بازدید 4609

خالی شدن ذخائر نفت خام

با ادامه محدودیت تولید نفت خام اوپک و همزمانی آن با افزایش مصرف فصلی، انتظار می رود ذخائر نفت خام در طول سه ماهه سوم به طور چشمگیری خالی شود.
کد خبر: ۶۶۸۰۲۸
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۱ 16 February 2017
با ادامه محدودیت تولید نفت خام اوپک و همزمانی آن با افزایش مصرف فصلی، انتظار می رود ذخائر نفت خام  در طول سه ماهه سوم به طور چشمگیری خالی شود.

به گزارش تابناک اقتصادی و به نقل از رویترز، کشورهای عضو اوپک و غیر اوپک به رهبری روسیه متعهد شده اند تا متوسط 1.8 میلیون بشکه  نفت در روز (2.1 میلیون بشکه توسط اوپک و نصف این مقدار توسط غیر اوپک) در شش ماهه اول سال 2017 کاهش تولید داشته باشند. این گزینه نیز در پیش روی آن ها باقی می ماند تا اگر موافقت کردند بتوانند در شش ماهه دوم سال نیز به کاهش تولید ادامه دهند.

خالی شدن ذخائر نفت خام

ارزیابی های تولید آژانس های مستقل نشان می دهد که همکاری اوپک مخصوصا از سمت عربستان سعودی و متحدان این کشو با توافق تا حالا بسیار خوب بوده است. 

کاهش های بیشتر توسط غیر اوپک در یکی دو ماه دیگر وارد فاز عملیاتی می شود و انتظار اجرای فوری آن فعلا وجود ندارد علی الخصوص اینکه روسیه به طور مشخص متعهد شده است تا در دوره تحت قرارداد، کاهش تولید خود را به تدریج افزایش دهد.

درمقایسه با این مطلب درباره پایبندی شدید به کاهش تولید، خطری نیز وجود دارد که می توان آن را فرسودگی یا خستگی پایبندی نامید. اگر خاطر کشورهای اوپک و غیر آن برای رسیدن به هدف خود آسوده شود امکان این وجود دارد که تولید خود را تا آخر این دوره افزایش دهند. تجربه نشان داده است که معمولا با گذر زمان و افزایش قیمت ها و همچنین با از بین رفتن ترسی که باعث پیدایش قرارداد از همران ابتدا شده بود، پایبندی ضعیف می شود.

کشورهای اوپک و غیر اوپک برای حفظ انعطاف پذیری خود، درباره تمدید قرارداد اظهار نظری نکرده اند. اما اجماع درون بازار نفت خام نشان دهنده تداوم کاهش ها تا 6 ماه آینده حداقل در یک شکل اصلاح شده است.
جایگزین دیگر اشباع بازار با بیش از یک میلیون بشکه از نفت خام اضافی از ابتدای ژولای خواهد بود که احتمالا دوباره ذخائر نفت را افزایش خواهد داد. اگر فرض کنیم که کاهش تولید به هرشکلی ادامه می یابد، بزرگترین تآثیر آن احتمالا در طی 3 ماه از ژولای تا سپتامبر ظاهر می شود.

پالایشگاه های آمریکا به طور عادی مصرف نفت خام خود را در طی 3 ماهه سوم برای پاسخگویی به تقاضای رانندگان در فصل رانندگی تابستان افزایش می دهند. در طول دهه گذشته، سه ماهه سوم به نسبت سه ماهه اول هر سال، ورودی نفت خام خالص به پالایشگاه های آمریکا تا متوسط 840 هزار بشکه در روز فازایش داشته است. بااینحال سه ماهه سوم دقیقا زمانی است که مصرف داخلی نفت خام عربستان سعودی و عراق به علت پاسخگویی به تقاضای تهویه هوا افزایش می یابد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار