بازدید 5569
۱

نظام جامع قانون انتخابات به انتخابات آتی نمی رسد / مجلس وقت بررسی لایحه را ندارد

آن طور که دست‌اندرکاران تدوین لایحه جامع نظام انتخاباتی در وزارت کشور می‌گویند، با این لایحه مشکلاتی که سابقا در ایام انتخابات پیش می‌آمد، تکرار نمی‌شود و یا از حجم آن ها کاسته می شود. یکی از این مشکلات، مبحث تبلیغات زودهنگام انتخاباتی است که در هر دوره از انتخابات، حواشی به همراه دارد. آن گونه که از شواهد برمی‌آید، در لایحه اخیر، مدت زمان تبلیغات انتخاباتی و شیوه ورود داوطلبان به عرصه انتخابات نظام مند شده است.
کد خبر: ۶۶۷۴۳۸
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۲ 14 February 2017
حرف و حدیث ها درباره اصلاح قانون انتخابات در آستانه هر انتخاباتی زیاد می شود، ولی فقط اصلاحاتی جزئی انجام می شود؛ اصلاحاتی که تاکنون نتوانسته اند سیاست و سازوکاری جامع و رضایتبخش برای همه آحاد مردم تعریف کند.

به گزارش «تابناک»؛ اوایل شهریور ماه، وزیر کشور، لایحه جامع نظام انتخاباتی را به هیأت دولت بُرد تا دولتمردان پیرامون آن اعمال نظر کنند؛ در همان زمان، رحمانی فضلی طی مصاحبه‌ای اعلام کرد: «ما نظام جامع انتخاباتی نداریم؛ انتخاباتی که در ریاست‌جمهوری، خبرگان، شوراها و مجلس انجام می‌شود، هر یک دارای قانونی مستقل است که اشکالات زیادی دارد.»

آن طور که دست‌اندرکاران تدوین لایحه جامع نظام انتخاباتی در وزارت کشور می‌گویند، با این لایحه مشکلاتی که سابقا در ایام انتخابات پیش می‌آمد، تکرار نمی‌شود و یا از حجم آن ها کاسته می شود. یکی از این مشکلات، مبحث تبلیغات زودهنگام انتخاباتی است که در هر دوره از انتخابات، حواشی به همراه دارد. آن گونه که از شواهد برمی‌آید، در لایحه اخیر، مدت زمان تبلیغات انتخاباتی و شیوه ورود داوطلبان به عرصه انتخابات نظام مند شده است.

با این حال، به نظر می رسد، قرار نیست این قانون در این دولت نیز به نتیجه برسد، چون دیگر زمانی برای بررسی این لایحه نمانده و در روزهای آینده، باید به صورت دو شیفت کاری، لایحه بودجه را بررسی کند و پس از آن نیز به دلیل تعطیلات نوروز، مجلس جلسه ای نخواهد داشت و بعد از آن نیز عملا به دلیل تقارن انتخابات، امکان بررسی لایحه وجود نخواهد داشت.

بهرام پارسایی در گفت و گو با تابناک در این باره می گوید: اگر قرار است لایحه نظام جامع انتخابات به این دور از انتخابات برسد، بهتر است دولت هر چیزی که تا کنون به آن رسیده است، جمع بندی کرده و به مجلس ارسال کند و به عبارت دیگر، لازم نیست همه چیز کامل باشد؛ لایحه اگر به مجلس برسد، می توان آن را در مجلس تکمیل کرد.

وی گفت: حتی اگر بتوانیم در فرصت باقی مانده، گوشه ای از مشکلات را حل کنیم، بهتر از این است که بگوییم برای دور بعد کامل تر می شود. اعتقاد ما این است که دولت به جای آنکه با عجله لایحه را تنظیم کند، هر آنچه آماده شده، تحویل مجلس دهند تا درباره آن تصمیم گیری شود تا شاید بخشی از مشکلاتی که در دوره های قبل بوده، مرتفع شود.

این نماینده در خصوص شفاف سازی مالی انتخابات نیز گفت: شفافیت تنها مربوط به بخش مالی و هزینه ای نیست و در کلیه موارد باید شفافیت صورت گیرد. متأسفانه در ایران چون هنوز احزاب نهادینه نشده اند و نمی توانند برنامه ارائه کنند ـ هنوز که هنوز است ـ همه چیز قائم به شخص است.

عضو هیأت اصلی نظارت بر انتخابات شوراها افزود: این درست است که طیف های سیاسی و جریان های سیاسی در زمان انتخابات از برخی افراد حمایت می کنند، ولی زمانی که انتخابات به پایان می رسد یا دوره خدمت افراد پایان می یابد، همه چیز به روال سابق خود بازمی گردد.

وی همچنین ادامه داد: گویا باید درباره شفافیت از تجربیات کشورهای مختلف در انتخابات، رأی آوری و جوابگو بودن به رأی مردم استفاده کرد و به جای آنکه اشخاص پاسخگوی افراد جامعه باشند، جریان ها و حزب های مشخص به افکار عمومی پاسخگو باشند.

وی گفت: هم اکنون در مجالس مختلف می بینیم، افراد یا مستقل، یا قومیتی و یا منطقه ای وارد مجلس می شوند و حتی در کنار مجلس در شوراها نیز وضعیت به همین شکل است و ما می بینیم افرادی که تخصصی ندارند، بنا بر احساسات مردم وارد شوراها می شوند؛ بنابراین، باید قانون جامع و کامل و مدرنی داشته باشیم که بتوان در بحث انتخابات، آینده کشور را بهتر رقم زد.

پارسایی همچنین یادآور شد: متأسفانه اکنون دیر شده و مجلس نمی تواند تا پیش از پایان سال به موضوع انتخابات ورود کند، چون از هفته آینده مجلس باید سه شیفته مشغول بررسی بودجه سنواتی کل کشور شود و این موضوع قطعا چند هفته وقت مجلس را خواهد گرفت. پس از آن هم عید نوروز است و بعد از عید هم که نزدیک انتخابات خواهیم بود؛ بنابراین، بعید است مجلس پیش از انتخابات بتواند برای اصلاح قوانین کاری کند.

وی گفت: مگر اینکه در این فاصله کوتاه خود دولت بتواند اقدامی انجام دهد، ولی باید توجه داشت، اگر هم قرار است کاری انجام شود، باید قاطع و منسجم و برنامه ریزی شده باشد؛ نه اینکه دم انتخابات یک مانور انتخاباتی با آن راه بیندازند و اسم آن را قانون انتخابات بگذارند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱
سلام مگر قرار بود به انتخابات برسد؟
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان