بازدید 6700
اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان؛

ورشکستگی صنعت لیموناد سازی و تاسیس اولین اداره کاریابی

بیست و ششم بهمن مصادف است افتتاح یک شرکت جدید در تامین گوشت، تاسیس اولین اداره کاریابی، ورشکستگی صنعت لیمونادسازی، تولد مخترع ماشین تحریر و ارسال گزارش سفیر آمریکا از اقتصاد ایران.
کد خبر: ۶۶۷۴۷۴
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۹ 14 February 2017
به گزارش تابناک اقتصادی از دیرباز گفته اند که گذشته چراغ راه آینده است؛ و در این میان تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ایست تمام نما از پدیده های اقتصادی که در گذشته رخ داده است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی بیست و ششم بهمن ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است. 

وقایع اقتصادی سال 1335 به نقل از جراید 
سال 1335: شرکت سهامی گوشت تهران برای تهیه مقدمات کار خود سه دستگاه ماشین مدرن یخچال دار خریداری کرد تا پس از تهیه کامل مقدمات برای همکاری با کشتارکنندگان تهران ، برای کشتار و تامین گوشت شهر اقدام به کشتار کند. در آن زمان سه شرکت جدید برای تامین گوشت تهران تشکیل شده بود که عبارت بودند از:  شرکت توزیع گوشت گوسفند، شرکت توزیع گوشت گاو، شرکت دامپروی. 
همچنین در همین سال، یکی از جراید در این روز گزارشی در خصوص  تاریخچه ی ترویج آب کشاورزی ایران منتشر کرده است. در این گزارش آمده است که شخصی به نام اردکانی پس از سه سال فعالیت در آمریکا و هنگامی که جنگ رو به اتمام بود سه دستگاه حفر چاه عمیق با خود به ایران آورد و از سال 1326 شروع به حفر چاه آب نمود و اولین چاه عمیق را در باغ مسکونی خود در شمیران حفر کرد. بر اساس این گزارش اردکانی تا سال 1330 بیش از 20 حلقه چاه در تهران و نقاط مختلف کشور با نام موسسه آبیاری اردکانی حفر کرد و پس از فوت او این موسسه تغییر نام داد و به نام شرکت سهامی آبیار کشور تبدیل شد. 
اما می توان گفت که مهم ترین خبر،  تاسیس اداره کاریابی و مشاغل صنعتی بود. در این روز جراید کشور از تاسیس اداره کاریابی و مشاغل امور صنعتی و حرفه ای و بازرگانی در تهران خبر دادند و اعلام کردند این اداره به اداره مرزی کار و تشکیلات آموزش حرفه ای وزارت کار اضافه شد.

وقایع اقتصادی سال 1336 به نقل از جراید 
سال 1336: خبر حمل مقادیر زیادی سیمان و الوار از تهران به سمت قم و حمل مقادیری جو و هویج از قم به تهران در این روز در جراید منتشر شد. همچنین جراید کشور نرخ های حمل و نقل بار در محورهای منتهی به تهران را نیز منتشر کردند. خبر انتخابات صنف اتحادیه کارخانجات نوشابه سازی غیر الکلی که صبح روز پنج شنبه 24 بهمن ماه 1336 در محل شورای عالی اصناف تهران برگزارشد نیز در این روز در جراید منتشر شد. به همین مناسبت برخی روزنامه ها به شرح وقایع رخ داده پیرامون چگونگی افول و ورشکستگی این کارخانجات از سال 1325 به بعد پرداختند. در بخشی از گزارش منتشر شده آمده است: « ده، پانزده سال پیش که مردم در تمام فصول مخصوصا در فصل گرما علاقه زیادی به لیموناد داشتند، کارخانجات لیموناد سازی هم سرمایه های هنگفتی داشتند و سود خوبی می بردند و روز به روز به تعداد کارخانجات لیموناد سازی در تهران اضافه می شد تا جایی که صاحبان کارخانجات اصلی لیموناد سازی هم در سال 1325 دور هم جمع شدند و اتحادیه لیموناد سازی تهران را تشکیل دادند اما از سال 1334 به بعد از شمار دوستداران لیموناد کاسته شد تا جایی که کارخانجات لیموناد سازی یکی پس از دیگری رو به ورشکستگی رفتند زیرا بازار کولاها روز به روز گرم تر می شد.»

زادروز کریستوفر شولتر مخترع ماشین تحریر
1815: کریستوفر لاتم شولتز، مبتکر آمریکایی در چهاردهم فوریه 1815  میلادی در آمریکا به دنیا آمد. وی در ابتدا مدتی کارگر چاپخانه بود. بنابراین با شوق و علاقه، درباره پدید آوردن دستگاهی کوچک که کار نوشتن را به جای دست انجام دهد به تفکر پرداخت. در سال 1864 به کمک یکی از دوستانش توانست طرح دستگاهی را بریزد که صفحات کتاب را شماره گذاری می کرد ولی چون ساختمان آن را جالب ندید خود به ساختن ماشین بهتری همت گماشت و نزدیک به سه سال برروی این طرح کار کرد. با این حال پس از چندی به این نتیجه رسید که اگر کلید ماشین تحریرش دارای محوری باشد که بر آن حرفی حک شود می تواند روی کاغذ نقش بیندازد و هرگاه ماشین چند کلید داشته باشد و هر کلید برای یک حرف، دیگر به استوانه نیاز نیست. در نهایت در سال 1868 شولز اختراع خود را که تمام حروف الفبا را در برداشت به ثبت رساند اما چون در تنگنای مالی قرار داشت امتیاز آن را با قیمتی کم به یک شرکت فروخت و به این ترتیب ماشین تحریر رواج پیدا کرد. کریستوفر شولتز سرانجام در سال 1890 در 75 سالگی درگذشت.

درگذشت داوید هیلبرت ریاضی دان
1943: داوید هیلبرت متولد ژانویه 1862، از ریاضی دانان مشهور آلمانی است و یکی از مشهورترین ریاضی دان های قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم محسوب می گردد. او یکی از تاثیرگذارترین ریاضی دانان در گسترش و پیدایش مکانیک کوانتومی و نظریه نسبیت می باشد. وی از سال 1886 تا 1895 به تدریس ریاضیات در دانشگاه کونیگسبرگ اشتغال داشت. هیلبرت بنیان گذار یکی از مکاتب فلسفه ریاضی با نام صورت گرایی، در اوایل قرن بیستم بوده است. در سال 1900 و در کنگره بین المللی ریاضی دانان، هیلبرت فهرستی از 23 مسئله را ارائه کرد که با جرات می توان گفت با قرار گفتن «حل این مسئله ها» در صدر هدف های ریاضی دانان، عملا خط مشی پیشرفت ریاضیات در قرن بیستم تعیین شد. از این 23 سوال تاکنون فقط 18 سوال به طور کامل حل شده است.

گزارش سفیر آمریکا از وضعیت اقتصاد ایران
1962: گزارش محرمانه سر جفری هریسون، سفیر آمریکا در ایران به وزارت امورخارجه آن کشور نوشته و ارسال شده است، در بخشی از این گزارش در خصوص وضعیت اقتصادی آن دوران آمده است: «اقتصاد همچنان در رکود باقی مانده و بودجه که علت اصلی سقوط دولت علی امینی بود با فدا شدن برخی بخش های برنامه توسعه، تدوین شد. این در حالی بود که درآمدهای نفتی دولت در خلال سال گذشته به میزان بیش از ده درصد افزایش یافته بود. در پایان این سال، قدرت شخصی شاه از گذشته بیشتر شده بود. شاه مطمئن بود که تنها خود وی است که می داند چه چیزی برای کشورش بهتر است اما دولت وی مجبور بود به نحوه اجرای اصلاحات توجه داشته باشد.»

منابع: 
1.آرشیو دنیای اقتصاد
2.ویکی پدیا 
3.آرشیو جراید و روزنامه ها

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار