بازدید 12832
پیمانه اقتصادی؛

از «ممنوعیت دریافت سود از وام در بیشکک» تا «ادعای وزیر درباره گران نشدن مسکن»

این پیمانه موضوعاتی همچون نمودار تغییرات بازار سرمایه، ادامه روند کاهش بهای دلار، یورو و درهم، تقویت روبل روسیه در برابر ارزهای جهانی، کاهش 18 هزار تومانی سکه تمام، کاهش قیمت جهانی طلا، افت قیمت نفت با افزایش دکل های حفاری آمریکا، متوسط قیمت‌ و تولید نفت ایران در ژانویه 2017، مدعیان لوازم‌ خانگی قاچاق آدرس بدهند، فروش نارنگی وارداتی به اسم تولید داخل و ارتباط گران شدن خودروهای وارداتی با بخش نامه وزارت صنعت را در بر دارد.
کد خبر: ۶۶۷۱۰۳
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۱ 14 February 2017
از «ممنوعیت دریافت سود از وام در بیشکک» تا «ادعای وزیر درباره گران نشدن مسکن»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، نفت  و ... تا خبرها و اتفاقات جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی» این پیمانه موضوعاتی همچون نمودار تغییرات بازار سرمایه، ادامه روند کاهش بهای دلار، یورو و درهم، تقویت روبل روسیه در برابر ارزهای جهانی، کاهش 18 هزار تومانی سکه تمام، کاهش قیمت جهانی طلا، افت قیمت نفت با افزایش دکل های حفاری آمریکا، متوسط قیمت‌ و تولید نفت ایران در ژانویه 2017، مدعیان لوازم‌ خانگی قاچاق آدرس بدهند، فروش نارنگی وارداتی به اسم تولید داخل و ارتباط گران شدن خودروهای وارداتی با بخش نامه وزارت صنعت را در بر دارد.



افزایش 147 واحدی شاخص کل بورس

روز دوشنبه 25 بهمن ماه، در حالی بورس تهران با قدرت کار خود را شروع کرد که شاخص کل بورس با رشد 148 واحدی به رقم 76 هزار و 975 واحد رسید. بیشترین تأثیر بر شاخص را نمادهای فملی با 55.98 واحد مثبت و پارسان با 27.98 واحد به عهده داشتند.در فرابورس نیز آیفکس رشد 4.6 واحدی را شاهد بود که به رقم 839.6 واحد رسید. بیشترین تاثیر بر شاخص را نمادهای مارون با 2.82 واحد مثبت و اتکای با 0.17 واحد منفی به عهده داشتند. 



ادامه روند کاهش بهای دلار، یورو و درهم

پس از اینکه دلار، یورو و درهم امارات در بازار آزاد روز یکشنبه با کاهش قیمت همراه بودند، روز دوشنبه نیز این روند ادامه داشت و در پایان معاملات این روز، بر اساس اطلاعات سامانه نظارت ارز، هر دلار آمریکا با کاهش 50 ریال به رقم میانگین فروش 38 هزار و 104 ریال رسید. همچنین هر یورو با کاهش 99 ریال به قیمت 41 هزار و 189 ریال فروخته شد. هر درهم امارات نیز در بازار آزاد با افت 26 ریالی به رقم فروش 10 هزار و 448 ریال رسید.

تقویت روبل روسیه در برابر ارزهای جهانی

ارزش برابری هر دلار امریکا در برابر روبل روسیه به ۵۸.۱ روبل و در برابر یورو به ۶۱.۸۰ روبل رسیده است. بحران اقتصادی در روسیه، کاهش شدید قیمت نفت در کنار تحریم های بین المللی این کشور به خاطر بحران اوکراین باعث شد که در دو سال گذشته  ارزش روبل در برابر دلار آمریکا بشدت کاهش پیدا کند. فشارهای اقتصادی به روسیه در سال ۲۰۱۵ میلادی به حدی بود که در بازارهای مبادلات ارزی هر دلار نزدیک به ۸۶ روبل مورد معامله قرار گرفت، اما اکنون دولت روسیه توانسته با برنامه ریزی موفق اقتصادی ارزش پول ملی این کشور را تقویت کند و در حدود ۵۸ روبل در برابر هر دلار نگه دارد.

کاهش 18 هزار تومانی سکه تمام بهار آزادی

در پایان معاملات بازار سکه تهران در روز دوشنبه، هر سکه تمام طرح قدیم با کاهش 7 هزار تومان به رقم یک میلیون و 167 هزار تومان رسید. همچنین هر سکه تمام بهار آزادی با افت قیمت 18 هزار تومان به قیمت یک میلیون و 184 هزار تومان فروخته شد. هر نیم سکه و ربع بهار آزادی بدون تغییر به تریبت به قیمت های 639 و 342 هزار تومان فروخته شدند.

کاهش بهای طلا با امیدواری به افزایش در آینده

در بازار جهانی فلزات گرانبها، هر اونس طلا با 4 دلار کاهش به رقم 1229 دلار و 90 سنت رسیدو هر اونس نقره نیز با افت 3 سنت به قیمت 18 دلار و 1 سنت معامله شد. به گفته یک تحلیلگر، «قیمت‌ها احتمالا دوباره بهبود می‌یابد حتی اگر تغییرات اندکی صورت گیرد... بی‌ثباتی سیاسی از آمریکا، اروپا گرفته تا در منطقه کره، قیمت‌های جهانی را دوباره افزایش خواهد داد و قیمت‌ها نخواهند توانست سطح کمترین قیمت ماه دسامبر را بشکنند.» قیمت طلا پس از اینکه در ماه دسامبر به دنبال اقدام فدرال رزرو برای افزایش نرخ بهره بانکی این کشور برای نخستین بار در سال 2016،  به کمترین رقم در 10 ماه پیش از آن برابر با 1122.35 دلار رسید، تاکنون نزدیک به 10 درصد افزایش ارزش داشته است.

افت قیمت نفت با افزایش دکل های حفاری آمریکا

در روز دوشنبه قیمت نفت در پاسخ به شواهدی مبنی بر افزایش تولید ایالات متحده، نزدیک به یک درصد کاهش یافت. این در حالی است که برخی از سرمایه گذاران پیش از اولین گزارش اوپک در مورد میزان پایبندی به قرارداد کاهش تولید، میزان تقاضایشان را کاهش دادند. به نقل از رویترز، روز دوشنبه (تا ساعت ۱۶) قیمت آتی نفت خام برنت بین الملل، نسبت به قیمت تمام شده هفته گذشته، ۴۵ سنت کاهش یافت و این نفت در بازار بشکه‌ای ۵۶.۲۵ دلار معامله شد، این در حالی است که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا نیز با ۴۱ سنت افزایش، بشکه‌ای ۵۳.۴۵ دلار صورت گرفت. به گفته شرکت نفتی بیکر هیوز آمریکا، تعداد دکل های حفاری این کشور به 591 دستگاه افزایش یافت که بیشترین تعداد از اکتبر سال 2015 است.

متوسط قیمت‌ و تولید نفت ایران در ژانویه 2017

گزارش ماهانه اوپک که به بررسی آمار اولین ماه سال جدید میلادی می‌پردازد، حاکی است متوسط قیمت هر بشکه نفت سنگین ایران در ماه ژانویه 2017 (بهمن 95) با 49 سنت افزایش نسبت به ماه پیش از آن 51.90 دلار معامله شده است. بر اساس این گزارش، هر بشکه نفت سنگین ایران در ماه دسامبر 2016، آخرین ماه سال گذشته میلادی 51.41 دلار به فروش رسیده بود. متوسط قیمت نفت اوپک در ژانویه 2016 برابر با 24.07 دلار در هر بشکه بوده است. اوپک به نقل منابع ثانویه اعلام کرد تولید نفت 13 کشور عضو این سازمان در ماه ژانویه 890 هزار و 200 بشکه در روز کاهش داشته و به 32 میلیون و 139 هزار بشکه رسیده است. اوپک در ماه دسامبر 2016 روزانه 33 میلیون و 29 هزار بشکه نفت تولید کرده بود. بر اساس این گزارش، تولید نفت ایران در ماه ژانویه 2017 برابر با بهمن ماه 1395 به 3 میلیون و 775 هزار بشکه در روز رسیده است که نسبت به ماه پیش از آن 50 هزار و 200 بشکه در روز بیشتر است. این آمار تولید نفت ایران در سال دسامبر 2016 را روزانه 3 میلیون و 725 هزار بشکه اعلام کرده‌اند.

ممنوعیت دریافت سود از وام در بیشکک

به نقل از اسپوتنیک، مدیر بخش نظارت و مجوزهای بانک ملی قرقیزستان، اعلام کرد: این کشور در حال تغییر قوانین بانکداری خود برای ارائه مبانی بانکداری مبتنی بر قوانین اسلام است. ژیلیزسلیمان‌بکوا اعلام کرد: وزارت اقتصاد قرقیزستان هم اکنون در حال بررسی اعمال تغییرات و اضافه کردن تبصره‌ها برای ایجاد یک نظام یکپارچه مالی مبتنی بر قوانین اسلام است. وی ادامه داد: تاکنون اجرای برمبنای بانکداری اسلامی در این کشور به دلیل مقررات و قوانین این کشور ممکن نبود چرا که بانک‌ها مالکیت دارایی مشتریان خود را از آن خود می‌دانستند و در این کشور امور بانکی برمبنای قوانین سنتی و متداول پیش می‌رفت. وی تأکید کرد: اجرای قوانین بانکداری اسلامی مبنای توسعه نظام بانکی اسلامی در این کشور خواهد شد. وی تأکید کرد: بسیاری از کشورها مانند انگلیس، مالزی و بحرین نظام دریافت مالیات خود را برمبنای قوانین اسلامی تغییر داده تا با قوانین بانکداری اسلامی منطبق شود. بانکداری اسلامی که برای همه مردم این کشور در دسترس خواهد بود دریافت سود را از وام‌های ارائه شده ممنوع می‌کند و شرکت‌ها موظف خواهند شد به جای پرداخت به همراه بهره آن بخشی از سود خالص خود را به بانک تحویل دادند. به گزارش فارس، 10 سال پیش بود که نخستین اقدامات برای اجرای بانکداری اسلامی در قرقیزستان کلید خورد.

نرخ پایین بیکاری در پایتخت روسیه

مرکز آمار روسیه اعلام کرده است که میزان بیکاری در سال ۲۰۱۶ میلادی در مسکو ۱.۷ درصد بوده است. همچنین میزان بیکاری در روسیه در سال گذشته میلادی بین ۳ تا ۵.۴ درصد در مناطق مختلف شهری متغیر بوده است. روسیه با جمعیتی در حدود ۱۴۵ میلیون نفر، پهناورترین کشور جهان است که همچنان از کمبود جمعیت و نیروی کار رنج می برد.

مدعیان لوازم‌ خانگی قاچاق آدرس بدهند

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی گفت: تا ۹۰ درصد لوازم خانگی قاچاق در مغازه‌ها جمع شده است و لوازم خانگی قاچاق در سطح عرضه نداریم. هرکس مدعی است واحدهای صنفی، کالای قاچاق دارند و آن‌ را پنهان کرده‌اند به نشانی آن واحد صنفی را به اتحادیه بدهد؛ نه اینکه فقط در مورد آن صحبت کند.

فروش نارنگی وارداتی به اسم تولید داخل

رئیس اتحادیه میوه و سبزی از فروش نارنگی وارداتی در میدان مرکزی میوه و تره بار به جای محصول داخلی خبر داد و گفت: این ترفند جدید قاچاقچیان میوه برای عرضه میوه های وارداتی است. سید حسین مهاجران در گفت وگو با مهر اظهار داشت: اخیرا عرضه این میوه در میدان مرکزی میوه و تره بار نیز انجام می‌شود؛ عرضه کنندگان این میوه در سبدهایی که مختص نارنگی ایرانی است قرار می‌دهند و آن را به جای محصول داخلی به فروش می‌رسانند.

گران شدن خودروهای وارداتی ربطی به بخش نامه وزارت صنعت ندارد

مدیر کل‌ کالاهای فلزی و معدنی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در واکنش به  موضوع "گران شدن خودروهای وارداتی ناشی از دستورالعمل جدید وزارت صنعت" اظهار کرد: دستورالعمل و یا بخشنامه ای مبنی بر پیش شرط واردات خودرو به الزام در صادرات قطعات به میزان 2.5 برابر ارزش واردات تاکنون صادر نگردیده است. لذا اظهار گران شدن خودروهای وارداتی ناشی از چنین بخشنامه ای نیز منتفی است. به گزارش تسنیم، وی افزود: با ابلاغ بخشنامه شماره 125612/53887 مورخ 12/10/1395 معاون اول  رییس جمهور  در ماده (6) برای جلوگیری از واردات خودرو توسط اشخاص فاقد نمایندگی رسمی واردات و ایجاد بستر مناسب برای برخورداری حداکثری ازخدمات پس ازفروش محصول وارداتی برای مصرف کنندگان و تحقق ماده (4) قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان مصوب 1388 مجلس شورای اسلامی، ورود خودروهای استاندارد و دارای گارانتی تنظیم و منافع مصرف کنندگان در آن مدنظر قرار گرفته است. 

آخوندی: در 4 سال گذشته افزایش قیمتی در بازار مسکن رخ نداده

وزیر راه و شهرسازی درگفت وگو با خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به وجود ۶۵۰ هزار واحد مسکونی خالی در سال ۱۳۸۵،گفت:راه حل ورود خانه های خالی به بازارمسکن این است که تورم قیمتی که در سنوات گذشته رخ داده به تدریج کنترل شود. عباس آخوندی تصریح کرد:همان گونه که در 4 سال گذشته افزایش قیمتی در بازار مسکن رخ نداده،پس از این نباید افزایش قیمتی در بازار مسکن رخ دهد،تا خانه های خالی به چرخه بازار مسکن بازگردند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱۵
ایا کرایه خانه هم زیاد نشده؟بنده چهار سال پیش 260 هزارتومان کرایه خانه میدادم و امسال همان خانه بعد از چهار سال شده 630 هزار تومان،
راه بازگشت خانه های خالی به چرخه مسکن این نیست که شما با این سیاستها همه چیز را در بخش مسکن به رکود مرگ آور بردید و بیکاری و درماندگی و ورشکستگی را چند برابر افزایش دادیداگر باور نداریدبه مراجع ذیربط و آمار ها مراجعه کنید . وقتی جوان بیکار باشه درامد نداشته باشته وقتی کارخانه تولیدی تعطیل بشه و بدهی هنگفت ببار بیاره نه تنها خانه های خالی خرید و فروش نمیشه بلکه به تعداد خانه های خالی افزوده خواهد شد . اگر واقعا موضوع را میخواهید حل کنید خانه های خالی را ارگانها و سازمانهای بزرگ دولتی و خصولتی بخرند و با تخفیف نسبی تسهیلات کم بهره به زوجهایی که تازه ازدواج کردند یا درشرف ازدواج هستند بدهند . با این کار هم چرخه تولید مسکن به حرکت درمی اآید هم ازدواجها و تشکیل خانواده رونق میگیرد و بسیاری از معضلات دیگر کاهش میابد هم یک امر خداپسندانه و انساندوستانه است .
وقتی همه صحبت از افزایش تورم ودورقمی شدن ان در سال 96 میکنند( که بنظر خیلی ها همین الانش هم دورقمی هست!) ، وقتی قیمت دلار وبقیه چیزها اینهمه افزایش پیداکرده ، وقتی عرضه مسکن برای چندمین سال کاهش چشمگیر پیداکرده و ....چه دلیلی داره که مسکن افزایش قیمت نداشته باشه حتی در حد تورم ؟!
درپاسخ به مدعیان عدم افزایش قیمت مسکن در سال 96 (بویژه روزنامه حامی بی چون وچرای بورس یعنی دنیای اقتصاد):
وقتی همه صحبت از افزایش تورم ودورقمی شدن ان در سال 96 میکنند( که بنظر خیلی ها همین الانش هم دورقمی هست!) ، وقتی قیمت دلار وبقیه چیزها اینهمه افزایش پیداکرده ، وقتی عرضه مسکن برای چندمین سال کاهش چشمگیر پیداکرده و ....چه دلیلی داره که مسکن افزایش قیمت نداشته باشه حتی در حد تورم ؟!
همه چیز گران شده هیچ دلیلی نداره مسکن گران نشه !
بااین حرفها نمیتونن جلوی گرانی قطعی مسکن را بگیرند
سلام. لطفا درباره بخشنامه اخیر بانک مرکزی مبنی بر بخشش جریمه و سود وام های زیر 100 میلیون به شرط تسویه کامل تا پایان سال گزارش تهیه کنید. متأسفانه در تماس با شعب بانکهای عامل گفته میشه که یا چنین بخشنامه ای رو دریافت نکردند یا این بخشنامه صرفا مربوط به جریمه دیرکرده. از اونجا که مهلت این بخشنامه تا پایان سال هست و کمتر از 35 روز باقی مونده، اطلاع رسانی شفاف و روشنی از طریق بانکهای عامل و حتی بانک مرکز انجام نشده. لطفا در این مورد هم خبر یا گزارش تهیه کنید. ممنون
مسکن همین الان هم ارزون نیست و ملت نمیتونن بخرن. اگه گرون بشه کی میخواد بخره.
توم چندرقمی هم بشه، اون چیزی که قیمت رو تعیین میکنه رابطه عرضه و تقاضاست. با این قیمتها همین الان هم توانایی و درنتیجه تقاضایی وجود نداره.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۳ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۶
کسی که توانایی خرید نداره باید مسکن مهر بخره دلیلی نداره چنین فردی اصراربه خرید مسکن درتهران داشته باشه !
بسیاری از کشورها مانند انگلیس؟؟؟؟؟؟؟!!!!!، مالزی و بحرین نظام دریافت مالیات خود را برمبنای قوانین اسلامی تغییر داده تا با قوانین بانکداری اسلامی منطبق شود


اما در ایران اسلامی شیعه علوی نرخ سود بانکی حداقل 30 درصد هستش
حالا ما مسلمانیم یا اونها؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
مگه بانکهای ما اسلامی نیست !!قرقیزستان دنبال بانکداری اسلامی و سود واقعی اون موقع ما چند درصد!؟
بابا قيمت مسكن با ميزان درامد مردم متناسب نيست ،حالا هي بگين گرون مي شه مردم هر چي در ميارن ميدن اجاره خونه هزينه بالاي پزشكي بقيه هم براي مايحتاج روزانه كو درامد انچناني كه سر از مسكن دراره در ضمن مسكن در سالهاي ٩٠و٩١انقدر جهش داشته كه طول ميكشه به قيمت واقعي برسه در حاليكه حقوقها با يك شيب ملايم اضافه ميشه نه جهش صد در صدي يا شايد بيشتر مسكن واقع بين باشيم
با اين اوضاع اقتصادي كي خونه ميخره پول نقد حرف اولو ميزنه
قیمت مسکن انقدر گران هست که کسی توان مالی نداره که بخواد بخره قیمت مسکن باید پایین بیاید همین الان هم تورم 20درصدی داریم ولی بانک مرکزی سرمردم را داره کلاه میزاره میگه 8درصدی که چنین چیزی نیست
متاسفانه در ایران کاهش ارزش پول با سود واقعی اشتباه گرفته شده است
خیلی از بانکها حتی کاهش ارزش پول رو هم به سپرده گذاران نمیدهن
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل