بازدید 11184
۵

دولت ترامپ اروپایی‌ها را در مقابل روسیه تنها می‌گذارد؟ +ویدیو

طی مدت زمانی که از آغاز به کار رسمی دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا می گذرد، وی نشان داده که در عمل به بخش عمده وعده های انتخاباتی خود جدی است. در همین راستا، وعده ترامپ مبنی بر کاستن از بار حمایت آمریکا از پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) روز گذشته در قالب اظهارات وزیر دفاع این کشور نمود پیدا کرد که به نوعی، هشداری به متحدین واشنگتن در این سازمان به شمار می رفت.
کد خبر: ۶۶۷۹۳۵
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۰ 16 February 2017
طی مدت زمانی که از آغاز به کار رسمی دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا می گذرد، وی نشان داده که در عمل به بخش عمده وعده های انتخاباتی خود جدی است. در همین راستا، وعده ترامپ مبنی بر کاستن از بار حمایت آمریکا از پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) روز گذشته در قالب اظهارات وزیر دفاع این کشور نمود پیدا کرد که به نوعی، هشداری به متحدین واشنگتن در این سازمان به شمار می رفت.

به گزارش «تابناک»، روز گذشته، جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا، در هشداری به متحدین آمریکا در ناتو گفت، یا هزینه های نظامی خود را افزایش دهند و یا با کاهش حمایت نظامی از سوی آمریکا مواجه خواهند شد. این امر در شرایطی که کشورهای اروپایی به شدت از آینده روابط آمریکا و روسیه احساس نگرانی می کنند، بر دغدغه های موجود افزوده است.

ماتیس با تکرار مواضع ترامپ مبنی بر ضرورت بر عهده گرفتن مسئولیت دفاعی بیشتر از سوی دیگر کشورهای عضو ناتو، اظهار داشت که اگر اعضای ناتو در این زمینه همسویی نشان ندهند، واشنگتن در تعهدات خود نسبت به ناتو بازنگری خواهد کرد. هرچند وی اشاره دقیقی به جزئیات موضوع نکرده، به عقیده نیویورک تایمز، این هشدار به ویژه در میان کشورهای اروپای شرقی که خود را در مواجهه با روسیه می بینند، جدی گرفته شده است.

نیویورک تایمز اشاره می کند که سیاست ترامپ در قبال روسیه، هنوز برای بسیاری از نزدیک ترین شرکای آمریکا ناشناخته است. در ایام تبلیغات انتخاباتی، ترامپ از محکوم کردن روسیه به واسطه الحاق کریمه خودداری کرده و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه را نیز مورد ستایش قرار داده بود. وی همچنین از ضرورت ورود به دوره ای جدید از همکاری میان روسیه و آمریکا سخن گفته بود.

با این حال، طی روزهای اخیر و پس از آنکه مایکل فلین، مشاور امنیت ملی ترامپ به سبب ارتباط با روسیه وادار به استعفا شد، بیش از پیش با پیچیدگی مواجه شد. کناره گیری فلین که او نیز یکی از طرفداران همکاری با روسیه به شمار می رفت، بر شدت گمانه زنی ها درباره آینده روابط روسیه و آمریکا افزوده است.

اما در میان ابهامات موجود در واشنگتن، به نظر می رسید روسیه نیز قصد دارد دولتمردان جدید آمریکایی را آزمایش کند. یک مقام نظامی آمریکایی اخیراً گفت که روسیه بر خلاف توافقنامه کنترل تسلیحات هسته ای، اقدام به استقرار یک موشک کروز کرده است. همزمان، دور جدیدی از خشونت ها در شرق اوکراین، یعنی جایی که جدایی طلبان طرفدار روسیه مشغول فعالیت هستند، آغاز شده است.

در این اوضاع و احوال، اظهارات روز گذشته ماتیس به نوعی سبب افزایش نگرانی متحدین آمریکا شد. وی اظهار داشت: «مالیات دهندگان آمریکایی دیگر نمی توانند سهمی نامتناسب از هزینه های دفاعی غرب را پرداخت کنند. آمریکایی ها نمی توانند بیش از خود شما نگران امنیت آینده فرزندانتان باشند».

ماتیس با اشاره به موضوع روسیه، به وزرای دفاع کشورهای عضو ناتو گفت که آن ها باید تا پایان امسال برنامه ای را تدوین کنند که بر اساس آن، دو درصد از تولید ناخالص داخلی هر کشور به هزینه های نظامی اختصاص یابد. وی این موضوع را یک «درخواست منصفانه» بر اساس «واقعیات سیاسی» در واشنگتن عنوان کرد؛ موضوعی که اشاره ای مستقیم به شعار «نخست آمریکا»ی ترامپ به شمار می رود.

ماتیس در ادامه اظهارات خود با اشاره به تهدید گروه تروریستی داعش در عراق و سوریه گفت: «برخی در این اتحاد (ناتو) روی برگردانده و آنچه در حال روی دادن است را انکار می کنند».

گفتنی است، ترامپ تاکنون در اظهارات خود ناتو را بر سر همین موضوع، یعنی ضرورت به عهده گرفتن هزینه نظامی بیشتر به چالش کشیده و حتی اشاره کرد که در صورت عدم پذیرش این موضوع، ممکن است آمریکا دفاع از متحدانی که قصد افزایش هزینه نظامی خود را ندارند، کنار بگذارد. این در حالی است که بسیاری از کشورهای اروپایی با توجه به وضعیت اقتصادی نابسامان خود، در صورت افزایش هزینه نظامی با مخالفت هایی در داخل مواجه خواهند شد.

ایالات متحده تاکنون خود را قدرتمندترین عضو ناتو مطرح کرده و به تنهایی، بیش از تمامی دیگر اعضا در حوزه نظامی این سازمان هزینه کرده است. بر اساس آمارهای موجود، در سال گذشته آمریکا 3.61 درصد از تولید ناخالص داخلی خود را صرف هزینه های نظامی کرده است. البته این رقم به نسبت سال های قبل، به مرور کاهش یافته است.

در مقابل، به عنوان مثال آلمان تنها 1.19 درصد از کل بودجه خود را در امور نظامی هزینه کرده است. ده کشور دیگر عضو ناتو از این هم کمتر در بخش نظامی هزینه کرده اند و هفت کشور نیز – شامل کانادا، ایتالیا و اسپانیا – برای اینکه به رقم 2 درصد مورد اشاره ماتیس برسند، باید عملاً هزینه نظامی خود را دو برابر کنند. لوکزامبورگ نیز برای این کار باید هزینه های خود را چهار برابر کند.

در حال حاضر، تنها کشورهایی که به همراه آمریکا، دو درصد یا بیشتر از دو درصد بودجه خود را صرف هزینه های نظامی می کنند، انگلیس، استونی، لهستان و یونان هستند. مایکل فالون، وزیر دفاع انگلیس گفته، به نظر می رسد ماتیس از پیشنهاد انگلیس برای تدوین نقشه راهی جهت افزایش هزینه های نظامی استقبال کرده است. به گفته فالون، بر اساس این نقشه راه، کشورهای عضو باید سال به سال هزینه های نظامی خود را افزایش دهند تا دست کم حسن نیت خود را در این زمینه به نمایش بگذارند.

از سوی دیگر، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو می گوید کشورهای عضو ناتو برای تدوین برنامه هایی جهت افزایش هزینه های نظامی، به زمان نیاز دارند. در عین حال، وی اشاره کرده این آمریکا نیست که به دیگر کشورها تکلیف می کنند، هزینه های نظامی خود را افزایش دهند، بلکه این موضوع سه سال پیش مورد توافق اعضا قرار گرفت و بنا شد که کشورهای عضو ظرف مدت یک دهه، هزینه های نظامی خود را به مرور افزایش دهند.
 
تعداد بازدید : 341
 
تعداد بازدید : 17
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۵
نخیر بازیها برای اینکه پول بگیره از اروپا
از قطعی های برق و آب و تلفن توی اهواز چه خبر ؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| China |
۱۴:۱۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۸
زیر خبر اشتباهی نظر دادید. بفرما سد معبر نکن برادر یا خواهر من با این نظرات بی معنی همیشگی بی مزه ی نخ نما ی بوی نا گرفته.
امريكا به فكر منافع ملت خودشه و تو اين كار هم موفقه، بهتره كه ما هم به فكر حل مشكلات داخلي باشيم! فقر، بيكاري و … بيداد ميكنه!
به كجا ميريم با اين وضع!
تابناك منتشر كن
روسیه می تواند به جای فشار به اروپا ، همگرایی با آلمان و فرانسه را در پیش بگیرد ؛ در این صورت اروپا از ترس روسیه به آمریکا باج نمی دهد .
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار