بازدید 5166

آخرین نظرسنجی درباره قانون اساسی جدید ترکیه

مرکز پژوهشی اوراسیا در جدیدترین نظرسنجی خود درباره همه‌پرسی قانون اساسی جدید ترکیه برای استقرار سیستم ریاستی انجام داده است که بر اساس آن نیمی از هواداران حزب حرکت ملی‌گرا مخالف آن هستند.
کد خبر: ۶۶۸۳۷۴
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۸ 17 February 2017
مرکز پژوهشی اوراسیا در جدیدترین نظرسنجی خود درباره همه‌پرسی قانون اساسی جدید ترکیه برای استقرار سیستم ریاستی انجام داده است که بر اساس آن نیمی از هواداران حزب حرکت ملی‌گرا مخالف آن هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری تسنیم در استانبول، این نظرسنجی در 26 استان ترکیه با 2 هزار و 240 شهروند ترکیه از 11 تا 17 ژانویه در قالب مصاحبه انجام شده که نتایج آن به شرح زیر است:

بیش از نیمی از هواداران حزب حرکت ملی‌گرا مخالف سیستم ریاستی هستند

نتایج به دست آمده در این نظرسنجی در مورد طرفداران حزب «حرکت ملی‌گرا» که با حزب «عدالت و توسعه» ائتلاف کرده و قانون اساسی جدید را در مجلس ترکیه تصویب کردند قابل تأمل است. به طوری که طبق این نظرسنجی 50.1 درصد از هواداران حزب حرکت ملی‌گرا به قانون اساسی جدید ترکیه برای استقرار سیستم ریاستی در این کشور رأی منفی خواهند داد، 24.7 درصد از آن‌ها رأی مثبت و 15.5 درصد اعلام کردند که هنوز تصمیم نگرفته‌اند و 9.7 درصد از آن‌ها در همه‌پرسی شرکت نخواهند کرد.

دلیل رأی مثبت به سیستم ریاستی شخص اردوغان است

طبق این نظرسنجی 45.5 درصد کسانی که در همه‌پرسی قانون اساسی جدید ترکیه به سیستم ریاستی رأی مثبت خواهند داد اعلام کردند که به خاطر اعتماد به رجب طیب اردوغان رأی مثبت می‌دهند. 34.4 درصد از آن‌ها اعلام کردند که چون معتقدند که سیستم ریاستی برای اداره ترکیه بهتر است رأی مثبت خواهند داد و 20.1 درصد از آن‌ها اعلام کردند که چون حزب مورد علاقه‌شان از سیستم ریاستی حمایت می‌کند رأی مثبت خواهیم داد.

دلیل رأی منفی به سیستم ریاستی هم شخص اردوغان است

طبق این نظرسنجی 50.1 درصد کسانی که در همه‌پرسی قانون اساسی جدید ترکیه به سیستم ریاستی رأی منفی خواهند داد اعلام کردند که به خاطر مخالفت با رجب طیب اردوغان رأی منفی خواهند داد. 14.5 درصد از آن‌ها اعلام کردند که چون قانون اساسی جدید مغایر با تفکیک قوا است رأی منفی می‌دهند. 13.2 درصد از آن‌ها اعلام کردند که به خاطر خطر تجزیه کشور رأی منفی خواهند داد و 12.5 درصد از آن‌ها اعلام کردند که به خاطر خطر به وجود آمدن دیکتاتوری در کشور رأی منفی خواهند داد.

10.5 درصد از هواداران حزب عدالت و توسعه رأی منفی خواهند داد

طبق این نظرسنجی 65.1 درصد از هواداران حزب عدالت و توسعه در همه‌پرسی قانون اساسی جدید ترکیه به سیستم ریاستی رأی مثبت خواهند داد. 10.5 درصد از آن‌ها رأی منفی خواهند داد. 13.2 درصد از آن‌ها هنوز تصمیم نگرفته‌اند و 11.2 درصد از آن‌ها در همه‌پرسی شرکت نخواهند کرد.

8.2 درصد هواداران حزب جمهوری خلق در همه‌پرسی شرکت نخواهد کرد

طبق این نظرسنجی هواداران حزب جمهوری خلق دارای کمترین درصد عدم مشارکت در همه‌پرسی هستند. بر این اساس 0.9 درصد از هواداران حزب جمهوری خلق به سیستم ریاستی رأی مثبت خواهند داد. 84.8 درصد از آن‌ها رأی منفی خواهند داد. 6.1 درصد از آن‌ها هنوز تصمیم نگرفته‌اند و 8.2 درصد از آن‌ها در همه‌پرسی شرکت نخواهند کرد.

هواداران حزب دموکراتیک خلق‌ها بالاترین عدم مشارکت در همه‌پرسی را خواهند داشت

هواداران حزب دموکراتیک خلق‌ها بالاترین درصد عدم مشارکت در همه‌پرسی قانون اساسی ترکیه را به خودشان اختصاص دادند. بر این اساس 0.9 درصد از هواداران حزب دموکراتیک خلق‌ها به سیستم ریاستی رأی مثبت خواهند داد. 70.4 درصد از آن‌ها رأی منفی خواهند داد. 10.7 درصد از آن‌ها هنوز تصمیم نگرفته‌اند و 18 درصد از آن‌ها در همه‌پرسی شرکت نخواهند کرد.

بیش از نیمی از شرکت‌کنندگان در همه‌پرسی بررسی قانون اساسی جدید را دنبال نمی‌کردند

این نظرسنجی نشان می‌دهد که 36.5 درصد از شرکت‌کنندگان در همه‌پرسی قانون اساسی جدید ترکیه، بررسی قانون اساسی جدید را در مجلس ترکیه از طریق رسانه‌ها دنبال کرده‌اند. 41.2 درصد از آنان اعلام کرده‌اند که این مسئله را دنبال نمی‌کردند و 22.3 درصد از آنان اعلام کردند که بعضی وقت‌ها دنبال می‌کردند.

گفتنی است نمایندگان پارلمان ترکیه بامداد روز شنبه (21 ژانویه) لایحه جنجالی تغییر قانون اساسی این کشور را با ائتلاف حزب «عدالت و توسعه» و حزب «حرکت ملی‌گرا» تصویب کردند که راه را برای برگزاری همه‌پرسی تأیید قانون اساسی جدید باز می‌کند. لایحه‌ای که به موجب آن زمینه برای افزایش اختیارات رئیس‌جمهور در پارلمان ترکیه فراهم شده و نظام سیاسی ترکیه از پارلمانی به ریاست جمهوری مبدل می‌شود.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل