بازدید 11401
۱
مروری بر روزنامه های چهارشنبه 27 بهمن ماه؛

دو روایت متناقض از یک طرح دوفوریتی اصلاح طلبان/ بازیگران واقعی برای ازدواج‌های دروغین

روزنامه های امروز دو روایت متفاوت از طرح دو فوریتی اصلاح طلبان در مجلس ارائه کرده اند. این در حالی است که موضوع یک استعفا در امریکا و تأثیر آن بر سیاست های امریکا در قبال ایران و همچنین برخی موضوعات اجتماعی از دیگر موضوعات مهم امروز بوده است.
کد خبر: ۶۶۷۶۵۴
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۰ 15 February 2017

روزنامه های امروز دو روایت متفاوت از طرح دو فوریتی اصلاح طلبان در مجلس ارائه کرده اند. این در حالی است که موضوع یک استعفا در امریکا و تأثیر آن بر سیاست های امریکا در قبال ایران و همچنین برخی موضوعات اجتماعی از دیگر موضوعات مهم امروز بوده است.

به گزارش «تابناک»، روزنامه های امروز دو روایت متفاوت از یک طرح ارائه کرده اند.

دو روایت متناقض از یک طرح دوفوریتی اصلاح طلبان/ بازیگران واقعی برای ازدواج‌های دروغین 

روزنامه کیهان در تیتر یک امروز خود با عنوان «طرح 2 فوریتی اصلاح‌طلبان /هر کس سؤال کند زندانی می‌شود! » با انتقاد شدید از این طرح اصلاح طلبان و اشاره به اینکه ۳۴ تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی از جمله «محمدرضا عارف» رئیس ‌فراکسیون امید و برخی دیگر از چهره‌های اصلی آن، اقدام به ارائه طرحی دو فوریتی کردند که براساس آن فردی که در مراسم سخنرانی سؤالی بپرسد که این سؤال موجب جلب توجه شود، به شش ماه تا دو سال حبس محکوم شود! می نویسد: «در مقدمه این طرح دو فوریتی که «تامین امنیت برگزاری مراسم رسمی، عرفی و معمولی» نامیده شده است به عنوان دلایل توجیهی به گفتارهایی از رهبر انقلاب استناد شده است. معظم‌له در دیدار با نمایندگان فرمودند: «هر کسی که در مجلس صحبت می‌کند و فریاد افرادی دو، دو، چهار کلماتی دیگر می‌گویند این کار صحیح نیست.» این در حالی است که در این سخنرانی خطاب رهبر انقلاب با نمایندگان مجلس است و نه مردم. آن هم شامل آن دسته از نمایندگانی است که گاهی با فریادهای خود مانع ایراد سخنرانی نماینده‌ای می‌شوند که پشت تریبون مجلس قرار گرفته است و استناد به چنین تذکر روشنی، مشخص نیست با چه منطقی صورت گرفته است!

در ادامه مقدمه این طرح دوفوریتی و به عنوان دلیل توجیهی به سخنرانی دیگری از رهبر انقلاب استناد شده است؛ «اینکه یک نفر و یا چند نفر در بین سخنرانی یا اجرای برنامه در سکوت صدها یا هزاران نفر مستمع در جهت برهم زدن یا اخلال مراسم اقدام نمایند، جلساتی که با هزینه‌ها و زحمات تدارک می‌شود و فردی که به هر دلیل از آن خرسند نیست اراده به هم زدن بگیرد، جلسه قانونی و بدون منع و مشکل به هر حال باید این معضل بزرگ به نحوی حل شود... علیهذا این ماده واحده تحت عنوان حفظ نظم و انتظام مراسم و تضمین امنیت مجالسی که مردم مدت‌ها تدارک دیدند را دور و نزدیک بیاید و یک یا چند نفر بخواهند آن را به هم بزنند.»

رهبر انقلاب این تذکر را برای مواردی نظیر آنچه در قم و در حین سخنرانی علی لاریجانی رئیس ‌مجلس شورای اسلامی رخ داد بیان فرمودند. آنچه در این گونه بیانات معظم‌له مورد اشاره است مواردی است که اخلال شمرده می‌شود و با هدف بر هم زدن جلسه صورت می‌گیرد و البته اخلال در عرف امری شناخته شده است و هر عقل سلیمی می‌تواند آن را تشخیص دهد.»

حال باید منتظر ماند و دید مدعیان تدبیر و امید در مجلس شورای اسلامی با کدام توجیه اقدام به ارائه چنین طرح تأمل‌برانگیزی کرده‌اند که بوی دیکتاتوری از آن به مشام می‌رسد. گرچه این طرح بسیار خام‌تر از آن است که دورنمایی برای آن بتوان متصور بود اما صرف تدوین و ارائه آن از سوی جریان مدعی روشنگری و اصلاح‌طلبی، نقطه سیاهی است که در کارنامه خاکستری این جریان باقی خواهد ماند.

 دو روایت متناقض از یک طرح دوفوریتی اصلاح طلبان/ بازیگران واقعی برای ازدواج‌های دروغین

اما روزنامه شرق در روایتی کاملا متفاوت با عنوان «دوفوريت برخورد با خودسرها» مدعی تلاش مجلس براي مجازات برهم‌زنندگان مراسم‌های رسمي شده است. این روزنامه در بخشی از این گزارش می نویسد: «خودسرها از رو نمي‌روند. همه‌جا هستند. از کنسرت و تئاتر گرفته تا سخنراني مقام‌هاي مسئول. اصولگرا و اصلاح‌طلب هم ندارد. علي لاريجاني اصولگرا با مُهر و نعلين‌شان مواجه مي‌شود و علي‌اکبر ناطق‌نوري با بطري آب يا علي مطهري که با پاره‌آجر و گوجه‌فرنگي به استقبالش رفتند.حالا مجلسي‌ها با علم به اينکه براساس برخي قوانين موجود هم مي‌توان خودسرها را تنبيه کرد، طرح دوفوريتي آورده‌اند تا مجازات برهم‌زنندگان مراسم‌های رسمي بيش‌از‌پيش واضح و آشکار شود. اين طرح تا اينجاي کار بيش از ٣٠ امضا دارد و نام افرادي مانند محمدرضا عارف، رئيس فراکسيون اميد و علي مطهري، نايب‌رئيس مجلس پاي آن آمده است. برخي نمايندگان مجلس با تدوين يک طرح دوفوريتي به عنوان «تأمين امنيت برگزاري مراسم رسمي، عرفي و معمولي» براي برهم‌زنندگان اين‌گونه مراسم مجازاتي را تعيين کردند. در ماده‌واحده اين طرح آمده «هر کسي با هر اقدامي اعم از طرح سؤال يا غير آن در مراسم سخنراني، اعم از مراسم رسمي يا مراسمي که عرفا بدون مجوز تشکيل مي‌شود، موجب توقف يا جلب توجه به خود يا تشنج شود به حبس از شش ماه تا دو سال محکوم مي‌شود.

افراد در هر مقام و مسئوليتي که باشند و مانع برگزاري جلسه‌هاي موصوف شوند نيز شامل اين حکم خواهند شد.» همچنين «نيروي انتظامي موظف است فوري فرد يا افراد را بازداشت و تا تحويل به مقام‌هاي قضائي نگهداري کند». همچنين بر‌اساس بند ديگر اين طرح «مسئولان در هر مقام از اداري، اجرائي، نظامي، انتظامي، سياسي و غير آن بايد امنيت جلسه‌هاي مذکور را تأمين و از هر اقدامي که موجب اخلال و توقف و تعطيل جلسه شود جلوگيري کنند و در صورت تعلل، حسب مورد به انفصال موقت يا دائم از خدمات دولتي محکوم مي‌شوند». عبدالرضا هاشم‌زائي از نمايندگان اصلاح‌طلب حاضر در بهارستان، البته اين طرح‌ها را بي‌نتيجه دانسته و تأكيد دارد «به جاي صرف زمان براي بررسي اين‌طور طرح‌ها بايد ريشه‌ها و سرمنشأ فعاليت خودسرها مشخص شده و با آنها برخورد شود».»

ماجرای یک استعفا در امریکا

روزنامه اعتماد در گزارشی با تیتر «خروج چهره ضد ايراني ازدولت ترامپ» با اشاره به اینکه مايكل فلين، مشاور امنيت ملي دولت جديد امريكا استعفا داد نوشت: «مايكل فلين يكي از ضدايراني‌ترين گزينه‌هاي كابينه ترامپ به حساب مي‌آمد. شخصي كه در نخستين بيانيه‌اي كه در كاخ سفيد قرائت كرد به‌ شدت عليه ايران موضع گرفت و به ايران در خصوص فعاليت‌هاي موشكي هشدار داد. بيانيه‌اي كه برخي‌ها معتقدند حتي تندتر از چيزي بوده كه قرائت شده اما ژنرال جيمز متيس، وزير دفاع آن را تا حدودي تعديل كرده بود. حتي برخي گزارش‌ها حاكي از آن بود كه فلين به حدي نگاهي ضد ايراني داشته است كه در دوره رياست بر آژانس اطلاعات دفاعي امريكا به مشاوران و ماموران خود عنوان كرده كه گزارش را به گونه‌اي تنظم كنند كه ايران مسوول حمله به سفارت امريكا در بنغازي شناخته شود؛ اقدامي مغرضانه كه نشان از ديدگاه ضدايراني فلين داشت.

دو روایت متناقض از یک طرح دوفوریتی اصلاح طلبان/ بازیگران واقعی برای ازدواج‌های دروغین 

بسياري از كارشناسان معتقدند كه مايكل فلين به عنوان يكي از بازيكنان كليدي در استراتژي دونالد ترامپ در برابر ايران به حساب مي‌آمد. زمان استعفاي فلين را مي‌توان نگران‌كننده براي اسراييل دانست چرا كه اميد بسته بود با سفر بنيامين نتانياهو به امريكا و همراهي فلين در كاخ سفيد بتواند نقشه‌هاي ضد ايراني خود را پياده كند ولي عملا اين شرايط كاملا بر ضد اسراييل برهم خورد. چرا كه يكي از دستورات كليدي جلسه ميان ترامپ و نتانياهو نيز در خصوص توافق هسته‌اي ايران با غرب در سال ٢٠١٥بود كه بنيامين نتانياهو به‌شدت دنبال لغو اين توافق است يا حداقل بتواند با فشار بر دولت جديد امريكا تحريم‌هاي بيشتري را عليه ايران اعمال كند كه با اين اتفاق يكي از اعضاي اصلي ضد ايران ترامپ كنار رفت تا فضا آن‌گونه كه اسراييل مي‌خواهد، پيش نرود.»

 

حشمت­‌ا... فلاحت پیشه، نماینده مجلس نیز در یادداشتی در روزنامه آرمان با عنوان «پیام یک استعفا برای ترامپ» درباره این استعفا نوشت: « آنچه بیش از هر موضوعی حائز اهمیت است، پایان یک رویا در ذهن دونالد ترامپ خواهد بود، زیرا این تاجر با سابقه تصور می­‌کرد زمانی که قدرت در آمریکا را دراختیار گیرد، ایالات متحده همچون یک شرکت تحت مدیریت او قرار خواهد گرفت و ترامپ مانند یک مدیرعامل می­‌تواند بدون مزاحمت بخش­های دیگر، دستورات خود را اجرایی کند. ضربه دوم اطلاعاتی که به تازگی بر پیکره دولت ترامپ وارد شده، آشکار می­‌کند که ساختار سیاسی آمریکا اجازه تک‌روی حتی به رئیس‌جمهور را نخواهد داد. از سویی دیگر در حالی که اقدامات ترامپ موجب شده تا چهره آمریکا در نظام بین‌­الملل مخدوش شود ، ‌دستگاه‌های قضائی و اطلاعاتی در این کشور در تلاشند تخریب وجهه ایالات متحده در جهان را تعدیل کنند. دو شکست اخیر ترامپ از آن جهت اهمیت دارد که در واقع ۲ وعده اصلی او در کارزار انتخاباتی بود. شعارهایی که ترامپ تصمیم داشت به سرعت آنها را اجرایی کند تا به هواداران خود اثبات کند به وعده‌­هایی که داده پایبند خواهد بود. نوع مدیریت او در آمریکا به وضعیتی شباهت دارد که اروپا پیش از جنگ جهانی دوم و تحت مدیریت فاشیست­ها با آن مواجه شد. اروپای دهه ۳۰ میلادی حاصل بحران بود که اکنون نیز ظهور پدیده ترامپ حاصل بحران است و به همین دلیل او هر هفته بحران جدید ایجاد می‌کند. با وجود مخالفت­ها و‌مقاومت­هایی که از سوی بدنه نظام سیاسی آمریکا با رئیس‌جمهور جدید می‌شود نباید غفلت کرد که او همچنان قدرتمندترین فرد در آمریکا است. اگرچه استعفای مشاور امنیت ملی ترامپ را از یک منظر می‌توان این‌گونه استنباط کرد که دست ترامپ در دیگر اقدامات افراطی همچون تقابل نظامی با ایران نیز باز­نخواهد بود،اما یک روی دیگر سکه را نیز باید مورد توجه قرار داد. به نظر می‌­رسد در شرایط فعلی برخی اطرافیان او ممکن است روندی را پیش ببرند که ترامپ بر مسیر سیاست­های مورد اجماع در آمریکا گام بردارد. مقابله با ایران یا جریان مقاومت یکی از راهبردهایی است که ترامپ می‌­تواند برای اتخاذ آن در آمریکا اجماع ایجاد کند. بنابراین چنین شرایطی لزوم بررسی‌های دقیق پیش از اجرای هر تصمیم را برای کشورمان آشکار می‌­کند. با این حال سازوکارهایی که جمهوری اسلامی ایران بر مدار آن حرکت می­‌کند آن‌چنان مستحکم است که آمریکا یا ترامپ نمی‌­توانند اثر قابل‌توجهی بر آن بگذارند. ایران از معدود کشورهای منطقه است که سیاست­ های خود را بر پایه منافع ملی و راهبردهای مستقل خود به پیش می‌­برد.»

 دو روایت متناقض از یک طرح دوفوریتی اصلاح طلبان/ بازیگران واقعی برای ازدواج‌های دروغین

روزنامه جوان نیز در گزارشی با عنوان «شروع دومينوي استعفا در کاخ سفيد» با اشاره به اینکه سرانجام موج فشارها درباره ماهيت تماس‌هاي مايكل فلين، مشاور امنيت ملي كاخ سفيد با طرف‌هاي روسي، اين چهره جنجالي و ضد‌ايراني تيم دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور امريكا را مجبور به استعفا كرد و اولين شوك سياسي به كابينه ترامپ وارد شد، نوشت: «ماجراي دخالت يا مهندسي انتخابات اخير امريكا از سوي روسيه دومينويي است كه با استعفاي فلين نخستين گوي آن به حركت درآمده و ممكن است در آينده اين پرونده حيثيتي و پيچيده اطلاعاتي، قرباني‌هاي بيشتري بدهد. شبكه سي‌ان‌ان ديروز در تحليلي در ارتباط با استعفاي فلين نوشت: «اين رسوايي سياسي به استعفاي مايكل فلين ختم نمي‌شود.» سايت پوليتيكوس روز سه‌شنبه در گزارشي نوشت كه ترامپ با بيرون كردن فلين از اتوبوس اميدوار است تا رسوايي روابط با روسيه در همين‌جا متوقف شود ولي استعفاي او تأثير معكوسي دارد و تحقيقات كنگره درباره روابط با روسيه به سمتي مي‌رود تا با جديت بيشتري مطرح شود. نكته مهم اين است كه مسئله روابط با روسيه با فلين شروع نشده كه با رفتن او تمام شود. به نوشته پوليتيكوس او اولين فردي است كه از اتوبوس پياده شده ولي سؤالات بزرگ‌تري حول كاخ سفيد بي‌جواب مانده است. فلين يكي از چهره‌هاي مهم دولت ترامپ بود كه به دشمني‌اش با ايران شهرت يافته بود. فلين پس از آزمايش موشكي اخير ايران با متهم كردن ايران به بي‌ثباتي در منطقه، مدعي شده بود پس از اين ايران را رسماً تحت نظر قرار خواهد داد. »

طنز

آیدین سیار سریع در یادداشتی طنز در قانون با عنوان «رفته بودیم جام جهانی؟ نرفته بودیم؟» نوشت: «آقای پرویز کاظمی وزیر دولت سابق گفته در جلسات دولت، آقای احمدی‌نژاد می‌گفت تیم ملی ما باید جزو چهار تیم اول جام جهانی شود در حالی که در آن زمان تیم ملی اصلا به جام جهانی صعود نکرده بود.

این اظهارنظر با واکنش‌های مختلفی همراه بود. در اولین واکنش، ريیس‌جمهور سابق جناب آقای دکتر احمدی‌نژاد از این اظهارنظر ابراز شگفتی کرده و گفتند: من از آقای کاظمی تعجب می‌کنم. اگه تیم ملی تو 2010 نرفته بود جام جهانی پس چرا یه سری هی می‌اومدن بودجه می‌گرفتن برای آماده‌سازی و سربلندی تیم ملی تو جام جهانی آفریقا؟

جناب احمدی‌نژاد در ادامه خاطرنشان کردند: متاسفانه جریانی در صدد تحریف تاریخ، دستاوردهای دولت و واقعیات است و سعی دارد تسلط ما بر همه مسائل عالم هستی را زیر سوال ببرد. انشاءا... فوتبال ایران بدون توجه به این شایعات همچنان به روند رو به رشد خودش ادامه می‌دهد و امسال هم استقلال هم پرسپولیس به جام جهانی صعود می‌کنند.

در ادامه حسن روحانی به ذکر خاطره‌ای از دوران دبیری شورای امنیت ملی در زمان آقای احمدی‌نژاد پرداخت و به خبرنگار ما گفت: یک بار آقای احمدی‌نژاد من را خواست دفترش. آن موقع من دبیر شورای امنیت ملی بودم. رفتم دفترشان و ایشان گفتند: هزینه‌های فیفا در سال چقدر است؟ گفتم چطور؟ گفت: سوال نکن! فدراسیون فوتبال جهان کلا چند؟ گفتم مثلا فلان قدر! گفت ما این مبلغ را می‌دهیم، بعد فیفا ما را جزو چهار تیم اول جام جهانی اعلام کند. باشه؟ من آن موقع جیغ زدم و فرار کردم ولی الان می‌فهمم منظورشان برنامه‌ریزی بلندمدت برای سربلندی فوتبال ما در جهان بود. افسوس که آن موقع قدر ایشان را ندانستیم.

و اما آقای علی آبادی، متصدی ورزش مملکت در دوران مهرورزی نیز در واکنشی اظهار داشت: نباید هرکاری را که جهان انجام می‌دهد ما هم کورکورانه تکرار کنیم. همه جهان می‌روند جام جهانی ولی آیا جام جهانی جای مناسبی برای جوانان ماست؟ ما معتقدیم باید به دولت قبل فرصت داده می‌شد. با برنامه‌ریزی‌ای که ما داشتیم قرار بود تا سال دو هزار و شانزده جام جهانی خوبای جهان با حضور ایران، ونزوئلا، تانزانیا و کومور برگزار شود و آن وقت تلاش کنیم تا بین چهار تیم اول جام جهانی قرار گیریم. متاسفانه دولت جدید آمد همه برنامه‌های ما را خراب کرد.

در همین رابطه محمد دادکان در اثر کوبیدن مکرر سر به دیوار راهی بیمارستان شد. محمد مایلی‌کهن چند قطره اشک شوق ریخت و جانی اینفانتینو (ريیس فیفا و مخترع 48 تیمی شدن جام جهانی) از عزیزان دولت مهرورزی خواست تجربیات‌شان از مدیریت جهان را برای پیشرفت فوتبال در اختیار فیفا قرار دهند. واکنش‌ها به این موضوع ادامه دارد... .»

بازیگر برای ازدواج دروغین

روزنامه شهروند در ادامه گزارش های اجتماعی خود به یک موضوع جدید پرداخته است. این روزنامه در این گزارش با عنوان «بازیگران واقعی برای ازدواج‌های دروغین» با اشاره به اینکه حقوق شهروندان ایرانی که با قراردادهای عجیب در برنامه‌های همسریابی شبکه‌های تلویزیونی ترکیه شرکت می‌کنند، نقض می‌شود، نوشت: «همسریابی! حتما شما هم برای یک‌بار که شده این واژه ٤ سیلابی را از دیگران یا هنگام بازکردن یک سایت شنیده یا به چشم خود دیده‌اید. اما این‌بار ماجرا به یک برنامه تلویزیونی ترکیه در خارج از ایران که مخاطبان و شرکت‌کنندگان ایرانی زیادی دارد، باز می‌گردد. برنامه هر روز بعدازظهر در لوکیشن جذاب با حضور افراد زیادی انجام می‌شود. مجری برنامه یک خانم است. یک‌طرف لوکیشن تعدادی افراد روی صندلی نشستند و شماره‌هایی روی لباس‌شان دارند و طرف دیگر حدود ٣٠نفر به‌عنوان بیننده زنده این برنامه تلویزیونی حضور دارند. همین‌طور در سمت دیگر گروه موسیقی اجرای زنده حضور دارد که متناسب با برنامه، آهنگ‌های زنده پخش می‌کند. برنامه با نواختن یک آهنگ ترکیه معروف شروع می‌شود. زمانی که آهنگ تمام شود، مجری از یکی از شرکت‌کنندگان می‌خواهد روی صندلی بنشیند تا فردی که به خواستگاری وی آمده را ببیند. روبه‌روی شرکت‌کننده یک صندلی خالی وجود دارد و پس از اعلام مجری مبنی‌بر حضور خواستگار یک دیوار متحرک سفیدرنگ میان شرکت‌کننده ثابت و شرکت‌کننده جدید کشیده می‌شود. در باز می‌شود یک زن یا یک مرد وارد لوکیشن می‌شود و روی صندلی می‌نشیند و خودش را معرفی می‌کند و صحبت کوتاهی با مجری و شرکت‌کننده ثابتی که به خواستگاری او آمده، انجام می‌دهد. شرکت‌کننده ثابت زمانی که احساس کند اطلاعات اولیه‌ای که دریافت کرده، کافی است بلند می‌شود و سپس دیوار سفید متحرک کنار می‌رود و دو شرکت‌کننده همدیگر را می‌بینند. اگر از هم خوش‌شان بیاید برای آشنایی بیشتر به بیرون از برنامه هدایت می‌شوند و اگر از هم خوش‌شان نیاید شرکت‌کننده ثابت روی صندلی تعیین‌شده خود می‌نشیند و خواستگار در صورت اجازه مجری صندلی در لوکیشن به نام خود می‌زند و در غیر این صورت از برنامه خارج می‌شود. شاید از خود بپرسید که این برنامه ترکیه همسریابی چه ربطی به افرادی که در ایران زندگی می‌کنند، دارد. اما جالب است بدانید موضوعی که بیشتر از همه موجب نوشتن این گزارش شد تعداد بالای دختران و پسران ایرانی بود که در این برنامه شرکت می‌کردند. دختران و پسرانی که روبه‌روی لنز دوربین حضور می‌یابند. پول می‌گیرند و به‌عنوان شرکت‌کننده برنامه واقعی همسریابی به ایفای نقش می‌پردازند و بینندگان و افراد دیگر را با بازی خود جذب تماشا یا شرکت در این برنامه می‌کنند.»

طرح از روزنامه شهروند

دو روایت متناقض از یک طرح دوفوریتی اصلاح طلبان/ بازیگران واقعی برای ازدواج‌های دروغین 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۸
انتشار یافته: ۱
ازدواج در ایران تبدیل به رویا شده. گرانی امان همه را بریده.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل