بازدید 8132

سقط جنین ازمنظرالهیات اخلاقی درقم بررسی شد

کد خبر: ۶۶۶۹۸۴
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۵ 13 February 2017
 سقط جنین ازمنظر الهیات اخلاقی با برگزاری کرسی ترویجی، عرضه و نقد ایده علمی از سوی استادهای حوزه علمیه و با حضور بانوان طلبه روز دوشنبه در قم بررسی شد.

به گزارش ایرنا، دبیرعملی کرسی ترویجی سقط جنین از منظر الهیات اخلاقی اظهار داشت:این جلسه باهدف پاسخگویی به چالش های مدرن با استفاده از مباحث الهیات اخلاقی برگرفته از منابع دینی و عقلانی برگزار شده است.

حجت الاسلام ابراهیم علیپورافزود:اخلاق می تواندبه کمک مباحث فقهی در حوزه علوم دینی بیاید و به دغدغه های فکری بشریت در حوزه های مختلف پاسخ دهد چراکه بساری از افراد از جمله سکولار غرب گزارها های دینی را نمی پذیرد و به اخلاق می پردازد.

وی با بیان این که باید ظرفیت های علمی بانوان طلبه را ارتقا بخشید گفت: برگزاری این گونه نشست ها با حضور استادهای فاخر باعث تقویت روحیه علم آموزی و پژوهش در طلاب حوزه های علمیه می شود.

دبیرعملی کرسی ترویجی سقط جنین از منظر الهیات اخلاقی ادامه داد: ایده های خوب نسبت به پژوهش وجود دارد که باید با مشارکت بیشتر بانوان طلبه با مراکز علمی و پژوهشی به آن پرداخته شود.

در ادامه این جلسه، حجت الاسلام علیرضا آل بویه مقاله خویش را در خصوص سقط جنین از منظر الهیات اخلاقی ارائه کرد وگفت: بیش از 500 عنوان کتاب و مقاله به زبان انگلیسی به موضوع سقط جنین در غرب پرداخته است که بیانگر بحث های اخلاقی با رویکرد عقلانی به این موضوع است.

پژوهشگر و نویسنده کتاب، افزود: امروزه سقط جنینی در تمام کشورها بسیار مهم و جدی است به گونه ای که در کشورمان نیز آمار سقط جنین کم نیست ولی به دلایل مختلفی آمار ارائه نمی شود.

وی با اشاره به این که حکم فقهی سقط جنین بیان شده است گفت: از سوی علما بحث فقهی و موارد آن تبیین شده است و دیدگاه های مختلف در این حوزه ارائه شده است.

آل بویه، افزود: اخلاق زبان مشترک بین ادیان مختلف است که با بیان مباحث اخلاقی می توان تاثیرگذاری خوبی بر روی مخاطبان داشت.

وی با بیان اینکه علم پزشکی نمی تواند به تمام جوانب سقط جنین بپردازد گفت: علم پزشکی یک ساحت انسانی به عنوان جسم را مورد توجه قرار داده است در حالی که در ادبیات قرآنی انسان دارای روح و جسم است.

وی ادامه داد: باید ادبیات قرآنی در مورد انسان شناسی مورد توجه قرار گیرد تا بتوان به ابعاد وجودی انسان پی برد.

وی با اشاره به این که همه کشتن انسان را درست نمی دادند گفت:باید توجه داشت که اگر به جنین عنوان انسان تعلق می گیرد یا نه؟ در این صورت کشتن جنین نیز به عنوان یک انسان درست نیست و شخص مرتکب شده به سقط جنین در این حوزه عمل قبیحی انجام داده است.

وی بیان داشت: باید خاستگاه انسان بودن جنین راازلحاظ آیات قرآنی در خصوص خلقت و حیات انسانی مورد بررسی قرار داد.

مدرس حوزه علمیه، خاطر نشان کرد: سقط جنین قبل از چهار ماهگی، عروج روح قتل نفس نیست ولی کشتن موجودی که به سمت انسان شدن می رود و یا بالقوه انسان است، اخلاقی نیست و کار قبیحی است.

وی به کارکردهای اخلاقی در حوزه سقط جنین اشاره کرد و گفت: اخلاق با جان انسان ها سروکار دارد از این رو مادر قبل از اینکه موجودی را نابود کند جایگاه خویش و مقام انسانی را تنزل داده است.

وی افزود:سقط جنین دارای حکم اولیه و ثانویه است که حکم اولیه به موضوع علم عقلی و نقلی می پردازد و حکم ثانویه معلولیت جنین و شرایط مادر را مورد بررسی قرار می دهد که نظر فقها نیز حوزه های مختلف بیان شده است.

در بخش دیگر این جلسه، حجت الاسلام محمد صادق یوسفی یکی از منتقدان، اظهار داشت: مهمترین مساله در خصوص سقط جنین قبل از عروج روح است چرا که در مورد بعد از عروج روح همه اتفاق نظر دارند. 

مدرس حوزه علمیه افزود: برخی از آیات اشاره دارد که قبل از عروج روح سقط جنین اشکال شرعی ندارد و حکم اخلاقی نیز پیدا نمی کند چراکه جنین نه شخص و نه انسان است بلکه یک شی است که از نظر اخلاقی حکمی به آن تعلق نمی گیرد.

در ادامه این جلسه حجت الاسلام رضا اسلامی پژوهشگر حوزه علمیه با اشاره به این که مادری که سقط جنین می کند مقام انسانیت خویش را تنزل بخشیده است گفت: در این زمان مقام انسانیت ازلحاظ اخلاقی ضعیف شده است ودست به اقدامی زشت زده است ضمن این که باید به شرایط و نیت مادر نیز توجه داشت.

وی ادامه داد: هر وقت روح درانسان دمیده می شود شخصیت پیدا می کند چرا که جنین انسان است و می تواند در درون مادر خویش با محیط اطراف خویش ارتباط پیدا کند از این رو تفکیک انسان و شخصیت درست نیست.

پژوهشگر حوزه علمیه با بیان این که بی اخلاقی ریشه تمام جنایت ها است گفت: تمام تجاوزها و جنایت های که در حق دیگران صورت می گیرد از درون انسانی نشات می گیرد که ریشه در بی اخلاقی دارد.

وی افزود: اگر مباحث اخلاقی را بر اساس آیات و روایات مورد بررسی قرار دهیم به این موضوع که اخلاق را می توان از دین گرفت دست پیدا می کنیم.

در پایان این جلسه پرسش و پاسخ از سوی بانوان طلبه صورت گرفت.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل