بازدید 10742
۲

تغییر ذائقه گردشگری خارجی ایرانیان

کد خبر: ۶۶۶۷۸۵
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۷:۵۶ 13 February 2017
ترکیه مدت‌ها انتخاب اول ایرانیان برای سفر خارجی بود، اما به دنبال اتفاقاتی که در این کشور رخ داد، ایرانیان مقاصد دیگری چون ارمنستان، آذربایجان و به تازگی گرجستان را جایگزین آن کرده‌اند. البته علاوه بر مساله امنیت، سطح و کیفیت خدمات و نیز قیمت تمام‌شده برای سفر نیز در این تغییر ذائقه، نقش دارند. این در حالی است که گردشگری طبیعی نیز در میان ایرانیان جای خود را باز کرده و کشورهای آفریقایی و آمریکای جنوبی به عنوان مقاصد گردشگری ایرانیان انتخاب می‌شوند.
 
به گزارش آرمان، مرتضی رحمانی موحد، معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، در دیدار با وزیر گردشگری زیمبابوه گفته است: «گردشگران ایرانی در سال‌های اخیر به گردشگری طبیعی متمایل شده‌اند، ما محیط‌های متنوعی برای گردشگری طبیعی داریم و تجارب کشور زیمبابوه در این نوع گردشگری بسیار موفق بوده است.»

کشورهای زیادی هستند که از راه جذب گردشگر، درآمد‌های خوبی به دست می‌آورند، اما کشور ما نسبت به این موضوع بی‌توجه است. این در حالی است که به عقیده کارشناسان، ظرفیت‌های ایران برای جذب گردشگر بسیار بالا بوده و با برنامه‌ریزی در این زمینه، می‌توان هم به مواهب مالی دست یافت و هم کشورمان در میان سایر کشورها مورد توجه قرار بگیرد. جمعه گذشته، وزیر گردشگری تایلند به ایران آمد و در دیدار با معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی کشورمان، دو طرف بر افزایش همکاری‌های دو کشور در حوزه گردشگری تاکید کردند. مرتضی رحماني موحد در دیدار با خانم كوب كارن واتانا وينگ كول، وزير گردشگري تايلند، گفت: در بحث گردشگري به كشورهايي كه سابقه فرهنگي غني و همكاري با ما را دارند، توجه زیادی داريم و كاملا حرفه‌اي اهداف گردشگري را دنبال خواهيم كرد. او با بیان اینکه تايلند به روستا‌ها توجه ويژه‌اي دارد، اظهار کرد: تلاش هر دو كشور در راستای متوازن كردن سياست‌هاي گردشگري مشترك است.

افزایش گردشگران تایلندی در ایران


تایلند که در میان کشورهای توریستی جهان به برخی جاذبه‌ها معروف است، ایرانیان زیادی را میزبانی می‌کند. این کشور، سالانه بیش از بیست میلیون نفر بازدیدکننده دارد؛ از این تعداد، بالغ بر یک صدهزار نفر از ایران به این کشور سفر می‌کنند، اما به گفته معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، بر اساس گزارش‌ها، تعداد گردشگران ورودي به ايران از تايلند ٢٣ درصد افزايش داشته است. رحماني موحد با اشاره به گردشگري غذا و ورزشي افزود: در بخش‌های گردشگری ورزشی می‌توانیم همکاری‌های خوبی با هم داشته باشیم و به تازگی یک ان‌جی‌او با محور گردشگری ورزشی در ايران ایجاد کردیم. همچنين گردشگری غذا می‌تواند یکی از زمینه‌های همکاری بین دو کشور باشد.

کاهش سفر به ترکیه


به دنبال ناامنی‌ها و عملیات تروریستی در ترکیه، کشورهایی همچون ارمنستان، جمهوری آذربایجان، گرجستان و تا اندازه‌ای تاجیکستان، در کنار برخی مقاصد اروپایی و کشورهای واقع در خاور دور، مورد توجه ایرانیان قرار گرفته‌اند. به عقیده کارشناسان گردشگری، سه عامل امنیت، سطح و کیفیت خدمات و نیز قیمت تمام‌شده، تعیین‌کننده مقصدی است که گردشگران برای سفر خود برمی‌گزینند. مهم‌ترین مقصد خروجی ایرانیان در سال‌های گذشته ترکیه بوده که در نتیجه ناامنی‌های اخیر، با افت میزان تقاضا مواجه شده است. به گفته رئيس انجمن صنفي دفاتر خدمات مسافرتي ايران، ایرانیانی که در شرایط کنونی از رفتن به ترکیه منصرف می‌شوند، ارمنستان، جمهوری آذربایجان و گرجستان را به‌عنوان مقاصد جایگزین انتخاب می‌کنند. محمدحسن کرمانی معتقد است: «امکانات زیرساختی، تنوع جاذبه‌های گردشگری، به‌علاوه عدم نیاز به اخذ ویزا برای سفر به ترکیه، در کنار نزدیکی مسافت و اشتراکات فرهنگی و زبانی، از جمله عواملی است که در این سال‌ها، این کشور را به عنوان یکی از جذاب‌ترین مقاصد در دسترس برای ایرانیان مطرح کرده بود. مجموعه این مولفه‌های مثبت در جذب گردشگر‌ که ترکیه را از دیگر کشورهای منطقه متمایز می‌کند، در کنار پایین بودن قیمت‌ها به نسبت امکانات و خدمات ارائه شده، این کشور را در رقابت با مقاصد اروپایی صاحب مزیت نسبی کرده و از این حیث سفر به این مقصد را در اولویت مقاصد خارجی گردشگران ایرانی قرار داده بود. مجموعه این مزیت‌ها، امکان رقابت را حتی در شرایط کنونی، از دیگر مقاصدی که عموم گردشگران ایرانی توان پرداخت هزینه سفر به آنها را داشته باشند، گرفته و از این‌رو ترکیه با وقوف بر این امر به دنبال جذب دوباره متقاضیان ایرانی سفر به این کشور است.»

زیمبابوه؛ مقصد گردشگری طبیعی ایرانیان


معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی کشورمان در دیدار با والتر موزبی، وزیر گردشگری و مهمان‌نوازی زیمبابوه با اشاره به یادداشت تفاهم با زیمبابوه با موضوع گردشگری گفت: باید زمینه‌های لازم را برای اجرایی شدن این یادداشت تفاهم فراهم کنیم و تلاش می‌کنیم این زمینه‌ها، قبل از سال نو فراهم شود. مرتضی رحمانی موحد ادامه داد: گردشگران ایرانی در سال‌های اخیر به گردشگری طبیعی متمایل شده‌اند، ما محیط‌های متنوعی برای گردشگری طبیعی داریم و تجارب کشور زیمبابوه در این نوع گردشگری بسیار موفق بوده است. والتر موزبی نیز در ادامه این نشست، با اشاره به یادداشت تفاهم ایران و زیمبابوه در زمینه گردشگری اظهار کرد: با وجود گذشت ۷ سال از امضای این یادداشت هنوز اقدامی برای اجرای آن نشده است. او با اشاره به لزوم عضوگیری از کشورها در سازمان جهانی گردشگری افزود: درحال حاضر ۱۹۳ کشور در سازمان ملل عضو هستند ولی تنها ۱۵۷ کشور در سازمان جهانی گردشگری عضویت دارند و ما باید به اعضای این سازمان اضافه کنیم، چراکه در این صورت نیروی درونی سازمان افزایش می‌یابد. موزبی عنوان کرد: کشورهایی که به عضویت سازمان جهانی گردشگری در نیامده‌اند، مانند آمریکا، استرالیا و انگلیس، سودهای بیشتری می‌برند و برای تحریم و مجازات کشورهای عضو، اولین گام‌ها را برمی‌دارند. او با محکوم کردن قانون محدودیت ورود اتباع ۷ کشور مسلمان به آمریکا، گفت: من به عنوان رئیس کمیسیون آفریقایی سازمان جهانی گردشگری مخالف امنیت مرزها و کشورها نیستم، اما باید تعادلی بین اقدامات امنیتی و تسهیلات سفر قانونی ایجاد شود و هیچ شهروندی نباید به دلیل تابعیت خود مجازات شود.

چگونه به آفریقای جنوبی برویم؟


تغییر ذائقه گردشگری ایرانیان می‌تواند امری مثبت تلقی شود، اما انتخاب نقاطی چون آفریقا یا آمریکای جنوبی می‌تواند پرهزینه باشد. در اینجا چند نکته در رابطه با سفر به آفریقای جنوبی مطرح می‌شود: تور آفریقای جنوبی برای کسانی که به خرید یا دیدار از آثار تاریخی علاقه‌مند هستند، جذابیت چندانی ندارد اما اگر عاشق طبیعت، دیدن مناظر بکری از جنگل و اقیانوس و همچنین دیدار حیوانات از نزدیک هستید، این تور می‌تواند یکی از بهترین انتخاب‌ها برای شما باشد. در تمام طول سال، سفر به این کشور انجام می‌شود، اما بهترین زمان برای دیدار از آفریقای جنوبی در فاصله بین دی تا اردیبهشت است که به دلیل واقع شدن این کشور در نیم‌کره ‌جنوبی با اواخر تابستان و پاییز مصادف می‌شود. در این بازه زمانی، هوا معتدل‌تر و محیط زیباتر است. سفر به آفریقای جنوبی از جمله تورهای لوکس و گران محسوب می‌شود. آژانس‌های مسافرتی معمولا دو پکیج برای این سفر ارائه می‌دهند؛ یک پکیج ۹ شب و ۱۰ روزه و دیگری ۱۰ شب و ۱۱ روزه. هزینه ثبت‌نام در این پکیج‌ها به هتل و ایرلاینی بستگی دارد که انتخاب می‌کنید؛ این مبلغ به طور معمول بین ۱۰ تا ۱۲ میلیون تومان است، اما در نوروز افزایش می‌یابد. طول زمان پرواز به این کشور بستگی به ایرلاینی دارد که برمی‌گزینید؛ اگر با ترکیش‌ایرلاین سفر کنید، فاصله تهران تا استانبول دو ساعت و ۳۰ دقیقه است. از آنجا با یک پرواز ۱۱ ساعته به سمت ژوهانسبورگ می‌روید. در صورت تمایل به سفر با ایرلاین‌های امارات و قطر، فاصله تهران تا هر کدام از شهرهای دوبی یا دوحه حدود ۲ ساعت است. پرواز بعدی شما نیز حدود ۹ تا ۱۰ ساعت طول می‌کشد. پکیج‌های تور آفریقای جنوبی شامل اقامت در چهار نقطه می‌شوند که عبارتند از شهرهای ژوهانسبورگ، سان‌سیتی، کیپ‌تاون و پارک جنگلی. فاصله میان دو شهر ژوهانسبورگ و سان‌سیتی و پارگ جنگلی زیاد نیست و ترانسفر میان آنها با اتوبوس انجام می‌شود، اما کیپ‌تاون در جنوب این کشور واقع شده است؛ به همین دلیل ترانسفر از طریق هوایی صورت می‌گیرد.

سفر ایرانیان به ۳۶ کشور بدون روادید


یکی از مسائل مهم در رابطه با سفرهای خارجی، بحث روادید است؛ مسافران آلمانی با توجه به شاخص‌های جدید و به‌روزشده، قوی‌ترین گذرنامه جهان را در اختیار دارند. در مجموع فردی که گذرنامه آلمانی در اختیار دارد می‌تواند به ۱۵۷ کشور جهان بدون نیاز به اخذ رویداد سفر کند. روزنامه ایندیپندنت با انتشار گزارشی در این‌باره اشاره می‌کند که این موضوع، شهروندان اروپای مرکزی را به دارندگان ممتازترین گذرنامه‌ها در سیاره زمین تبدیل کرده است. پس از آلمان،‌ سوئد در جایگاه بعدی قرار دارد. بریتانیا نیز در جایگاه بعدی است و به ترتیب دانمارک، فنلاند، فرانسه، اسپانیا، سوئیس، نروژ و پس از آنها آمریکا، قوی‌ترین گذرنامه را دارد. این روزنامه در ادامه اشاره می‌کند که در مقام قیاس شهروندانی که گذرنامه افغانستان را در اختیار دارند تنها قادر به سفر به ۲۳ کشور جهان بدون نیاز به اخذ روادید هستند. دارندگان گذرنامه‌های پاکستانی، عراقی و سوری نیز به طور مشابه می‌توانند به تعداد محدودی از کشورها بدون نیاز به اخذ روادید سفر کنند. در این بررسی ۱۹۳ کشور عضو سازمان ملل متحد، مورد بررسی قرار گرفته‌اند. ‌در این فهرست، ایران، از نظر ارزش گذرنامه پس از بنگلادش در رتبه ۱۹۱ قرار دارد و پیش از سودان جنوبی، اتیوپی، سودان، سوریه، سومالی و عراق است. شخصی که گذرنامه ایرانی در اختیار داشته باشد، قادر به سفر به ۳۶ کشور جهان بدون نیاز به اخذ روادید است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۵
انتشار یافته: ۲
حقوق ما به آخرماه هم نمی رسه چطوری یه عده میرن سفرخارجی به ماهم یادبدین
در این بررسی ۱۹۳ کشور عضو سازمان ملل متحد، مورد بررسی قرار گرفته‌اند. ‌در این فهرست، ایران، از نظر ارزش گذرنامه پس از بنگلادش در رتبه ۱۹۱ قرار دارد و پیش از سودان جنوبی، اتیوپی، سودان، سوریه، سومالی و عراق است.

193-191=2، سودان و اینا میشه 6تا
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان