بازدید 4211
مشاور رییس جمهور:

سخت‌گیری‌بانک‌مرکزی‌سرمایه‌گذاران‌بانکی را فراری داد

دبیر شورای عالی مناطق آزاد با بیان این‌که سخت‌گیری‌های بانک مرکزی باعث شد تا متقاضیان ایجاد بانک‌های خارجی و آفشور در مناطق آزاد عقب‌نشینی کنند، گفت:‌ بهتر است مناطق آزاد زیر مجموعه وزارت راه باشد تا وزارت اقتصاد.
کد خبر: ۶۶۸۳۳۱
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۰ 17 February 2017
دبیر شورای عالی مناطق آزاد با بیان این‌که سخت‌گیری‌های بانک مرکزی باعث شد تا متقاضیان ایجاد بانک‌های خارجی و آفشور در مناطق آزاد عقب‌نشینی کنند، گفت:‌ بهتر است مناطق آزاد زیر مجموعه وزارت راه باشد تا وزارت اقتصاد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، اکبر ترکان با اشاره به بند 11 سیاست های اقتصاد مقاومتی مبنی بر انتقال فناوری‌های پیشرفته، گسترش و تسهیل تولید، صادرات کالا و خدمات و تأمین نیازهای ضروری و منابع مالی از خارج به‌عنوان یکی از وظایف مناطق آزاد، اظهار کرد: مناطق آزاد می کوشند با حمایت از جریان تولید و صنعت در راستای سیاست های اقتصاد مقاومتی گام بردارند. اقتصاد مقاومتی به معنای آن است که ضمن نگاه درون زا، نگاهی برون‌نگرا هم داشته باشیم، یعنی استعدادهای داخلی را کشف کرده و از ظرفیت‌های بین المللی بهره بگیریم.

وی با بیان این‌که ماهیت و استعداد مناطق آزاد کشور در حوزه تولید و صنعت متفاوت است،‌تصریح کرد: به عنوان مثال همه مردم جزیره کیش را قطب گردشگری می دانند اما این جزیره یکی از مهم ترین مراکز پشتیبان صنایع نفت هم هست.

ترکان افزود: هم اکنون 210 شرکت در جزیره کیش به سکوها و میادین نفتی خدمات می دهند و همه حفارها و فعالان صنایع دریایی در جزیره کیش نمایندگی دارند تا در موقع لزوم سرویس ها و خدمات مورد نیاز سکوها و میادین نفتی را ارائه دهند.

دبیر شواری عالی مناطق آزاد درباره عدم تاسیس بانک های خارجی در مناطق آزاد نیز گفت: آیین نامه تاسیس بانک‌های آفشور در مناطق آزاد با پیگیری های بسیار زیاد و برگزاری نشست های کارشناسی با بانک مرکزی تصویب و ابلاغ و پس از آن موجی از درخواست‌ها برای تاسیس این بانک ها در مناطق آزاد ایجاد شد،  اما جریان های پولی و ارزی مستقل در مناطق آزاد به دلیل سخت گیری های بانک مرکزی و افزایش سرمایه بانک های خارجی و آفشور عملا شکل نگرفت و متقاضیان ایجاد بانک های خارجی عقب نشینی کردند.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی هم چنین درباره واگذاری مناطق آزاد به وزارت اقتصاد گفت: با زیر مجموعه رفتن مناطق آزاد به هر وزارتخانه ای مخالف هستم اما چون در وزارت راه فعالیت های تخصصی در حمل و نقلی ریلی، بندری و هوایی پیگیری می شود بهتر است مناطق آزاد زیر مجموعه وزارت راه باشد تا وزارت اقتصاد.  

مشاور رییس جمهور در ادامه با اشاره به روند توسعه سرمایه گذاری در مناطق آزاد کشور گفت: مناطق آزاد در فضای پس از برجام به سوی توسعه گام بر می دارند. باید با اقدامات منطقی و نیز تکمیل زیرساخت ها در این مناطق، سرمایه گذاران در مناطق آزاد را حفظ کرد. مناطق آزاد با تولید، انتقال فناوری های پیشرفته و صادرات به نقطه مطلوب توسعه می رسند. به نظر بنده فعالیت 3 ساله مناطق آزاد در دولت یازدهم قابل قبول است اما هنوز به نقطه ایده آل نرسیده است.

ترکان به پروژه های مهمی که قرار است در مناطق آزاد به زودی به بهره برداری برسند هم گفت: سه پروژه مهم تا پایان سال در مناطق آزاد به بهره برداری می رسند. فرودگاه و بندرگاه جزیره هندورابی یکی از مهم‌ترین پروژه های مناطق آزاد در دولت یازدهم است. باند و عرصه فرودگاه از بتن ساخته شده و با محیط زیست سازگار است و نزدیک یک ماه است آماده بهره برداری است که برای افتتاح آن منتظر برنامه رییس جمهور هستیم. بزرگترین دستاورد زیست محیطی نیز در ساخت اسلکه و بندرگاه هندورابی شکل گرفته است چرا که 50 هزار مرجان در این پروژه با تلاش و هزینه های بسیار به نقطه دیگری منتقل شدند.

او ادامه داد: بندر کاسپین در منطقه آزاد انزلی هم با قولی که مدیران منطقه سال گذشته به  رییس جمهوری‌ داده اند تا نیمه دوم اسفند ماه دو پست اسلکه آن قابلیت پهلوگیری کشتی ها را پیدا می کند که امیدواریم رییس جمهور این پروژه را نیز افتتاح کنند.

ترکان افزود: پروژه سومی که تا پایان سال بهره برداری از آن آغاز می شود فرودگاه منطقه آزاد ماکو است. ماکو مهم ترین نقطه تجاری کشور است و قرار است ظرف روزهای آینده تقویم پروازی این فرودگاه نهایی شود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان