بازدید 14808
حاشیه‌نگاری بر تصویب تعطیلات زمستانی مدارس در دولت؛

تغییر برنامه زندگی 15 میلیون تن، برای رفع مشکل چند شهر!

دولتمردان در تصمیمی عجیب، برای مقابله با معضلی که سال هاست گریبان چند کلانشهر کشورمان را گرفته و به باور بسیاری درمان پذیر نیز هست، رأی به تغییر برنامه زندگی 15 میلیون تن دادند تا ثابت کنند، میان حل مشکل و فرافکنی، گزینه نخست انتخابشان نیست!
کد خبر: ۶۶۹۵۳۹
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۰ 21 February 2017
دولتمردان در تصمیمی عجیب، برای مقابله با معضلی که سال هاست گریبان چند کلانشهر کشورمان را گرفته و به باور بسیاری درمان پذیر نیز هست، رأی به تغییر برنامه زندگی 15 میلیون تن دادند تا ثابت کنند، میان حل مشکل و فرافکنی، گزینه نخست انتخابشان نیست!
 
به گزارش «تابناک»، طرح تعطیلی زمستانی مدارس ـ که پیشتر در پایان تابستان و همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید مطرح و حتی در بدنه دولت با انتقاداتی مواجه شده بود، سرانجام با اعمال تغییراتی به تصویب دولت رسید تا ابهامات پیرامون آن به اوج برسد.

نخستین ابهام در این باره به نهاد پیشنهاد دهنده این طرح بازمی‌گردد؛ جایی که می‌بینیم بحث اصلاح تعطیلات مدارس نه در وزارت آموزش و پرورش یا حتی وزارت ورزش و جوانان که متولی برنامه‌ریزی برای اوقات فراغت دانش آموزان است، که در سازمان حفاظت محیط زیست کشورمان کلید خورده است.

معصومه ابتکار، رئیس این سازمان در این باره می‌گوید: «با حضور گروه‌های مختلف، کار کارشناسی روی این موضوع صورت گرفت تا بتوانیم تعطیلات آموزش و پرورش را در سال توزیع کنیم. وزارتخانه آموزش و پرورش نیز بر این موضوع تأکید دارد. اگر تعطیلات زمستانی داشته باشیم، فشار آلودگی در دی ‌ماه در کلانشهرها کاسته می‌شود. طی این لایحه خواسته شده تا اختیار تعطیلات مدارس به دولت داده شود.»

بدین ترتیب مشخص می‌شود که سوگیری تنظیم این طرح ـ که در قالب لایحه به مجلس ارائه شده ـ مقابله با آلودگی هوا در فصول سرد سال است. در روزهایی که پدیده وارونگی جوی یا اینورژن رخ می‌دهد و میزان آلودگی هوا به مرز هشدار و اضطرار می‌رسد، نه روزهای اوج آلودگی هوا در فصول گرم و تابستان؛ اشکالی که ناکارآمدی این طرح برای مقابله با آلودگی هوا اثبات می‌کند.
 
تغییر برنامه زندگی 15 میلیون نفر، برای رفع مشکل چند شهر!
 
البته این اشکال در قیاس با اشکالات دیگر این طرح به نوعی قابل چشم پوشی به نظر می‌رسد، به ویژه هنگامی که به یاد می‌آوریم علی اصغر فانی، وزیر پیشین آموزش و پرورش در انتقاد به آن گفته بود: «ابهاماتی در رابطه با اینکه در چه تاریخی از پاییز مدارس تعطیل شوند و اینکه آیا آلودگی و وارونگی هوا قابل پیش‌بینی است که بتوان بر اساس آن برنامه‌ریزی کرد یا خیر مطرح است. نمی‌توان شناور مدارس را تعطیل کرد، ولی از بررسی این ابهامات در یک کمیته مشترک استقبال می‌کنیم.»

انتقاداتی که احتمال دارد پس از رفتن فانی از وزارتخانه یا طرح و بررسی در کمیته‌ای مشترک، رفع شده باشند، ولی باز این پرسش باقی خواهد ماند که آیا می‌توان برای رفع مشکل آلودگی چند کلانشهر برنامه آموزشی مدارس کل کشور را تغییر داد؟ برنامه‌ای که زندگی حدود 15 میلیون تن به آن وابسته است؛ از حدود سیزده و نیم میلیون دانش آموز گرفته تا یک میلیون معلم و در آخر، اولیای مدارس.

به صف این اشکالات، متفاوت بودن شرایط اقلیمی در مناطق مختلف کشورمان را هم می‌توان افزود تا دریابیم تعطیل کردن مدارس در فصول سرد، برای برخی از دانش آموزان و معلمان، معنایی جز حضور در کلاس درس در فصول گرم و روزهای سوزان تابستانی نخواهد داشت. اشکالی که با توجه به فقدان تجهیزات سرمایشی در اغلب مدارس واقع در نقاط گرمسیری، بزرگتر جلوه می‌کند.

یاری رساندن دانش آموزان به والدین در اموری مانند کشاورزی و باغبانی در تعطیلات تابستانی، مزیت دیگری است که در سایه تغییر برنامه آموزشی مدارس از دست خواهد رفت و از آن مهم تر، مشکلاتی است که در زمستان بروز می‌کند و احتمالا طرح فوق برایش تدبیری نیندیشیده است. مشکلاتی مانند سرمای شدید هوا و بارش شدید برف و باران که عملا امکان دایر بودن مدارس را از بین می‌برد و زمان بروزش نیز مشخص نیست.

به عبارت بهتر، همان گونه که ابتکار گفته، تغییر در تعطیلی مدارس برای مقابله با اوج گیری آلودگی هوا در فصل پاییز و اوج وارونگی جوی تدارک دیده شده است، در حالی که برودت، بارش باران های شدید، برف و بوران در فصل زمستان بروز می‌کنند؛ نکته ای کلیدی که حکایت از ناکارآمدی دیگری برای مصوبه دولتمردان دارد؛ مصوبه ای که معلوم نیست، اگر آلودگی هوا بروز نکند، چه فایده ای خواهد داشت، ولی به وضوح مشخص است برای رفع آلودگی به تصویب نرسیده!



سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۲
انتشار یافته: ۲۸
يعني يك نفر عاقل وجود نداشته كه بگه تعطيلي در شرايط بد جوي با توجه به شرايط جاده ها امار تصادفات رو به جهت افزايش مسافرت ها افزايش ميده. اخه چرا طرح هايي مطرح ميكنيد كه باعث تعجب جامعه ميشه!!!!؟
سیستان را در نظر بگیرید که شروع خرداد مصادف است با آغاز بادهای 120 روزه و گرمای طاقت فرسای هوا به علاوه مشکلات ناشی از گرد و غبار، فقدان امکانات، و گسترش بیماری های تنفسی ناشی از آلودگی هوا، به نظر می رسد در برنامه های این چنینی سهم مناطق گرمسیری و محروم به نسبت کلان شهرها ناچیز بوده است.
وزارت اموزش پرورش بنویسیم.....وزارت تعطیلات بخوانیم.
تو کل دنیا همچین برنامه ای هست ، به جای اینکه بچه ها از اول تا آخر سال یک بند کتاب جلوشون باشه تو پائیز و زمستون یک استراحتی براشون فراهم میشه تا با لذت بیشتری درس بخونند . این برنامه از خیلی جهات خوبه ، صنعت توریسم و گردشگری ، تحصیلی ، آلودگی ، ترافیک جاده هراز ، شلوغی های دم عید و هزار تا چیز دیگه ، حالا که برای یک بار هم که شده روی برنامه دارند کار می کنند شماها نذارید ! برو اختلاس ها گیر بده اینها رو ول کن !
واقعا طرح مسخره و دقیقا پاک کردن صورت مسئله است به عنوان مثال در مناطق گرمسیر کشور که تقریبا کل جنوب کشور را شامل می شود به خاطر این تعطیلات مدارس یک ماه دیرتر تعطیل می شود در اوج گرما و بی امکاناتی مدارس .حتما اون موقع هم مصرف زیاد برق کولر ها و سیستم های خنک ساز را بهانه می کنند و یه فکر بکر دیگه
آدم رو یاد اون کارتون میاندازه که یه عده میخواستند تعطیلات مدارس را از میان بردارند . اونوقتها چقدر به اون کارتون می خندیدیم و برامون جای تعجب بود.
تغییرات در زمان مدارس غیر از حالت امروز هرگز امکان پذیر نیست! چون در مناطق گرمسیر امکان زودتر رفتن به مدرسه وجود ندارد ! در خود تهران هم کلاس ها کولر ندارند!!
همه چیز رو سیاسی نکنید. تعطیلات زمستانی و تقسیم کردن تعطیلات در کل ایام سال بهترین کاریه که میشه کرد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۹ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۳
کلا شما بهترینی وضعیت الان کشورم بهترینه فقط ما احساس نمیکنیم
بدترین هوا توی آذر و دی و بهمن هست
خیلی جالبه. تصمیم گیران مملکت کلاً راه حل هر مشکلی را در کار نکردن می بینند.
ضمن احترام به نظر تمام کارشناسان موافق و مخالف بنظر بنده تعطیلات مختصر و مفید مثلا یک هفته یا 10 روز مفید است و باعث گرامی داشت سنتهای باستانی مانند شب یلدا و افزایش مسافرت و دید و بازدید و توریسم می شود ولی تعطیلات بیشتر از این فقط و فقط باعث گسستگی در روند پیوسته آموزشی می گردد و نتیجه منفی دارد....
نکته حاشیه ای مهمتر از متن هم اینکه الان تعطیلات کلا زیاد است و باید کاهش یابد. تعطیلات پنج شنبه ها در مدارس و ادارات کل کشور و مخصوصا پایتخت باید لغو شود....
به عنوان یک شهروند، محقق، معلم و مدرس دانشگاه، بطور قطع با این طرح مخالفم و به پیشنهاد دهندگان پیشنهاد می کنم که با وسعت دید و توجه به متغیر ها، ابعاد و جوانب مختلف مساله و توجه به نظر صاحبان فکر و اندیشه به ارائه طرح بپردازند تا دچار خطا و پشیمانی و عقب نشینی از طرح بعد از چند سال از اجرای و تبعات منفی و فاجعه بار آن نشوند. هر چند، در مملکتی که شایسته سالاری جایش را به چیزهای دیگری بدهد که قابل ذکر نیستند، چیزی بیش از این نباید انتظار داشت.
متاسفم برای طزاح این طرح .فقط تو فکر تهرونی هاهستین مگه بقیه مردم کشک هستن ....
کلا فاتحه آموزش وپرورش رو بخونید خیال همه رو راحت کنید.
اگه یه خرده بیشتر برای حمل و نقل عمومی مثل مترو و اتوبوس و ... کار میکردن (مثل کشورهای پیشرفته) قطعا اینقدر مشکل آلودگی هوا به وجود نمی آمد ...
یک نکته اینجا جا افتاده ان هم بی برنامگی این طرح باعث مشکلات عدیده ای برای خانوادهایی میشود که زن و شوهر هر دو کار می کنند و واقعا نمی توانند هیچ کاری را برنامه ریزی یا پیش بینی کنند
یه مساله دیگه هم در نظ گرفته نشده.
تابستان به دلیل وجود فعالیت های خارج از مدرسه مثل کلاس های فوتبال، استخر، اردوهای تابستانی و ... والدین میتونن ساهاتی از روز رو نگران بچه هاشون نباشن و به کارشون برسن. و بچه ها هم از این تفریحات لذت میبرن.
اگه تعطیلات به زمستان منتقل بشه چه اتفاقی میافته؟ دانش آموزها نه برنامه تفریحی دارن نه میتونن از خونه بیرون برن که این باعث فشار مضاعف به والدین میشه.
این هم از آن طرح هایی است که هر از چندی تصویب شده و بعد در اجرا متوقف می شوند . در مناطق جنوب در دمای بالای 50 درجه با وسایل سرمایش ناقص و اغلب خراب ، کدام کلاس درسی میتونه برقرار بشه ؟ چرا کمی فکر نمی کنید ؟
انتقاد خوبه ولی از اون بهتر ارایه راهکاره. لطفا به جای انتقاد از هر طرحی که دولت میده طرحهای جایگزین و بهتر را با نظر کارشناسانی که فرمودید تهیه کنید و به مردم ارایه دهید. با این کار هم ضعف طرحهای دولت آشکار میشود و هم ممکن است راه حلهای عملی یافت میشود. توصیه میکنم از مشکل ریزگردهای جنوب و آلودگی هوای زمستانی شهرهای بزرگ شروع کنید تا ببینیم چند مرده حلاجید. موفق باشید.
تابناک جان خواهشا ساز مخالف نزن اگر تعطیلات تابستان کم شود و همان تعطیلات در پاییز و زمستان اعمال شود. در یادگیری دانش آموزان و رونق گردشگری در زمستان. در جنوب کشور تاثیرات مثبت فراوانی دارد. حتی اگر آلودگی کم نشود
همون طور که بارها گفته ام این دولت، دولت پاک کردن صورت مساله است نه حل مساله!!!!
بیسوادی ،برای اداره کنندگان کشور بهتر است ،تا باسوادی؟ هزینهٔ تحصیل ،و بیکاری قشر ،باسواد ،ضرر بیشتر است از اینکه سواد کم باشد ،واشتغال زیاد ،خیلی از شغلهای ،سی ،چهل سال قبل ،بعلت تن ندادن به آنها از بین رفته ،و مهاجرت ،و حاشیه نشینی ،گسترش شهر هم محصول ،باسوادی ،است ،کدام مهندس کشاورزی در روستا مانده؟ یا کدام پزشک ،و پرستار ،و ماما ،در روستاها مانده اند؟ هیچکدام از رشته های تحصیلی در منطقهٔ بومی ،و زییستی خود نمی مانند ،ونتیجه اش گسترش شهر ،و حاشیه نشینی ،و لشگر بیکاران ،که باعث ناهنجاریها ،و مفاسد اجتماعی ،میگردد ،لازم است در برنامه آموزشی ،تجدید نظر شود ،،،
از همه بدتر اين است كه من كه 3 فرزند دارم چون در مقاطع و مدارس مختلف تحصيل مي كنند ممكن است هر كدام در يك ماه متفاوت تعطيل شوند و اين يعني حذف فراقت خانواده و مسافرت بي مسافرت.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۵ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۳
آخه خسته نشدين از اينكه تا يه روز تعطيلي ديدن جمع كردين راهي شمال شدين؟؟ بسه ديگه چقدر بايد تو جاده زندگي كنيد؟
و باز هم تغییر در نظام آموزشی کشور جالبه نظام قدیم داشتیم شد ترمی واحدی بعد شد سالی واحدی الان هم که 6*3*3 ............................. کارشناسان محترم حداقل 4 تا کشور موفق را نگاه کنید که چگونه برنامه های آموزشی و پرورشی را تظیم میکنند و نسلی پربار تحویل جامعه میدهند بعد بیاید نظر بدهدید.

فرزندم در این نظام ارزشیابی توصیفی و کتاب های بیهوده تلف شد کاش مردودی وجود داشت ای کاش کمی کارشناسان خبره قدیمی در آموزش و پرورش حضور داشتند ......................
بابا مقصر نیستند به خدا آلودگی هوا باعث شده اکسیژن کافی به مغزشون نرسه و تصمیمات غیرمنطقی و دور از عقل سالم بگیرند . مردم ترا به خدا بیایید خودمان دست به دست هم دهیم و این مشکل را حل کنیم تا کشور خودمان را حفظ کنیم اگر منتظر افکار ناقص تصمیم گیران برای این کشور باشیم دیگر جای نفس کشیدن باقی نمیماند .
خدا وکیلی با بررسی عملکرد سالهای قبل متوجه میشیم که بی سوادترین و منفعل ترین وزارت خانه همین آموزش و پرورش بی برنامه هست که حال و روز جامعه هم از اون ناشی میشه.
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی