بازدید 9077

حرکت داعش احتمالابه سمت آفریقایایمن است

کد خبر: ۶۶۷۷۴۰
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۸ 15 February 2017
نویسنده کتاب «داعش: اندیشه و عمل» با بیان اینکه حامیان مالی داعش هنوز به نقطه غیرقابل پشتیبانی نرسیده‌اند، گفت: احتمال می‌رود نقطه جغرافیایی نسبتا مشخص داعش، حرکت به سمت و سوی آفریقا باشد.

به گزارش تسنیم، سید رضا صدرالحسینی پیش از ظهر امروز با حضور در غرفه خبرگزاری تسنیم در چهارمین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال انقلاب اسلامی درباره ضرورت و اهمیت پرداختن به ماهیت گروه تروریستی داعش در قالب کتابی با عنوان «داعش: اندیشه و عمل» اظهار کرد: با توجه به تحولات منطقه به نظر می‌آمد ضروری است تا در ارتباط با بحرانی که به واسطه این گروه در سوریه و دیگر نقاط منطقه حادث شده بود، کاری مبنایی صورت گیرد لذا با توجه به تجربیاتم در دوران دفاع مقدس، علاقه‌مند نبودم بعد از اتمام قائله (بحران) و جمع شدن سفره، به این موضوع ورود کنم.

این کارشناس مسائل استراتژیک خاورمیانه با بیان اینکه موضوع تکفیر و تروریسم در منطقه را در دو بعد «اندیشه‌های مبنایی» و «نقش نظام سلطه» بررسی و تحلیل کردم، تصریح کرد: با ورود به مقوله اندیشه‌های مبنایی درصدد آن بودم تا در بخش اول با بررسی کتب مبنایی تکفیریها و وهابیها، دیدگاه آنها را ارائه کنم و در بخش دوم به تشکیل و ورود داعش به سوریه بپردازم تا کسانیکه کتاب را می‌خوانند به اعوجاجات تکفیر پی ببرند.

وی با بیان اینکه در بعد دیگر نقش نظام سلطه را با موضوع داعش که ابتلاء کنونی است، بررسی کردم، متذکر شد: نظام سلطه دنبال این است که حاکمیت بزرگ منطقه‌ای ایجاد کند؛ نگاه آینده پژوهانه‌ای هم که در این کتاب وجود دارد به برخی موضوعات نظیر «سمت و سوی احتمال حرکت داعش» و «نحوه حمایت سلطه‌گران از این گروه تروریستی» پرداخته است.

نویسنده کتاب «داعش: اندیشه و عمل» درباره چالش پیش‌روی این گروه تروریستی که همان محدودیت منابع مالی و امکانات پشتیبانی با توجه به شکستهای پی در پی آنها در منطقه کشورهای اسلامی و به نوعی ناامید شدن سلطه‌گران از حمایت آنهاست، به سمت و سوی حرکت داعش در جهان پرداخت و عنوان کرد: با توجه به سیاست تروریسم، نمی‌توان آینده جغرافیایی را برای داعش تصور کرد اما هر جا دولتهای ضعیف و مشکلات اقتصادی وجود داشته باشد و از طرفی فعالیت جوانان سرکوب شود، مأوای خوبی برای کار داعش است.

وی ادامه داد: بنابراین با در نظر گرفتن چنین معیارهایی، احتمال می‌رود نقطه جغرافیایی نسبتاً مشخص داعش، احتمالا حرکت به سمت و سوی آفریقا باشد.

صدرالحسینی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه مقوله نظام سلطه یکی از حامیان اصلی داعش است یا به نوعی داعش اهرمی در دست قدرتهای بزرگ به حساب می‌آید، حتی ممکن است در شرایط کنونی توسط امریکاییها و آل‌سعود به سمت یمن هدایت شود.

وی تصریح کرد: شاید پولهای بادآورده آل‌سعود از لحاظ منطقی پایان‌پذیر باشد اما چون حالاحالاها پشتشان به چاه‌های نفتی گرم است، نمی‌توان گفت که به نقطه غیرقابل پشتیبانی از این گروه تروریستی رسیده‌اند.

این کارشناس مسائل استراتژیک خاورمیانه همچنین گفت: موفقیتهای هر دوران از داعش می‌تواند منجر به حمایتهای مالی از آن در دوره‌های بعد توسط سلطه‌گران باشد.

به گزارش تسنیم، کتاب «داعش: اندیشه و عمل» نوشته سیدرضا صدرالحسینی است که با مقدمه علی‌اکبر ولایتی؛ مشاور رهبر معظم انقلاب در امور بین‌الملل و دبیرکل مجمع بیداری اسلامی از سوی انتشارات زمزم هدایت روانه بازار کتاب شده است.

نویسنده در این کتاب که جلد نخست از یک مجموعه است، تلاش دارد تا به بررسی چرایی و چگونگی شکل‌گیری داعش در جهان اسلام بپردازد؛ نخستین مبحث کتاب به یکی از سؤالات رایج در این رابطه پرداخته است و تلاش کرده تا با بررسی دقیق به تفاوت دیدگاه میان «سلفی‌ها» و «نوسلفی‌ها» و اینکه آیا این دو یکی است یا خیر، بپردازد.

کتاب در مباحث دیگر به تأثیر حمله امریکا در شکل‌گیری گروه‌های تندرو و سپس داعش پرداخته است؛ موضوعاتی چون دیدگاه‌ها و افکار داعش، ساختار تشکیلاتی آن، معرفی سران این گروهک تروریستی، شیوه‌های جذب و دلایل بعضی از موفقیت‌های آنها، تاکتیک‌های عملیاتی داعش، چگونگی استفاده از رسانه برای اشاعه تفکرات خود، منابع مالی، رابطه داعش با امریکا و رژیم صهیونیستی و ... در این اثر مورد بررسی قرار گرفته است.

یکی از موضوعات جالبی که در این کتاب به آن توجه شده،‌ نحوه حضور و عملکرد داعش در کشورها و مناطق مختلف جهان است؛ در این بخش رابطه دوسویه داعش و کشورها و مناطقی چون اروپا، شبه‌ قاره، ترکیه، جنوب شرق آسیا، روسیه، کشورهای عربی و ... مورد بررسی قرار گرفته است؛ نویسنده نیز در مقدمه به‌صورت کلی به چرایی ایجاد گروهی تروریستی با عنوان داعش در خاورمیانه و منطقه پرداخته است.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل