بازدید 2909

توضیحات‌لاریجانی‌درباره‌ایرادهای‌مصوبات‌برنامه‌ششم

رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به ایرادهای مجمع تشخیص به برنامه ششم توسعه گفت: در شرایط کنونی شورای نگهبان باید نظرات مجمع در رابطه با این قانون را تک به تک بررسی کرده و ایرادات را برای اصلاح در مجلس به پارلمان ارسال کند.
کد خبر: ۶۶۷۵۲۰
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۲ 14 February 2017
رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به ایرادهای مجمع تشخیص به برنامه ششم توسعه گفت: در شرایط کنونی شورای نگهبان باید نظرات مجمع در رابطه با این قانون را تک به تک بررسی کرده و ایرادات را برای اصلاح در مجلس به پارلمان ارسال کند.

به گزارش ایلنا، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست علنی نوبت عصر امروز (سه شنبه، ۲۶ بهمن ماه) مجلس شورای اسلامی با اشاره به ایرادات مجمع تشخیص مصلحت نظام در رابطه با مغایرت برخی از مواد برنامه ششم توسعه با سیاست‌های کلی نظام گفت: مجمع طی برگزاری ۳ نشست، ۱۰ تا ۱۲ مورد از مواد برنامه ششم را مغایر با سیاست‌های کلی اعلام کرد البته ما در این نشست‌ها از نظرات مجلس دفاع کردیم اما اعضای مجمع چند مورد را مغایر با سیاست‌های کلی دانستند و گفتند که اگر اصلاحاتی روی این مواد صورت گیرد، قابل پذیرش خواهند بود.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: به طور مثال در یکی از بندها درباره حمایت و سرمایه‌گذاری در مناطق محروم در برنامه ششم توسعه، سازمان ایدرو و ایمیدرو مجاز شدند که از منابع صندوق در این عرصه استفاده کنند البته در این ماده مقرر شده که این دو شرکت تنها ۴۹ درصد از سهام این پروژه‌ها را داشته باشند و بعد از ۳ سال نیز باید این شرکت‌ها سهام خود را به بخش خصوصی واگذار کنند. حال مجمع تشخیص این مصوبه را مغایر با اصل ۴۴ قانون اساسی دانست ولی در نهایت گفتند که اگر سهم این دو شرکت تا ۳۰ درصد باشد ایرادی ندارد.

وی افزود: بر اساس روال قانونی مجمع باید ایرادات خود را به شورای نگهبان ارسال می‌کرد و شورای نگهبان ایرادات را پس از تأیید به مجلس ارجاع می‌داد؛ حال مجمع  موارد را به شورای نگهبان ارائه کرده اما شورا این ایرادات را به صورت جزئی و تک تک بررسی نکرده بلکه آن را یک جا به مجلس ارجاع داده است که علت این مسئله این بود که زمان ۲۰ روزه‌ که شورا برای بررسی مواد و مصوبات در اختیار دارد به پایان رسیده بود. از این رو در نهایت شورای نگهبان همراه با نامه مجمع یک نامه دیگر پیوست کرد که مجلس ایرادات مطرح شده از سوی مجمع تشخیص را بررسی کند.

دکتر لاریجانی ادامه داد: در شرایط کنونی ما دو راه برای بررسی ایرادات مجمع تشخیص مصلحت نظام در مورد مواد برنامه ششم داریم و در این رابطه در هیأت رئیسه مجلس نیز دو برداشت وجود دارد نخستین برداشت این است که شورای نگهبان نظرات و ایرادات مجمع را پذیرفته و ما باید اصلاحات مربوطه را انجام دهیم اما نظر من این بود که باید همان روال قبلی دنبال شود به طوری که شورا نظرات و ایرادات مجمع را بررسی کرده و تک تک این ایرادات را برای رسیدگی به مجلس ارسال کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در نهایت در هیأت رئیسه مجلس به این نظر رسیدیم که روش و روال همیشگی را دنبال کنیم از این رو شورای نگهبان باید نظرات و ایرادات مجمع تشخیص مصلحت نظام در رابطه با مواد برنامه ششم توسعه را بررسی کرده و آن مقداری را که مغایر با سیاست‌های کلی است را برای اصلاح به مجلس دهد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار