بازدید 18380
اعتراض مردمانی که هم حالشان تیره و تار است و هم افق پیش رویشان؛

باز هم خوزستان آماج حمله قرار گرفت و بی دفاع رها شد!

به باور بسیاری از مردم اهل این خطه، اگر کوچکترین خللی در روند استخراج نفت از این سرزمین پدید آید، رفع آن به سرعت در دستور کار قرار گرفته و آنچنان جدی گرفته می‌شود که نخواهند گذاشت استخراج نفت برای لحظه‌ای متوقف شود؛ نفتی که نفس اقتصاد کشور به استخراجش گره خورده، هرچند ساکنان مناطق نفت خیز هوا برای تنفس نداشته باشند!
کد خبر: ۶۶۷۴۶۱
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۳ 14 February 2017
از «خوزستان پاره تن ایران است» تا «خوزستان فرزند ناتنی ایران نیست» زمان زیادی نگذشته، ولی در همین سال ها اهالی این خطه با آن‌چنان مشکلاتی دست به گریبان شده‌اند که مجابشان کرده سکوت را شکسته و رنجشان را فریاد کنند؛ به این امید که مشکلاتشان دیده شده و به تغییری منجر شود.
 
به گزارش «تابناک»؛ از 31 شهریور ماه 1359 که هجوم همه جانبه بعثی ها به خاک میهنمان آغاز شد و خوزستانی‌ها به مانند مرزنشینان دیگر استان‌های هم مرز با عراق در صف نخست تهاجم قرار گرفتند، سی و چند سال گذشته، ولی هنوز یک چیز تغییر نکرده؛ بی دفاع رها شدن خوزستانی ها.

اگر در آغاز جنگ در نتیجه سیاست‌های غلط دولت وقت، خوزستان رها شد تا مقاومت مردمی در بخش‌هایی از آن شکست خورده و اشغال خرمشهر و بخش های دیگری از خاک کشورمان را شاهد باشیم، این بار نیز این خطه را در بحرانی ترین شرایط آب‌وهوایی رها شده می‌بینیم؛ با گرد و غباری که تازگی‌ها به قطع آب، برق، تلفن و... منجر می‌شود و نبض حیات در این سرزمین زرین را نشانه رفته است
 

وضعیت وخیمی که چندی پیش بروز کرد و ظرف روزهای گذشته شاهد تکرارش بودیم تا شماری از اهالی خونگرم این استان با تجمع مقابل استانداری تقاضایشان برای چاره کردنش را فریاد بزنند و از مسئولان بخواهند نسبت به این وضع بی تفاوت نبوده و هرکاری برای پایان دادن به این درد چندساله می‌توان انجام داد، انجام دهند.

تجمعی که بعد از یک دهه تحمل گرد و غبار غلیظ و شکل گیری بحران‌های جدید به واسطه آن شکل می‌گرفت و حکم شکسته شدن بغضی کهنه را داشت. شاید از این روی که دیده بودند تمامی وعده‌های مسئولان برای بهبود اوضاع و کنترل گرد و غبار پوچ بوده و در سایه بی توجهی‌های صورت گرفته، مشکل در حال گسترش است؛ آنقدر که می‌تواند آب و برق را هم قطع کرده و دستشان را یکباره از همه چیز کوتاه کند.

وضعیتی اسفناک و غیرقابل تحمل که گویی در سایه تکرارهای مکرر، بی اهمیت جلوه کرده و عادی شده است. آنقدر عادی که گویی رفت و آمد در روزهای تیره و تار حاکم بر این بخش از کشورمان هیچ اشکالی ندارد و لذا دلیلی برای تعطیلی ادارات، دانشگاه‌ها و... نیست. رویکردی که بر مبنای آن ضرورتی ندارد حقابه امثال هورالعظیم از کارون را رعایت کرده یا برای از بین بردن گرد و غبارهایی که امثال هورالعظیم کانون شکل گیری‌شان هستند، کاری کرد.
 

همه اینها در حالی است که به باور بسیاری از مردم اهل این خطه، اگر کوچکترین خللی در روند استخراج نفت از این سرزمین به وجود آید، رفع آن به سرعت در دستور کار قرار گرفته و آنچنان جدی گرفته می‌شود که نخواهند گذاشت استخراج نفت برای لحظه‌ای متوقف شود؛ نفتی که نفس اقتصاد کشور به استخراجش گره خورده، هرچند ساکنان مناطق نفت خیز هوا برای تنفس نداشته باشند!

نگاهی دوگانه به خوزستان که در دیگر وجوه نیز قابل مشاهده است. مثل آبی که در بستر کارون جریان داشته و مدت‌هاست بخشی از آن برای دیگر استان‌ها منتقل می‌شود، ولی در پایین دست آبگیرها و تالاب‌های خشکیده را کسی نمی‌بیند. نکته مهمی که به باور بسیاری از خوزستانی‌ها سرمنشأ گرد و غبار در این استان است.

استانی که مدت‌هاست با گرد و غبار دست به گریبان است و گاه زیر تیرگی این پدیده تا دفن شدن پیش می‌رود؛ اما همه توجه مسئولان به مشکلاتش، تأسیس امثال «مرکز پژوهشی منطقه‌ای ریزگردها»ست و بس. اقداماتی که بیشتر به از سر باز کردن گلایه ها و مهر سکوت زدن بر لبها شباهت دارد تا راهکاری برای مقابله با میزانی از آلودگی که بی شک زندگی در آن، عواقب تلخی برای سلامتی افراد در بلند مدت به دنبال خواهد داشت.

مثل دشمنی که هرچند ناگهان یورش می‌آورد و آسمان را تیره و تار می‌کند، شیوه اش برای نابود کردن مردم، تدریجی و ذره ذره است؛ دشمنی که سال هاست خوزستانی ها در مقابله با آن تنها و دست خالی رها شده‌اند!


تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳۵
انتشار یافته: ۴۴
خوزستان شده ویرستان
پاسخ ها
ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۷
چه عجب یه حرکتی کردین تا از حق خودتون دفاع کنین- متاسفانه مسئولین ما با زبان خوش چیزی نمی فهمن باید فریاد زد شاید کمی آن هم کمی گوششان قلقلک داده شود.
چقدر بد. واقعا متاسفم . کاری از ما مردم عادی بر میاد؟ چه کمکی از دست ما بر میاد؟ بگید لطفا. ما مردم خودمون باید به داد هم برسیم
پاسخ ها
یه نفر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۵ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۶
پارسا جان گفتید از ما مردم عادی چیزی برمیاد. .همین الان توی اصفهان کمپین زاینده رود را دریابیم راه افتاد.موندم چی بگم .یاد مثلی اوفتادم یکی میمردی زه درد بینوایی و بقیه اش........ حال روز این موضوع هم همینه خوزستان داره کویر میشه یارو میگه اگه آب توزاینده رود نیا مردم دپرس میشن.این هم جای خود داره..ولی انصاف هم خوب چیزیه
ناشناس
| Germany |
۱۹:۵۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۶
آب توی دنیا کمه جمعیت زیاد. نقطه
تا زمانی که مردم نخواهند همین وضع هست و نباید دیگر انتظاری از مسئولین حکومتی داشت . از ماست که بر ماست
البته رسانه ها هم اهمیت زیادی در قبول این مسئولیت دارند
تشکر
با سلام
من بارها دیدم در کامنت ها مردم عزیز استانم به خاطر کلافگی از شرایط بحرانی شون با لحنی که شاید مناسب نبوده در مورد میزان سهم خوزستان از تولید ناخالص ملی و این جور بحث ها صحبت کردن و این موضوع باعث رنجیده شدن و پاسخ متقابل سایر هموطنان شده و بحث رو به موضوعات کاملا فرعی منطقه ای و قومی کشونده.
با 1% پول فروش نفت تا حد زیادی میشه این بحران رو مدیریت کرد. این تمام حرف مردم خوزستانه.
اگر فرد خوزستانی تو دوستان تون در شبکه های اجتماعی دارید حتما دیدید که ما هم مثل همه مردم ایران عزیز در غم حادثه پلاسکو تهران، کوله بران کرد، سیل سیستان و ... شریک بودیم.
امروز از همه مردم عزیز کشورمون انتظار داریم با همراهی با ما، مطالبات به حق مردم رنجدیده خوزستان را به یک مطالبه ملی تبدیل کنند.
هموطن بدان ما در مقابل هم نیستیم، در کنار هم ایم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۹
آفرین بر شما
مو بچه خوزوم از هیچی نمیترسوم
مو بچه شطوم مو ماره هفت خطوم
خوب دقت کنید و این اتفاقات را رصد کنید ببیند که مردمی برای یک خواسته اولیه و قانونی خود راهپیمایی میکنند. انتظار اقدام دارند. بعد مسئولین زحمتکش کاری نمیکنند و اگر تقی به توقی خورد شروع میکنند کنفرانس و میزگرد و تریبون وهزار کار دیگه که آره دشمن فلان کرده .صدا و سیما میلی هم که انگار نه انگار .گویا مترصد اینه که یکی تو آمریکا یه تیر در کنه و امثال نجف زاده واون یکی با اوصدای نازک نارنجیش تو ایتالیا از بدبختی فلاکت اونوری ها بگن.اما نمیتونند بر توی خوزستان و از درد مردم و فلاکتش بگن
خوزستان مظلوم است.وقتی کلمه مظلوم را بکار میبریم یعنی ظالمی وجود دارد.فقط همین را میتونم بگم که لعنت بر کسانی که به خوزستان ظلم کردند از صدام گرفته تا آنهایی که در ظلم به خوزستان روی صدام را هم سفید کردند
اینا یه مشت فتنه گرند
پاسخ ها
احمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۶
مثل اینکه نفست ازیه جای گرمی میادبی انصاف چندروزبیا خوزستان حالت جابیادولی فتنه گراونیه که ثروت خوزستان راغارت میکنه وسهمی برااهل خوزستان نمیده
خوزستاني
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۵۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۷
عزيز دل منظورت از اينا کيه؟
اگر مردم خوزستان را مي گي فتنه گر که سخت در اشتباهي و فکر کنم در اين کشور زندگي نمي کني.
اي کاش مشخص مي شد و مي گقتي اهل کجايي تا جوابت را بهتر بدهم
ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۷
از نظر امثال شما باس مث بلانسبت بز مردم باشن و هر گلی به سرشون زدن بزنن و صداشون درنیاد که مبادا بشن فتنه گر- خجالت بکشین یکم متمدن تر فکر کنین تو تمام دنیا مردم وقتی در کمی فشار و مشکل قرار می گیرن اعتراضشونو به شکلهای مختلف نشون میدن بعد تو مملکت ما همه سرشونو می کنن زیر برف مبادا بهشون نگاه بد بشه- بچه تا گریه نکنه مادرش متوجه نمیشه گرسنه اس پس یه صدایی باید باشه...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۷
تو حتماً جات خیلی گرم و نرمه
رسول
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۷
میشه سفارش منو بکنی یه جای خوب استخدامم کنن؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!
کی فتنه گره هموطن ؟شما تشریف بیارید چند سالی استان ما زندگی کنید.قدم شما روی چشم ما
الان اینایی که چهرشون معلومه خدا به دادشون برسه میگن اخلال در نظم کشور باید میمردن ولی اعتراض نمیکردن دولت هیچ فکری به حالشون نمیکنه
راستی ،؟ چرا هر مساله ای را سیاسی میکنیم ،؟ چرا حرف اول را آخر میزنیم،چرا؟ نفت که در بیشتر مناطق ایران موجود است ،پس چرا ،آن سوالی را که باید بکنیم ،از مسیر منحرف میشویم ،مگر همهٔ موارد به بعد از بهار عربی بر نمیگردد،؟ خوب مسولین منافع شان در تشنج منطقه ،و دشمن تراشی است ،بگونه ای که در دنیا یک کشور دوست برای ایران نیست ، اگر ما برای حفاظت مردم ایران به داوری بین المللی برویم ،کدام کشورها از ایران حمایت میکنند ،؟ مشکل ایران ،با مدعیان دین ،و مذهب است ،که آنچه را خود میپندارند ،و به نفع خود آنها است ،میخواهند به ملت ،و سایر کشورها اعمال کنند ،ده ها سال است که انسانها دریافته اند که جنگ بین مذاهب ،برای منافع استعماری و غارت مردم جهان سوم است ،اگر چه خدا در خلقت یگانه است ‌اما در عبادات به تعداد افراد روی زمین است ،،خوب مسولین ایران باید از عراق و عربستان ،برای کنترل ریزگردها شکایت کند ، به کجا؟ از افغانستان برای حق آبهٔ هیرمند شکایت کند ،به کجا؟ ایران در حال حاضر شده میدانگاه نبرد ،تصاحب قدرت میلیارد های ،تازه بدوران رسیده ،با خودروهای چند صد میلیونی . ایران قبل کجا ،و ایران ‌،امروزی کجا؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۹ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۳
درود برشرف تو هموطن که عین حقیقت را گفتی
در میان خروار خروار سایت و خبر گزاریهای داخلی فقط و فقط از سایت تابناک بابت اینکه دغدغه خاصی نسبت به مشکلات بی شمار استان خوزستان دارد و صدای رسای مردم خوزستان شده تشکر و قدردانی میکنم.باشد که نمایندگان بی صدای خوزستان در مجلس و مسئولانی که خود را به خواب زده اند کمی رگ غیرتشان بجنبد که البته نخواهد جنبید.کسانی که به خوزستان ظلم کردند و فقط به فکر بالا کشیدن منابع ان هستند روز قیامت باید جوابگوی تک تک مردم و ظلمی خواهند بود که به مردم شریف استان روا کردند
خوزستان چند سال دیگه نابوده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۶
کل ایران رو به نابودی میره. هشتاد درصد مملکت تا بیست سال دیگه تبدیل به بیابون میشه. من مرده و شما زنده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۷
ایران
تابى جون اون مقاله بسيار جالب و آگاهى دهنده ”نسل آينده مجبور به مهاجرت مى شود" خودت را كه ديروز يا پريروز گذاشته بودى، جان اين ملت صبور، يك بار ديگه در قسمت اصلى سايت بزار تا بيشتر مورد توجه قرار بگيره!

بخدا كشور از لحاض وضعيت آب و محيط زيست در بد مسيرى داره ميره!

خودكفائى كشاورزى خوبه و لازمه ولى با كارشناسى وعلم روز!

خواهش ميكنم اين وچاپ كن تا حداقل اون مسئولينى كه اون مقاله را نخواندند مورد توجه شان قرار بگيرد، تا تكان بخورند!!!

ايران ميتواند در كشورهاى حاصلخيز، بخصوص در آفريقا و آمريكاى جنوبى هزاران هكتار زمين كشاورزى براى دراز مدت اجاره كند و محصول انرا به ايران وارد كند! كارسيت سالهاست ژاپن، عربستان و قطر و... دارند ميكنند.

مثلاً ژاپن در آمريكا گاو داريهاى عظيم دارد و گوشت نوع Kobe از انجا تأمين ميشود.
من شمالی هستم.ما در اینجا ریزگرد نداریم ولی دلم برای خوزستانی می سوزد.بیچاره ها خیلی روزها ماسک می زنند.اینهمه پول نفت و گاز را کمی برای این مردم شریف هزینه کنند چه اشکالی دارد؟
مشکلاتی که در طی 40 سال انباشته شده است ربطی به این دولت ویا دولت دیگر ندارد اینها نتیجه عملکرد 40سال بی فکری وخواب مسئولان کشور می باشد مانند گردو خاک وبی آبی وخشک شدن تالابها ودریاچه ارومیه وتصادفات جاده ای وهزاران درد بی در مان که فقط معجزه لازم است تا نجات پیدا کنیم
متاسفم برای کشوری که مسولش میاد میگه مردم یک شهر با گرد و خاک کنار بیان.شما پسرتون یک کشور دیگر پاسپورت داره واسه شما هم جا نگه داشته ولی مردم بیچاره چیکار کنند؟
سلام دوستان گرامی ممنون از همدردیتان متاسفانه مرحوم آغاسی در مدح و ستایش کارون خواند و آقای رئیسی برای کارون مداحی کرد این شهر زیبا که بازگو کننده زجر مردم غیور و شجاع خوزستان که سالها جنگ و آواره گی و تحقیر را تحمل کردند و حالا هم مورد سانسور صدا و سیمای سانسوری قرار گرفته است بعنوان همدردی ارسال مینمایم تصور کنید مردمی که زیر آوار زندگی کردند حال بعد از ۳۰سال باز هم زیر آوارند اما بصره که در همان نزدیکی است خاکی اینچنین وجود ندارد چرا؟
واقعا این درد اوره که کسی به داد ما نمیرسه. تمام استان ها تک تک دارن نابود میشن. از اون سیستان که داره خالی از سکنه میشه بگیر تا خوزستان. من خودم یه مازندرانی ام. هر روز کوه خواری و جنگل خواری داره اونجا اتفاق میافته و کلا نسل جنگلا رو زدن و کسی هم جوابگو نیس. به خاطر این مسایل هر سال داره سیل میاد. هرچی اشغال دارن میریزن دریا و شالیزارها رو تبدیل به ویلا کردن. سوال من اینه واقعا این حقه ماست.
به نظرم حالا که استانداری عرضه تعطیل کردن تو هوای به شدت آلوده رو نداره لا اقل مردم خودشون تعطیل کنن تا بفهمن که مردم برای سلامتی خودشون و بچه هاشون ارزش قایلن
واقعا مایه تاسف است که با ادعای داشتن این همه نخبه وشرکت دانش بنیان ومتخصص وکارشناس چرا علل اصلی تولید ریز گردها ومنابع تولید آن وراه های مقابله باآن که چند استان را درطول 10 ساله اخیر گر فتار ساخته بررسی وصادقانه به ملت گفته نمی شود تا این موضوع محل تسویه حساب سیاسی جناح ها ی مختلف نشود
خدا وكيلي اينهمه مسولين ميگن از خودروي تك سرنشين استفاده نكنين چند نفر گوش ميدن؟ چند نفر از همين مردم حاضرند براي پاك شدن هوا سهم خودشونو ادا كنن و يكمي سختي بكشن بجاش هوا پاكتر بشه. هي از مسولين خواستن كه نشد كار
پاسخ ها
سرباز
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۴ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۲
کو حمل و نقل درست و درمون عمومی.با این وضع هر روز ساعت 10 میرسی سر کار و تا برگردی شده 9 شب.یکم فکر کن بعد افاضات بفرما.
آیا ما ملت ایران خوزستان را در زمان جنگ تنها گذاشتیم ؟ چرا تیتر را اینطوری می زنید ؟ ما مردم باید چکار کنیم ؟
اگه خیلی دلسوز ما هستید بزارید درآمد هر استان برا خودش باشه، شما به خوزستان احتیاج دارید نه خوزستان به شما
پاسخ ها
مژگان
| Germany |
۱۳:۱۵ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۷
فکر اشتباهی که ما مردیم دچارش شدیم و عوض اینکه از دولت توقع داشته باشیم، دشمن هم شدیم و از هم طلبکاریم
برادر خوزستانی من، همون دولت تهران شهر منو از نظر محیطی نابود کرده. ترافیک وحشتناک و آلودگی نصیب شهر منه. ولی تقصیر من و شما نیست. پول نفت رو نمیارن بدن به من تهرانی که شما با من دشمن میشی... من دلم میخواست اون پول رو در عوض اختلاس های بزرگ، در شهرهای شما هزینه می کردند تا جمعیت کشور هم متعادل میشد و تهران هم جای زندگی کردن میشد... شما و دیگر هموطنان... باید با هم خوب باشیم با هم متحد باشیم و مطالبات به حقمونو از دولت بخوایم. نه اینکه اصفهانی بگه زاینده رود منو شما خشکوندید و شما بگید پول نفت ما رو شما خوردید و من بگم آب و هوای شهر منو شما از بین بردید...
ما هموطنیم عضو یه خانواده ایم
فراموش نکنیم
درود بر شرف سایت تابناک...
خوزستان ویرانه ای بیش نیست.............
به داد وبیداد مردم توجهی نمی کنند و اگر مردم فردا خسته از هر جا تقاضا ی جداطلبی کنند انگ وطن فروش میزنند . آخر کجا دنیا با مردم یک کشور چنین رفتاری میکنند که این می کنند
آقا یکی یک فکری بکند. آبرویمان جلوی هموطنان خوزستانی رفت.
بس كه ساده بي زبون هستن و اعتراض نميكنن و مسولين هم إز اين مو قعيت سو استفاده ميكنن وقتي مسولين غير بومي و پروازي هستن دلشون كه برأي مردم خوزستان نسوخته كه ،مگر ما چه گناهي كرديم كه اين همه محروميت رو بايد تحمل كنيم بي ابي قطعي برق گرد و غبار بيكاري فقر نبودإمكانات خدماتي رفاهي و درماني خوزستان رو تبديل به يه استان عقب مانده كرده در صورتي كه تمام منابع نفت و گاز و پتروشيمي در اين استان هستن يه خورده هم خرج خوزستان بكنيد اخه ظلم هم يه حدي داره هيج كس به فكر نيست هيچ كس به فرياد ما نميرسه مسولين خودشون به خواب زدن چرا ...
ازماست که برماست
به استان های مرزی هیچ رسیدگی نمی شود. اکثر استان های مرزی در محرومیت به سر می برند.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل