بازدید 3155
جزئیات اختصاص‌های ارزی و ریالی صندوق توسعه ملی

رسوب منابع صندوق در بانک‌ها جریمه دارد

قائم مقام صندوق توسعه ملی با اشاره به اینکه ۶ هزار میلیارد تومان سپرده‌گذاری برای بخش‌های صنعت و صادرات و سایر پیش‌بینی شده است، گفت: ۲ هزار میلیارد تومان از این منابع برای صادرات است.
کد خبر: ۶۶۸۳۱۸
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۰ 17 February 2017
قائم مقام صندوق توسعه ملی با اشاره به اینکه ۶ هزار میلیارد تومان سپرده‌گذاری برای بخش‌های صنعت و صادرات و سایر پیش‌بینی شده است، گفت: ۲ هزار میلیارد تومان از این منابع برای صادرات است.

علیرضا صالح در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، با اشاره به عملکرد تسهیلات دهی صندوق توسعه ملی اظهار داشت: اول شهریورماه سال جاری، 4 میلیارد دلار به منظور تسهیلات‌دهی طرح های ارزی، مسدودی حساب در بانک مرکزی ایجاد و طرح‌ها برای بررسی به بانک های عامل فرستاده شده است. 

قائم مقام صندوق توسعه ملی در مورد تسهیلات ارزی افزود: عمدتاً این تسهیلات مربوط به طرح‌های پتروشیمی، نیروگاهی، سیکل ترکیبی و سایر صنایع بوده است. 

این مقام مسئول در خصوص تسهیلات ریالی نیز عنوان کرد: اعتبار 6 هزار میلیارد تومان امسال مربوط به طرح‌های صنعت، صادرات، کشاورزی،‌ آب و گردشگری است که 2 هزار میلیارد تومان آن سهم صادرات خواهد بود. 

صالح با اشاره به اینکه طبق ماده 52 الحاقی قانون تنظیم مقررات مالی دولت،صندوق توسعه ملی برای تسهیلات‌دهی  باید در بانک‌های عامل سپرده‌گذاری کند، در مورد اینکه معمولاً بانک‌ها از منابع صندوق به شیوه مطلوب استفاده نکرده و این منابع در بانک رسوب می‌کند، گفت: در این رابطه دستورالعمل ویژه‌ای مطرح شده و مکانیزم تنبیهی و جریمه برقرار است. 

قائم مقام صندوق توسعه ملی تصریح کر د:‌ بانک برای هر مقدار از منابع صندوق که برای طرح‌ها بماند، باید با نرخ تعیین شده از سوی شورای پول مانند سپرده‌های مردم به منابع صندوق توسعه ملی سود بدهند. 

وی تأکید کرد: بنابراین، بانک‌ها برای مواجه نشدن با چنین موضوعی، طرح‌ها را بررسی و مجبور به تسهیلات‌دهی منابع هستند. با این مکانیزم اجازه نمی‌دهیم منابع صندوق به جای منابع بانک ها استفاده شود. 

وی افزود: نرخ سود تسهیلات برای صادرات از محل منابع صندوق توسعه ملی 11 درصد است. 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر