بازدید 14399
تأملی در بازگشت خوزستان به گذشته‌های دور؛

مسئولان خوزستان غافلگیر شدند یا غفلت کردند؟!

گویی مسئولان نمی خواهند زیر بار تکرار این وضعیت بروند تا در سایه تازه خواندن شرایط و توصیف آن با لغاتی مانند «کم سابقه» و «بی سابقه»، این گونه القا کنند که غافلگیر شده‌اند و غفلتی در رسیدگی به حال و روز هموطنان ساکن جنوب غرب کشورمان صورت نگرفته است. شاید به این دلیل که می‌شود با تازه خواندن ماجرا، از زیر بار فشار افکار عمومی برای مدتی رهید و همه چیز را به فردا موکول کرد.
کد خبر: ۶۶۶۶۹۰
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۵ 12 February 2017
فرض کنید به چشم برهم زدنی همه وجوه زندگی مدرنمان از بین برود و به گذشته پرتاب شویم؛ به زمانی که نه شبکه آب و برق داشتیم، نه اینترنت و نه هیچ امکان دیگری که در دوران مدرنیته یا چند دهه اخیر به زندگی‌مان اضافه شده. اگر این فرض رنگ واقعیت بگیرد، چه احساسی خواهید داشت؟
 
به گزارش «تابناک»، پس از بارش برف در روزهای گذشته در استان گیلان ـ که زندگی در بسیاری از شهرها و روستاهای این خطه را برای چندین ساعت و حتی چند روز مختل کرد و ناتوانی مسئولان در تدبیر کردن اوضاع در مواقع بروز مشکل را به رخ کشید ـ دیروز نوبت خوزستانی ها بود که با مشکلات طبیعی و غیر طبیعی به حال خود رها شده و به چشم بر هم زدنی، از همه مواهب روزگار بی بهره شوند.

همه چیز از تیره شدن رنگ آسمان شروع شد؛ اتفاقی بسیار تکراری برای اهالی این دیار که تنها نکته جدید درباره‌اش، چرایی بروز آن است. اینکه تا چند سال پیش گفته می‌شد گرد و غبار وارداتی از عراق مسبب آن است و اکنون می‌دانیم خودمان در تولید گرد و غبار تا حدود زیادی خودکفا شده‌ایم و نیاز چندانی به واردات غبار غلیظ از عراق نداریم.

البته این بار تنها پای تکرار شدت گرفتن گرد و غبار و تنگ شدن نفس اهالی این خطه در میان نبود و تکرار اتفاق دیگری موجبات رنج خوزستانی ها را فراهم می‌کرد. اینکه با شدت گرفتن گرد و غبار، برق نیز قطع می‌شد و به دنبال آن، آب هم قطع می‌شد و دیگر جلوه های زندگی مدرن نیز از دست می‌رفت؛ از تلفن و اینترنت گرفته تا چیزهای دیگر.

سلسله اتفاقاتی که زنجیروار رخ می‌‌دادند و ظاهرا کسی یارای توقفشان را نداشت. آنقدر که چراغ قرمز تقاطع ها نیز از کار افتاده و بلبشو سراسر شهرها را فرا گرفته بود. گویی کسی دکمه پرتاب خوزستان به گذشته های دور را زده و مشکلات فراوان مردم را به نظاره نشسته است. در زمانی که خودپرداز بانک ها هم از کار افتاده بودند تا توان خرید بطری های آب معدنی و گذران زندگی نباشد و دست همگان از همه چیز کوتاه شده باشد.
 
مسئولان خوزستان غافلگیر شدند یا غفلت کردند؟!
 
رویدادی که مسئولان برای بی سابقه خواندنش از یکدیگر سبقت می‌گرفتند، اما حافظه مردم تکرارش را در روزهای گذشته به یاد می‌آورد و نگرانی از رویه شدن این وضعیت در آینده، همگان را عذاب می‌داد. آیا قرار است از این به بعد شاهد تکرار فراوان این ماجرا و تبدیل شدنش به رویه ای ثابت، به مانند تیره شدن آسمان و تنگی نفس مدام اهالی خوزستان باشیم؟

این نگرانی از این روی مطرح می‌شود که می‌بینیم وزیر نیرو گفته: «این پدیده‌ها، پدیده‌های بی‌سابقه‌ای بوده که شرایط جدیدی برای ما ایجاد کرده است» و می‌شنویم استاندار خوزستان در تکرار این ادعا می‌گوید: «هیچ‌وقت این‌ میزان گردوخاک را تجربه نکرده بودیم.» آن هم در حالی که به یاد می‌آوریم هشتم بهمن‌ماه جاری، آسمان اهواز تیره و تار شد و قطعی برق ۷۰ درصد اهواز را به دنبال داشت.

گویی مسئولان نمی خواهند زیر بار تکرار این وضعیت بروند تا در سایه تازه خواندن شرایط و توصیف آن با لغاتی مانند «کم سابقه» و «بی سابقه»، این گونه القا کنند که غافلگیر شده‌اند و غفلتی در رسیدگی به حال و روز هموطنان ساکن جنوب غرب کشورمان صورت نگرفته است. شاید به این دلیل که می‌شود با تازه خواندن ماجرا، از زیر بار فشار افکار عمومی برای مدتی رهید و همه چیز را به فردا موکول کرد.

درست مثل رویکردی که در مقابل شدت گرفتن پدیده گرد و غبار در سال ها پیش اتخاذ شد تا درمان دردی که به جان خوزستان و دیگر شهرهای کشورمان افتاده، از دولت قبل به دولت فعلی موکول شده و در سایه فرسایشی شدن ماجرا، همه چیز رنگ تکراری بودن بگیرد و لاعلاج جلوه کند.

آنقدر لاعلاج که دیگر کسی نمی‌پرسد چه خبر از وعده های فراوانتان برای مذاکره با عراقی ها برای مالچ پاشی، یا وعده احیای تالاب ها و آبگیرهای خشک شده که کانون تولید گرد و غبار هستند، یا حتی چه خبر از به کارگیری علوم نوین و تکنولوژی های به روز و شرکت های دانش بنیان برای مقابله با گردو غبار؟

پرسش هایی که اگر قرار باشد به آنها پاسخ داده شود، احتمالا ناکارآمدی و غفلت عظیم صورت گرفته در این خصوص، افشا خواهد شد و فرجام خوبی برای وعده دهندگان پرشمار در خصوص آلودگی روز افزون خوزستان و دیگر شهرهای غربی و جنوب غربی کشورمان رقم نخواهد خورد و از این رو بهترین چاره، توصیف مشکلات با لغاتی مانند «بی سابقه» و «کم سابقه» است؛ انگار نه انگار که در مقابل شرایط پرسابقه نیز واکنشی جز سکوت از مسئولان ندیده‌ایم!


تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۳
انتشار یافته: ۳۳
لب كارون
چه گِل بارون!
به نظرم از این شرایط آب و هوایی میشه به عنوان یک سلاح جدید استفاده کرد و بدون شلیک حتی یک تیر کل یک کشور را اشغال کرد چون در دو آزمایش قبلی در خوزستان این سیستم به خوبی جواب خود را پس داده است و باعث قطع کلیه ارتباطات الکترونیکی شده است.
از زمان ،حملهٔ امریکا به عراق ،این پدیده بوجود آمده، ودر قسمتهایی از خاک عراق است .که حاکمیت رژیم عراق در آنجا نفوذ کمی دارد ،و شاید هم عمدی باشد ،ترکیه خق وبهٔ رودخانه های دجله،و فرات را کم کرده باطلاقها خشک شده ،با درگیری گروهها هم سطح زیر کشت کم شده ،در داخل ،هم با احداث سدهای متوالی و خشک سالی ،مسیر وبها تغیر نموده ومکانهایی برای تولید گرد و غبار فراهم شده ،در سطح استان هم چاه های بسیار حفر شده ،همهٔ اینها باعث این معضل شده ،در دولتهای قبل هم بود ،پس چی شده که معضل سی ساله را از دولت روحانی میخواهید؟ خدایی یک ذره انصاف خوب است ،با این همه مخالفت از همهٔ تریبونها ،و سنگ اندازی باز هم ایشان هستند که توان اداره نیم بند کشور را دارند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۵
شما اگر خوزستانی هستی حتما دولت یه جوری بشما رسیده اگر هم خوزستانی نیستی لطفا حرف نزن
من متاسفم کلانشهری همچون اهواز با مردمانی غیور جنگ دیده به معنی وجود و خلق حماسگران جدید همچون مدافعان حرم چگونه است که مدیریت کلان این شهرها و حتی مشاوران این مدیران یک دسته انسانهای بی تدبیر هستند که فقط بدنبال افزایش نرخ فیش حقوقی هستند تا خدمت !!! برای شرم و عذرخواهی هم که شده باید در برابر این مردم و رهبری در نحوه خدمت رسانیشان استعفاء میدادند . من گیلانیم و عجیب این خوزستانی ها مخصوصا بچه های خرمشهر و آبادان علاقه دارم . همگان مخصوصا قشر جنگ دیده و بخش اندکی تحصیلکرده واقعی میدانند که پدافند غیر عامل یعنی چه؟ و این مانورهای سالنه به کجا ختم میشود؟ تمامی مراکز حیاتی (نظامی، درمانی، آب و مخابرات ) حتما باید دارای پنراتورهای قوی با سوخت دیزل باشند که با قطع برق سراسری به هر علتی سیستمهای مخابراتی و آب و کلیه مراکز حیاتی منطقه سریع وارد مدار شوند و وقفه ای در خدمات رسانی بوجود نیاید. جای بسی تاسف است که حوادثی همچون پلاسکو و یا اهواز باید غبار ریزگردها را از چشمان مسئولین بی توجه را باز نماید. ما وام گذار مردم جنوب هستیم آهای گوش فرا دهید.
به جای اینکه تو عراق کارهای ساخت وساز راه بندازید وبراشون مدرسه وبیمارستان بسازید پول رو خرج کارهای اساسی برای مردم خودمون خرج کنید .......
می دانم منتشر نمی شود ولی باز هم تکرار می کنم نتیجه انتخاب مدیران سهمیه ای بدنبال مدارک تحصیلی سفارشی و سهمیه ای این می شود شما را بخدا کشور را به فنا ندهید اگر به کسی مدیون هستید طور دیگری از وی تکریم کنید نه اینکه جان و مال مردم را به کسانی که از عهده کمترین کارها عاجزند بسپارید بخدا دیگر دارد کم کم 40 سال می شود کشور عرصه آزمایش و خطا و دست گرمی افراد ناشی نیست کم کم افغانستان هم برای ما کلاس می گذارد کی می خواهید بیدار شوید این مدیریت مد نظر شما جواب نداد حالا هم دیر است چه زمانی کارها درست می شود با آمار سازی های الکی کار پیش نمی رود مردم کور نیستند اگر اوضاع کشورو زندگی شان درست شود خودشان می بینند و احساس می کنند آمار های غلط انداز که حتی خودتان هم سر در نمی آورید کارساز نیست برف می بارد یا نمی بارد باران هست یا نیست هوا گرم است یا سرد است تعطیل داریم یا نداریم وووو همه پدیده هایی است که در کل دنیا وجود دارد فقط در کشور ماست که موجب مصیبت وبلا می شود وگرنه در سایر کشورها هم از این پدیده ها وجود دارد چرا چیزی نمی شود
با سلام
خرمشهر را خدا ازاد کرد... کشور را خدا اداره میکند... حادثه پلاسکو را خدا جمع کرد... مسوولان بی مسوولیت فقط جیره خوار مردمند... با وجود نفت و منابع خدادادی و خود خدا اصلا ایا ما نیاز به چنین مسوولانی داریم؟؟؟ به خدا این نوع کشورداری هنر نیست... بحران مدیریت بحران مملکت با حادثه پلاسکو بر همگان عیان شد... خدا خودمان را هم ازاد کند...
دیگه برای مدیران و مسوولان غافلگیری ناشی از غفلت عادت شده !!
باید#استاندارخوزستان_استعفا بده
من متوجه نشدم که کدام غبار را می گویند. ما که غبار شدید ملاحظه نکردیم و موزائیک های حیاطهایمان گواهمان بودند. لطفا به گزارشهای هواشناسی آن روز و مقایسه غبارآلودگی با روزهای دیگر رجوع شود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۵
از اون استاندار سوپرسیاسی ، اصلاح طلب تندرو با افکار خطرناکش ولی ظاهر غلط اندازش غافل نشین
من متوجه نشدم که کدام غبار را می گویند. ما که غبار شدید ملاحظه نکردیم و موزائیک های حیاطهایمان گواهمان بودند. لطفا به گزارشهای هواشناسی آن روز و مقایسه غبارآلودگی با روزهای دیگر رجوع شود.
دیگه خسته شدیم از بس کامنت گذاشتیم -- ممنونم که فقط و تنهایی هنوزم درباره ما می نویسی تابناک جان
در گرد و غبار شدید هشتم بهمن بنده در منزل پدری در اهواز بودم و شرایط بسیار سختی را برای انتقال پدر بیمارم به بیمارستان تجربه کردم.
از مسیولین میخواهم به داد خوزستان برسند با یاد کلام حضرت امام که فرمودند خوزستان دین خود را به انقلاب ادا کرد.
هنوز ازشوک قطعی آب ،برق، شبکه موبایل وایترنترنت درنیومدیم که دوباره امشب فقطبا ۵دقیقه بارندگی برق نصف شهراهواز رفت!
انچه خوزستان با ان ربرو است بحران مدیریت است .همه ما در خوزستان چنین شرایطی را در سالهای دیده ایم و حتی شرایط بد تر از شرایط 8 و 22 بهمن ماه 95.انچه موجب تعجب است این در سالهای اخیر بودجه تعمیر و نگهداری پست ها و خطوط انتقال برق کاهش داشته بطوریکه خیلی از برنامه های شستشو پستها و خطوط دیگر انجام نمیگرد .انچه که در 22 و23 بهمن اتفاق افتاد در واقع انفجار مشکلات و الودگی های جمع شده در 4 سال گذشته بود و بحران مدیریت در خوزستان.
كابل برق در كشورهاي پيشرفته داخل زمين كشيده شده اند، ايران هم وخصوصا خوزستان بايد اينجوري باشه كه مشكلي پيش نياد
مشکل گرد و غبار نیست. طوفانهای گرد و خاک در گذشته هم بوده است. مشکل نوع نامرغوب کابلهای انتقال برق و اتصالات آنها در استگاههای توزیع برق است. احتمالا این کابلها و مقرره ها چینی و از نوع بسیار نامرغوب بدون روکش هستندکه به محض برخاستن گرد و غبار اتصال کوتاه برقرار و خطوط را به آتش میکشند. در گذشته کابلها و مقره ها ساخت شرکت سویسی براون باوری و یا آب ب سوئد بودند و هرگز دچار چنین مشکلی نمی شدند. یکنفر در این قضیه سود کلانی برده است.چین کالاهای بسیار خوب هم دارد.
امشب -يکشنب0 25 بهمن -با بارش اندکي باران حدود نيمي از اهواز به خاموشي رفت. نه گرد و خاکي و نه ريزگردي. وقتي استاندار خوزستان يک پزشک باشد که اصول مديريت را نمي داند ، وقتي انتصابات بر اساس حزي و گروه باشد بايد اينگونه خاک بر سر مردم خوزستان ببارد.
کو چشم بينا و کو گوش شنوا.
" بي سابقه" فقط فرار رو به جلو است.
اين مشکل در آينده نيز گريبان مردم خوزستان را خواهد گرفت.
اگر اين مشکل - قطعي برق- در تابستان و گرماي 50 درجه رخ بدهد و برق و آب و تلفن و موبايل و ..... قطع شود، اوضاع از کنترل خارج خواهد شد.
از الان به فکر باشيد.
بعد از مقتدایی استان استاندار دارد اما ندارد
پاسخ ها
تقی زاده
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۳ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۵
نه دوست عزیز
مقتدایی هم قصه گردوغبار و وضعیت اسفناک خوزستان را حل نکرد فقط آزادسازی تردد پلاک اروندی را ایجاد کرد
حتی مشکلات فرودگاه اهواز را حل نکرد در زمان ایشان بابت گاری حمل اثاثیه مسافر 500تومان می گرفتند با این عنوان که پس از تحویل گاری پس می دهیم یا تاخیر بیش از مدت پرواز برای تحویل بار مسافرین و...
تا چه رسد به مشکلات بزرگتر
تالابهای خوزستان را که زیستگاه پرندگان مهاجر است وقتی میخشکانند نتیجه اش این می شود که می بینیم . وفتی چاههای بی رویه در ارومیه حفر می شود نتیجه اش این می شود که دریاچه خشک می شود . اینها تماما بخاطر شیطان بزرگ آمریکاست . وفتی مدتهای زیادی در تحریم شدید باشیم برای خودکفایی مجبور می شویم یا تالابها را بخشکانیم یا دریاچه را
اصلا تو خوزستان مسیولی که سرش به تنش بیارزه وجود نداره . همه به فکر دعواهای جناحی و باندی و به فکر اختلاسن.
چرا فکر می کنید ترککیب گرد و غبار و رطوبت باعث قطع برق شد ؟ پس مدیران فهیم و مجرب و دلسوز و خدوم استان و کشور که همگی سوابق طولانی در عرصه خدمت دارند کجا یند ؟ پس کارشناسان نخبه و خبره که مدارج تحصیلی را با نمرات درخشان در بهترین دانشگاه ها طی کرده اند و سرشار از شوق خدمت به مردم و میهن هستند کجایند ؟ واقع بین باشیم ، این بزرگواران در حد مدیریت یک گروه تلگرامی هم نیستند .
خوزستان همیشه غبار دارد ، همیشه رطوبت دارد و همیشه باران های سیل آسا . مشکل از اینها نیست ، از شدت گرفتن فاجعه مدیریت در کشور است که دارد از خوزستان خودش را نشان می دهد .
متاسفانه هرروز شاهد خاموشی های گسترده هستیم و هیچ کس پاسخگو نیست. شماره 121 هم قطع است .
هیچکدام، این ها حاصل چند دهه بی مسئولیتی و غفلت است.
تمام مسیولین بی عرضه استان باید تعویض شوند این چه مدیریتی که مردم خوزستان راازحداقل امکانات محروم میکند
سلام
به مارک و کشور تولید کننده ترانسها توجه کنید، ببینید سالهای پیش هم بدتر از این شرایط اب و هوایی تجربه شد ولی قطع برقی نبود. هر گردی گردو نیست.
ببخشید سئوال اینه که با گرد و غبار هم نه طوفان مگه برق و آب قطع میشه ؟!! معلوم میشه این از بی خردی و ندانم کاری مسئولین می باشد و باید جوابگو باشند
تورا به خدا به داد وزارت نیرو برسید نا کار آمدی مقام های ارشدش صنعت آب و برق را فلج کرده است
تابی جان یک سری به سایت مدیریت بحران استان خوزستان بزنید. حتما برایتان جالب و عجیب خواهد بود .bohran.ostan-khz.ir
مسولين بي لياقيت رو اخراج كنيد يه مشت بي سواد كه با پارتي بازي اومدن رو كار استاندار خوزستان بلد نيست ٢ كلمه حرف بزنه چه برسه به مديريت بابا مرديم إز محروميت فقر بيكاري بي ابي بي برقي گرد و غبار چرا كسي رسيدگي نميكنه همه منابع برديداب هم رو برديد خوزستان ويرانه اي بيش نيست خوزستان هوا ندارد ميخواهم زنده بمانم
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار