بازدید 3008

سکوت قانون در برابر فروش اختیاری اعضای بدن

نایب رییس کمیسیون قضایی وحقوقی مجلس با انتقاد از ضعف قانون در حوزه برخورد با فروش اعضای بدن، گفت: گذر زمان زمینه ساز بروز جرایمی شده است که جرم انگاری برای آن در قانون پیش بینی نشده است.
کد خبر: ۶۶۸۵۷۰
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۳ 18 February 2017
یحیی کمالی‌پور در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، درباره قوانین و مجازات موجود در حوزه فروش و قاچاق اعضای بدن، افزود: واقعیت آن است که هرچه زمان جلوتر می رود با یکسری اقداماتی مواجه می‌شویم که با گذشته تفاوت زیادی دارد تاجایی که امروزه دریافت اعضای بدن از حس انسان دوستی خارج شده و وارد مقوله اقتصادی شده است.

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: متاسفانه نحوه اهدای عضو به سمتی پیش رفته که گاهی افراد اعضای بدن خود را به دلیل مشکلات اقتصادی می فروشند و همین اقدامات زمینه جولان قاچاقچیان را فراهم می کند، در این مسیر ما شاهد جرایم متعددی هستیم به گونه ای که گاهی متخلفان برای رسیدن به مقاصد خود افرادی را گروگان می‌گیرند تا بتوانند برخی اعضای بدن وی را خارج کنند.

این نماینده مردم در مجلس دهم، تصریح کرد: این تخلفات تاجایی پیش رفته که گاهی این قاچاقچیان کودکان به ویژه کودکان خیابانی را شناسایی می‌کنند و بعد از گروگانگیری و خارج کردن اعضای بدن، به فروش اعضا به صورت قاچاق اقدام می کنند.

وی یادآور شد: به نظر می‌رسد قوانین موجود در حوزه فروش و قاچاق اعضای بدن کارایی لازم را برای برخورد با قاچاقچیان ندارد و باید هرچه سریعتر راهکار اساسی ایجاد کرد که در سایه آن بتوان مانع شیوع این تخلف شد چراکه اگر این تخلف رواج پیدا کند آثار زیان باری  را به همراه خواهد داشت.

کمالی پور تاکید کرد: متاسفانه این تخلفات به صورت پنهانی صورت می‌گیرد که برای جلوگیری از آن باید بازنگری در قوانین موجود صورت گیرد.

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس دهم، درباره سکوت قانون در برابر فروش اختیاری اعضای بدن از سوی افراد، ادامه داد: امروزه برای فروش اعضای بدن افراد از سوی صاحبان عضو باید سازوکاری تعریف شود زیرا گاهی قاچاقچیان در توجیه تخلف خود عنوان کنند که افراد راضی به فروختن اعضای بدن خود بودند و از این طریق برای تخلف خود بهانه تراشی کنند.

نایب رییس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر ترویج فرهنگ اهدای عضو تصریح کرد: هرکسی که می خواهد عضوی از اعضای بدن خود را بفروشد باید از یک قانون مدونی تبعیت کند که مانع تخلف سودجویان شود./
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر