بازدید 2028

اردوغان: هیچ طرح محرمانه‌ای با قطر نداریم

رجب طیب اردوغان در اولین مصاحبه با یک روزنامه عرب زبان گفت: به صورت شفاف می‌گویم ما هیچ دستورکار یا برنامه محرمانه‌ای با قطر نداریم و از تمامی کشورهای منطقه بار دیگر می‌خواهم تا دامنه همکاری بین خود را گسترش دهند.
کد خبر: ۶۶۷۷۷۹
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۰ 15 February 2017

رجب طیب اردوغان در اولین مصاحبه با یک روزنامه عرب زبان گفت: به صورت شفاف می‌گویم ما هیچ دستورکار یا برنامه محرمانه‌ای با قطر نداریم و از تمامی کشورهای منطقه بار دیگر می‌خواهم تا دامنه همکاری بین خود را گسترش دهند.

به گزارش ایسنا، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه در مصاحبه با روزنامه العرب قطر در پاسخ به سوالی درخصوص ارزیابی‌اش از روند روابط ترکیه و قطر به ویژه پس از شکل گیری شورای عالی همکاری استراتژیک میان دو کشور گفت: همانطور که می‌دانید روابط ترکیه و قطر در تمامی زمینه‌ها به ویژه در سال‌های اخیر شاهد رشد سریعی بوده است و ما به سطح ویژه‌ای در این روابط رسیده‌ایم. عملا روابط مستحکمی وجود دارد که متکی به روابط تاریخی میان کشورهای ماست و ما به یکدیگر اعتماد داریم و هر دو کشور از اراده سیاسی مستحکمی برای رساندن سطح این روابط به بهترین حالت ممکن برخوردارند و اعتماد متقابل میان دو کشور آنها را به سطح استراتژیک در روابط سوق داده است. همانطور که می‌دانید تحکیم همکاری میان دو کشور در تمامی زمینه‌ها به صورت تدریجی نتایج مثبتی داشته است و امیر قطر در دسامبر ۲۰۱۴ به کشور ما سفر کرد و ما در جریان آن سفر در مورد تاسیس مکانیزم همکاری و مشورت به نام کمیته عالی استراتژیک توافق کردیم و این گام بسیار مهم است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا این کمیته به توافقات جدیدی در آینده خواهد انجامید، گفت: طبیعتا همین طور است ما از آن تاریخ شاهد تحولات بسیار مهمی بوده‌ایم و همکاری و دوستی ما روز به روز بیشتر شده است و ما بیانیه‌های مشترکی را صادر کردیم که نشانگر مواضع مشابه ما در قبال مسائل منطقه‌ای است. از نظر ما این همکاری مستحکم میان ترکیه و قطر امری بسیار مهم برای آینده منطقه است و ما همبستگی قطر و حمایتش از ما را در زمان کودتا در کشورمان فراموش نمی‌کنیم و قطر ثابت کرده است که دوست واقعی ماست.

اردوغان در پاسخ به اینکه همکاری میان دو کشور به ویژه پس از تصمیم احداث پایگاه نظامی ترکیه در قطر به کجا می‌رسد و اهداف این پایگاه برای گسترش ثبات در کشورهای عرب حوزه خلیج فارس چیست،‌ گفت: حفظ سطح روابط سیاسی عالی و توسعه آن مرتبط با همکاری مستحکم در زمینه‌های نظامی و دفاعی است و ما می‌خواهیم این کار را بکنیم.

اردوغان افزود: ترکیه با قطر توافق همکاری را در تاریخ ۱۹ دسامبر در مورد آموزش نظامی و صنایع دفاعی و همچنین استقرار نیروهای مسلح ترکیه‌ای در خاک قطر امضا کرد و گروهی از نیروهای مسلح ترکیه از اکتبر ۲۰۱۵ در قطر حضور دارند. ترکیه و قطر از صلح منطقه‌ای حمایت می‌کنند و ما همچنین تمایل داریم که به تروریسم و هر گونه خطر امنیتی پایان دهیم و من اینجا از تمامی کشورهای دیگر در منطقه می‌خواهم که بیایند و این همکاری را به عنوان کشورهای برادر گسترش دهیم و با هم با تروریسم و تهدیدات امنیتی برخورد کنیم.

وی افزود: هیچ کس نباید در قبال همگرایی میان ترکیه و قطر که بر مبنای برادری است، احساس نگرانی کند. مساله مهم برای ما این است که تمامی برادرانمان در منطقه با صلح و امنیت عمل کنند. ما اهداف و نیت‌هایی جز این نداریم. من به صورت شفاف می‌گویم که دستورکارهای محرمانه نداریم.

وی درخصوص مواضع دوگانه غرب گفت: متاسفانه کشورهای غربی با مساله کودتا در ترکیه به صورت شایسته برخورد نکردند و حتی نتوانستند از ما در این خصوص دلجویی کنند و حتی به ذهنشان خطور نکرد که چند روز پس از این رخداد به ما تسلیت بگویند. ما هیچ پیام حمایتی قوی علیه این تلاش نافرجام از جانب غرب ندیدیم.

اردوغان در پاسخ به سوالی در مورد کاهش سطح آزادی‌ها در ترکیه پس از تصمیم مسئولان برای تعطیلی برخی شبکه‌های تلویزیونی و روزنامه‌ها گفت: ادعا درباره کاهش سطح آزادی‌ها در ترکیه واقعیت ندارد. رسانه‌هایی بسته شدند که با تروریسم رابطه داشتند. تلاش کودتا در ترکیه کار سازمان تروریستی فتح الله گولن بود. در مورد احزاب مخالف در ترکیه نیز باید بگویم که این احزاب علاوه بر اینکه می‌توانند در پارلمان ترکیه حضور داشته باشند می‌توانند از طریق شبکه‌ها و روزنامه‌های مختلف خود شدیدترین انتقادات را علیه دولت مطرح کنند. تعطیلی برخی رسانه‌ها نتیجه تصمیمات دادگاه‌ها بود.

اردوغان در پاسخ به سوال خبرنگار مبنی بر اینکه با این اظهارات یعنی آزادی رسانه‌ای در ترکیه وجود دارد، ‌اظهار کرد: طبیعتاً همین طور است و حتی آزادی رسانه‌ای در ترکیه بیشتر از برخی کشورهای غربی است.

اردوغان در پاسخ به اینکه آیا ممکن است همکاری میان ترکیه با قطر و عربستان در مورد سوریه تغییری را در واقعیت به نفع مخالفان سوری ایجاد کند، گفت: قبل از هر چیز دوست دارم این واقعیت را بگویم که ما از آغاز رخدادها در سوریه در سال ۲۰۱۱ به صورت مستحکم با عربستان و قطر همکاری مستقیم جهت "امنیت و صلح مردم سوریه" داشته‌ایم. ما خواهان توقف ریختن خون‌ها در سوریه هستیم. ما برای تضمین صلح دائمی در سریع‌ترین زمان ممکن تلاش کردیم. سفرهای ما به منطقه که شامل بحرین، عربستان و قطر می‌شود فرصتی طلایی برای قوی‌تر کردن روابط دوجانبه جهت تبادل نظر پیرامون مسائل منطقه‌ای و در راس آنها مساله سوریه است. من کاملا ایمان دارم که ما با هم گام‌های لازم را برای تضمین ثبات منطقه اتخاذ خواهیم کرد.

رئیس‌جمهوری ترکیه در مورد اینکه چشم انداز هماهنگی میان ترکیه، روسیه و ایران پیرامون مساله سوریه چگونه است، گفت: این کشورها نقش‌های بسیار مهمی برای دستیابی به راه حل چندجانبه در سوریه دارند. صلح در سوریه در وهله نخست به نفع سوری‌ها و سپس به نفع این سه کشور است. آتش‌بس در حلب و مذاکرات آستانه بی‌شک گام‌های بسیار مهمی هستند. ما اخیرا شاهد روزنه‌ای نور در پایان یک تونل بودیم. ما نباید جلوی این نور را بگیریم بلکه باید آن را گسترش دهیم و مذاکرات ژنو مساله مهم در این خصوص است و من معتقدم که در کنار موضع آمریکا پس از انتخاب ترامپ، تلاش‌های کشورهای منطقه چون عربستان و قطر به صورت کارآمد در حل بحران سوریه سهیم خواهد بود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا مشکل با قاهره با شخص عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهوری مصر است یا خیر گفت: مصر از بیشترین کشورهای تاثیرگذار در منطقه است. ما روابط تاریخی مستحکم و عمیقی با مصر داریم و ملت مصر از قدیمی‌ترین ملت‌های دوست ماست و ما مشکلی با برادران مصری‌مان نداریم اما روابط دیپلماتیک با دولت مصر در حال حاضر در سطح کاردار سفارت است اما روابط در زمینه‌های جهانی سازی، اقتصاد و تجارت ادامه دارد. طرف مصری از بازرگانان ترک برای سفر به قاهره با هماهنگی اتحادیه اتاق‌های بازرگانی و بورس ترکیه دعوت کرد. اگر سوال شما این بود که آیا ممکن است این تحولات بر روابط سیاسی تاثیر بگذارد باید بگویم که این مساله در گرو تحولات آینده است. من به شخصه معتقدم که اتخاذ هرگونه گام‌های مثبت از سوی مصر به ویژه عفو زندانیان سیاسی در آنجا نه تنها به برقراری صلح اجتماعی در مصر کمک می‌کند بلکه محیط سالمی را در سطح روابط با کشورهای خارجی ایجاد خواهد کرد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر