بازدید 1694

ده‌ها اویغور در سوریه در کنار داعش می‌جنگند

رهبر در تبعید اویغورها چین گفته است که برخی از اعضای این گروه در سوریه و برای داعش می جنگند و می‌میرند.
کد خبر: ۶۶۷۳۲۰
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۹ 14 February 2017

رهبر در تبعید اویغورها چین گفته است که برخی از اعضای این گروه در سوریه و برای داعش می جنگند و می‌میرند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، ربیعه قدیر، رهبر کنگره جهانی اویغور که در آمریکا مستقر است گفت، از میان هزاران اویغوری که در سال های اخیر به جنوب شرق آسیا و مناطق دیگر رفته‌اند، تعداد کمی در سوریه هستند و به گروه‌های شبه نظامی پیوسته اند. برخی از اویغورها پس از بمباران مناطق شبه نظامیان در سوریه توسط جنگنده های روسی کشته شدند.

وی در یک نشست خبری در جریان سفرش به ژاپن گفت که برخی از اویغورها در سوریه و در کنار گروه‌های شبه نظامی از جمله داعش می‌جنگند و کشته می شوند.

دولت پکن اویغورها را عامل اصلی خشونت و بروز درگیری در شمال غرب این کشور می داند و مکررا هشدار داده که این افراد که به سوریه گریخته اند توسط افراط گرایان آموزش دیده و در نهایت به استان سینکیانگ در چین باز می گردند تا برای استقلال این منطقه با دولت مبارزه کنند.

در سال 2015، وزارت امنیت چین اعلام کرد که بیش از 100 اویغور که توسط تایلند به چین بازگشت داده شدند، می خواستند به ترکیه، سوریه یا عراق بروند تا به شبه نظامیان بپیوندند.

ربیعه قدیر که زمانی یک تاجر ثروتمند و فرد مورد احترامی بود حالا در سن 70 سالگی در تبعید و در آمریکا به سر می برد و رئیس کنگره جهانی اویغور است.

وی درباره اویغورهایی که به داعش یا سایر گروه های تروریستی و شبه نظامی پیوسته اند، گفت: ما در جامعه خود با این افراد همانند مجرم برخورد می کنیم.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل