بازدید 6051

غرش خودروساز کره ای برای قبضه بازار

کد خبر: ۶۶۹۷۰۱
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۳:۴۱ 20 February 2017
هيونداي مهره مار دارد‌؛ هر مدلي كه از اين خودروساز كره‌اي وارد ايران شده، طرفداران زيادي را به دور خود جمع كرده است. حتي با وجود اينكه همه‌شان خودروهاي زيبايي نبوده‌اند و قافيه را خيلي زود به ساير رقبا و به‌طور خاص ماشين‌هاي توليدي ديگر شركت كره‌اي يعني كيا باخته‌اند. 

به نوشته تماشاگران با اين حال هيونداي تصميم تازه‌اي گرفته كه مي‌تواند ورق را به نفع آنها برگرداند. اين پاداشي است كه به خاطر همكاري با يك خودروساز ايراني نصيب‌شان مي‌شود. از اين به بعد دو مدل i10 و i20 را در داخل كشور توليد [مونتاژ] خواهیم کرد. مدل اول خودرويي کاملا اقتصادي براي رقابت با كيا پيكانتو است. اما i20 را مي‌توان رقيب كيا ريو دانست كه خيلي پرفروش نيست. از همين نظر قيمت‌گذاري مناسب و داخلي‌سازي آن مي‌تواند حكم به برتري هيونداي دهد. شركت كره‌اي، صرف شراكت با كرمان‌موتورز حداقل نصف راه را رفته است اما آيا آنها سياست‌هاي مربوط به قيمت‌گذاري را هم درست برنامه‌ريزي كرده‌اند؟ براي رسيدن به پاسخ اين سؤال بايد صبر داشته باشيم. 

  هيونداي i20 از نظر ظاهري
پيش از اين تجربه ملاقات با نسل اول هيونداي i20 نصيب‌مان شده بود اما نسل دوم اين خودرو حداقل از نظر طراحي بيروني كاملاً متفاوت است. در جلو، چراغ‌هايي كشيده به چشم مي‌خورند كه نوار دي‌لايت در قسمت بالايي آنها جلب‌توجه مي‌كند. اين‌بار جلوپنجره با فرمي كاملاً باريك در بين چراغ‌ها خودنمايي مي‌كند. قسمت عقبي خودرو نيز با چراغ‌هايي كه تا روي در صندوق كشيده شده است هماهنگ‌تر از گذشته به نظر مي‌رسند. در بخش جانبي شاهد فرم ساده‌تري نسبت به i10 هستيم و تنها نكته قابل‌ذكر، ستون‌هاي C مشكي‌رنگ آن است. 
وقتي وارد هيونداي i20 مي‌شويم با نمايي زيبا و چشم‌نواز روبه‌رو مي‌شويم كه كاملاً برتر از i10 است. در اين قسمت تريم دورنگ داشبورد، وجود نمايشگر لمسي و قرارگيري دسته‌دنده در مكاني بهتر، به زيبايي كابين افزوده است. كاربرد وسيع پلاستيك خشك در همه قسمت‌هاي كابين i20 احتمالاً آزاردهنده باشد به‌گونه‌اي كه رو دري‌ها هم به‌رغم اينكه طراحي زيبايي دارند اما كاملاً از پلاستيك ساخته شده و اثري حتي از پارچه در آنها ديده نمي‌شود. با هر نوع سليقه و طرز فكر كاربرد اين حجم از پلاستيك در كابين خودرويي در اين كلاس دوست‌داشتني نيست. 
در قسمت عقب به لطف 37 سانتي‌متر طول بيشتر و 19 سانتي‌متر فاصله محوري بيشتر نسبت به i10، فضاي پاي بيشتري وجود دارد هرچند كه هنوز هم با بهترين‌هاي اين كلاس فاصله دارد. صندوق بار نيز با حجم 326 ليتر براي يك هاچ‌بك سگمنت B كافي به نظر مي‌رسد. طول، عرض و ارتفاع هيونداي i20 به ترتيب برابر با 4. 03 متر، 1. 73 متر و 1. 47 متر است. 

  تجهيزات و آپشن‌هاي i20
در بخش تجهيزات و آپشن‌ها، هيونداي i20 بسيار كامل‌تر از برادر كوچكش است به‌گونه‌اي كه دو ايربگ، صفحه‌نمايش هفت اينچي، دوربين ديد عقب، سنسور پارك عقب، دي‌لايت، سيستم رهياب و بلوتوث، ترمز ABS و EBD، سيستم HAC يا كنترل حركت در سربالايي، سيستم ESC يا كنترل پايداري الكترونيكي، سيستم ESC يا هشدار فشار باد چرخ‌ها، سنسور نور و باران، محفظه خنك نگه‌دارنده، فرمان برقي، رينگ‌هاي آلومينيومي، ترمزهاي ديسكي در هر چهارچرخ، كنترل سيستم صوتي از روي فرمان، تهويه اتوماتيك، سيستم صوتي با شش بلندگو و آينه‌هاي جانبي برقي با گرم‌كن براي آن ارائه شده است. در مجموع مي‌توان گفت امکانات در نظر گرفته شده براي اين خودرو رضايت راننده و ساير سرنشينان را جلب مي‌كند. 

  هيونداي i20 در آزمون فني
i20 در بازارهاي جهاني با پيشرانه‌هاي گوناگوني ارائه شده است كه مدل عرضه شده در ايران به موتور 1. 4 ليتري چهار سيلندر 16 سوپاپ مجهز است. اين موتور 98 اسب بخار قدرت و 134 نيوتن متر گشتاور توليد مي‌كند كه تا حدودي براي خودرويي با وزن بين 1. 1 تا 1. 2 تن، ضعيف به نظر می‌رسد. وظيفه انتقال نيرو به چرخ‌هاي جلو بر‌عهده يك گيربكس چهار سرعته اتوماتيك تيپ‌ترونيك است. 

  وضعيت i20 در ميدان رقابت
قيمت هيونداي i20 در ايران 86 ميليون تومان اعلام شده است كه 15 ميليون تومان بيشتر از i10 است. در عوض كابين بزرگ‌تر، تجهيزات بيشتر و موتور قدرتمندتري پيش‌روي راننده قرار دارد كه باعث مي‌شود آن را قابل‌قبول‌تر از قيمت 72 ميليون توماني i10 بدانيم. نكته مهم اين است كه بدانيم كيا ريو وارداتي به ‌عنوان رقيب اصلي i20 در بازار ايران حدود 107 ميليون تومان فروخته مي‌شود. 
اين اختلاف قيمت ممكن است در نهايت حكم به برتري i20 دهد؛ در حالي كه اختلاف قيمت كيا پيكانتو و هيونداي i10 چندان زياد نيست. در كل هرچند همكاري دوباره كرمان‌خودرو با شركت معتبري چون هيونداي رويداد مثبتي است اما بسيار بهتر بود اگر اين دو خودرو كه اولين محصولات هيونداي در دوران جديد فعاليت این شرکت در ايران هستند، با قيمت مناسب‌تري به بازار عرضه مي‌شدند. با اين‌ حال گفته شده كه در آينده هيونداي اكسنت نيز به توليدات كرمان‌خودرو افزوده خواهد شد.  

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل