بازدید 14851
تأملی بر ابقای وزیر راه و شهرسازی پس از استیضاح؛

مسئولیت همه کارهای «آخوندی» بر شانه رئیس جمهور افتاد

عباس آخوندی که پس از فاجعه برخورد دو قطار در سمنان در معرض استیضاح قرار گرفت و احتمال عزلش از وزارت می‌رفت، روز گذشته با رأی نمایندگان در سمت خود ابقا شد تا مسئولیت همه کمی و کاستی‌های دوران مدیریت وی در رأس هرم وزارت راه و شهرسازی متوجه رئیس جمهور شود.
کد خبر: ۶۶۹۳۵۸
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۰ 20 February 2017
عباس آخوندی که پس از فاجعه برخورد دو قطار در سمنان در معرض استیضاح قرار گرفت و احتمال عزلش از وزارت می‌رفت، روز گذشته با رأی نمایندگان در سمت خود ابقا شد تا مسئولیت همه کمی و کاستی‌های دوران مدیریت وی در رأس هرم وزارت راه و شهرسازی متوجه رئیس جمهور شود.
 
به گزارش «تابناک»، استیضاح آخوندی، وزیر راه و شهرسازی که نیمه آذرماه امسال، حدود نه روز پس از حادثه خونین هفت خوان کلید خورده بود، سرانجام پس از دو ماه و نیم، جامه عمل پوشید تا رهاورد این گذشت زمان، ابقای این وزیر در پست خود باشد؛ ابقایی که می‌تواند تبعاتی برای رئیس دولت یازدهم داشته باشد.

برای درک بهتر موضوع لازم است کمی به گذشته برگشته و اوضاع و احوال جامعه پس از رویداد شوم ریلی جمعه، پنجم آذرماه را به یاد آوریم. حادثه‌ای خونین که جان چند ده تن از هموطنانمان را ربود، نگاه جهانیان را به خود خیره کرد و این پرسش را به وجود آورد که چگونه ممکن است دو قطار اینچنین با یکدیگر برخورد کنند؟

سوالی که هرچه از زمان حادثه می گذشت، پاسخ دادن به آن دشوارتر می‌شد و حلقه انتقادات از مسئولان راه آهن کشورمان و وزارت راه و شهرسازی را تنگ‌تر می‌کرد، چون پای سامانه پیشرفته‌ای برای پرهیز از وقوع چنین حوادثی به ماجرا باز شده بود که این حادثه ثابت می‌کرد کارایی لازم را نداشته یا از کار افتاده یا به هر دلیل دیگر، مورد استفاده قرار نگرفته است.

گزاره‌هایی که ثابت می‌کردند، «تعلل و قصور» عامل اصلی بروز این رویداد هستند و از این روی، باید مقصران را شناسایی و محاکمه کرد. پرونده‌ای که در اذهان عمومی برای این رویداد تلخ باز شده و این توقع را ایجاد کرده بود که پیش از رسیدگی کامل به ماجرا، می‌بایست قصور کنندگان در مقام قبول مسئولیت پذیری قرار گرفته و با استعفا دادن، تلاش کنند زخم وارد آمده بر پیکره جامعه را مرهم بنهند.
 
مسئولیت همه کارهای «آخوندی» بر شانه رئیس جمهور افتاد
 
انتظاری که مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی در پاسخ به آن استعفا کرد و با موافقت وزیر راه و شهرسازی نیز مواجه شد؛ اما چندان که باید، با اقبال عمومی مواجه نشد. این را می‌شود از طرح استضاح آخوندی دریافت که چندین روز پس از استعفای پورسیدآقایی و موافقت وزیر با آن، در مجلس مطرح شد؛ استیضاحی که برخی اظهارنظرهای وزیر پس از حادثه، از جمله بیمه بودن جان باختگان و حادثه دیدگان، در طرح آن بی تأثیر نبود.

البته این تنها دلیل نمایندگان برای استیضاح آخوندی نبود و رها شدن مسکن مهر با مشکلات فراوان، بی توجهی به پرداخت تسهیلات مسکن روستایی، عدم انجام تعهدات در حوزه راه سازی، فرجام نامعلوم پرونده سقوط هواپیمای ایران 140 و چندین دلیل دیگر برای این استیضاح وجود داشت که گویی همه در نتیجه برخورد دو قطار و وقوع آن فاجعه فراموش نشدنی، یادآوری می‌شدند.

دلایلی که در پس هر کدامشان، رنج عده‌ای دیده می‌شود و نه استیضاح وزیر و نه فرجام این اقدام، برای رفع و رجوعشان کافی نیست. با این ملاحظه که نمایندگان استیضاح کننده وزیر و هم فکرانشان بر این باور بودند که تغییر وزیر ممکن است به حل این دست مشکلات کمک کند و بر این اساس از نتیجه استیضاح راضی نشده و امیدشان رنگ باخته است.

این در حالی است که تداوم مأموریت آخوندی در پست وزارت راه و شهرسازی برای این دسته از نمایندگان و مردمی که با ایشان هم عقیده‌اند، وضعیت جدیدی پدید خواهد آورد که چه بسا برای رئیس جمهور خوشایند نخواهد بود. از این روی که احتمالا این وزارتخانه با همان رویه سابق امور را پی خواهد گرفت تا با فرارسیدن موسم انتخابات ریاست جمهوری، اشکالات وارد به عملکرد وزارت راه و شهرسازی در قالب پرسش‌های بی جواب از رئیس جمهور مطرح شوند.

رئیس جمهوری که در مقابل این پرسش ها نخواهد توانست از همراهی نکردن بهارستان نشینان در این زمینه گلایه کرده و برکناری وزیر راه و شهرسازی با استیضاح را عاملی برای رفع و رجوع نشدن مشکلات این وزارت خانه بداند، چراکه وزیر وی ابقا شد و با توجه به زمان کمی که تا انتخابات مانده، بعید است شاهد تغییر چشمگیری در اداره این وزارت خانه باشیم. نکته‌ای نگران کننده برای رئیس دولت که شیرینی رأی بالای آخوندی پس از استیضاح را از بین خواهد برد.



سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۴۰
انتشار یافته: ۵۳
همه استعفا بدهند و بروند ؟!!! چه کسی کشور را اداره کند ؟ مگر منابع نیروی انسانی ما پایان ناپذیر است؟ چرا ما ایرانیان مسئول و مدیر خوار هستیم!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۷ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۲
اتفاقاً مگر قحط رجال در مملکت داریم که افراد نالایق در مسند وزارت با جان و مال ؟مردم بازی کنند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۱ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۲
مسئول کدوم کار؟ مدیر کدوم آبادی؟
یه نفر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۰ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۲
مگه فکر کردی قحط الرجاله.تا دلت بخواد از این دست به اصطلاح مدیرا داریم.اونقدر داریم که میخواهیم صادر هم بکنیم و دنیا را مدیریت کنیم.الان خیلی از کشورها به تکاپو افتادنه که از مدیران ما استفاده کنند و صف کشیدن واسه خدماتشون.ما هم که خیلی هزینه کردیم تا اینها به این سطح برسند.بنابراین گفتیم میزاریم به حراج و بالاترین قیمت میتونه از این ابر مدیران استفاده کنه.شروع قیمت را هم بگم. اما بهتر واسه رعایت عدل و انصاف نگم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۲
واقعا در چهار سال گذشته این وزیر چه دستاوردی داشته است؟

برخی از نمایندگان هم که از برخی از اتهامات مالی و شبهات نسبت به فرزندان ایشان هم پرده برداشتند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۷ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۲
متاسفانه مدیران نالایق خیلی بلا سر مملکت ورده اند، هر چه زودتر بروند زودتر مشکلات کم می شود
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۹ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۲
بوالعجب ذکری زبان اورده ای لیک سوراخ دعا گم کرده ای
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۰:۳۱ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۳
منابع نیروی انسانی ما میلیونها جوان بیکار هستند نه پیرمردان بازنشسته که مسئولیت هیچ چیزی را گردن نمی گیرند
درست مثل مسوولیتهای وزیر راه دولت امام زمان که حتی حاضر نشد از مردم بابت همین اتفاق در همین نقطه عذرخواهی کند.تابناک داری لایی میکشی
پاسخ ها
شهاب
| Germany |
۲۲:۱۵ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۲
از ماست که بر ماست جناح بازی هم حدی دارد امثال شما اجازه میدهند مسئولین بی کفایت سالهای سال در سایه این جناح و آن جناح هر خطایی را مرتکب شوند
تاسف!
دیروز نماد پیوند اشرافیت مدیریتی چپ و راست بود
یکشنبه سیاه تسلیت
به نظر بنده در این زمان رای به عدم استیضاح به خاطر این هست که بهانه به دست دولت داده نشه که مثل همیشه آخرش بگن نذاشتن..سنگ انداختن جلوی پامون...یکسری نمیخواستن...و الا همه میدونن آخوندی واقعا کفایت نداره.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۹ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۲
بله یکی از دلایل همینه ، اما وقتی طرف 176 تا رای میاره ، دیگه نمیشه این حرف رو زد و کاملا زد و بند پشت صحنه مشخص و معلومه ، اونهای که رای به ابقا دادن معلوم نیست چی فکر کردن
محسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۰ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۲
بهترین وزیر کابینه واقعا کاری است کاش دفاعیات ایشون را شنیده بودید بعد اظهار نظر می کردید
محمدخان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۱ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۲
ببخشید شما ؟ رزومه کفایتتون رو میشه در لینکی اعلام بفرمایید تا باکفایت بودن رو بریم مطالعه کنیم و یاد بگیریم؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۷ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۲
بده بستون سیاسیه
ای کاش مردم رای به استیضاح می دادند نه مجلس
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۶ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۲
الان هم، مردم استیضاح میکنند؛ اما در انتخاب نماینده اصلا دقت نمی کنند!!
ای کاش وزیر بهداشت استیضاح می شد تا مشخص شود بودجه طرح سلامت کجا مصرف شده است.
وقتی مجلس مجددا رای داد یعنی هم رییس جمهور و هم وزیر راه مورد اعتماد و تایید هستند پس حرف اضافی موقوف
مگر رئيس جمهور اختياري داره كه همه مسئوليت ها بر شانه اون افتاد
رفتار سايت شما در قبال دو فاجعه خيلي جالب بود. هر روز دنبال استعفا، بركناري يا استعفاي وزير راه بودين به خاطر فاجعه سمنان! اما در پلاسكو ذره اي رئيس بنياد مستضعفان و شهرداری قصوري نداشتند كه حتي عذرخواهي كنند!
پاسخ ها
شهاب
| Germany |
۲۲:۲۱ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۲
عزیز دل ساختمان پلاسکو تحت مدیریت شهرداری بود؟این ساختمان هیئت امنا و معتمد داشته و متعلق به بخش خصوصی است و تنها سرقفلی آن مال بنیاد بوده حال از تذکرات و هشدارهای شهرداری هم بگذریم مسئولیتی متوجه شهرداری نبوده در حالی که راه آهن مستقیما زیر نظر وزیر راه بوده و با دستور ایشان کار میکند گذشته از این هر کس هر اشتباهی کرد باید جواب پس بده حالا دولت قبلی و فعلی و شهرداری و... توفیری نمیکنه.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۲۵ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۳
احسنت
من به عنوان متقاضی مسکن مهر پردیس از وزارت اقای اخوندی هیچ گونه رضایتی ندارم واقعا نباید دوباره ابقا میشد واقعا برای نماینده ها متاسفم
مجلس رای اعتماد داده است . پس اگر هم مسئولیت بدوش کسی افتاده باشد ، بدوش مجلس است.
آقا چه ربطی داره به رئیس جمهور وزیری رو نمایندها استضاح کردن و رای نیاورده این یعنی مردم به ایشان اعتماد دارن . بزرگترین سد 35 ساله این کشور برای خرید هواپیما نو از بهترین شرکتهای دنیا زمان ایشون برداشته شده
من نمی دانم استیضاح کنندگان از چه طیفی بودند ولی می دانم 20 الی 30 نفری در مجلس هستند همیشه دنبال استیضاح هستند اگر این استیضاح کنندگان از همان طیف بودند همان بهتر که تیرشان به سنگ خورد .
نکته دوم این تحیل جهت دار شماست که در راستای همان استیضاح قلم خورده . و نکته سوم تذکری به مجلس دارم چرا مجلس محترم در بخش تصویب میزان حقوق کارمندان اکثریت کارمندان را جدا کرد مگر ارتشیان و سپاهیان ، نیروی انتظامی ، اطلاعات و قوه قضائیه کارمندان کشور همسایه هستند و حقوق از آنجا دریافت می کنند هر جا که شفافیت نباشد بی برو برگرد فساد اتفاق می افتد اگر می خواهید به آنها حقوق بیشتری پرداخت کنید اگر حقست که باید شفاف باشد و اگر ناحقست در هزار لایه هم که بپیچید دم خروس پیدا خواهد بود
هرکس گزارش جلسه دیروز را زنده و کامل گوش میکرد اینگونه نمیگفت...در مورد راه آهن سمنان که دیروز گفته شد هیچ نهاد نظارتی و هیچ گزارشی اثبات نکرده که وزیر مقصره...دستگاه مذکور هم که کارشو درست انجام داده و متوقف کرده...اینکه یه فرد مسئولیتشو درست انجام نده و اشتباه کنه وزیر باید بره؟؟؟؟پس از این به بعد هر وزیری رو خواستیم کله کنیم به یه کارمندش پول بدیم قصور بکنه و بعد وزیر رو عزل کنیم...در مورد کفایت هم باید مستند حرف زد و گفت با توجه به این بودجه وزیر عملکرد خوبی نداشته...در مورد فساد هم که دیروز گفت هرکس یه برگه سند از فساد من و بستگانم داره بده به قوه قضاییه با هرجایی دیگه...اینکه ما به دلایل سیاسی بخوایم وزیر رو عزل کنیم و بهونه ش رو هم خون مردم بیگناه بکنیم کار خوبی نیست...
در این چند ماه آخر دولت ، هر کسی که بیاد نمیتونه کاری انجام بده . باید توی این ۴ سال انجام میشد که همه چسبیدند به برجام . نه اینکه برجام بد باشه . خیلی هم خوبه ولی کاش مسئولین نقاط ضعفشون رو پشت این دست آورد ( برجام ) پنهان نمی کردند .
دولت آقای روحانی بجز برجام در هیچ مورد دیگری ، دست آورد مناسبی نداشته .
بنظر نمی رسد رئیس جمهور مسئول چک کردن ایمنی راه ها باشد که مسئولیت متوجه ایشان بشود . همانطور که مسئولیت 100ها حادثه خونبار جاده ای بین سالهای 84تا92 متوجه ی احمدی نژاد نیست
من خودم ساکن مسکن مهر هستم و از همین جا اعلام میکنم این طرح نه تنها راه خانه دار شدن را برای من آسان نکرد بلکه با پول یک واحد آپارتمان شیک در سال 90 در سال 93 یک آپارتمان بدون سند ، پارکینگ و انشعابات تحویل گرفتیم .بنابراین مقصر بنیان گذار این طرح مسخره است
این آقا حتما در مواردی کوتاهی دارد ولی بنظر نمی رسد از کسی که قرار بود جانشین وی شود هم کاری برآید
تابناک خودتو گیج نکن این عدم استیضاح نشان از تغییر جو مجلس داره و کسانی که با هوچی گری هرروز برای دولت مشکل درست میکردن الان تو مجلس وزنشون 70 نفره
تحلیلی ضعیف و بس جناحی!
نه که تا حالا اصلا سنگ نداختن جلو شون
در ایران معمولا این فرهنگ در بین مسئولین وجود ندارد که مسئولیت حادثه را بپذیرند ....
سئوال از رئیس جمهور میبایست کلید بخوره البته اگر نمایندگان بتوانند
اخوندی واقعا بی کفایت است. بی توجهی او به مسکن جوانان جبران ناپذیر است.
بنظر میرسه تابناک هم بدش نمی اومد استیضاح رای بیاره کاملا جانبدارانه نوشته اون مردمی که شما میگید مخالف وزیر هستند 1% هم نمیشن ولی خوب تریبون دارند
خرابی های دولت گذشته رو گردن این بنده خدا نندازید،ایشان اولین کسی هستند که از اول انقلاب تا به حال تونستند یک هواپیما نو بخرند.
خراب کردن به یک شب میشه و لی آباد کردن سالها زمان می بره
می بینم که خیلی بهتون برخورده که رای اورد.خیلی رو استیضاحش مانور میدادین. حالا هم هنوز با همون فرمون میرید. به هر حال شما هم مثل پایداری ها دارید می شید. مرغ یک پا دارد.
لیست امید نشان داد جایی که باید پشت مردم باشند به فکر منافع وسیاسی کاریهای خودشان هستند
همین مقاله نیز نشان می دهد که نویسنده کاملا جناحی عمل کرده است. در تمام دنیا حادثه و بحران اتفاق می افتد و هیچ جای دنیا عالی ترین مقام استعفا نمی کند.
مگه رییس جمهور تا حالا مسولیت چیزی رو قبول کرده؟ همه چی تقصیر دولت قبلیه.
تابناک مدتی است تغییر جناح داده
اتفاقا خوب شد ابقا شد، سنگ شد برای زدن روحانی دم انتخابات
در روند استیضاع وزیر ۷۴ نفر رای به برکناری ،وزیر دادند ،اما صدای این آقایان که از ادبیات چاله میدانی گرفته .تا فحاشی ، قلدری ،تهمت ،و افترا ،آنقدر در رسانه ها ،و صدا،و سیما بلند بود که ملت ،خیال میکردند ،میان دولت ،و مجلس جنگ در گرفته ؟ حالا هم مسأله را وارونه جلوه میدهند ،همهٔ مشکلات ،و کم کاری ها ،باعث ،و بانی آن ،افراد تند روی هستند ،که خود را ،اصولگرا ،وانقلابی ،نشان میدهند ،در صورتی که ،متظاهرینی بیش نیستند ،،،
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۵ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۳
احسنت
کاری که برخی نمایندگان در ابقا وزیر دیروز کردند، بدتر از فاجعه حادثه قطار بود.
بیرون ز تو نیست آنجه در عالم هست
ازخود بطلب هر آنجه خواهی که تویی
فاجعه قطار بهانه ای بود برای استیضاح نه علت استیضاح، اگر دلایل استیضاح را مطالعه کنید متوجه می شوید که از 12 بند فقط یک بند به راه آهن و به این حادثه اختصاص داشت،‌این نشان می دهد که استیضاح کنندگان از قبل منتظر چنین فرصتی بودند منتها اینقدر به فکر منافع ملی نبودند که احیانا برکناری یک وزیر به دلایل ذکر شده و 3 ماه مانده به انتخابات ضرر مضاعفی به کشور وارد خواهد کرد چرا که در این مدت وزارتخانه مزبور عملا تعطیل خواهد شد و کارها متوقف
واقعا متاسفم برا اونایی که همه چی رو توو جناح بازی خلاصه می کنن
هر که با ماست پس خوبه هر بر ماست پس بده
اخه برادر من این وزیر کجاش جای دفاع داره که حالا سنگشو به سینه می زنی ، حرف اون دوستامون جالبه که می گن چون دولت قبل بد بود پس اینم جا دار به اندازه اون و یکم بیشتر هم بد باشه
ملت به فنا رفتن از دست این مدیران نالایق و سیستم غلط کشور چه این دولت چه دولت قبل
بعضی از اقایون فقط به فکر حزبشونن - واقعا باید گریه کرد به حالامان
توو بلاد کفر ، اعضاء دولت و مجلس نمی تونن در زمان تصدی گری و سه سال بعد اون به تجارت خصوصی اقدام کنن ، توو مملکت ما طرف وزیره ولی هزار جا هزار تا غلط زیادی می خوره
مگه قحطی اومده ، اونی باید سر کار بیاد که چهار سال زندگیشو ثانیه به ثانیه برا وظیفه اش بزاره ، نه اینکه هر وقت وقت کرد به وزارت برسه بقیش به کار های خودش
اگرم دوست نداره عمرشو هدر کنه و به فکر تجارتش اصلا این وسولیتو به عهده نگیره
اوناییکه مسئولیت دارن و ککشونم نمی گذه از این همه سنگینی کار از داعش بدترن
از ماست که بر ماست
تابناک ظاهرا اصلاح طلب شدی و جز کامنت های اصلاح طلبان کامنت های مهم دیگری رو درج نمیکنی . انصاف داشته باش از شما بعید بود ....؟؟!!!
نماینده ها فرقی نمیکنه اصلاح طلب باشن یا اصول گرا جان و ماله مردم براشون مهم نیست فقط و فقط جناح سیاسیشون براشون مهمه
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی