بازدید 2256

عارف: نظرم ادامه حمایت از روحانی است، اما...

کد خبر: ۶۶۸۰۹۶
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۵ 16 February 2017

عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان گفت: اصولگرایان و اصلاح‌طلبان نباید به دنبال حذف یکدیگر باشند چرا که برای نظام هزینه دارد.

محمدرضا عارف رئیس شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان صبح امروز در کنگره حزب ترقی ایران اظهار داشت: ما در آستانه یکی از بزرگترین رویدادهای سیاسی خود یعنی انتخابات 96 هستیم.

وی با اشاره به اینکه امام و مقام معظم رهبری نقش مهمی برای مردم در تعیین سرنوشتشان قائل بوند و هستند، ادامه داد: در فصل سوم قانون اساسی ما نیز به دموکراسی و آزادی مردم اشاره شده است و همه اینها حاکی از این است که در نظام ما حرف آخر را مردم می‌زنند.

رئیس شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان تصریح کرد: در سال‌های بعد از انقلاب تعداد احزاب و تشکل‌های ما بسیار افزایش یافت اما در مقاطعی نگاه آنان کمّی و صرفا افزایش احزاب صورت گرفت و در عملکرد آنان اقدامات به خصوصی دیده نمی‌شد.

عارف با تأکید بر اینکه برای اجرای تمام بندها و اصول قانون اساسی راهی جز تحزب وجود ندارد، تصریح کرد: افتخار نظام ما این است که تمام مسئولانش را مردم انتخاب کرده‌اند و این گویای جایگاه واقعی حزب در جامعه ما است اما تا رسیدن به جایگاه اصیل و واقعی احزاب که همان فراگیری و تأثیرگذاری آنان است، فاصله زیادی داریم و باید به سمتی برویم که دیدگاه احزاب، تحقق عینی و عملی پیدا کنند.

وی افزود: راهبرد کلی همه نخبگان و دلسوزان ما باید به این سمت برود که همه فعالیت‌هایشان را به سمت تحزب حرکت دهند و نقش مردم را در تصمیمات پررنگ کنند.

رئیس شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان تأکید کرد: مردم ما در همه صحنه‌ها باید حرف آخر را بزنند که یکی از مهم‌ترین نمودهای آن حرف آنان پای صندوق‌های رأی است که باید بی چون و چرا پذیرفته شود.

وی با اشاره به اینکه در میان همه افراد و احزاب اختلاف نظر وجود دارد، گفت: رویکرد حزبی اصل مهمی دارد مبنی بر اینکه نباید اعضا با تصمیمات تشکیلاتی مخالفت کنند و همه باید تصمیم اتخاذ شده را اجرا کنند.

عارف با اشاره به اینکه جبهه اصلاحات در دهه 90 سه راهبرد اساسی را در دستور کارخود قرار داده است، متذکر شد: اولین راهبرد ما مشارکت حداکثری مردم در همه صحنه‌های انتخاباتی بود که این هدف در چهارچوب منافع ملی ترسیم شده است.

رئیس شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان با بیان اینکه اجماع کامل در درون جبهه اصلاحات نیز راهبرد بعدی ما بود، ‌اظهار داشت: با یک نگاه اولیه اجماع و وحدت همه احزاب و تشکل‌های اصلاح‌‌طلب کار سختی بود ولی ما به خوبی این ظرفیت‌مان را نشان دادیم.

وی با اشاره به اینکه همکاری و تفاهم با جریانات دیگر نیز سومین راهبرد ما است، تصریح کرد: واقعیت این است که باید در نظام ما به دو جریان اصلی سیاسی یعنی اصولگرایی و اصلاح‌طلبی اصالت داده شود.

عارف با تأکید بر اینکه ما نباید به دنبال حذف هم باشیم، گفت: این دو جریان باید یکدیگر را به رسمیت بشناسند و دنبال حذف یکدیگر نباشند چرا که اگر به دنبال کنار گذاشتن همدیگر باشند، هزینه‌‌های زیادی به نظام وارد می‌شود.

رئیس شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان با بیان اینکه در هر دو جریان اصیل سیاسی کشور چهره‌های خدوم بسیاری وجود دارد، تصریح کرد: ما در اصول با هم اختلاف نداریم و بر این اساس باید برچسب زدن‌ها را کنار بگذاریم چرا که برچسب زدن در نظام سیاسی ریشه در عدم رشد فکر سیاسی دارد پس ما باید این راهبرد را دنبال کنیم که در صحنه سیاسی با یکدیگر رقابت جدی کنیم و فردای رقابت وارد فضای رفاقت شویم.

وی با اشاره به طرح دو فوریتی مقابله با براندازی جلسات و مراسم مجوزدار که تقدیم مجلس شده است، گفت: وقتی مراسمی مجوز دارد نباید با آن مقابله شود و چرا عده‌ای تشخیص می‌دهند که محور همه عالم هستند و باید امور را به هم بزنند.

عارف ادامه داد: پیش‌نویس طرح دوفوریتی برخورد با برهم زنندگان مراسم های قانونی در مجلس در حال بررسی است و پیام این طرح این است که هیچ کس حق ندارد با برنامه‌های دارای مجوز برخورد کند.

رئیس شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان تصریح کرد:‌ در داخل هر خانواده‌ای اختلاف نظر وجود دارد و جریان اصلاحات نیز از این قاعده مستثنی نیست و می‌توانیم اختلاف نظر داشته باشیم اما مگر همدیگر را نمی‌شناسیم؟ چرا حرمت‌ها را حفظ نمی‌کنیم الان فراکسیون امید زیر سوال است.

وی با بیان این که بنده در مکانیزم امضای طرح‌ها در فراکسیون امید گفته‌ام که عموما تصمیمات جمعی را امضا می‌کنم، اظهار داشت: رفتار فراکسیون امید باید منبعث از گفتمان جمعی باشد نباید یک نفر تصمیم نهایی را بگیرد.

عارف در رابطه با فعالیت‌های فراکسیون امید در رابطه با استیضاح آخوندی وزیر راه و شهرسازی گفت: در وهله اول چندی پیش فراکسیون امید، کمیته‌ای را متشکل از مخالفان و موافقان استیضاح آخوندی تشکیل داد و حدود سه هفته قبل وزیر به همراه معاونش در جلسه ما حضور یافت و جلسه فنی و کارشناسانه‌ای برگزار کردیم.

رئیس شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان با بیان اینکه در آن جلسه احساس کردیم که استیضاح وزیر جدی نشود، ادامه داد: اما پس از آنکه ماجرای استیضاح آخوندی جدی شد سریعا جلسه‌ای دیگر تشکیل دادیم و تأکیدمان این بود که با توجه به عملکرد آخوندی در بخش‌های مختلف و همچنین با توجه به اینکه دولت در ماه‌های پایانی‌اش قرار دارد، به استیضاح رأی منفی دهیم و نظر فراکسیون امید را اعلام کردیم.

وی با بیان اینکه حرکات جبهه‌ای نمی‌تواند حرکاتی درازمدت باشد، تصریح کرد: ‌ما باید به سمت تحزب برویم و تا آن زمان باید جبهه‌ها و جریان‌هایمان همگراتر شوند.

عارف با اشاره به اینکه مهم‌ترین دستاورد اصلاح‌طلبان در سال 92 این بود که به منافع ملی بیشتر از منافع شخصی توجه کرد، اظهار داشت: اصلاح‌طلبان در سال 94 در زمینه همگرایی بهتر عمل کردند و با درک شرایط زمانی توانستند نتیجه قابل قبولی در انتخابات مجلس بگیرند که نمود واقعی اجماع اصلاح‌طلبان بود.

رئیس شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان با تأکید بر اینکه اصلاح‌طلبان در انتخابات سال آینده نیز باید این مسیر را ادامه دهند، ادامه داد: کار اصلی شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان تنها سیاست‌گذاری است و برای انتخابات شوراها تصمیمات را بر عهده استان‌ها گذاشته و رویکرد ما این است نباید وزن‌کشی کنیم و همچنین نباید به هیچ حزبی سهم خاصی بدهیم.

وی با بیان اینکه ما حق نداریم اولویت‌بندی کنیم، اظهار داشت: ما تنها برای انتخابات شوراها سهم خاصی برای زنان و جوانان در نظر گرفته‌ایم که این دو قشر 50 درصد شوراها را در دست داشته باشند.

عارف با اشاره به اینکه ما شوراها را پارلمان‌های محلی میدانیم، تأکید کرد: مسائل امنیتی و سیاسی در فعالیت شوراها نمی‌گنجد و برای انتخابات شوراها باید به سراغ افراد شایسته و اهل فن برویم.

رئیس شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در رابطه با موضع اصلاح‌طلبان در مورد انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت:‌ مسیر ما در رابطه با انتخابات ریاست جمهوری روشن است و از اول تأکید ما این بود که باید رویکرد سال 92 را ادامه دهیم.

وی با تأکید بر اینکه جریان اصلاحات قطعا یک کاندیدا برای انتخابات ریاست جمهوری 96 دارد، گفت: نظر شخصی بنده حمایت از روحانی است اما دولت در اموری چون اشتغال و مسائل اقتصادی باید بهتر عمل کند و در این راستا حتما جلساتی برگزار خواهیم کرد.

عارف با بیان اینکه شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان به موقع نظر قطعی‌اش در رابطه با انتخابات سال آینده را مطرح می‌کند، خاطرنشان کرد: حرف آخر را مردم پای صندوق‌های رأی می‌‍زنند و ما به فردی که از پای صندوق‌های رأی بیرون بیاید احترام می‌گذاریم.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار