بازدید 6951
اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان؛

بیمه شدن کارگران راه آهن جنوب توسط آلمانی ها و وخامت اوضاع اقتصادی انگلیس

بیست و هفتم بهمن ماه مصادف است با بیمه شدن کارگران راه آهن توسط یک شرکت آلمانی، تاخیر دولت در ارائه بودجه در سال 47، انتشار یک پژوهش در رابطه با معیشت کارگران و وخامت اوضاع اقتصادی انگلیس.
کد خبر: ۶۶۷۸۹۳
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۹ 15 February 2017
به گزارش تابناک اقتصادی، از دیرباز گفته اند که گذشته چراغ راه آینده است؛ و در این میان تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از پدیده های اقتصادی که در گذشته رخ داده است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی بیست و هفتم بهمن ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است. 

بیمه شدن کارگران راه آهن
سال 1307: در خبری که در 27 بهمن سال 1307 در جراید کشور منتشر شده آمده است: «مسیو طرسینسکی» مهندس مامور رسیدگی به عملیات سندیکا که به اهواز رفته بود، اطلاع می دهد که وسایل ساختمان پل های عمده بین خورموسی و اهواز عبارت از پل خورژنگی به طول 165 متر و چند پل کوچک در حوالی اهواز و یک پل هم در رودخانه جراحی است تهیه و قریبا ساختمان آن ها شروع خواهد شد . یک کمپانی بیمه آلمانی نیز  برای بیمه کردن عمله جات و مستخدمین وارد شده و قرار است کلیه عمله جات را بیمه نماید و هر کارگر به 75 تومان در سال بیمه خواهد شد.»

تکمیل بودجه سال 47
سال 1346: هیات دولت از 3 بعدازظهر تا پاسی از شب تشکیل جلسه داد تا لایحه بودجه سال 1347 را فردا به مجلس شورای ملی ارائه دهد و قرار است فردا توسط نخست وزیر به مجلس برده شود. اکثر جراید روز 27 بهمن 46 با اعلام این خبر به تشریح علل تاخیر ارائه بودجه به مجلس از زبان محسن خواجه نوری لیدر فراکسیون پارلمانی حزب ایران نوین پرداختند و نوشتند: چون دولت مکلف است لایحه بودجه کل کشور را در موعد مقرر به مجلس تقدیم کند به این جهت و به دلیل نبودن فرصت کافی، لایحه بودجه حتی در فراکسوین حزب ایران نوین مورد بررسی قرار نگرفت و ما نظریات اصلاحی خودمان را بعد از تصویب در مجلس ارائه خواهیم داد و علت دیر رسیدن بودجه به مجلس هم تاکید زیاد آقای نخست وزیر بر دستیابی به یک بودجه بدون کسری نبوده است. به گفته او هزینه های عمومی امسال 73 میلیارد افزایش خواهد یافت و در مقابل دولت را متعهد می کند که 1668 میلیون ریال صرفه جویی کند و با این حساب باید گفت در بودجه سال آینده 7 میلیارد ریال به بودجه عمومی اضافه شده است. از سوی دیگر هزینه های عمرانی امسال 2/68 میلیارد ریال بوده است که در سال آینده به 78 میلیارد ریال خواهد رسید.

پژوهشی درباره ی وضعیت اقتصادی مردم 
سال 1354: در بهمن ماه سال 1354 طی یک بررسی میدانی زندگی 224 هزار کارگر در 2779 واحد صنعتی مورد مطالعه قرار گرفت و نتیجه این چنین به دست آمد: نه دهم خانواده ها فقط یک منبع درآمد دارند. دستمزد کارگر غیر ماهر 16 ریال در ساعت، دستمزد کارگر ماهر 21 ریال در ساعت، دستمزد سرکارگر 43 ریال در ساعت و بالاخره دستمزد یک تکنیسین 69 ریال در ساعت است. بیش از نیمی از خانواده های کارگری درآمد هفتگی سرانه ای کمتر از 100 ریال دارند و حال آنکه 5/34 درصد هرکدام در این مدت 501 ریال درآمد دارند. از این گزارش نتیجه می شود که به طور کلی دستمزد 73 درصد از کارگران از حداقل دستمزد قانونی کمتر است.

وخامت اقتصاد لندن پس از ملی شدن بانک ها 
سال 1943: دولت انگلستان در نتیجه ملی کردن صنایع، مخارج عظیمی متحمل شد. سهام زیادی از صاحبان قدیمی خریداری کرد، بدون اینکه درآمد کافی از این همه تغییرات و مخارج هنگفت عایدش شود، بلکه عاقبت منجر به تحمل خسارات مهم گردید. اما ملی کردن بانک انگلستان منتهی به نتایج وخیم تری گردید. در نتیجه ملی کردن بانک، ارزش لیره مستقیما مربوط شد به اعتبارات دولت. قدرت اقتصادی انگلستان تا این تاریخ مستقیما متکی به بانک انگلیس بود که با سوابق و اعتبارات دیرینه خود، هر وقت دولت از نظر مالی دچار اشکال می شد به کمک ذخایر خود به استمدادش می شتافت ولی چون بانک نیز به صورت ملی درآمد، ابزاری شد در دست سیاست اقتصادی دولت و آن جنبه خودمختار و مقتدر را از دست داد و دیگر نتوانست سیاست پولی صحیح و سالمی را با استقلال پیش بگیرد، تا در صورت لزوم از اعتبارات و حسن شهرت و قدرت مالی عالمگیر خود، به کمک دولت بشتابد و در صورت ضرورت، همکاری موثری دارا باشد.

منابع: 
آرشیو دنیای اقتصاد
آرشیو خبرگزاری های داخلی

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل