بازدید 16888

خطرات داروهای لاغری حاوی آمفتامین

کد خبر: ۶۶۷۶۸۸
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۵ 15 February 2017
مسؤول واحد اطلاع‌رسانی و مسمومیت‌های دارو و غذای دانشگاه علوم‌پزشکی رفسنجان گفت: داروهای اسلیمینگ به دلیل دارا بودن مقادیر زیادی آمفتامین برای بدن خطرناک است.

به گزارش فارس، الهه حدادیان صبح امروز در همایش اصلاح الگوی مصرف تغذیه‌ای در سالن شهید ذکریای این شهر اظهار داشت: داروهای تقلبی و قاچاق زیادی وارد کشور می‌شود که بعضا جمع‌آوری آنها از داروخانه‌ها و سطح کشور طول می‌کشد.

وی بیان داشت: امروزه خانم‌ها نسبت به چاقی حساسیت پیدا کرده و برای درمان آن و کاهش وزن به هر دارویی روی آورده و خود را در معرض خطرات بیشتری قرار می‌دهند.

مسؤول واحد اطلاع‌رسانی و مسمومیت‌های دارو و غذای دانشگاه علوم‌پزشکی رفسنجان ادامه داد: قرص‌هایی در بازار وجود دارد که هم تقلبی بوده و هم قاچاق است و حاوی موادی از جمله آمفتامین هستند.

وی بیان داشت: آمفتامین دارویی است که محرک اعصاب است و بی‌خوابی، افزایش تمرکز، کاهش اشتها، خشکی دهان و... را به دنبال دارد و از طرفی اصلی‌ترین کاربرد این داروها بیش‌فعالی است.

حدادیان تصریح کرد: اگر ماده آمفتامین در دارویی باشد عوارض جانبی خطرناکی از جمله بی‌قراری، اختلال در دستگاه عصبی، سردرد، بی‌حوصلگی، افسردگی شدید، عوارض گوارشی از جمله اسهال، یبوست، کرامپ شکمی، خشکی دهان، کاهش وزن و... دارد.

این داروساز و عضو دارو و غذای دانشگاه علوم‌پزشکی رفسنجان افزود: عوارض قلبی این ماده غیرقابل انکار است و گرفتگی عضلات گردن، افزایش فشار چشم، افت یا افزایش میل جنسی از دیگر عوارض مصرف آمفتامین‌هاست.

وی خاطرنشان کرد: داروهای غیرمجاز مشهوری در کشور وجود دارد که از رسانه‌های بیگانه تبلیغ می‌شوند و مشهور به اسلیمینگ هستند که در این داروها نیز ماده آمفتامین به‌وفور یافت می‌شود.

حدادیان اضافه کرد: همچنین داروهایی با نام‌های متابولیف، متریم، هابالایف، آدی‌فین، ترمولایف، ترمالین، لیپودراین، زی‌ماکس، جنسی سیل، ترمواسلیم، اکس انادراین و ... نیز تقلبی بوده و برای بدن بسیار مضر است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه داروهای حاوی افدرین و کافئین هم محرک بوده و از طرف سازمان دارو و غذای آمریکا ممنوع شده است، افزود: همچنین قرص‌هایی حاوی ماده سیبوترامین سبب کاهش کلسترول مفید خون شده و از طرفی افزایش فشار خون را در پی دارد.

این پزشک داروساز همچنین بر مصرف برخی داروهای پوستی تقلبی هشدار داد و متذکر شد: با مراقبت‌های ساده و رسیدگی به پوست بدون استفاده از کرم‌هایی که تبلیغ می‌شوند نیز می‌توان پوستی سالم و شاداب داشت.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل