بازدید 5592

کشف آثاری ازدوران پارینه‌سنگی درایلام

کد خبر: ۶۶۷۶۸۶
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۹ 15 February 2017
در نتیجه کاوش‌های باستان‌شناختی نجات‌بخشی در محوطه ارزشمند 100هکتاری کَلگه از بخش صالح‌آباد شهرستان ایلام، آثاری از دوران پارینه‌سنگی، مفرغ، اشکانی، ساسانی و اسلامی به‌دست آمد.

به گزارش میزان، سیدمحمود میراسکندری سرپرست کاوش در محوطه باستانی کَلگه،گفت: محوطه کلگه ازجمله آثار تاریخی شهرستان سیروان در استان ایلام است که به‌دلیل قرارگیری در حاشیه رودخانه سیمره با آبگیری سد سیمره در دریاچه سد مدفون می‌شود.

وی افزود:محوطه کلگه، به‌دلیل شرایط محیطی مناسب و مساعد، از دیرباز موردتوجه انسان‌ها بوده است.

این باستان‌شناس گفت:با توجه به اهمیت و قدمت محوطه کلگه و نیز خطر ناشی از آبگیری سد برای این محوطه، کاوش نجات‌بخشی آن در دستور کار پژوهشکده باستان‌شناسی قرار گرفت.

به‌گفته وی، مطالعات اصولی و دقیق به‌منظور معرفی و پی بردن به ارزش‌های والا و جایگاه این محوطه در مطالعات باستان‌شناختی منطقه (با توجه به گاه‌نگاری و ادوار فرهنگی و گستردگی محوطه) و لزوم برنامه‌ریزی برای مطالعات بعدی پیش از آبگیری سد ازجمله اهدافی بودند که طی اجرای طرح کاوش نجات‌بخشی محوطه باستانی به آن‌ها پرداخته شد.

این باستان‌شناس اظهار کرد:بررسی‌های اولیه نشان داد که محوطه کلگه با وسعتی در حدود 100 هکتار دربردارنده آثار مختلفی ازجمله غار باستانی، استقرارگاه‌های دایمی و موقت، و گورستان است.

میراسکندری تصریح کرد:طی این دوره‌ها محوطه کلگه به‌شدت تحت‌تأثیر رخدادهای طبیعی و تغییرات محیطی منطقه بوده است.

کاوش اضطراری در محوطه کلگه شهرستان سیروان در استان ایلام با مجوز ریاست پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری انجام گرفت.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار