بازدید 3267

حضور بانکهای ژاپنی در ایران تسهیل می‌شود

بانک مرکزی ایران و آژانس خدمات مالی ژاپن به منظور تسهیل شرایط حضور بانکهای معتبر ژاپنی در ایران و بانکهای کشورمان در ژاپن و نیز انتقال تجربیات نظارتی، تبادل نامه امضا کردند.
کد خبر: ۶۶۷۵۰۶
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۰ 14 February 2017
بانک مرکزی ایران و آژانس خدمات مالی ژاپن به منظور تسهیل شرایط حضور بانکهای معتبر ژاپنی در ایران و بانکهای کشورمان در ژاپن و نیز انتقال تجربیات نظارتی، تبادل نامه امضا کردند.

به گزارش مهر به نقل از بانک مرکزی، تبادل‌نامه همکاری‌های نظارت بانکی با هدف تسهیل شرایط حضور بانک‌های معتبر ژاپنی در ایران و متقابلاً حضور بانک‌های کشورمان در ژاپن و همچنین انتقال تجربیات نظارتی و بهره‌مندی از برنامه‌ها و خدمات آموزشی نظارت بانکی طرفین، میان بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و آژانس خدمات مالی ژاپن (JFSA) به امضاء رسید.

در مراسم امضای تبادل‌نامه (EOL) نظارتی که  با حضور معاون نظارت بانک مرکزی، مدیران‌کل و جمعی از مدیران و کارشناسان آن معاونت و نمایندگان آژانس خدمات مالی ژاپن برگزار شد، فرشاد حیدری با اشاره به سابقه تاریخی مراودات میان دو کشور گفت: روابط دیرینه‌ میان ایران و ژاپن منجر به این شده است که ایرانیان نگاه ویژه‌ای به کشور ژاپن و فرهنگ غنی آن کشور داشته باشند. لذا باید با توجه به سابقه مراودات ایران و ژاپن و متناسب با توانایی‌ها و ظرفیت‌های دو کشور، حجم بازرگانی و مبادلات دو کشور گسترش یابد.

حیدری توسعه روابط تجاری مشترک را مستلزم گسترش روابط بانکی دانست و افزود: سال گذشته کشور ژاپن درخصوص آموزش‌های نظارت بانکی با نظام بانکی ایران همکاری‌های مناسبی داشته است که امید می‌رود این همکاری‌ها تداوم و ارتقاء یابد تا استانداردهای بانکی ایران به سطوح جهانی مدنظر برسد و همزمان، بانکداران ژاپن نیز برای بسط و توسعه روابط خود با نظام بانکی ایران، با اصول بانکداری بدون ربا به حد کافی آشنا شوند.

معاون نظارتی بانک مرکزی با بیان اینکه ایران از اولین کشورهایی است که در آن بانکداری اسلامی آغاز شده است، تصریح کرد: بانکداری اسلامی در ایران قدمتی ۳۳ ساله دارد و پس از ایران، کشورهای اسلامی دیگر نیز بانکداری اسلامی را آغاز کردند. امروزه در بسیاری از کشورهای اروپایی نیز خدمات بانکی اسلامی به مسلمانان ارایه می‌شود و ایران آمادگی دارد تجربیات خود را در این زمینه به دیگر کشورها و به ویژه ژاپن منتقل کند.

حیدری از آمادگی ایران برای توسعه روابط کارگزاری و بانکی با بانک‌های ژاپنی خبر داد و افزود: بانک‌های ایرانی برای ایجاد روابط کارگزاری با بانک‌های ژاپنی و تاسیس دفتر نمایندگی و یا شعب بانکی در خاک ژاپن آمادگی دارند. در همین راستا، بانک‌های ایرانی در کشورهای کره جنوبی و چین نیز حضور یافته‌اند که منجر به افزایش مراودات تجاری ایران با آن کشورها شده است. همچنین بانک مرکزی از حضور بانک‌های ژاپنی که گام موثری برای گسترش روابط تجاری با ژاپن به حساب می‌آید، استقبال می‌کند.

وی افزود: حضور بانک‌های ژاپنی در خاک ایران، نه تنها زمینه را برای دسترسی ژاپن به بازار ۸۰ میلیونی ایران فراهم می‌کند، بلکه می‌تواند شرایط حضور پررنگ‌تر ژاپن در آسیای میانه و قفقاز را نیز مهیا ‌کند.

در این نشست، ماساتو کاندا، مدیرکل بین‌الملل آژانس خدمات مالی ژاپن، ضمن ابراز خرسندی از حضور در ایران، امضای تبادل‌نامه نظارتی میان ایران و ژاپن را بسیار حائز اهمیت دانست و گفت: امضای این تبادل‌نامه، مقدمه‌ای برای تبادل‌ دانش و تجربیات بانکی و امضای تفاهم‌نامه نظارتی (MoU) خواهد بود و با توجه به آمادگی بانک‌های ژاپنی برای حضور در ایران، سرآغازی برای تحقق هدف توسعه همکاری‌های بانکی به شمار می‌رود.

در انتهای این نشست، توافق‌نامه نظارتی توسط مدیران‌کل حوزه نظارت بانک مرکزی و ماساتو کاندا، مدیرکل بین‌الملل آژانس خدمات مالی ژاپن به امضا رسید.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر