بازدید 9477

چرا به طرح مسأله آشتی روی خوش نشان داده نمی شود؟

اصلاح طلبان باید کشف کنند که تلقی از رفتار سیاسی آنان از سال 88 تا کنون چه بوده است؟ اگر تلقی از رفتار آنان، قهر از نظام سیاسی کشور بوده است، باید یک رفتار و انتظار مشخص طلب کنند؛ اگر تلقی از رفتار آنان در این سال ها خروج از نظام سیاسی بوده، انتظار دیگری داشته باشند و اگر تلقی از رفتار آنان گوشه نشینی به خاطر نبودن فضای کار در عین آماده بودن آنان برای مشارکت سیاسی بوده است، آنان باید راه دیگری در پیش بگیرند.
کد خبر: ۶۶۶۷۳۵
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۲ 13 February 2017
در هفته اخیر، مهم ترین بحثی که گروهی از فعالان سیاسی دنبال کرده اند، آشتی ملی است؛ بحثی که البته برخی دیگر از اصلاح طلبان آن را بدین شیوه نمی پسندند و بهتر می دانند که از واژه همبستگی ملی استفاده کنند، زیرا بر این باورند، قهری در کار نبوده که حالا آنان بخواهند آشتی آن را دنبال کنند.

به گزارش «تابناک»؛ اما آنچه در این مرحله مهم است، مشخص کردن این نکته است که آنان با که قرار است آشتی کنند؛ طبیعا آنان با جناح رقیبشان همواره در حال رقابت بوده و هستند و قهر و آشتی بین آنان چندان معنایی ندارد؛ ماهیت رفتاری حزبی رقابت برای کسب قدرت است و هیچ حزبی هم نمی تواند حزب دیگر را حذف کند یا با او قهر کند؛ بنابراین، لازم است اول اصلاح طلبان مشخص کنند که دقیقا با که و چه می خواهند آشتی کنند.

پس از این مرحله، آنان باید کشف کنند که تلقی از رفتار سیاسی آنان از سال 88 تا کنون چه بوده است؟ اگر تلقی از رفتار آنان، قهر از نظام سیاسی کشور بوده، یک رفتار و انتظار مشخص باید طلب کنند؛ اگر تلقی از رفتار آنان در این سال ها خروج از نظام سیاسی بوده است، انتظار دیگری داشته باشند و اگر تلقی از رفتار آنان گوشه نشینی به خاطر نبودن فضای کار در عین آماده بودن آنان برای مشارکت سیاسی بوده است، آنان باید راه دیگری در پیش بگیرند.

بدون وارد شدن و تعیین تلقی های موجود از رفتار اصلاح طلبان در سالهای اخیر، می توان گفت حداقل جناح رقیب اصلاح طلبان به موضوع آشتی ملی واکنش مثبت نشان نداده اند و تا کنون دو رویکرد مشخص در این باره در بین اصولگرایان دیده می شود:

اول از نوشته ها و مصاحبه اصولگرایان چنین برداشت می شود که آنان طرح آشتی ملی را مظلوم نمایی و خیرخواه نمایی جریانی می دانند که به انقلاب اعتقاد ندارند و یا به انقلاب پشت کرده اند و اینک می خواهند با طرح آشتی ملی خود را مصلح نظام و مردم بدانند.

دومین مطلبی که از نوشته ها و گفته های اصولگرایان دیده می شود این است که معتقدند، اصلاح طلبان می خواهند با طرح آشتی ملی، به نظام سیاسی اعمال فشار کنند تا در نهایت با اعمال فشار به خواسته های خود برسند و به هنگام به قدرت رسیدن، افکار و رفتار خود را در قدرت پیاده کنند.

آنچه به نظر می رسد اصولگرایان را به طرح آشتی ملی اصلاح طلبان، بیش از هر زمان دیگری بدبین می کند، زمان طرح آشتی ملی است، چون آنان تصور می کنند تا زمانی که آیت الله هاشمی در قید حیات بود، اصلاح طلبان نیازی به آشتی ملی نداشتند و تصور می کردند با حضور آیت الله هاشمی در حاکمیت آنان می توانند حتی بدون آشتی ملی، حضور خود را کجدار و مریز در سطح بالای حکومت حفظ کنند، اما پس از درگذشت وی آنان احساس ناامنی کرده اند و به طرح آشتی ملی روی آورده اند.

نکته اصلی در رویکرد اصولگرایان به طرح آشتی ملی این است که آنان مدعی اند اصلاح طلبان نه از روی اشتیاق که از روی نیاز به آشتی ملی روی آورده اند و حتی در هدف آنان نیر تشکیک می کنند و بر این باورند که هدف از آشتی ملی ایجاد همبستگی ملی نیست، بلکه حفظ حضور در قدرت برای پیاده سازی برنامه هایشان در قدرت است.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۵۱
انتشار یافته: ۲۲
نفریت ولعنت خدا بر افراطیون
چون اوضاع خوب شه نون خیلیا کساد میشه و خیلی تریبون ها خاصیتشون از دست میدند.مثل برجام که دلال ها کاسب های تحریم بیکار شدند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۵
تابناک اصلاح طلب میزنیا چرا پاسخ این کاسبان برجام رو حذف میکنی؟
مردم از دست شما اصول گراها و اصلاح طلبها خسته شدند به نظر من کسی که میخواد در انتخابات ۹۶ رٔیس جمهور بشه باید اعلام کنه که هیچ گرایش و علاقه به دو حزب اصول گرا و اصلاح طلب نداره باور کنید با درصد بالای آرا پیروز میشه
نهایت طرفداری که اصولگرا و اصلاح طلب در ایران داره هر کدام ده درصد است البته در بیشتر کشورهای دنیا مردم از دست احزاب خسته شدند
اينقدر شلوغش نکنيد.... اصل اين قضيه دروغ و بي سند بوده....خاتمي هيچ نامه اي به هيچ کسي ننوشته .... اصلاح طلبان هم اينقدر عاقل هستند که اين کار بيهوده را نکنند.....
بهترین راه همبستگی ملی،آشتی ملی یا هر چی که دلتون ميخواد اسمشو بذارید،منحل شدن اصولگرايان و اصلاح طلبان هست،کسایی که فقط و فقط منافع حزب و اطرافیانشون براشون مهمه،کسایی که خط قرمزشون نه حق مردم که کابینس یا دزد های بیت المال رو ذخیره انقلاب معرفی میکنن،میدونید چرا چون به فکر مردم نيستن، تنها و تنها و تنها به فکر منافع حزبی و جناحی هستن نه مردم و منافع ملی،به خدا ديگه از دستشون خسته شدیم،تنها کاری که بلدن اينه،پا گذاشتن رو گلوی مردم،خون شهدا و منافع ملی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۳ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۵
حق مردم فقط از طریق تحزب قابل احقاق هست. اگر شما این را نمی دانید به دلیل بی سوادی سیاسی است که یقه بسیاری از مردم این مملکت را گرفته است و دقیقا یکی از دلایل عقب ماندگی فرهنگی و اقتصادی نیز می باشد.
اصول گراها اگر تند روی نکنند در مسائل ، خیلی از مشگلات حل میشود.
مگه ملت باهرگرایش وسلیقه ای باهم قهرند؟؟!!که حالابخوان((آشتی))!!!کنن؟؟!!!اگرهم منظور فتنه گران 88 هستندکه بایدبگویم:آزموده راآزمودن خطاست.حالاچرانظام اینهارومحاکمه نمی کنه الله واعلم!!!!!(جانبازدفاع مقدس)
فقط منافع عده ایست که ازاشتی ملی میترسند خداباقای مطهری اجرعظیم دهدکه اقدام مینماید
بخاطر اینکه اون موقع دیگه موضوعی ندارند که بخوان ازش سودجویی کنن .

سوءمدیریت ها و عقب موندگی و مشکلات رو گردن کی بندازن ؟؟؟؟؟
کسی به این چیزها وآشتی ها واحزاب وجناهها اهمیتی نمیده مردم مشکل دارن سیاستمدارها برن به جهنم
آشتی اتفاقا کلمه مناسبی است. ولی آشتی ملی فقط به دو جناح ختم نمی شود. متاسفانه همانطور که مملکت را در دو رنگ آبی و قرمز خلاصه می کنید مشکلات و خواسته های مردم را در دو جناح خلاصه نکنید. ما خواسته هایی داریم که در هیچ یک از این گروها نیست. آشتی ملی یعنی اجرای قانون اساسی...
مگه در کشور دعوا هست که آشتی ملی برقرار شود . این کلمه بیشتر برای کشورهایی که درگیر جنگ داخلی هستند استفاده می شود . ملت که با هم مشکلی ندارند . من اصولگرا هستم و چندین دوست اصلاح طلب دارم و دعوایی هم با هم نداریم . این آقایان سیاسی هستند که مثل بچه ها دائم با هم درگیرند .
مرگ بر فته گر
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۵
البته فتنه گران اصلی آزاد هستند و نامه بی طرفی هم صادر می کنند و یا در حال غارت ممکتند.
در استانه انتخابات اصلاح ىا بهتر بگوىم انحصار طلبان مى خواهند عوام فرىبى و مطلوم نمایى کنند. مگر انها نبودند که تىع کشىدند و تمام نىروهاى باتجربه را ازدم تىع گدراندند وپاکسازى عمومى کردند و بى توجه به مصالح کشور هم محفلى هاىشان را همه جا جاىگزىن کردند؟
چون اونطرف و در مقابل اصلاح طلبان و اعتدالیون ما تمامیت خواه ها رو داریم که همه چیز رو می خوان همه چیز! حتی دنیا و آخرت مردم رو...
طرح آشتی ملی یک شعار مزخرف و مرموزی است که توسط ایادی کارگزاران توی دهن فتنه گران و اصلاح طلبان گذاشته شده و رهبران فتنه آنرا نشخوار می کنند مگه ملت با هم قهرند که آشتی ملی بخواهد بین آنها رابطه بر قرار کند ملت که با کسی قهر نیست آنها خودشان منزوی شده اند و منتظرند ملت نازشان را بکشد مثل دخترکان دم بخت . اینها اگر می خواهند به دریای ملت بپیوندند به خود اندگی غیرت بدهند. چرا ملت را به زحمت می اندازند. دوران ناز کشیدن گذشته اکنون حکومت اسلامیه و اسلام ناز کسی را نمی کشد این دیگران هستند که باید دنبال اسلام بدوند..
حیف از کلمه ملی ، که برای اینها بکار رود
اصلاح طلب واقعی احمدی نزاد بود رضاخان اسلامی او بود.حیف که هاشمی نگذاشت او سمت اصلاح طلبا بیاد.هاشمی هاشمی هاشمی...............
چون یه عده ای هستند که نونشون تو این اختلافات هست و اگه اختلاف ها بر طرف بشه دیگه جایی برای این دلال صفت ها نیست...
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار