بازدید 10033
پیمانه اقتصادی؛

از «آمادگی ربات ها برای پرداخت مالیات» تا «سبقت نفتی روسیه از عربستان»

این پیمانه موضوعاتی همچون نمودار شاخص کل بورس، صعود بورس‌های‌ آسیایی‌، کاهش ادامه دار قیمت دلار، یورو و درهم در بازار آزاد، گران شدن سکه طرح جدید، میانگین بهای طلا در سال 2017، 2 عاملی که ارزش دلار را کاهش داد، افزایش اندک قیمت نفت در آغاز هفته، تفاهم‌نامه نفتی ایران و عراق، افزایش قیمت شش گروه کالای خوراکی و قیمت هر تن مس به مرز ۶۰۰۰ دلار رسید را در بر دارد.
کد خبر: ۶۶۹۶۵۷
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۵ 21 February 2017
از «آمادگی ربات ها برای پرداخت مالیات» تا «سبقت نفتی روسیه از عربستان»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، نفت  و ... تا خبرها و اتفاقات جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه موضوعاتی همچون نمودار شاخص کل بورس، صعود بورس‌های‌ آسیایی‌، کاهش ادامه دار قیمت دلار، یورو و درهم در بازار آزاد، گران شدن سکه طرح جدید، میانگین بهای طلا در سال 2017، 2 عاملی که ارزش دلار را کاهش داد، افزایش اندک قیمت نفت در آغاز هفته، تفاهم‌نامه نفتی ایران و عراق، افزایش قیمت شش گروه کالای خوراکی و قیمت هر تن مس به مرز ۶۰۰۰ دلار رسید را در بر دارد.


رشد ۳۹ واحدی شاخص کل بورس

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز دوشنبه 2 اسفندماه 95 با افزایش 39 واحدی به رقم 77 هزار و 698 واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن با افزایش 41 واحدی به عدد 15 هزار و 760 واحد دست یافت. همچنین شاخص کل فرابورس با افزایش 14 واحدی روی رقم 864 واحد ایستاد.


صعود بورس‌های‌ آسیایی‌ در آستانه‌ انتشار یک گزارش مهم

بازارهای سهام آسیایی با انتظار سرمایه‌گذاران برای اعلام جزئیات بیشتر سیاست‌های اقتصادی دولت دونالد ترامپ از جمله اصلاحات مالیاتی، روز دوشنبه در سطح بالاتری بسته شدند. به گزارش ایسنا، شاخص نیک‌کی ۲۲۵ ژاپن ضرر حدود ۰.۶ درصدی اوایل معاملات را معکوس کرد و بدون تغییر چندانی در ۱۹۲۵۱.۰۸ واحد بسته شد. شاخص سهام کسپی کره جنوبی ۰.۱۸ درصد رشد کرد و در ۲۰۸۴.۳۹ واحد ایستاد. ارزش سهام سامسونگ الکترونیکس ۲.۱۱ درصد رشد کرد و به ۱۹۳۳ وون کره جنوبی رسید. در هنگ کنگ، شاخص هانگ سنگ ۰.۶۱ درصد در اواخر معاملات بعدازظهر رشد کرد در حالیکه ارزش معاملات سهام در سرزمین اصلی چین هم افزایش یافت. شانگهای کامپوزیت با ۱.۲۳ درصد رشد، به ۳۲۴۱.۴۵ واحد رسید در حالیکه شنزن کامپوزیت با ۰.۸۹ رشد، در ۱۹۶۲.۵۲ واحد قرار گرفت. شاخص سی اس آی ۳۰۰ با ۱.۵ درصد افزایش، به ۳۴۷۲.۳۶ واحد رسید. بازار سهام استرالیا با کاهش روبرو شد و ای اس ایکس ۲۰۰ با ۰.۱۸ واحد اُفت، به ۵۷۹۵.۰۹ واحد عقب نشینی کرد. حرکات ملایم بازار در آسیا منعکس کننده عملکرد وال استریت در روز جمعه بود. بر اساس گزارش شبکه سی ان بی سی، بازارهای آمریکا روز دوشنبه به مناسبت تعطیلات عمومی بسته بودند.

دلار، یورو و درهم سومین روز هفته را نیز با روندی کاهش سپری کردند

در هفته جاری، بازار آزاد ارز شاهد روندی نزولی در قیمت گذاری دلار آمریکا، یورو و درهم امارات برای فروش می باشد. به طوریکه در پایان معاملات روز دوشنبه نیز همانند دو روز ابتدایی هفته، دلار آمریکا با افت قیمت 66 ریال نسبت به روز یکشنبه و کاهش 157 ریال نسبت به روز شنبه، به رقم میانگین فروش 37 هزار و 816 ریال رسید. هر یورو نیز با کاهش 129 ریال نسبت به روز قبل به قیمت 40 هزار و 586 ریال فروخته شد. همچنین هر درهم امارات در بازار آزاد روز دوشنبه با کاهش 21 ریال به رقم میانگین فروش 10 هزار و 369 ریال رسید. حال باید دید تا پایان هفته اول اسفند این روند نزولی در قیمت فروش سه ارز مهم بازار آزاد ادامه دارد یا خیر.

سکه طرح جدید گران شد

در جریان معاملات روز دوشنبه بازار آزاد تهران، قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با سه هزار تومان افزایش به یک میلیون و ۱۹۲ هزار تومان رسید. قیمت هر قطعه سکه تمام بهار  آزادی طرح قدیم یک میلیون و ۱۷۱ هزار تومان، نیم سکه ۶۴۱ هزار تومان، ربع سکه ۳۴۶ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲۱۷ هزار تومان است.

میانگین قیمت طلا 5.3 درصد در سال 2017 میلادی افزایش می یابد

پایگاه خبری گلد ایگل نیوز آمریکا اعلام کرد، تحلیلگران انجمن بازار شمش طلای لندن به افزایش قیمت طلا در سال 2017 خوشبین هستند و پیش بینی می کنند میانگین قیمت این فلز در مقایسه با میانگین آن در نیمه نخست ژانویه (دی-بهمن) گذشته 5.3 درصد افزایش یابد. تحلیلگران انجمن مذکور پیش بینی می کنند میانگین قیمت طلا که در نیمه نخست ژانویه امسال یک هزار و 181 دلار در هر اونس بود در سال میلادی جاری به یک هزار و 244 دلار در هر اونس افزایش یابد. در صورت تحقق این پیش بینی، قیمت طلا در سال 2017 میلادی معادل 0.5 درصد از میانگین آن در سال 2016 کمتر خواهد بود؛ میانگین قیمت طلا در سال 2016 یک هزار و 251 دلار در هر اونس بود. به گزارش ایرنا، در اواسط بهمن ماه امسال «دیوید روشه» استراتژیست جهانی شرکت مشاوره ای «ایندیپندنت استراتژی» واقع در لندن که 45 سال در تجزیه و تحلیل بازارها تجربه دارد، پیش بینی کرد: به دلیل افزایش ریسک های سیاسی ناشی از تصمی های «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا، قیمت طلا تا پایان سال 2017 حدود 6 درصد افزایش می یابد.

دو عاملی که ارزش دلار را کاهش داد

تداوم بلاتکلیفی نسبت به زمان افزایش نرخ بهره دلار در آمریکا در کنار ابهامات نسبت به سیاست های اتحادیه اروپا باعث شد تا ارزش دلار در مبادلات روز دوشنبه بازار جهانی ارز کاهش یابد. به طور کلی بانک مرکزی آمریکا در حالی از برنامه ریزی برای افزایش بهره دلار و در نتیجه بالا رفتن غیر مستقیم ارزش این ارز در بازار سخن می گوید که دولت جدید آمریکا تمایلی برای افزایش ارزش دلار در بازار ندارد. دولت ترامپ معتقد است که ارزش دلار بیش از حد در بازار بالا رفته و به همین دلیل تراز تجاری این کشور به شدت تحت تأثیر قرار گرفته و کاهش یافته است. ترامپ و مشاوران اقتصادی وی معتقدند کاهش ارزش دلار می تواند به بهبود اوضاع اقتصادی، اشتغال و کسب و کار در این کشور منجر شود. به گزارش فارس، قرار است طی روزهای آینده هیئت مدیره بانک مرکزی آمریکا نخستین جلسه خود در سال 2017 را برگزار کنند و به گفته جنت یلن، رئیس کل بانک مرکزی آمریکا، افزایش نرخ بهره دلار از جمله موضوعاتی خواهد بود که در نشست مورد بررسی خواهد گرفت. به گزارش راشاتودی، طی معاملات روز دوشنبه ارزش دلار 0.2 درصد در برابر ارزهای دیگر ارزهای بین المللی کاهش یافت. در بازار روز دوشنبه ارزش یورو 0.1 درصد افزایش یافت و به 1.0602 رسید. ارزش پوند انگلیس افزایش بیشتری را نسبت به یورو تجربه کرد و با 0.4 صعود به 1.2448 دلار رسید. ارزش ین اما در برابر دلار 0.2 درصد کاهش یافت و به 113.07 ین در برابر دلار رسید.

افزایش اندک قیمت نفت در آغاز هفته

در روز دوشنبه قیمت نفت افزایش یافت، اما این افزایش قیمت اندک بود؛ چرا که با افزایش سکوهای حفاری ایالات متحده و بالا بودن میزان ذخایر نفت، سرمایه گذاران نمی دانند که آیا تلاش تولید کنندگان عضو و غیر عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) برای کاهش تولید، نتیجه بخش خواهد بود یا خیر. به نقل از رویترز، قیمت آتی نفت خام برنت بین الملل، نسبت به قیمت تمام شده هفته گذشته، ۲۳ سنت افزایش یافت و این نفت در بازار بشکه‌ای ۵۶.۰۴ دلار معامله شد، این در حالی ست که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا نیز با ۱۹ سنت افزایش، بشکه‌ای ۵۳.۵۹ دلار صورت گرفت.

ایران و عراق امروز تفاهم‌نامه نفتی امضا کردند

وزارت نفت عراق طی بیانیه‌ای اعلام کرد روز دوشنبه ایران و عراق تفاهم‌نامه‌ای را برای مطالعه ساخت خط لوله صادراتی نفت خام از میدان نفتی شمال عراق در کرکوک از طریق ایران امضا کردند. بر اساس این توافق که در بغداد توسط وزرای نفت دو کشور امضا شد، کمیسیونی را برای برطرف کردن اختلافات درباره میدان نفتی مشترک تعیین کردند و امکان حمل نفت عراق به پالایشگاه آبادان ایران را بررسی می‌کنند. جابر اللعیبی وزیر نفت عراق در این بیانیه گفته است که با دیدار بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت ایران برای همکاری روی سیاست‌های کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) موافقت کرده است.

بیل گیتس: ربات‌ها هم باید مالیات بدهند

مؤسس مایکروسافت در تازه ترین مصاحبه خود با نشریه کوارتز گفته است: هم اکنون انسان هایی که کار می کنند و برای خودشان درآمد مثلا 50 هزار دلاری در سال دارند، مالیت پرداخت می کنند تا خدماتی هم دریافت کنند. اگر قرار باشد یک ربات شرایط مشابهی داشته باشد باید در سطح مشابهی مالیات پرداخت کند. گیتس تصریح کرده که با انجام بسیاری از کارها توسط ربات ها انسان ها وقت آزاد بیشتری برای انجام اموری همچون رسیدگی به کهنسالان، رفع نیازهای کودکان، انجام امور شخصی و ... خواهند داشت و این امر می تواند به یکدلی بیشتر انسان ها منجر شود که امروزه در حد ضروری وجود ندارد. به نظر گیتس پول مالیات ربات ها باید از محل صرفه جویی شرکت هایی تامین شود که با جایگزین کردن نیروهای انسانی با ربات درآمد خود را افزایش داده و در عوض مخارجشان را کاهش داده اند. بررسی های موسسه مک کنزی نشان می دهد تا سال 2055 استفاده از ربات ها در جهان شرکت ها و موسسات مختلف را از پرداخت حدود 15 تریلیون دلار پول به عنوان دستمزد خلاص می کند که 2.7 تریلیون دلار از این رقم مربوط به آمریکاست.

افزایش قیمت 6 گروه کالای خوراکی

آمار بانک مرکزی از تغییرات هفتگی قیمت خرده فروشی 11 گروه کالایی خوراکی در سطح شهر تهران در هفته منتهی به 29 بهمن ماه نشان می دهد دو گروه لبنیات و روغن نباتی نسبت به هفته قبل از آن تغییری نداشته است. همچنین در این تغییرات هفتگی گروه حبوب یک درصد، سبزی های تازه 0.8 درصد و گوشت قرمز 0.3 درصد کاهش قیمت داشتند. علاوه بر این طی مدت مزبور تخم مرغ 2.2 درصد، برنج 0.4 درصد، میوه های تازه 2.5 درصد، گوشت مرغ 1.3 درصد، قند و شکر 0.2 درصد و چای 0.9 درصد افزایش قیمت را ثبت کردند.

افزایش قیمت گوشت گوساله شایعه ای بیش نیست!

حسین نعمتی رئیس اتحادیه دامداران در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به اینکه افزایش قیمت گوشت گوساله در بازار صحت ندارد، اظهار داشت: طی دو سال اخیر نرخ هر کیلو گوساله زنده از ۱۱ تا ۱۲ هزار تومان در بازار متغییر است و نوسان چندانی در بازار تجربه نکرده است. وی با اشاره به اینکه هر کیلو شقه گوساله بدون استخوان ۲۶ هزار تومان از دامداران خریداری می‌شود، افزود: با احتساب هزینه حمل و نقل و سود فروشگاه، نرخ ۳۳ هزار تومان برای مصرف کننده متعادل است. نعمتی در خصوص پیش بینی وضعیت بازار در روزهای پایانی سال تصریح کرد: با توجه به مدیریت و کنترل بازار از سوی دولت و همچنین عرضه مناسب دام مشکل خاصی در بازار رخ نخواهد داد.

قیمت هر تن مس به مرز ۶۰۰۰ دلار رسید

بهای معاملات مس برای تحویل سه ماهه در بازار فلزات لندن ۰.۵ درصد افزایش یافت و به ۵۹۹۲ دلار در هر تن رسید و بخشی از ضرر معاملات قبل را جبران کرد. مس یک هفته قبل که اسکوندیدا وضعیت فوق العاده اعلام کرد، به رکورد ۶۲۰۴ دلار در هر تن صعود کرده بود اما منابع صنعتی می گویند کارخانه های ذوب مس به خوبی تامین شده اند. بر اساس گزارش رویترز، سیتی در گزارشی اعلام کرد انتظار می رود بازار مس در سال ۲۰۱۷ برای نخستین بار در شش سال گذشته، به دلیل عرضه محدود و بهبود تقاضا در جهان توسعه یافته با کمبود عرضه روبرو شود. تحلیلگران این مؤسسه مالی در ادامه افزودند: انتظار می رود عرضه محدود در بازار و ورود سرمایه گذاران، از قیمتهای مس حمایت کرده و این فلز را در نیمه دوم سال ۲۰۱۷ در بالای ۶۰۰۰ دلار در هر تن نگه دارد و قیمت مس پیش از پایان سال به ۷۰۰۰ تن نزدیک شود.

روسیه در تولید نفت خام از عربستان سبقت گرفت

روسیه در ماه دسامبر که اوپک و تولیدکنندگان دیگر در آستانه آغاز رسمی اجرای توافق کاهش تولید، شروع به محدودکردن عرضه خود کرده‌اند، توانست با سبقت از عربستان، بزرگترین تولیدکننده نفت جهان شود. به گزارش بلومبرگ، بر اساس آمار منتشر شده در سایت اینترنتی سازمان اطلاعات نفتی جودی در ریاض، روسیه در ماه دسامبر روزانه ۱۰.۴۹ میلیون بشکه نفت تولید کرده که ۲۹ هزار بشکه کمتر از ماه نوامبر بوده، در حالی که عرضه نفت عربستان از ۱۰.۷۲ میلیون بشکه در ماه نوامبر به ۱۰.۴۶ میلیون بشکه در ماه دسامبر رسیده است. این اولین بار از ماه مارس تاکنون است که میزان تولید نفت روسیه از عربستان بالاتر می رود. عربستان و دیگر تولید کنندگان عضو اوپک در پایان ماه نوامبر تصمیم گرفتند عرضه نفت خود را در نیمه نخست سال ۲۰۱۷ به میزان ۱.۲ میلیون بشکه در روز کاهش دهند. بر اساس آمار جودی، آمریکا در ماه دسامبر با ۸.۸ میلیون بشکه تولید سومین تولید کننده بزرگ نفت جهان بوده است. میزان تولید نفت امریکا در ماه نوامبر ۸.۹ میلیون بشکه بوده است. صادرات نفت عربستان از ۸.۲۶ میلیون بشکه به ۸ میلیون بشکه در ماه دسامبر کاهش یافته که بیشترین کاهش ماهیانه صادرات این کشور از مِی ۲۰۰۳ تاکنون بوده است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر