بازدید 14719

به مدد چشم بادامی ها، وضعیت مدارس مناطق محروم خوب می شود

وضعیت امکانات و زیر ساخت های آموزش و پرورش کشورمان در مناطق محروم به قدری اسفناک است که حتی مقامات سیاسی خارجی نیز با دیدن آن آزرده و برای برطرف کردن این مشکلات، حاضر می شوند دست به جیب شوند؛ اقدامی که چند سالی هست ژاپنی ها آغاز کرده اند و در سایه آن چندین مدرسه نیز برای مناطق محروم کشور ساخته اند.
کد خبر: ۶۶۹۵۴۹
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۸ 20 February 2017
وضعیت امکانات و زیر ساخت های آموزش و پرورش کشورمان در مناطق محروم به قدری اسفناک است که حتی مقامات سیاسی خارجی نیز با دیدن آن آزرده و برای برطرف کردن این مشکلات، حاضر می شوند دست به جیب شوند؛ اقدامی که چند سالی هست ژاپنی ها آغاز کرده اند و در سایه آن چندین مدرسه نیز برای مناطق محروم کشور ساخته اند.
 
به گزارش «تابناک»؛ مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش در آخرین اظهارات خود گفته است، میان وزارت آموزش و پرورش ایران با سفارت ژاپن توفق نامه ای تحت عنوان GGP امضاء شده که بر اساس آن دولت ژاپن متعهد شده است از محل اعتبارات بلاعوض خود و با هدف توسعه امنیت انسانی در مناطق محروم ایران، مدرسه بسازد.
 
در رابطه با آخرین توافقات صورت گرفته میان آموزش و پرورش ایران و دولت ژاپن برای ساخت مدرسه در ایران، « علی نقی یزدان پناه » مدیر کل آموزش و پرورش عشایری کشور گفت: طرح GGP از سال ۱۹۹۹ در ایران شروع به فعالیت کرده ولی تا سال ۲۰۱۴ با نهادها و دستگاه هایی غیر از آموزش وپرورش همکاری داشته است، اما از این سال با امضای توافق نامه با وزارت آموزش و پرورش اقدام به ساخت مدارس کانکسی در مناطق ییلاقی عشایر نموده است.

وی در مورد کمک هایی که تاکنون از سوی ژاپنی ها صورت گرفته است، تصریح کرد: تاکنون هزینه احداث ۱۵ مدرسه عشایری توسط ژاپنی پرداخت شده است که ۸ باب آن در استان سیستان و بلوچستان و ۷ باب نیز در استان خوزستان احداث شده است.

یزدان پناه در مورد جزئیات توافق نامه اخیر اظهارکرد: براساس توافق نامه اخیر که بین دو کشور منعقد شده ۱۱ باب مدرسه در استان کهگیلویه و بویراحمد و ۱۰ باب مدرسه در استان لرستان احداث می شود که عمدتا در مناطق ییلاقی و مکان هایی که عشایر حداقل ۶ ماه در آنجا سکونت داشته باشند، ساخته می شود.

مدیرکل آموزش و پرورش عشایری کشور خاطرنشان کرد: پیش بینی می شود میزان هزینه ساخت ۲۱ باب مدرسه مذکور ۴۰۰ میلیون تومان باشد که از محل اعتبارات بلاعوض کشور ژاپن به حساب استان های ذی نفع واریز می شود و طراحی و اجرای این پروژه ها توسط متخصصین داخلی انجام می شود.

همانطور که مدیر کل آموزش و پرورش عشایری کشور گفته، این اولین باری نیست که دولت و سفارت ژاپن تصمیم می گیرند در یک اقدام انسان دوستانه و خیرخواهانه در مناطق محروم کشور ایران مدرسه بسازند و بررسی ها نشان می دهد در گذشته نیز آنها از این دست کمک ها به ایران داشته اند.

در سال 1393 و دو سال پس از زلزله اهر، «کوجی هانه دا» سفیر ژاپن در شهرستان اهر حاضر شد و مدرسه 9 کلاسه شهید دایلاری را در این شهرستان که با هزینه دولت ژاپن ساخته شده بود، افتتاح کرد.

سفیر ژاپن در آن سال گفت: وقتی زلزله در ایران اتفاق افتاد دولت ژاپن در راستای اقدام انساندوستانه به مردم مناطق زلزله زده کمک کرد و ابتدا قرار بود تعداد کانکس اسکان موقت خریداری شود که بنا به صلاحدید مسوولان هلال احمر و آموزش و پرورش مقرر شد در ساخت مدرسه مناطق زلزله زده هزینه شود که امروز شاهد بهره برداری و استفاده دانش آموزان از این مدرسه هستیم.

ساخت مدرسه در شهرستان اهر پایان کار نبود و مدتی بعد زمانی که «حمید قنبری» رئیس آموزش و پرورش عشایری استان خوزستان بنا داشت برای ساخت چند مدرسه در مناطق محروم این استان، اعتبار جذب کند، بار دیگر مسئولان سفارت ژاپن در ایران پیش قدم شدند.

در واقع هنگامی که سفیر ژاپن در جریان محرومیت های آموزشی مناطق عشایری استان خوزستان قرار گرفت، گروهی را برای بررسی این موضوع به استان خوزستان اعزام کرد و پس از انجام تحقیقات میدانی وعده داد که در روستاهای شاهزاده عبدالله و چلو اندیکا و در روستای قلعه شهرستان ایذه مدرسه بسازد.

در اسفند ماه سال 1394 تفاهم نامه ساخت این مدارس میان اداره کل آموزش و پرورش عشایری خوزستان و سفارت ژاپن با ارزشی بالغ بر 47000 یورو بسته شد و کار ساخت این مدارس آغاز شد.

همین چراغ سبز سفارت ژاپن به مسئولان دولتی آموزش و پرورش کشور کافی بود تا مسئولان ایرانی فرصت را برای جذب اعتبارات بیشتر و اخذ کمک برای ساخت مدارس دیگر در مناطق محروم کشور مناسب بدانند و گام در امضای یک توافق نامه جامع تر با این کشور آسیایی مطابق با آنچه رفت، بگذارند.

جدا از ماهیت این توافق نامه که قطعاً موجب خیر خواهد شد و گروه زیادی از دانش آموزان مناطق محروم کشور در استان های سیستان و بلوچستان، لرستان، خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد به مدد کمک های سفارت ژاپن منتفع خواهند شد، اما سئوال این است که آیا کشور ما با این همه سرمایه ی خدادادی به این کمک ها نیاز دارد؟

در مورد طرح جدید گفته شده است که برای هر مدرسه 20 میلیون تومان هزینه خواهد شد اما این مدارس کانکسی خواهند بود، آیا بهتر نیست حالا که بناست پس از ده ها سال دستی به سر و گوش ساختار آموزشی این مناطق کشیده شود،گام های اساسی و زیربنایی تری برداشته شود؟

نکته دیگر اینکه در کشور ما سال هاست که خیریان مدرسه ساز فعالیت می کنند و جدا از آن وزارت آموزش و پرورش نیز چند سالی هست که با هدف تمرکز بر خدمت رسانی به مناطق محروم، توسعه آموزش و پروش در شهرهای بزرگ را به نهادهای خصوصی و غیرانتفاعی واگذار کرده است.

حالا و پس از این همه سال فعالیت نهادهای خیریه و تمرکز وزارت آموزش و پرورش بر مناطق محروم چگونه می شود که فقر منابع و زیرساخت ها در این مناطق، بیگانگان را نیز آزرده و آنها را متقاعد می کند که برای ساخت مدرسه در این مناطق وارد عمل شوند؟

دیگر اینکه گفته شده است برای ساخت هر مدرسه کانکسی حدوداً 20 میلیون تومان اعتبار در نظر گرفته شده است که توسط کارشناسان داخلی ساخته می شود. آیا واقعاً برای ساخت یک مدرسه کانکسی 20 میلیون اعتبار نیاز است و در این میان متخصصان داخلی  عیناً این اعتبار را به مصرف خواهند رساند؟
 
اکنون که شرایطی مناسب برای تعامل ایران با کشور ژاپن آن هم در بخش مهمی چون نظام آموزش و پرورش فراهم شده است، آیا بهتر نیست، محور همکاری ها به سمت الگو برداری از نظام آموزشی ژاپن برود و تلاش شود برنامه هایی که آنها در راستای آموزش و پرورش خود انجام می دهند، وارد ساختار آموزشی کشور شود؟

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۹۵
انتشار یافته: ۶۷
مگر مناطق محروم هم داریم؟!!!!
از خودم خجالت کشیدم .
مایه خجالته .با این همه ثروت ملی
جای بسی خجالت
کار ژاپنی ها جای تقدیر دارد ولی این زشت نیست برای کشور ما با اینهمه درآمد، که ژاپن به ما چهارصد میلیون تومان صدقه بدهد؟!
همون بهتر که پولای ما تو غزه و لبنان و ونزوئلا و... خرج بشه تا مناطق محروم خودمون. بالاخره خیرین سایر کشور ها هستند تا واسمون مدرسه و ابتدایی ترین امکانات رو تو مناطق محروم محیا کنن......
شرمساری فقط همین
نه که مردم ما وقت ندارند خوب خارجی ها حق دارن وارد این کار بشن !!!!
ما هم یرای لبنان مدرسه میسازیم
اين همان كمك هاي استعماريه و حتما به قصد و هدف نفوذ انجام شده و ميشود ما نبايد اينگونه كمك ها را قبول كنيم ما اگر تنها 10 درصد اختلاس ها مونو كم كنيم خودمان ميتوانيم محروميت زدايي كنيم . تنها 1 درصد بيشتر هم نه اون موقع ممكن است به اقتصاد خودمون صدمه وارد كنيم !!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۵ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۵
بابا راست گفته دیگه چرا منفی میدین؟ اگه ده درصد از اختلاس ها کم بشه کلی از طرحهای عمرانی و مدرسه سازی میتونه انجام بشه.
خاک خاک چهارصد چه پولیه دست به دامان اونا شدیم اونامسلمانن نه ما
صدرحمت به کمونیستهای ژاپنی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۴۸ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۴
کمونیست؟!!! اون چینه که کمونیسته عزیز
واقعا خجالت آوره که برای ساختن مدرسه ، ژاپنی ها بیتشر از مسئولین ما احساس مسئولیت میکنن...
ایران با اینهمه منابع نقتی و غیر نفتی توانایی ساخت 10 تا مدرسه رو نداره؟؟؟؟؟؟
گلاه تونه بزاريد بالاتر خجالت خوبه نفت و گاز ما داريم انوقت ژاپني ها براي ما مدرسه درست كنن كمي
بت پرست با اخلاق بهتر از مذهبی بی اخلاق است
زیرا آن به اخلاقش معرفی می شود این به بی اخلاقی اش !!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۰ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۶
متاسفم که کلا خبر از هیچ کجا ندارین... یکی میگه کمونیست یکی میگه بت پرست در حالی که اکثریت اونها به جمع مسیحیت رفتن و کمونیست هم چینی ها هستن...
وای بر ما که حالا دست گدایی به سمت ژاپن بردیم.چقدر ذلیل شدیم
واقعا شرم آور کشوری با این ثروت و درآمد خارجی ها بیان واسش مدرسه بسازن
مثل معرف که میگه چراغی که به خانه رواست به مسجدحرامه خودمون بریم عراق ویمن وسوریه روآباد کنیم دیگران صدقه به مابدند یعنی مسوولان هیچ به غیرتشون برنخورد واقعا جای تاسفه
عنوان غیرمنصفانه ای است. از این کارها زیاد انجام میشه ولی درست نیست که اینقدر بد بیان بشه.
من هم مدت زیادی به فرهنگ این کشور اسیائی علاقه داشتم.لیکن از این پس از خودم و کارم پشیمان خواهم شد و به رشته معماری روی خواهم اورد.معماری بهترین رشته دنیاست و اصلا هیچ رشته ای بهتر از ان نیست.زندگی و هست و نیستم را فدای معماری خواهم کرد.سالها از ژاپن حمایت کردم و هم اکنون دیگر از ان کشور حمایت نمی کنم بلکه از معماری حمایت می کنم.
آیا کشور ما با این همه سرمایه ی خدادادی به این کمک ها نیاز دارد؟
خیلی برای ایران وایرانی زشته.
آموزش وپرورش یک نهاد مردمی است ولی وقتی مسؤلین هرساله اتمام کپرنشینی را اعلام می کنند وجشن می گیرند می شه همین وضع.
اگر صراحتا برآورد بشه نیازهای آموزش وپرورش واز مردم کمک خواسته بشی .مسلم مردم هرکس درحد وسعش کمک می کند، همانطور که تا کنون درهر مشکلی مردم ورود کرده اندحل شده است.
واقعا مايه تاسفه كه كشوري با اين همه امكانات خدادادي كشورههاي ديگه دلشون به ما بسوزه! اگر پول اين مملكت فقط براي ايران خرج ميشد الان وضعيت اينطور نبود
الگو برداری؟حواس ت هست چی میگی؟ فردا به همین بهونه استیضاح و تجمع و فریاد دلواپسان که آی کجا نشستین الگوی ایرانی اسلامی بر باد فنا رفت.
٧٠٠ ميليارد دلار پول در اومد الان بايد براي مدارس تك كلاسه از ژاپنيها (انسانهاي شريف) ...... كنيم خجلت آوره
اشکالی نداره. ما به لبنان و عراق و سوریه کمک می کنیم و خانه و جاده و بیمارستان می سازیم. دیگران هم برای ما.
کلی خجالت کشیدم . آنوقت مسئولین گرامی میلیاردی حقوق میخواهند .
مدارس مناظق محروم کشور خارجی بیاد درست کنه اونوقت ما بریم جاهای دیگه اباد کنیمممممممممم
کاشکی اجرا هم با خود ژاپنی ها بود نه ایرانی ها...چون به شدت از کیفیت و کمیت کار کاسته خواهد شد و جالب اینکه با کمال تاسف کهگیلویه و بویراحمد و خوزستان بزرگترین منابع نفتی کشور را دارند و منبع عمده درآمد کشور همین دو تا استان هستند
البته ما هم در کشورهای دیگر در حال کمک رسانی هستیم..مثلا آفریقا
خجالت اوره
چشم بادامی ها لفظ مناسبی نیست، دوست داریم به ما بگویند کله سیاه ها؟
باید به حال این روزای میهنم گریست و بلکه دق کرد . باشد روزی بیاید که درد مسولین مدرسه کودکان میهن باشد
میخواهیم ژاپن اسلامی بشیم
خدا خیرشان بدهد . خیرین مدرسه ساز ایرانی هم خیلی برای ساختن مدرسه تلاش می کنند ولی نمی دانم چرا باز هم در مناطق محروم کمبود مدرسه وجود دارد
کار ژاپنی ها خیلی با ارزشه ولی بی تفاوتی مسولین نسبت به عدم وجود زیر ساخت های اصلی در کشور فاجعه است
ژاپن که هیچ منابع طبیعی نداره باید برای ایرانی که سرشار از منابع نفت و گاز و...هست مدرسه بسازه... شرم آوره..
يعني ما اينقدر بدبختيم که ژاپن برايمان مدرسه بسازه؟؟
خجالت خجالت
چقدر زشت است که ژاپنی ها بیایند برای ما به صورت خیریه مدرسه بسازند !!!
آقا سر تهران سلامت .بقیه جاها رو بیخیال . اصلا مگر تو این مملکت منطقه محرومم داریم .
چقدر دردناک. به خاطر چهارصد میلیون برویم زیر منت یک کشور دیگر؟ یعنی ما اینقدر فقریم؟
آقاي وزير آموزش و پرورش عزت ملي ما مردم ايران اين است كه همچون كشورهاي محروم افريقايي صدقه بگير باشيم. آيا ميدانيد ژاپني‌ها پس از زلزله چند سال پيش حاضر نشدند كمكهاي ساير كشورها را بجز سگهاي زنده‌ياب قبول كنند.
ما میلیاردها دلار به کشور های دیگر کمک میکنیم و احتیاجی به این کمکهای ناچیز ژاپنی های نا مسلمان نداریم
بخدا آدم خجالت میکشه ،ایران کشوری با این همه منابع و این همه سرمایه دار ، اونوقت یه کشوری که همشون کافر هستن از اونور دنیا میاد برای این مردم از روی خیر خواهی مدرسه میسازد. کجاست اون غیرت ایرانی که همه ادعا میکنند.
اینهمه حیف ومیل در کشور واختصاص بودجه به نهادهای بی مصرف وبی فایده درکشور ما وجود داردوآنوقت کشورهای دیگر باید برای ما مدرسه درست کنند.باعث شرمساری است.
دست آقای احمدی نژاد درد نکنه
دستشون درد نکنه. راستی ژاپنی ها کافرند!!! تحصیل در مدرسه اونها اشکال شرعی نداره؟؟
البته ما هم پولامون رو میبریم و در کشورهای ذیگه مدرسه می سازیم!!!!!!
ما هم بجاش به کشورهای دوست و برادر کمک می کنیم
متاسفم
یعنی ما آنقدر بدبخت شدیم که از ژاپن 400 میلیون تومان کمک بلا عوض میگیریم. "مدیرکل آموزش و پرورش عشایری کشور خاطرنشان کرد: پیش بینی می شود میزان هزینه ساخت ۲۱ باب مدرسه مذکور ۴۰۰ میلیون تومان باشد که از محل اعتبارات بلاعوض کشور ژاپن به حساب استان های ذی نفع واریز می شود و طراحی و اجرای این پروژه ها توسط متخصصین داخلی انجام می شود."
حاضر بودم بميرم و اين روزا رو نبينم
به این می گویند عزت ایران و ایرانی !
یعنی ما 100 هزار دلار نداریم که این 21 مدرسه را خودمان بسازیم! پس چرا به کشورهای دیگر کمک بلاعوض می کنیم؟ در شان ما هست؟
چراغی که به خونه رواست به مسجد حرام است ، اینجاست
اي كاش طراحي واجرا را نيز خودشان تقبل مي كردند
1000 تا آدم بین ما 80میلیون پیدا نمیشد نفری 400تومن بذارن نخوایم از ژاپنی ها کمک بلاعوض بگیریم؟
یا امار ها اشتباه است یا وسعت مناطق محروم هر سال بیشترمی شود تعجب می کنم هر سال دولتها امار می دهند که در مناطق محروم فلان باب مدرسه ساختیم اگر امارشان درست باشد نباید جایی برای مدرسه ساختن باشد و همه در مدرسه ی مناسب باید درس بخوانند ولی باز امار مدرسه ی کپری می دهند فکر نکنم مناطق محروم زایش داشته باشند
به به
فقط اعدام
کافر چو منی گزاف آسان نبود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۳۱ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۵
کفر چو منی...مجید جان!
ژاپن دلش به حالمون سوخته.واقعا خجالت آوره کشوری که روی مخازن نفتی و معادن گرانبها بنا شده مدارسش توسط یه جزیره کوچیک تجهیز بشه
واقعا جای خالت برای دولت و کشور عزیز ایران برای 400 میلیون تومان کمک بلاعوض .
اگر یک شماره حساب اعلام میکردنهر ایرانی تومان واریز میکرد و این ذلترا نمی پذیرفتیم بهتر بود
این است عزت ملی و آرمان‌های ملت
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی