بازدید 2269

تشدید اختلافات میان رهبران دو قبرس در نشست ژنو

رهبر قبرس ترک‌نشین امروز (پنجشنبه) در بحبوحه مذاکرات کنونی برای اتحاد مجدد قبرس با عصبانیت از محل نشست با رهبر قبرس یونانی‌نشین خارج شد.
کد خبر: ۶۶۸۱۷۱
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۹ 16 February 2017

رهبر قبرس ترک‌نشین امروز (پنجشنبه) در بحبوحه مذاکرات کنونی برای اتحاد مجدد قبرس با عصبانیت از محل نشست با رهبر قبرس یونانی‌نشین خارج شد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، تنش‌ها در چند روز اخیر میان این دو طرف بالا گرفته چراکه مصطفی آکینجی، رهبر قبرس ترک‌نشین به شدت نسبت به قانون اخیر درباره رفراندوم غیر الزام‌آور سال 1950 اعتراض دارد. اقدام پارلمان قبرس یونانی‌نشین در گنجاندن "رفراندوم غیر الزام‌آور ۱۹۵۰ درباره اتحاد با یونان" در مفاد درسی، با اعتراض رهبر قبرس ترک‌نشین همراه شده است.

در ژانویه ۱۹۵۰ یک رفراندوم غیر رسمی درباره اتحاد با یونان در قبرس برگزار شد و تنها ساکنان یونانی اجازه داشتند، رای بدهند. این رفراندوم مشورتی با حدود ۹۶ درصد آراء تایید شد.

آکینجی امروز از دبیرکل سازمان ملل خواست تا برای کمک به حل موانع اخیر در این مذاکرات کمک کند. وی از آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل خواست که قبرس یونانی‌نشین را به لغو این قانون وادار کند چراکه معتقد است با اجرای آن، بذر نفاق در بین جوانان پاشیده می‌شود.

در همین حال اسپن بارث اید، نماینده سازمان ملل در امور قبرس گفت: هنوز راه بسیار طولانی برای ایجاد یک ساختار امنیتی که به نگرانی‌های هر دو بخش قبرس و همچنین یونان، ترکیه و انگلیس به عنوان کشورهای ضامن را برطرف کند، وجود دارد.

مقامات ارشد این کشورها قرار است ماه آتی برای رسیدگی به نگرانی‌های امنیتی در ژنو دیدار کنند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر