بازدید 7586
چرا باید جلسات دولت در اهواز و شیراز برگزار شود؟

جای خالی رئیس‌جمهور و هیأت دولت در خوزستان و فارس

اکنون که جای خالی رئیس جمهور و دولت در مناطق دچار بحران از جمله در استان های فارس و خوزستان به شدت احساس می شود، بهتر است هرچه زودتر دولت برای رفع مشکلات مردم و ایجاد یک خاطر جمعی در بین آنها، جلسات خود را در اهواز و شیراز تشکیل بدهد و با مشاهده مشکلات از نزدیک، دستورات فوری برای رفع آن را صادر کند.
کد خبر: ۶۶۸۷۳۲
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۸ 18 February 2017
حضور مسئولان ارشد کشور از جمله رئیس جمهور و اعضای دولت در مناطق آسیب دیده که به دلیل قهر طبیعت زندگی شان با مخاطره و مشکلات همراه می شود از مسائل و موضوعاتی است که هرچند نمی تواند در لحظه باعث رفع مشکلی بشود، قطعا باعث ایجاد آرامشی نسبی از حیث روحی و ایجاد اطمینان خاطر برای مردم گرفتار منطقه آسیب دیده خواهد بود.

به گزارش «تابناک»، اکنون شرایط در برخی استان های کشور از جمله خوزستان و فارس به گونه ای است که به دلیل بروز برخی مشکلات و حوادث طبیعی مانند سیل، آلودگی هوا و بارش های ممتد، وضعیت نامساعدی را ایجاد کرده و حتی باعث قطع شدن آب و برق برخی مناطق شده است. مسأله ای که عزم جدی مسئولان و مقامات دولتی را می طلبد تا هرچه زودتر شاهد بازگشت اوضاع به شرایط باشیم.

شهريورماه سال 91 احمدي نژاد، رئیس جمهور وقت، دو هفته پس از وقوع زلزله در آذربایجان شرقی و پایان عملیات امداد، به منطقه زلزله زده رفت که این مسأله با انتقادات جدی رسانه ها و مردم مواجه شد، چون آنها انتظار داشتند، وقتی هبر معظم انقلاب، رئیس مجلس و مقاماتی از دولت از جمله معاون اول به آذربایجان شرقی رفتند و ضمن دلجویی از مردم مصیبت دیده و عزادار، در جریان امور قرار گرفتند و دستورات لازم برای بهبود اوضاع را صادر کردند، رئیس دولت هم برای بروز چنین حادثه ای در هر شرایطی خود را در اسرع وقت به مناطق آسیب دیده برساند.

انتقاد دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام از اهمال کاری دولت در مورد فارس و خوزستان
 محسن رضایی امروز در صفحه اینستاگرام خود به عدم رسیدگی عاجل به اوضاع استان های جنوبی کشور واکنش نشان داد. وی در این باره نوشت:
 شرایط خوزستان و فارس به‌گونه‌ای است كه دولت باید جلسه خود را به‌جای تهران در اهواز و شیراز بگذارد.در وضعیت سیل و آلودگی و كمبود آب و برق و خساراتی كه به مردم واردشده است، مردم خوزستان بیش از یك ماه است كه با صبر و بردباری در انتظار رسیدگی جدی دولت به مشكلات خود هستند. بدون حضور هیئت دولت و آقای رئیس جمهور در محل، مشكلات مردم قابل اصلاح فوری نیست. مردم ازنظر روحی نیاز به آرامش و اطمینان دارند.

اما احمدی نژاد که در پی وقوع زلزله، راهی عربستان شده بود تا حج مستحبی به جای آورد، علاوه بر نرفتن به مناطق زلزله زده، به دلیل عدم ارسال "پیام تسلیت رئیس جمهور" نیز مورد انتقادات فراوان قرار گرفت. او دو روز بعد از زلزله و در حالی که دو روز هم به اجلاس عربستان مانده بود، راهی مکه و مدینه شد. این در حالی بود که مردم انتظار داشتند رئیس جمهور به جای این که دو روز زودتر از اجلاس، برای مناسک حج مستحبی به مکه برود، ابتدا سری به مناطق زلزله زده بزند و سپس راهی اجلاسی شود که به میزبانی ملک عبدالله برگزار می شد.

این مسأله که مسئولان عالی کشور در مناطق آسیب دیده حضور پیدا کنند و ضمن ایجاد آرامش روحی و اطمینان خاطر برای مردم گرفتار، دستورات رسیدگی جهت رفع هرچه زودتر مشکلات را صادر کنند، در جریان حوادث بزرگتری مانند زلزله بم ـ که منجر به جان باختن 35 هزار تن از هموطنانمان شد ـ به مراتب جدی تر هم بود.


26 دی ماه 1382 حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، غیر منتظره و بدون اعلام قبلی به شهر زلزله زده بم رفتند و در بازدید چهارساعته از مناطق مختلف این شهر درمورد مشکلات و مسائل زلزله زدگان با آنان گفت وگو کردند و از نزدیک در جریان مسائل و واقعیات شهر زلزله زده بم قرار گرفتند.

رئیس دولت وقت هم در جریان زلزله بم هشتم دی ماه ۱۳۸۲ ایران تنها سه روز بعد از حادثه دلخراش زلزله بم، به این شهر سفر کرد تا از نزدیک بر روند امدادرسانی و اسکان زلزله‌زدگان نظارت داشته باشد. این در حالی است که جلسه ای هم در بم با حضور رئیس جمهور، وزیران، معاونان رئیس جمهور، نمایندگان مجلس و ... تشکیل شد و هدف آن نیز «ساخت بم استوارتر و زیباتر از گذشته» عنوان شد.

حتی به تازگی هم در جریان فاجعه منا، رئیس دولت یازدهم نیز که در طول مسير به آمريکا متوجه فاجعه منا شد و از همان زمان دستوراتي را براي پيگيري اين مسأله صادر کرده و در سخنراني ها و ديدارهاي ديپلماتيکش در نيويورک پيگير اين موضوع بود، با نيمه کاره گذاشتن سفرش، به ايران بازگشت تا در مراسم انتقال پيکرهاي جانباختگان منا حضور يابد.

این مسائل نشان می دهد، شاید برگزاری جلسه دولت و صدور دستورات فوری از تهران هم بتواند باعث انجام کار بشود، اما حضور مسئولان و عالی ترین مقام اجرایی کشور در صحنه مشکلات مردم و ابراز همدردی با آنان علاوه بر اینکه درکی از مشکلاتی که گریبان مردم را گرفته است ایجاد می کند، باعث ایجاد آرامش روحی و اطمینان خاطر در مردم مناطق گرفتار مشکلات ایجاد می کند.

اما با گذشت یک ماه از وجود مشکلات ناشی از آلودگی هوا، گرد و غبار شدید، قطعی آب و برق در خوزستان و همچنین وقوع سیل اخیر در استان فارس هنوز نه تنها خبری از سفر رئیس جمهور به این مناطق برای صدور دستورات لازم به منظور رفع مشکلات نیست، بلکه رئیس سازمان محیط زیست هم درباره پیشنهاد نمایندگان خوزستان مبنی بر تشکل جلسه هیأت دولت در این استان، گفته که «آقای جهانگیری هفته پیش خورستان بودند؛ هفته قبلش هم من خوزستان بودم. اعضای دولت به تناوب و مکرر در استان خوزستان حضور دارند. آقای جهانگیری هفته پیش خورستان بودند؛ هفته قبلش هم من خوزستان بودم. وزیر جهاد اواخر هفته گذشته خوزستان بود و وزیر نیرو چندین روز برای رسیدگی به مسائل آب در خوزستان بود و عملا جنین اتفاقی افتاده است.»

این سخنان معاون رئیس جمهور شاید از صرفا به این جهت عنوان شده که مسئولان حضور متناوبی در خوزستان یا سایر استان های کشور دارند که البته این مسأله خارق العاده ای نیست، بلکه قطعا باید مسئولان برای نظارت بر عملکرد دستگاه های استانی زیر مجموعه و بررسی روند خدمات رسانی به مردم به استان های مختلف سفر کرده و حتی در جریان مشکلات قرار گرفته و دستورات لازم را هم برای رفع مشکلات صادر کنند. بهتر است مسئولان برای پاسخ به چنین درخواست هایی، مناسبت های زمانی و مکانی را هم در نظر داشته باشند.

رسیدگی به مشکلات مردمی که گرفتار حادثه طبیعی شده اند، همانطور که در سوابق تاریخی به آن ذکر شد، از مسائل و موضوعاتی است که به جد مورد تقاضای مردم گرفتا در مشکلات و حتی سایر مردم سرزمین مان هست؛ لذا اگر خواسته ای برای حضور رئیس جمهور، وزیران، معاونان رئیس جمهور و تشکیل جلسه دولت در چنین مناطقی می شود، منظور قطعا حس کردن مشکلات از نزدیک، صدور دستورهای فوری برای رفع آنها و همچنین ابراز همدردی با مردم مناطق آسیب دیده و ایجاد فضایی در جهت آرامش روحی و روانی مردم گرفتار مشکلات است.

در حال حاضر هم شرایط در برخی استان ها همچون خوزستان و فارس به گونه ای است که دولت باید به جای تهران، جلسات خود را در اهواز و شیراز تشکیل بدهد و با انجام اقدامات فوری پاسخی به صبر و متانت مردم دچار مشکلات و گرفتاری به دلیل بروز حوادث طبیعی بدهد، زیرا بدون حضور رئیس جمهور و هیأت دولت در محل بروز مشکلات، این مسائل قابل اصلاح فوری نخواهد بود؛ ضمن اینکه مردم از نظر روحی نیاز به آرامش و اطمینان خاطر دارند.

اکنون که جای خالی رئیس جمهور و دولت در مناطق دچار بحران از جمله در استان های فارس و خوزستان به شدت احساس می شود، بهتر است هرچه زودتر دولت برای رفع مشکلات مردم و ایجاد یک خاطر جمعی در بین آنها، جلسات خود را در اهواز و شیراز تشکیل بدهد و با مشاهده مشکلات از نزدیک، دستورات فوری برای رفع آن را صادر کند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل