوغان خائن است.
همه این صغری و کبری چیدن ها را چاره مشکل نیست بهترین راه حل توجه به عمق استراتژیک واقعی کشور یعنی بهبود بخشیدن به وضعیت اقتصاد واشتغال مردم ایران وکاستن از دغدغه های معیشتی انان است .تنها در این صورت است که امریکا وایادی ان غلطی نمی توانند
بعد از مدتها شاهد یک تحلیل غیر احساسی و منطقی در جمهوری اسلامی هستیم .
باید گفت دیر است اما بهتر از فرداست .
آن دیدگاه احساسی که همه دنیا را به مسخره میگرفت باید کنار گذاشته شود و هرچند سخت است با کسانی که علاقه نداری بنشینی ولی یادمان نره آمریکا هم از ما خوشش نمی آمد اما چند سال با ما مذاکره کرد البته همان موقع هم قدر اوباما و کری را ندانستیم .
ترکیه بد ترین همسایه ما است اینرا فراموش نکنیم بخصوص با بودن اردوغان
بهترین راه تحت فشار قرار دادن ترکیه حمایت از کردهای ترکیه هست. اونا خوب بلدند چطوری موی دماغ ترکیه بشن
فقط بمب اتم همه چی حله
من پیشنهادم تو گام اول فتح سفارتشونه، تا بخودشون بیان میتونیم در مورد گام های بعدی هم فکر کنیم
اردوغان ثابت کرده که درروابط خارجی بوقلمون صفت هست
ما باید کاری کنیم ک دوستانمون زیاد و دشمنانمون کم باشن. اگه قرار باشه همه علیه ما باشن شرایط خیلی سخت میشه
جلب نظر فتح الله گولن هم گزینه مناسبیه برای ادب کردن اردوغان..... در حال حاضر اردوغان بیشتر از هر کس دیگری از گولن و اسد بیزاره......
تحلیل بسیار آبی و سطحی می باشد.
تا وقتی مصالح حزبی و جناحی بر مصالح ملی حاکم است هیچ انتظاری بهتر از این نباید داشت.
توی مملکت ما هرکی سنگ خودش رو میزنه به سینه و لا غیر.
کار ترکیه را باید به حاج قاسم بسپاریم.
تو سیاست دوست و دشمن نداریم. منافع داریم.
دوستی با مردم دانا نکوست . دشمن دانا به از نادان دوست . دشمن دانا به عرشت میبرد بر زمینت میزند نادان دوست .
آنقدر افراط تفریط سیاسی کردیم که کار از کار گذشت
روز جهانی زبان مادری بر همگان مبارک
نه بهتره بريم چند تا سفارت اتيش بزنيم !!!!!!
این تصویر از اردوغان ،چقدر آدم را بیاد سفیانی میاندازد!
زیاد بزرگش نکنید
یادمان باشد که موریانه چه کرد با قرارداد محاصره اقتصادی
خدا درهم شکننده امپراطوری هاست
ایمان داشته باشیم
من میگم بیاین بریم آمریکا رو تصرف کنیم تا حساب کار دستشون بیاد
ما با خودمان وارد یک لج بازی بی فایده شده ایم.
بخاطر ترکیه بریم با عربستان دوست شیم.مگه 22 بهمن نبودی مردم سراسر کشور می گفتن مرگ بر آل سعود خائن. حالا بریم التماس این خائن رو بکنیم. ما بر خلاف ترکیه و دیگران سریع مسائل سیاسی رو تبدیل به مسائل ایدولوژیک می کنیم. برای مردمی که فریاد کشیدند مرگ بر فلان و مرگ بر بهمان رابطه دوباره با اونها توجیه نداره
سلام آنها یک هدف دنبال میکنند آن هم ایران است
به عبارت ساده تر ، امريكا مسئوليت شليك اتفاقي را برعهده گرفه است ، وظيفه بقيه اين است كه شرايط را براي آن آماده كنند ،
بازسازي دوباره روابط با عربستان مهمترين موضوع است ،
خوشمان بيايد يا نه ، عربستان و تركيه را نمي توان ناديده گرفت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۱ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۵
اشتباهی منفی دادم
اوضاعمون با اروپا خیلی خوب شده با غرب آسیا خیلی بد.
سریع عده ی بفرسین سفارت کویت آتش بزنن
البته فراموش نکنیم بزودی کردها برای ایران هم معضل بزرگی خواهند شد و سو استفاده از مساله کردها برای فشار به ترکیه روزی مارا هم گرفتار خواهد کرد این بازی خطرناکتر از آن است که فکر میکنیم بهتر است سیاست مدبرانه تری برگزینیم نه اینکه به گورکهایی کمک کنیم که حتی امروزه هم هر از گاهی در غرب کشور سربازان بی گناهمان را میکشند.
بریزیم سفارتخانه شان و بگیریم بزنیمشونو
تحلیل عاقلانه و منطقی است . خواهشا مسولان بهوش باشند و اقتدار ملی را فدای مماشات بیخود با ترکیه نکنند. ما اهرمهای خوبی برای فشار بر ترکیه داریم تا کی نباید استفاده کنیم؟
میزان بالای گردشگر ایرانی که از ترکیه دیدن میکنند. بازار واردات بی رویه لباس و منسوجات ترکی و لوکس. علویان و شیعیان و کردهای ترکیه.
ودهها مواردی که بازی با هرکدام میتواند اردوغان را سر عقل بیاره.
یک اهرم فشار بسیار قوی که ایران به راحتی میتواند در دست بگیرد کردها هستند.
کردها در ترکیه، عراف و سوریه هم نژاد و هم خون ایرانیها هستند. کردهای هیچوقت در ترکیه خود را ترک حساب نکرده و نمیکنند و همچنین در عراق و سوریه خود را عرب نمیدانند. کردها بخشی از ایران بوده اند و ایران را با آغوش باز خواهند پذیرفت.
حمایت از آنها هم به امنیت داخلی ایران کمک خواهد کرد خارج از مرزها قدرت ایران را در جانه زنیها و تهدیدات اینچنینی بالاتر خواهد برد.
یادمان نرود که پاشنه آشیل ترکیه، کردها هستند...
بهترین کار اینه که در یک روز مشخص به همه سفارت خونه هایی که تو تهران هست حمله کنیم و همشونو گروگان بگیریم و خیلی زیرکانه ورق و به سمت خودمون برگردونیم
عن مکحول، قال: قال رسول اللّه صلّى اللّه علیه و سلّم: «للترک خرجتان: إحداهما یخربون آذربیجان‏، و الثانیه یشرعون على ثنی الفرات».[۶]

یزید بن جابر و غیر او از رسول خدا صلى اللَّه علیه و آله روایت کرده که فرمود: طایفه ترک را دو خروج خواهد بود اول آنکه آذربایجان را خراب میکنند دوم آنکه بسوى نهر فرات سرعت مینمایند

مکحول عن النبی صلّى اللّه علیه و سلّم: «للترک خرجتان: خرجه منها خراب آذربیجان‏، و خرجه یخرجون فی الجزیره، یحتقبون ذوات الحجال، فینصر اللّه المسلمین، فیهم ذبح اللّه الأعظم، لا ترک بعدها».
مکحول از رسول خدا صلى اللَّه علیه و آله روایت کرده که فرمود: قوم ترک را دو خروج خواهد بود: یکى آنکه آذربایجان را خراب میکنند و دیگرى آنکه در جزیره خروج مینمایند و مالهاى سوارى حجاز را پنهان خواهند کرد، و خدا مسلمین را یارى میکند، قربانى بزرگ خدا در میان آن گروه است و ترکى بعد از آنها نخواهد بود.
خیلی بی ربط و عوامانه بود
کاری نداره، ایران درخواست پیوستن به ناتو را بدهد
البته آیت‌الله هاشمی‌ای که دیگر نیست تا برای بهبود رابطه ایران و عربستان پا پیش بگذارد.
ایران باید به هر نحوی که شده جلوی احداث خط لوله گاز از قطر به ترکیه را بگیرد. قطعا کینه اعراب از سوریه هم به همین دلیله که اجازه عبور این خط رو نداد. شاید هم دلیل جنگ داخلی سوریه همین بوده باشه. کلا همه دعوا ها سر پوله
مطالعات دوست شناسی را بالا ببریم واز دشمن تراشی ودشمن نامیدن دیگرا بپرهیزیم
ما باید هرچه سریعتر همان روشی را که در مورد برجام پیاده کردیم ، همانطور با کشورهای عربی جنوبی خلیج همیشه فارس اجرا کنیم .
ممنون تحلیل خوبی بود به شرط اینکه عمل کنن.
1مشکل سیاستمداران ما اینه که مثل شطرنج بازای ناشی فقط فکر حرکت جاری رو میکنن وبه فکر حرکات بعدی و نهایی نیستند .-2
همش زیر سر منه ..آخه دارم میرم سربازی
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی