بازدید 2459

افشای جاسوسی سیا از نامزدهای ریاست‌جمهوری فرانسه

ویکی‌لیکس افشا کرد که سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا در سال 2012 از رأی آوردن مجدد سارکوزی ناامید بوده و دستور جاسوسی از فعالان سیاسی فرانسوی و نحوه تأمین هزینه‌های انتخاباتی آنها را صادر کرده است
کد خبر: ۶۶۸۲۴۱
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۳:۲۳ 17 February 2017
ویکی‌لیکس افشا کرد که سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا در سال 2012 از رأی آوردن مجدد سارکوزی ناامید بوده و دستور جاسوسی از فعالان سیاسی فرانسوی و نحوه تأمین هزینه‌های انتخاباتی آنها را صادر کرده است
 

به گزارش فارس، سایت افشاگر ویکی‌لیکس اخیراً اسناد جدیدی منتشر کرده که نشان می‌دهد سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا)، پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2012 فرانسه، 7 ماه از سیاستمداران این کشور جاسوسی می‌کرده است.

آنطور که شبکه خبری راشاتودی گزارش داده، این اسناد نشان می‌دهد که سیا همه احزاب عمده فرانسه را در این مدت هدف قرار داده است.

دلیل این اقدام آن بوده که سیا از انتخاب مجدد «نیکلاس سارکوزی» رئیس‌جمهور وقت فرانسه مطمئن نبوده و خواهان اطلاع جاسوسان از تصمیمات آقای رئیس‌جمهور برای انتخاب کاندیدایی دیگر از جانب حزب و نحوه تعامل وی با رقبای انتخاباتی بوده است.

سران سیا در توجیه این طرح نوشته‌اند که باید به «ارزیابی تحلیل گران و تصمیم‌سازان سیاسی آمریکا» کمک کرد تا بتوانند دورنمای روابط آمریکا و فرانسه در روزهای پس از انتخابات ریاست‌جمهوری آن سال را حدس بزنند.

در این برنامه جاسوسی، بیشتر بر روی حزب حاکم آن روز یعنی «یو اِم پِ» تمرکز شده و سیا خواهان اطلاع از راهبردهای انتخاباتی حزب، نظر اعضای حزب درباره آمریکا و تلاش‌های یو اِم پِ برای ارتباط با کشورهایی از جمله انگلیس، لیبی، فلسطین، سوریه و ساحل عاج و رژیم صهیونیستی بوده است.

سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا همچنین از جاسوسان خود خواسته بوده که نحوه تأمین مخارج انتخاباتی کاندیداهای ریاست‌جمهوری را نیز گزارش دهند.

این برنامه از نوامبر 2011 آغاز شده و تا زمان ورود رئیس‌جمهور جدید فرانسه به کاخ ورسای در ماه مِه سال 2012 ادامه داشته است.

این اولین جاسوسی افشاءشده آمریکا از متحدان اروپایی‌اش نیست.

2 سال پیش هم افشای شنود مکالمات تلفنی «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان، جنجال زیادی به راه انداخت و حتی به اخراج نماینده سیا از آلمان منجر شد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر