بازدید 2292

پشت پرده کاهش تعرفه ۸ کالا

رئیس ستاد تنظیم بازار گفت: کارگروهی از مجموعه مسئولان دولتی ذیربط به منظور بررسی موضوعات قوانین نظام صنفی، تشکیل خواهد شد تا این بخش بتواند در دولت آینده در شرایط مطلوب تری اداره شود.
کد خبر: ۶۶۷۰۰۱
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۰ 13 February 2017
رئیس ستاد تنظیم بازار گفت: کارگروهی از مجموعه مسئولان دولتی ذیربط به منظور بررسی موضوعات قوانین نظام صنفی، تشکیل خواهد شد تا این بخش بتواند در دولت آینده در شرایط مطلوب تری اداره شود.

به گزارش مهر به نقل از اتاق اصناف ایران، محمد شریعتمداری در هشتمین اجلاسیه دوره ششم نمایندگان اتاق اصناف ایران، افزود: تا پیش از شروع فعالیت دولت دوازدهم  با مشکلی مواجه بودیم که هر لحظه قیمت ها در بازار تغییر می کرد که متهم ردیف اول آن را اصناف و بازار می دانستند در حالیکه این گونه نبود.

وی با بیان اینکه امروز در بازار کشور ثبات و آرامش حاکم است، ادامه داد: نقش سیاست گذاری ها می تواند ثبات و آرامش را در مجموعه نظام صنفی به دنبال داشته باشد.

شریعتمداری از انتزاع تنظیم بازار به عنوان بخشی از نظام متمرکز شده تجارت از وزارت صنعت، معدن و تجارت و واگذاری آن به وزارت جهاد کشاورزی انتقاد کرد و گفت: با تصویب این قوانین، فعالیت های نظام صنفی، تجاری و اقتصادی را از هم جدا کردیم.

وی تصریح کرد: نقش اصناف در اقتصاد بسیار سازنده است ضمن اینکه در اصلاح فرهنگی جامعه هم نقش دارند و این هویت چند گانه ای است که خداوند به اصناف اعطا کرده است.

شریعتمداری ادامه داد: در گذشته برخی از اصناف و بازاریان صاحب علم بودند و درس مکاسب را تدریس می کردند؛ لذا فساد و صلاح در اصناف و پیشه وران به زندگی عامه مردم از این طریق وارد می شد.

وی در پایان تاکید کرد: همکاری بین دولت و بازار و تدوین سیاست های صحیح می تواند مشکلات را حل کند.

شریعتمداری در حاشیه این اجلاسیه هم در جمع خبرنگاران با بیان اینکه آرامش در بازار حاکم است، مسئولیت تنظیم بازار شب عید را بر عهده مجموعه نظام صنفی دانست و گفت: کاهش تعرفه‌ ۸ کالای اساسی با پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی تصویب شده و وزرای صنعت و کشاورزی هر دو در خصوص تنظیم بازار مسئولیت دارند.

وی با بیان اینکه مسئولان تنظیم بازار شب عید مجموعه نظام صنفی هستند و در بخش‌های مختلف وزرای صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی مسئولیت امور را برعهده دارند؛ بر این اساس برای هماهنگی این دو وزارتخانه اقداماتی در دولت در دست اجرا است و جلساتی نیز در این خصوص برگزار شده است.

معاون اجرایی رئیس جمهور ادامه داد: در عموم کالاها شرایط مطلوبی برای تأمین نیاز شب عید وجود دارد و آرامش در بازار حکم فرما است؛ البته کمیسیون نظارت با ریاست فرمانداران در استان‌ها درحال برگزاری است و مسئله بازار را در همه مناطق تحت نظر دارند.

به گفته شریعتمداری، ایجاد نمایشگاه‌های عرضه مستقیم کالا برای عرضه کالاها با قیمت کمتر نیز در دستور کار قرار دارد. البته در برخی اقلام نیز احساس کردیم برای تنظیم بازار نیازمند اقدامات ویژه ای هستیم به همین منظور کاهش تعرفه‌ها اعمال شد و همچنین اقدامات ذخیره سازی با کمک بخش خصوصی صورت پذیرفت تا کمبودهای احتمالی نیز رفع شود.

معاون اجرایی رئیس جمهور در پاسخ به این سوال که چرا در چند ماه مانده به شب عید و انتخابات ریاست جمهوری بدون جلب رضایت وزارت جهاد کشاورزی به یک باره تعرفه واردات ۸ کالای اساسی و حساس کاهش یافت، گفت:  هر تغییری در نظام تعرفه باید به پیشنهاد وزارتخانه ذی ربط صورت گیرد تا قابلیت طرح در دولت داشته باشد.

وی افزود: تعرفه‌ها اگر قرار است تغییر کند قانونگذار اعلام کرده که با پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی باشد و کمیسیون ماده یک نیز موضوع تعرفه‌ها را در کشور ساماندهی می‌کند و در نهایت باید اذعان داشت که تغییر در نظام تعرفه‌ها با طی شدن این مراحل صورت می‌گیرد.

رئیس ستاد تنظیم بازار ادامه داد: برای برخی از اقلام نیز تمهیدات فصلی داریم و تعرفه‌ها را کاهش می‌دهیم تا در زمان برداشت محصول حمایتی از تولیدکنندگان صورت گیرد و بعد از فصل برداشت که باید کالا در اختیار مصرف کنندگان قرار گیرد، اجحافی در حق آنها انجام نشود.

وی برای توضیح بیشتر گفت: با پیشنهاد وزارتخانه‌های تولیدی تعرفه‌ها را تغییر می‌دهیم و محدودیت‌های مقداری را نیز برطرف می‌کنیم. این کالاها برای زندگی مردم تأثیرگذار هستند و باید برای کنترل امور مصرف کننده و تولیدکننده را به صورت همزمان در نظر گیریم.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل