بازدید 4158

قطع شدن آب و تخریب منازل روستایی در کاشمر

کد خبر: ۶۶۸۷۶۷
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۴ 18 February 2017
بار دیگر بارش باران و سیل مسئولان را غافلگیرد کرد، بارش‌های شدید باران که از روز پنج شنبه در کاشمر شروع شد، تاکنون خسارت‌های بسیاری در منطقه کاشمر به‌خصوص بخش کوهسرخ از خود برجای گذاشته است.

به گزارش ایسنا، بارش شدید باران منجر به جاری شدن سیل در بسیاری از روستاهای کوهسرخ شد، به طوری که برق و آب شرب برخی از آن‌ها قطع شد، همچنین تخریب اراضی کشاورزی، آب گرفتگی منازل و تخریب راه، ارمغان تلخ وقوع سیلاب بود که در آخرین روزهای دومین ماه از فصل زمستان بر منطقه وارد شد.

البته بلافاصله شورای مدیریت بحران در منطقه تشکیل و دستورات لازم را صادر و ادارات راهداری، هلال احمر، آبفای روستایی، نیروهای انتظامی و پلیس 110 و بخشداری کوهسرخ سنگ تمام گذاشتند و قریب به چندین ساعت به طور شبانه روزی و مداوم کار کردند تا مردم با مشکل مواجه نشوند.

هرچه بود فعلا خطر رفع شد، اگرچه میزان خسارات مالی از وقوع سیل در بخشهای مختلف هنوز به طور رسمی اعلام نشده اما تلفات جانی در حوزه استحفاظی شهرستان کاشمر نداشتیم و مسئولان به خوبی پای کار آمدند.

در همین رابطه معاونت عمرانی فرمانداری شهرستان کاشمر در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه شورای مدیریت بحران از روز پنجشنبه در آماده‌باش کامل هستند، افزود: تاکنون چند مورد ریزش کوه در روستاهای چلپو و عطائیه از بخش کوهسرخ داشته‌ایم.

مهدی برامکی با اشاره به اینکه گشت‌های راهداری در محور مستقر هستند، از واژگونی یک مورد موتور سیکلت در محور خضر آباد بر اثر سیل خبر داد و گفت: به دلیل سیلاب شدید و ناپایداری خاک چهار مورد خودرو در چلپو و در مسیر سیلاب گرفتار شده بودند که خوشبختانه با کمک نیروهای امدادرسان نجات یافته و آسیبی ندیدند.

وی با بیان اینکه همچنان تمامی مسئولان مربوطه و خدمات‌رسان در آماده‌باش کامل هستند، اظهار کرد: با توجه به اینکه بارش‌ها به برف تبدیل شده مشکل خاصی اکنون نداریم.

برامکی با اعلام اینکه منطقه بحرانی ما کوهسرخ است، گفت: طی سه روز گدشته سه مورد تخریب و پنج مورد آسیب دیدگی منازل که امکان بیشتر شدن آنها وجود دارد گزارش شده است.

وی با اشاره به اینکه آب روستا اکبرآباد قطع و با مشکل روبرو شده است، افزود: چون مسیر صعب العبور است تجهیزات باید به منطقه برود که اکنون با مشکل مواجه هستند.

معاونت عمرانی فرمانداری شهرستان کاشمر از گل آلود شدن آب روستای چلپو خبر داد و اظهار کرد: اکنون آب  شرب روستا از مدار خارج شده و این دو روستا با تانکر آب رسانی می‌شوند.

وی با اعلام اینکه یک مورد قطعی برق در چلپو داشته‌ایم که در همان ساعات اولیه وصل شده است، گفت: به دلیل بارش برف شدید مدارس 6 روستای بخش کوهسرخ تعطیل و تمامی مدارس دیگر با یک ساعت تاخیر شروع به کار کرده‌اند.

برامکی با بیان اینکه اکنون اکیپ‌های راهداری در محور کاشمر به ریوش مشغول شن‌پاشی و نمک‌پاشی هستند، افزود: بزرگترین مشکل ما در روز گذشته حضور 500 نفر از کوهنوردان در بخش کوهسرخ بود که به دلیل شرایط جوی با مشکل مواجه شده بودند.

وی با اشاره به اینکه تا ساعت چهار عصر همه برگشت داده شدند، بیان کرد: متاسفانه از 500 نفر تنها 60 نفر از این کوهنوردان حرفه ای بودند که همه آن‌ها به دلیل خطرات رانش زمین و ناپایداری خاک سریعا برگشت داده شدند.

وی همچنین از یک طرف شدن مسیر برگشت ریوش به کاشمر به خاطر حجم بالای ترافیک در روز گذشته خبر داد و افزود: به دلیل سیلاب بسیار شدید مجبور به مسدود کردن بند تغذیه ای سید مرتضی شدیم.

معاونت عمرانی فرمانداری کاشمر گفت: به رغم اینکه چند خودرو در گل و لای گیر افتاده بودند ولی هیچ تلفاتی نداشته ایم.

در ادامه مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی کاشمر در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه از اولین ساعات بارندگی‌های دو روز گذشته مرکز فرماندهی ستاد بحران در مرکز آتش‌نشانی و شهرداری به ریاست شهرداری کاشمر تشکیل شد، افزود: هشت اکیپ چهار نفره نیروهای ستاد بحران و آتش نشانی به همراه 8 دستگاه ماشین سنگین، 10 اکیپ اجرائیات فضای سبز و عمران، 110 نفر نیروهای خدماتی و شرکتی و امور شهر و 40 دستگاه ماشین آلات سنگین و نیمه سنگین شهرداری و بخش خصوصی شامل لودر، کامیون و بیل و بکهو و... در آماده‌باش کامل قرار گرفتند.

امیر نژادرحیم با اشاره به اینکه در این مدت حدود 160 مورد عملیات امداد و نجات، آب کشی از منازل، واحدهای تجاری، خروج وسایل نقلیه و سرنشینان از سیل و... در داخل محدوده خدماتی و حریم داشته‌ایم، افزود: با توجه به اینکه روستاها و شهرهای اطراف در مجاورت رودخانه‌ها و مسیل‌ها قرار دارند، شهرداری خدمات خود را منحصر به‌ حریم نکرده و در مواردی نیز نیروها به خارج از حریم اعزام شده‌اند.

وی با اعلام اینکه در این رابطه 15 مورد عملیات امداد و نجات جهت وسایل نقلیه و سرنشینان واقع در سیل در مسیر جاده کاشمر به شهرستان محولات داشته‌ایم، افزود: حدود 35 مورد عملیات امداد و نجات جهت وسایل‌نقلیه و سرنشینان گرفتار شده در سیل در مسیر جاده منتهی به شهر ریوش داشته‌ایم.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی کاشمر با اشاره به اینکه به رغم ادامه بارش‌ها تاکنون حادثه دلخراشی مشاهده نشده است، بیان کرد: در مجموع در دو روز گذشته 35 مورد نجات خودرو، نجات 60 نفر از سیلاب، 15 مورد نشست زمین، 50 مورد آبگرفتگی معابر و 15 مورد آبگرفتگی منزل داشته ایم.

در همین رابطه رییس هواشناسی کاشمر در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به فعالیت سامانه جوی که از روز پنج شنبه 28 بهمن در استان و به خصوص شهرستان کاشمر و بارش‌های موثر که در منطقه اتفاق افتاد، گفت: در این مدت در ایستگاه کاشمر 40 میلیمتر، کوهسرخ 60 میلیمتر، اکبرآباد کوهسرخ 65 میلیمتر، تنورچه 74 میلیمتر، ایستگاه خلیل آباد 43 میلیمتر و ایستگاه مهدی آباد شهرستان خلیل آباد 36 میلیمتر بارش گزارش شده است.

علی اصغرزاده با اعلام اینکه بارش‌ها تا روز یکشنبه ادامه خواهد داشت، افزود: از اوایل روز شنبه در منطقه کوهسرخ گزارش بارش برف به صورت متداول را داشته ایم.

وی با بیان اینکه در روزهای آتی در منطقه به خصوص مناطق کوهستانی بخش کوهسرخ افت دما خواهیم داشت، اظهار کرد: این کاهش دما تا 10 درجه زیر صفر خواهد رسید.

رییس هواشناسی کاشمر با اشاره به اینکه بارش‌ها از شب گذشته از حالت گرم به سرد تبدیل شده و شاهد بارش برف هستیم، بیان کرد: احتمالا تا 24 ساعت آینده در منطقه دشت مقداری بارش خواهیم داشت ولی عمده بارش ها در منطقه کوهسرخ که از شب گذشته شروع شده و ادامه دارد به صورت برف بوده و امکان بروز سیل را کمتر می کند.

وی ارتفاع برف در برخی نقاط را 20 سانتیمتر اعلام کرد و افزود: با توجه به حجم بارش اتفاق افتاده میزان بارش از اول سال زراعی اول مهرماه 95 تا امروز 97 میلیمتر در ایستگاه کاشمر ثبت شده است که این میزان به نسبت مدت مشابه 20 میلیمتر افزایش را نشان می‌دهد.

اصغرزاده گفت: در بخش کوهسرخ از ابتدای سال زراعی تا امروز 181.6 میلیمتر ثبت بارش داشته‌ایم که نسبت به مدت مشابه شاهد افزایش 75 میلیمتر بارش بودیم.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل