بازدید 17548

چه زمانی قرار است برای نجات خوزستان به آب و آتش بزنیم؟

اگر برق منزلتان به هر دلیل قطع شود، یا یخچالتان از کار بیفتد، گازتان قطع شود یا به هر دلیل دیگر، روند روزمره زندگی تان مختل شود، چه خواهید کرد؟ آیا برای رفع مشکل به آب و آتش نخواهید زد؟ حال بیندیشید اگر این اتفاق برای کوچه، محله یا شهر و دیارتان رخ بدهد، چه توقعی از مسئولان دارید؟
کد خبر: ۶۶۸۴۱۸
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۰ 17 February 2017
اگر برق منزلتان به هر دلیل قطع شود، یا یخچالتان از کار بیفتد، گازتان قطع شود یا به هر دلیل دیگر، روند روزمره زندگی تان مختل شود، چه خواهید کرد؟ آیا برای رفع مشکل به آب و آتش نخواهید زد؟ حال بیندیشید اگر این اتفاق برای کوچه، محله یا شهر و دیارتان رخ بدهد، چه توقعی از مسئولان دارید؟
 
به گزارش «تابناک»؛ از قطع برق در خوزستان و به دنبال آن، قطع آب، تلفن و مختل شدن زندگی اهالی این خطه ساعات و روزهای زیادی گذشته، ولی هنوز بخش هایی از این استان با مشکلات پیش آمده دست به گریبان اند و اخبار رسیده، حکایت از تداوم بحران در این استان دارد؛ به این صورت که هنوز برق مناطقی از استان قطع است و به دنبال آن، آب، تلفن و اینترنت نیز قطع شده و از عابربانک‌ها و پمپ‌های بنزین گرفته تا چراغ های راهنمایی و... از مدار استفاده خارج شده‌اند. همه و همه به این دلیل که برخی از مقره‌ها و پست‌های برق در اثر ترکیب رطوبت باران و گرد و غبار دچار حادثه می‌شوند و خطوط انتقال برق را از کار می‌اندازند.
 
وضعیتی که پس از یک دهه ظهور گرد و غبار، تازه رخنمون یافته و به مانند بسیاری چیزهای دیگر، پیش از وقوع پیش‌بینی نشده بود. آنقدر که مسئولان در واکنش به آن از لغت «غافلگیر» استفاده می‌کنند و بر این باورند که اگر غافلگیر نشده بودند، قطع برق به پیامدهایی مانند قطع آب و قطع تلفن منجر نمی‌شد.
 
این در حالی است که با بروز این وضعیت و تکرار آن در چند نوبت، مسئولان مجاب به برگزاری نشست های مدیریت بحران شده و در این نشست‌های ویژه نتیجه گرفتند که همه چیز ناشی از ترکیب آب و رطوبت با گرد و غبار است و چاره در کوتاه مدت، شستن مقره ها و مراقبت از پست های برق و در بلند مدت، تعویض برخی از سیم های برق، مقره ها و دیگر تجهیزات آسیب پذیر.
 
چه زمانی قرار است برای نجات خوزستان به آب و آتش بزنیم؟ 

نتیجه گیری که به تصمیمات اضطراریِ عجیبی منجر شد؛ از جمله چند دستگاه برای شست و‌شوی مقره ها و پست‌های برق و تأمین اعتبار این اقدام. با این وعده که تا روزهای آینده برخی از مقره ها شسته شوند و تا پایان سال، همه مقره ها را شست و شو دهند؛ آن هم در شرایطی که هر روز شماری از این مقره های شسته نشده دچار مشکل شده و به دنبالشان برق مناطقی قطع می‌شود.
 
این در حالی است که ظاهرا برای شست و شوی مقره ها باید برق را قطع کرد و این اقدام تفاوتی با قطع برق در اثر نفوذ آب و غبار به مقره ها ندارد، چون در هر دو حالت مردم از نعمت برق بی بهره می‌شوند. با این تفاوت که در نتیجه شست و شوی مقره ها، احتمال بروز مشکل در آنها و قطع برق کاهش پیدا می کند.
 
اما نکته جالب توجه در این میان، نه قطع برق، که کندی بسیار شدید و آزاردهنده مأموران شست و شوی مقره هاست. از این روی که شمار دستگاه‌ها شست‌وشو و افراد مأمور به این کار خیلی کمتر از حجم مشکلِ نوظهور است؛ مشکلی که هرچند احتمال بروز تلفات جانی در اثر آن اندک به نظر می‌رسد، خسارات روحی و مادی ناشی از آن چشمگیر است.
 
نکته‌ای کلیدی که چه بسا در چرایی به کار نگرفتن توان بسیج عمومی برای رفع مشکل دخیل باشد. به این صورت که چون دیده‌اند خسارات قطع برق و دیگر قطعی های ناشی از آن، جانی نیست و از این رو شتابی برای رفع مشکل ندارند. درست برعکس مواقع بروز بحران‌هایی مانند سیل و زلزله که برای رفع مشکل حتی نیروهای نظامی نیز پا به میدان می‌نهند و همگان به آب و آتش می‌زنند.
 
گویی بحران خوزستان چون نه سیل است و نه زلزله و نه بحرانی شبیه اتفاقاتی که تاکنون بارها مشابهش را دیده‌ایم، ضرورتی برای شکل گیری بسیج عمومی و رسیدگی به مشکلات با تمام توان احساس نشده است. گویی تنها چشم انتظار جان باختن افراد هستیم تا مجاب شویم با تمام توان به یاری مردم بشتابیم و ایشان را از مشکلاتی که گرفتارش هستند (خواه به دلیل قصور خودشان به وجود آمده باشد و خواه نتیجه قصور دیگران باشد) رهایی بخشیم.



سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۲۴
انتشار یافته: ۳۷
راست میگی خودت برو شست و شو بده ببینم چیکاره ای؟
ازمسولین می خواهیم که اقدام کنند ویا نمی توانند استعفا بدهند البته اگر این خواسته همکاری با امریکا واسراییل ودیگر اجانب تلقی نشود
این مشکل فقط با بمباران سدهای ترکیه حل میشود. البته نیاز به برنامه ریزی وسیع هست .
خوزستانی ها بدانند که همه هموطنان همدرد آن ها هستند. انشاالله مسئولین ریشه ای به مسائل ریزگرد رسیدگی کنند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۳۰
انشاء الله بمعنی ما خدارو ایجاد کردیم که اشتباه هست
ان شاء الله بمعنی اگر خداوند مقدور صحیح میباشدفرمود ، به خواست خدا
هم وطن شرمندتم که مسئولین دنبال پست و مقامند و وقت برای حل معضلات من و تو ندارند ولو مشکلات بزرگی مانند مشکل غبار خوزستان.
در این وضعیت پیش آمده در خوزستان کسی به جز شرکت برق منطقه خوزستان مقصر نیست. این شرکت حدود 5000 نفر شاغل پیمانی و رسمی در بخش اداری دارد که حداقل ماهی 5 میلیون حقوق میگیرند و مدیران آن حداقل ماهی 15 میلیون تومن درامد دارند. اما در ازای این دریافت ها هیچ بازدهی ندارند. این حقوق ها باید صرف تجهیز واحد های عملیات و نگه دارای شبکه برق استان میشد اما متاسفانه واحدهای عملیاتی به شرکت های خصوصی واگذار شده که بسیار در کار خود اهمال می کنند.
اگر نگوییم که واقعا پدیدهٔ نادری است .پس چه بگوییم ،وقتی همهٔ کارها نیاز به اعتبار داره ؟ چه باید کرد ،کدام ارگان ،و نهادی هست که بخواهد به این مساله ورود کند ،و پول نخواهد؟ ،در ایران چهار دولت مجزا ،وقریب بیست وزارتخانه ،و کلی سازمان ،مجزا داریم ،که در همهٔ بحرانها همه تنها هستند ،چون پول میخواهند ،؟ اگر یک پارچه ،و یک دولت داشته باشیم ،مطمعنن مشکلات بزودی رفع میشود ،نه ایکه برای هر بحران ،درخواست اعتبار ،یعنی پول ، کنیم مگر در دوران جنگ ،و دفاع برای آب ،و خاک ،و ناموس ،کسی به دنبال پول ،و اعتبار بود؟ مگر از اول ،حرف از امتیاز برای شهید شدن ،و مجروح شدن ،و رفتن به جبه بود ،خوب بعدا برای قدردانی می بایست پاداشتی به همهٔ آنها که بنوعی در جنگ بودند .چه شهرهایی،که مدام بمباران میشدند ،و چه شهر و روستاهایی که اشغال و تخریب شدند ،اما چی شد ،که عده ای فقط خود را در جنگ ،و دفاع میبینند؟ جنگ شهرها که سخت تر بود چون نه سنگری بود ،ونه دشمن در مقابلت ، اما حالا عده ای زیاده خواه مملکت را دو ،یا چند پاره کرده اند ،استانها را مجزا ،منطقه ها را مجزا ؟ خوب قبلا ،در سی ،چهل سال قبل که برف ،و باران ،و سیل ،و زلزله بیشتر بود ،،مردم خوزستان خودشان از حول حلیم در دیگ افتادند ،بیشتر تالاب ها را خشک نمودند ،وخشک سالی هم کمک کرد ،و چاه های عمیق ،و نیمه عمیق هم باعث خشک شدن چشمه های آب شد؟ حالا خودش را نشان داده ،باید یک کار اصولی انجام شود ،از سیمها ،و مقرهای روکش دار عایقی و نسوز استفاده کرد ،که هم گران است ،وهم در داخل تولید ندارد ،پس همه همیاری کنند ،و بصورت موقت مقرها را تمیز کنند ،تا زمستان تمام شود ،و رطوبت با گردوغبار باعث قطع برق نشود ،تا اینکه مسولین فکری پایدار بکنند ،ودیگر اینکه این همه وام برای ساخت مسکن روستا پرداخت شده ،چرا باز هم مسکن گلی ،بیش از پانزده ساله هر سال اعتبارهایی ،برای ساخت مسکن مقاوم در روستا پرداخت میشود ،پس چه شده نکند وامها در جایی دیگر هزینه شده؟
فعلا که بعد از 25 سال که از اتمام جنگ تحمیلی گذشته است، سایت وزین تابناک طرح " گاپ" ترکیه را بعنوان دلیل مشکلات خوزستان معرفی میکند!
با این رویکرد تا اطلاع ثانوی فرافکنی ادامه خواهد داشت.
بحران ملی یعنی اتفاق افتادن یک چیزی در تهران! بقیه کشور یعنی هیچی! فرقی نمیکنه اهواز باشه، مشهد باشه، تبریز، زاهدان یا هر جای دیگه!!! از نظر مسئولین تهران یعنی همه ی ایران!!!!
در برنامه تلویزیونی امشب آقای حضرتی مدیر عامل شرکت توزیع برق اهواز به صراحت اعلام کردن که قرار نیست ما مقره های شبکه برق را بطور سالیانه تمیزکنیم و عامل قطعی برق در خوزستان بروز طوفان ریزگردها با غلظت 66 برابر حد مجاز بوده است.باوجود اعتراف به اینکه گرد و خاک بهمراه شبنم یا قطرات باران میتواند عامل اتصالی کابهای انتقال فشار قوی باشد مدعی شد که این یک پدیده جدید است. درحالی که این پدیده مکررا در سایر کشورها هم روی میدهد ولی در آن کشورها شبکه برق سراسری حداقل سالی دوبار پاک سازی میشود آنهم با هلیکوپتر آبپاش نه اینه منتظر شویم تا تمام سیستم از کار بیفتد و زندگی یک استان فلج شود. فقط زیان یک روز عدم تولید نفت شرکت مناطق نفتخیز جنوب و یا شرکت فولاد اهواز را محاسبه کنید تا حجم خسارات معلوم شود.ما باید پیشگیری کنیم یا منتظر بروز حادثه شویم؟اگر نگاهی به وضعیت ظاهری مقره ها بیاندازید متوجه خواهید شد که دست کم بیش از بیست سال است که تمیز نشده اند. آقای حضرتی خودت را در آینه نگاه کن.مردم خوزستان چه گناهی کرده اند که شما به مسئولیت خود اعتراف نمی کنید؟حداقل بگو اشتباه کردم، سعی میکنم تکرار نشود.پایداری شبکه یعنی اینکه با چند قطره باران یک استان به نابودی کشیده شود؟
سوال اصلي اين است چرا مديران برق در طي چهار سال گذشته اقدام به شسشتوي مقره ها نکرده اند؟
چرا برق اهواز که در سال 90 حدود 12 دستگاه مقره شور داشت، به دليل استفاده نکردن از آنها که از نظر مسئولين بي تفکر برق استان ناشي مي شود الان فقط داراي2 دستگاه هستند که انها هم نيم بندن.
کار مقره شوري در استاني مانند اهواز بايد ساليانه و آنهم دو بار در سال انجام مي گرفت اما در طي 4 سال اخير بدليل بي کفايتي مسئولين برق و بدليل برگشت دادن هزينه اين کار که با افتخار از کاهش بودجه هاي بي دليل!!!!!! نام بردند انجام نشد.
بايد گوش کساني که اين حرفها را ميردند پيچاند و از سمت خود استعفا و يا اخراج شوند.
بشورن که چی بشه
هر هفته دو سه بار خاک میشه
خب اینا باید هر هفته چند بار مقرهای اهوازو شهرهای اطرافو بشورن
اقداماتی واقعا عجیب که کمتر جایی اتفاق میوفته
چه زمانی قرار است برای نجات خوزستان به آب و آتش بزنیم؟؟؟ زمانیکه مسئولین ما به این نتیجه برسند که فقط ایران تهران نیست
احسنت
عزیز دل؛ هشت سال جنگ تحمیلی و فقط خوزستانیا چرخوندن؟
دیگه خشکسالی و که نمیشه گردن دولت انداخت. کمی انصاف هم خوبه والا
شما علت رو ول کرده به معلول اشاره دارید
چرا علت این گرد و خاک رو ذکر نکرید ؟چرا ذکر نکردید که وزارت نفت هور العیظم رو خشک کرد برای برداشت نفت؟
چرا علت کم آبی کارون رو ذکر نکردید؟
بیطرفی رو رعایت کنید لطفا
هیس! خوزستانی‌ها فریاد نمی‌زنند
باید توجه داشت بارها خوزستان از چنگال مشکلات توسط امداد الهی نجات پیدا کرده است منجمله در زمان جنگ بخش هائی از این سرزمین بارها به دست دشمنان افتاد و خدا آن را آزاد کرد.اکنون نیز به جای چشم داشت صرف به عملکرد مسئولین که شاید تلاش خودشان را میکنند ولی بیش از این در توانشان نیست باید از در گاه خداوند طلب رفع مشکلات را داشت و نصرت الهی را تنها راه نجات دانست و این مستلزم اینست که همه از جمله مردم و مسئولین فقط برای جلب رضایت الهی تلاش و کوشش کنند همانطور که در جنگ اگر امکانات مادی را ملاک قرار میدادیم هیچکدام از آن پیروزی ها متصور نبود ولی چون نیت فقط کسب رضایت خداوند بود فتوحات در زمانی که هیچکس انتظار آن را نداشت به شکلی معجزه آسا اتفاق می افتاد.
آقا یه سوال ! کشورای همسایه مثل کویت که مثل ما با مشکل ریزگرد مواجهند چرا با این دلایل مسخره برقشون قطع نمیشه ؟ نکنه ریزگرد و رطوبت فقط و فقط رو تجهیزات ما میشینه ؟
نکته بعدی اینکه چرا تصفیه خونه های آب سالهاست که ژنراتور اضطراری ندارن ؟ این دیگه ربطی به غافلگیری داره ؟
خدایا فریاد رسی نیست!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ایکاش اهمیت استان ما برای مسئولین چیزی شبیه ساختمان پلاسکو تهران بود که کل کشور رابرای ان بسیج کردند
مشکل اصلی انتقال آب خوزستان است برادر و ....
الان هشت صبح من اداره هستم توی اتاق خودم متاسفانه تنفس به سختی هست حتی توی اتاق ازبوی خاک .تموم اهواز تقریبا درحال قهوه ای شدن هست
سلام، هیچ کس لازم نیست خود را به آب و آتش بزند. فقط باید جلوی برخی از تصمیمات توسط برخی از مسئولین قبیله گرا گرفته شود، تصمیماتی که بر اساس آنها با اجرای پروژه های عظیم و بسیار پرهزینه انتقال آب، حاصلخیزترین زمینهای کشور در حال تبدیل شدن به بیابان هستند و مناطق کویری با خاک غیرحاصلخیز در حال تبدیل شدن به زمینهای کشاورزی.
خدا وکیلی ایران مملکت خیلی عجیبیه. هیچگونه برنامه ریزی یا مدیریت در کار نیست. به مسائل در لحظه رسیدگی میشه (اگر بشه). انگار هیچکس هیچ چیزی واسش مهم نیست.
اگر برق منزلتان به هر دلیل قطع شود، یا یخچالتان از کار بیفتد، گازتان قطع شود یا به هر دلیل دیگر، روند روزمره زندگی تان مختل شود، چه خواهید کرد؟
به کنسرت رفته و کنسرت می بینیم
آیا برای رفع مشکل به آب و آتش نخواهید زد؟
خیر چون خودش بعد از آب شدن برفا وصل می شه
حال بیندیشید اگر این اتفاق برای کوچه، محله یا شهر و دیارتان رخ بدهد، چه توقعی از مسئولان دارید؟
ایران تهی از مدیران کاردان شده نتیجه همینه که داریم می بینیم خشکسالی گردو غبار سیل و آتش سوزی آوار تصادفات جاده ای لشکر یتیمان
واقعا از راه کارهای ارایه شده در متن خبر خنده دار به نظر می رسد ، آقا مگر مادرعهد قدیم زندگی میکنیم ، مشکلات خوزستان را به عنوان پروژه ی ملی مطرح نماییدوبرای راه حل جایزه و از دانشگاهیان درخواست مشارکت نمایید، یا از تجربیات کشورهای دیگر، استفاده نمایید. این کار یک پروژهی ملی است و باید ملی به آن نگاه کرد.اگر به آن اهمیت داده نشود باعث مهاجرت ، ازبین رفتن زیرساخت های منطقه ، تغییر اقلیم و از بین رفتن خاک و محیط زیست بخش عظیمی از کشور واهد شد.
از طرفی بخش دیپلماسی کشور به کشور ترکیه و عراق بخاطر آب و کمک در رفع این بحران بصورت بین المللی تلاش کند.
سپس کارهای درحال انجام رابدرستی و صداقت به مردم منطقه توضیح داده شود تا نسبت به رفع کمی صبر کنند.
اینها راه حلهای تفکر یک ساعته ی من بود . که قطعا با تشکیل یک گروه دانشمند چه بسا مشکلات بسیار و کم هزینه ترمرتفع خواهند شد.
به خدا خسته شدیم هر روز بی برقی بی آبی یه روز هم که آب برق هست گرد خاک هست .مگه هنوز نمردیم تابناک جان مگه مردن غیر از اینه به خدا عین مردنه به زور داریم نفس میکشیم دیگه حتی کسی حوصله خودش هم نداره وقتی میبینه داره خفه میشه کسی نیست جوابش رو بده
این پدیده و رخ دادها هر بدی و شری داشته باشد این نکته را به مسئولین خصوصا آنهائی که بر طبل چنگ میکوبند یاد آوری میکند که از کار افتادن زیر ساخت های کشور چگونه نارضایتی عمومی را به همراه خواهد داشت.
مگه قراره به آب و آتش بزنیم که برایش زمان تعیین کنیم.
هر موضوعی به مرور زمان خود به خود درست می شود. شما چه مشکلی دارید بگذارید خوابمان را بکنیم!
با سلام ، همه ما قبول داریم که شرایط خوزستان این روزها سخت و نفس گیر شده واقعا متاثریم ، چند ماه پیش خرمشهر کشتی مشغول کار بودم ، پشت بیسیم کانال ۱۶ که یه کانال عمومی هست یه فرستنده بسیار قوی مردم رو تهریک می کرد که چه نشته اید که اب خوزستان رو بردنند دارن خوزستان رو خشک می کنند و سخنرانی تهریک امیز یکی از اقایون پخش می کرد . من از مردم محترم خوزستان درخواست برادرانه ای دارم ضمن پا فشاری برای احقاق حقتون ، بازیچه دست اونایی که هشت سال مملکت رو غارت کردند نشید
پاسخ ها
محمد علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۳۰
داداش اولا برو دیکته کار کن تا نوشتن تحریک را یاد بگیری دوما مردم بچه نیستن که امثال تو واسشون نسخه بپیچونن که چکار کنن چکار نکنن سوما اگه بقول تو 8 سال عده ایی غارت کردند دوباره باید بنشینن تا عده دیگه ای باز 8 سال غارت کنن ؟ چهار سال اولش بدون هیچ اقدامی گذشت حالا دارنن میزنن واسه چهارسال بعدی امروز اخبار ساعت 14 میگفت ستادی که دولت واسه اینکار تشکیل داده وزیر کشاورزی اعلام کرد میخوان نهال کاری کنن از کی خدا میدونه خانم ابتکار که مثل اینکه بعد از 12 سال ریاست سازمان تازه از خواب بیدار شدن میفرمایند باید مالچ پاشی کنیم از کی باز خدا عالمه وزیر نیرو هم از فعالیتهاش میگفت ایشون هم تازه یادش اومده که جلوی این اتفاق را باید از قبل میگرفت
شما سدهای رودخانه های خوزستان را باز کنید، پروژه های انتقال آب را تعطیل کنید تا جلگه خوزستان و تالاب های آن آبگیری شوند، مشکل خود به خود حل می شود. هیچ نیازی به هیچ هزینه ای هم ندارد.
باید برای مشکل گرد وخاک فکری کرد.
به داد مردم خوزستان برسید که برای استخراج نفت چند بشکه بیشتر از کشورهای همسایه حور رو خشک کردین که حالا خاکش روی سر ما و فرزندانمان بنشیند که هفته ای دو بار خاک بشود که آسمان آبی یادمان برود ه ایران تغذیه شود و مردم ایران تلف بشوند.
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی