بازدید 6349

رمزگشایی از سبک زندگی

کد خبر: ۶۶۷۷۱۳
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۱ 15 February 2017
 سبک زندگی که برخی آن را مهارت زندگی یا هنر زندگی می نامند، عبارتند از راه و روش ، سنت ، آداب و رسوم و رفتارهایی است که در ابعاد گوناگون زندگی مردم جریان دارد. برای بررسی این موضوع موظف به روشن کردن معنای «سبک زندگی» هستیم؛ معنایی که رابطه «سبک زندگی» را با سایر پدیده ها و مفاهیم همجوار نشان می دهد لذا در بیانات رهبرمعظم انقلاب نشانه های زیادی از این رمزگشایی و روشن کردن معنایی می یابیم.

 به گزارش ایرنا، حجت الاسلام دکتر سید محسن محمودی، امام جمعه موقت ورامین و رییس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان تهران به بررسی بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب مبنی بر نهی صریح مظاهر اشرافی و انتقاد از برخی از افراد حاضر در درس خارج فقه ، پرداخته است و به سؤالاتی ناظر بر اینکه سبک زندگی ایرانی – اسلامی و زندگی به شکل مطلوب اسلام چگونه است ؟ و در مواجهه دو سبک زندگی غربی و اسلامی چه راهکارهایی وجود دارد ؟ پاسخ داده است .

مشروح این گفت وگو به این شرح است :

**س : با توجه به بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب مبنی بر نهی صریح مظاهر اشرافی، حضرتعالی سبک زندگی ایرانی - اسلامی را چگونه تحلیل می کنید؟
در فرهنگ دینی و اسلامی دستورات و تعالیم حیات بخشی داریم که در واقع تمام آن برگرفته از مشی و روش بزرگان دین اسلام است . یکی از مسائلی که در مبانی دینی ما بسیار با اهمیت است سیره رسول معظم اسلام و ائمه معصومین ( س ) در ساده زیستی ، زهد و بی رغبتی به دنیا می باشد یعنی بزرگان ما سعی کرده اند مثل مردم و کنار آنان زندگی کنند 

در حقیقت بزرگان ما توانایی آن را داشتندکه زندگی مجلل داشته باشند اما انگیزه های اعتقادی ، دینی و مردمی آنان مانع از آن شده است که از مردم فاصله بگیرند . در زمانه ما بهترین الگو و اسوه حضرت امام (ره ) و مقام معظم رهبری است یعنی با تأمل بر سیره و زندگی آنان متوجه دوری آنان از تجمل گرایی می شویم و درواقع این شیوه زندگی برگرفته از تعالیم وحیانی است .

بنابر این هرعاملی که سبب شود سلوک را از زندگی ما دور کند و بین ما و الگوها فاصله بیاندازد این عوامل مذموم است و هر کسی باید در حد توان خود با این مظاهر اشرافی مقابله کند .

هشدار مقام معظم رهبری اگرچه خطاب به برخی از علمای حاضر در درس خارج فقه بوده زیرا حساسیت نسبت به شیوه زندگی آنان بیشتر است ومردم به زندگی علما بیشتر توجه دارند ولی این دستورساده زیستی فقط مختص به علما نیست بلکه برای عالی ترین مقام کشور تا پایین ترین مدیریت های جامعه وبرای همه مردم است . 

**س : در بررسی مواضع مقام رهبری در معرفت شناسی زندگی اسلامی ، ایشان با تکیه بر بن مایه های اسلامی معتقدند فرهنگ زندگی باید به شکل مطلوب اسلام تدوین کرد ، لطفا فرهنگ زندگی به شکل مطلوب اسلام را تبیین کنید؟
در عصری که فرهنگ لیبرال دموکراسی غرب و تفکر کمونیستی شرق حاکم بوده است انقلاب اسلامی یک مدل جدید سیاسی ، اجتماعی ، فرهنگی و خانوادگی را به جهان عرضه کرده است . درواقع اسلام در تمام حوزه ها دستورالعمل دارد و هم از بعد نظری و تئوری و هم ازبعد عملی ، الگوها را به جهت پاسخگوی نیازها ارائه کرده است .

به عنوان مثال دین اسلام در حوزه خانواده، در قالب آیات قرآن، روایات، تعالیم به مباحث سلوک خانوادگی، همسرداری و تربیت فرزند اشاره کرده است و الگوی عملی آن هم سیره حضرت زهرا ( س) و ائمه مؤمنین را به ما ارائه داده است لذا با اقتدای به این سیره می توانیم زندگی مطلوب اسلام را داشته باشیم .

بنابراین ضرورت دارد سبک زندگی ایرانی - اسلامی را به درستی بشناسیم ، تبیین کنیم و این سبک زندگی را عملی کنیم لذا لازم است که همه نهادهای فرهنگی براساس تعالیم حیات بخش اسلام مبانی و الگوها را تبیین کنند تا برخی از افراد جامعه دچار انحرافات فرهنگی نشوند و الگوهای دین اسلام را فراموش نکنند . 

**س: رهبر انقلاب اسلامی می کوشند تا این فرضیه کلان را اثبات نمایند که زیستن ایرانی در زمانه کنونی برآمده از مواجهه دو سبک زندگی غربی و اسلامی است ، نظر شما درمورد این دیدگاه چیست؟
در حقیقت در عصر حاضر دوفرهنگ غربی و اسلامی درمقابل هم صف آرایی کرده است ، فرهنگ غرب با استفاده از تمام ابزارهای پیشرفته خود در فضای مجازی به تعبیر مقام معظم رهبری دست به شبیخون فرهنگی زده است به جنگ با فرهنگ اسلام ناب پرداخته است ، لذا رسالت ما بسیار سنگین می شود . 

آنچه قابل تأمل است ، ما مسلمان ایرانی هستیم در واقع ایرانی بودن برای ما یک هویت است ، بنابراین در شیوه زندگی خود ، آداب و رسوم ، مهندسی منازل خود ، . . . باید هویت خود را حفظ کنیم به این دلیل که ملت ها با فرهنگ های خاص خود یعنی نوع شیوه زندگی ، پوشش ، سبک گفتاری . . . شناخته می شوند لذا ضرورت دارد با تکیه بر فرهنگ اصیل ایرانی - اسلامی خود را به جهان معرفی کنیم.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار