بازدید 16277
پیمانه اقتصادی؛

از «سمت‌وسوی بازار طلا در آستانه عید» تا «رونمایی از نرخ واقعی ارز»

این پیمانه موضوعاتی همچون تغییرات بازار سرمایه در شروع هفته، رشد بهای دلار آمریکا، آخرین قیمت‌ها از بازار سکه، سمت‌وسوی بازار طلا در آستانه عید، قیمت هفتگی طلا، فروش ۱۰ تن طلا در سه ماه، راهی برای دور زدن دلار، صعود قیمت سنگ‌آهن به بیش از ۱۰۰ دلار، مانع اصلی صادرات برنج هند به ایران، زمان واریز یارانه ۴۵۵۰۰ تومانی بهمن‌ماه و انگلیس در آستانه تورم 2 درصدی بعد از سه سال را در بر دارد.
کد خبر: ۶۶۶۳۰۷
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۷ 12 February 2017
از «بانک‌هایی با زیان‌های انباشته» تا «احتمال ریزش 10 درصدی بازار سهام آمریکا »در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، نفت  و ... تا خبرها و اتفاقات جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی» این پیمانه موضوعاتی همچون تغییرات بازار سرمایه در شروع هفته، رشد قیمت دلار آمریکا، آخرین قیمت‌ها از بازار سکه، سمت‌وسوی بازار طلا در آستانه عید، قیمت هفتگی طلا، فروش ۱۰ تن طلا در ۳ ماه، راهی برای دور زدن دلار، صعود قیمت سنگ‌آهن به بیش از ۱۰۰ دلار، مانع اصلی صادرات برنج هند به ایران، زمان واریز یارانه ۴۵۵۰۰ تومانی بهمن‌ماه و انگلیس در آستانه تورم 2 درصدی بعد از سه سال، را در بر دارد.



رشد 24 واحدی شاخص کل بورس

در پایان معاملات روز شنبه 23 بهمن ماه، شاخص کل بورس با روند منفی و کم حجم خود تنها به رشد 24 واحدی اکتفا کرد. در گروه بانکی‌ها، نماد وبملت با جابجایی 1.5 میلیون سهم در محدوده 1.5 درصد منفی و در مقابل وتجارت با جابجایی 21.6 میلیون سهم متعادل و مثبت بودند. در گروه منفی خودرویی نماد خساپا با جابه‌جایی 4.7 میلیون سهم در  2.8 درصد منفی در قیمت 1203 ریال و نماد خودرو با جابه‌جایی 1.4 میلیون سهم در 1.6 درصد منفی در قیمت 2776 ریال داد و ستد شد. در فرابورس نیز آیفکس با رشد اندک 0.2 واحدی به عدد 835 واحد رسید. ارزش معاملات نیز 7499 میلیارد ریال شد. بیشترین تاثیر بر شاخص را نماد بمپنا با 0.63 واحد مثبت و شراز با 0.97 واحد منفی به عهده داشتند.



دلار آمریکا با رشد قیمت هفته را آغاز کرد

در پایان معاملات بازار آزاد ارز روز شنبه بیست و سوم بهمن ماه، میانگین قیمت فروش هر دلار آمریکا با رشد 66 ریال به رقم 38 هزار و 183 ریال رسید. همچنین هر یورو نیز در بازار آزاد ارز، کاهش 18 ریالی را برای میانگین قیمت فروش ثبت کرد و به رقم 41 هزار و 318 ریال رسید. هر درهم امارات نیز در پایان بازار روز شنبه، 11 ریال رشد داشت و به میانگین قیمت 10 هزار و 489 ریال فروخته شد.

آخرین قیمت‌ها از بازار سکه

در بازار سکه روز شنبه، هر سکه تمام طرح قدیم با کاهش هزار تومان به رقم یک میلیون و 175 هزار تومان رسید. هر سکه تمام بهار آزادی نیز کاهش 8 هزار و 200 تومانی را تجربه کرد و به رقم یک میلیون و 198 هزار و 800 تومان رسید. هر نیم سکه بهار آزادی با افت 5 هزار تومان به قیمت 637 هزار تومان فروخته شد. هر ربع سکه بهار آزادی نیز با 2 هزار تومان کاهش به رقم 342 هزار تومان رسید.

سمت‌وسوی بازار طلا در آستانه عید

محمد کشتی آرای، رئیس اتحادیه طلا و جواهر، درباره احتمال تغییر و تحولات بازار سکه در ایام پایانی سال اظهار کرد که به هرحال قیمت جهانی همیشه تاثیراتش را بر بازار می‌گذارد و با خیلی از نوسانات سیاسی و تحولات اقتصادی دچار تغییر می‌شود. به گفته وی، معمولا در ماه‌ پایانی سال و هر چه به نوروز نزدیک‌تر می‌شویم تقاضا برای خرید سکه افزایش پیدا می‌کند و اگر معادل تقاضا در بازار، عرضه نباشد طبیعتا تفاوت قیمت در بازار به وجود می‌آید و با قیمت واقعی مابه‌التفاوت ایجاد می‌شود. وی یادآور شد که در هفته گذشته شاهد بیشترین مابه‌التفاوت قیمت سکه بودیم؛ به طوری که قیمت سکه در هفته گذشته حدود ۸۰ هزار تومان با قیمت اصلی خود تفاوت پیدا کرد.

قیمت هفتگی طلا بیش از یک درصد بالا رفت

پایگاه خبری مارکت واچ آمریکا اعلام کرد، با کاهش نرخ برابری دلار در برابر ین ژاپن، قیمت آتی طلا روز جمعه کاهش یافت اما قیمت هفتگی آن بیش از یک درصد افزایش داشت. پنجشنبه گذشته (20 بهمن) نیز قیمت طلا کاهش یافت و به پنج روز افزایش متوالی قیمت که در طول آن بهای طلا به یک هزار و 243 دلار و 50 سنت یا بیشترین سطح در تقریبا 13 هفته گذشته رسیده بود، پایان داد. از ابتدای سال 2017 تاکنون بهای طلا در بازار کامکس آمریکا بیش از هفت درصد افزایش یافته است. «ایلیا اسپیواک» تحلیلگر ارز و طلا روزنامه فایننشال تایمز گفت: پس از آنکه کاخ سفید گفت، در هفته های آینده بلندپروازانه ترین برنامه اصلاح مالیات از زمان رونالد ریگان را اعلام خواهد کرد، قیمت طلا کاهش یافت.

فروش ۱۰ تن طلا در ۳ ماه!

طی سه ماهه چهارم سال گذشته میلادی بیش از ۱۰ تن طلا و جواهرات در امارات متحده عربی به فروش رسید که نسبت به همین مدت در سال ۲۰۱۵ میلادی بیش از ۱۴.۷ درصد افزایش نشان می دهد. به نقل از ایسنا، براساس گزارش روزنامه الاتحاد امارات، میزان فروش طلا و جواهرات در سه ماهه چهارم سال گذشته میلادی در عربستان سعودی بالغ بر ۱۶ تن بود و میزان فروش طلا و جواهرات در کویت طی این مدت بالغ بر ۳.۶ تن بود.

بانک‌هایی با زیان‌های انباشته

ولی‌الله سیف رئیس بانک مرکزی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا تاکنون بانکی به رده ماده 140 (ورشکستگی) رسیده است، اظهار داشت: برخی از بانک‌های ما زیان‌های انباشته دارند. وی با اشاره به اینکه اخیرا در دولت و با حمایت مجلس تصمیماتی مبنی بر افزایش چشمگیر سرمایه بانک‌‌‌های دولتی گرفته شده است، ادامه داد: 20 هزار میلیارد تومان تبدیل به افزایش سرمایه در بانک‌های ملی، سپه،‌ کشاورزی و بانک‌های دولتی دیگر می‌شود که اقدامی موثر در رابطه با اصلاح ساختار مالی بانک‌ها است.

نرخ واقعی ارز 4170 تومان است

محمد لاهوتی در نشست کنفدراسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه بر اساس فرمول های موجود نرخ واقعی ارز 4 هزار و 170 تومان باید می‌بود، گفت: جهش یکباره نرخ ارز به تولیدکننده لطمه می‌زند و قدرت برنامه‌ریزی را از صادرکننده می‌گیرد. هر چند زمزمه‌های مبنی بر کاهش مجدد نرخ ارز در کشور وجود دارد. رئیس کنفدراسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران تأکید کرد: هزینه افزایش نرخ دلار در کشور را صادرکننده و تولیدکننده پرداخت می‌کنند و فاصله موجود نرخ مبادله با ارز آزاد باعث شده که نتوانیم به سمت یکسان‌سازی نرخ ارز حرکت کنیم. وی تاکید کرد: سیاستگذاری های صنعت، معدن و تجارت درباره تفسیر اقتصاد مقاومتی در خصوص کالاهای با ارزش افزوده پایین و وضع عوارض سنگین باعث کاهش صادرات می‌شود.

بانک‌های ژاپنی دلار را با سوئیفت چینی دور می‌زنند

از زمانی که چین تصمیم گرفت به‌ تدریج استفاده از دلار در معاملات تجاری خود را کنار بگذارد، کشورهای زیادی نیز سیاست مشابهی را در پیش گرفته و به سمت شرق گراییده‌اند. از سال 2013 چین استفاده از ارزهای ملی دوجانبه بین این کشور و شرکای تجاری خود را آغاز کرد و این اقدام نقطه عطفی بود در تغییر گرایش کشورها و مقابله با سلطه دلار در بازار جهانی. یکی از مهم‌ترین زیرساخت‌هایی که از سوی چین و با این هدف شکل گرفت، شبکه CIPS یوان بود. این شبکه چیزی شبیه به سوئیفت برای دلار است، اما با کمی تفاوت که هزینه‌های نقل‌وانتقال را برای کاربران آن بسیار پایین می‌آورد. برخلاف سوئیفت که در آن دلار به عنوان مبنای ارزی و ارز میانی استفاده می‌شد، CIPS از یوان به عنوان ارز میانی استفاده نکرده و خود این ارز می‌تواند یکی از دو ارز طرف معامله باشد. از سوی دیگر CIPS هزینه نقل و انتقال بسیار کمتری را برای کاربران در نظر می‌گیرند و بدین ترتیب به افراد این امکان را می‌دهد به راحتی در مبادلات خود دلار را دور بزنند. قرار است در آینده نزدیک بانک هیروشیمای ژاپن به همراه 13 بانک بزرگ دیگر در این کشور به شبکه نظام پرداخت CIPS یوان چین بپیوندند. این اقدام به آنها این امکان را می‌دهد تا با کاهش هزینه مبادلات ارزی خود بیش از پیش مشتریان را به خود جلب کنند.

قصد روسیه برای افزایش صادرات نفت «اورال» در نیم سال اول

روسیه قصد دارد، صادرات نفت خام اورال را برای نیمه اول امسال افزایش دهد. این عمل علیرغم قرارداد با اوپک برای کاهش تولید نفت بخاطر ایجاد رونق در قیمت ها صورت گرفته است. به نقل از رویترز، بعد از آنکه تولیدکنندگان اوپک و غیر اوپک در اوائل دسامبر توافق کردند تا مشترکا تولید نفت خود را کاهش دهند، انتظارات بازار برای عرضه کمتر از سمت روسیه منجر به افزایش قیمت های اورالز بالتیک در شروع امسال به بیشترین حد خود در 15 سال رسید.

صعود قیمت سنگ‌آهن به بیش از ۱۰۰ دلار

سنگ آهن به روند رشدی که از ابتدای سال ۲۰۱۷ تاکنون داشت، ادامه داد و بهای معاملات این ماده خام فولادسازی در چین برای نخستین بار از سال ۲۰۱۴ به بالای ۱۰۰ دلار رسید. به گزارش ایسنا، بهای معاملات روز جمعه سنگ آهن در بازار کالای دالیان چین ۸.۳ درصد رشد کرد و به ۶۹۴ یوان (۱۰۱ دلار) در هر تن رسید و در ۶۸۸ یوان بسته شد در حالیکه قرارداد  SGX AsiaClear سنگاپور هم صعود کرد. طبق گزارش متال بولتن، بهای سنگ آهن با عیار ۶۲ درصد برای تحویل فوری در کینگدائو ۳.۳ درصد رشد کرد و به ۸۶.۶۲ دلار در هر تن رسید که بالاترین قیمت از سپتامبر سال ۲۰۱۴ بود. با توجه به حجم بالای سنگ آهن دپو شده در بنادر چین و عرضه جدید از سوی معدنکارانی مانند واله برزیل، شرکت لیبروم کپیتال پیش بینی کرد قیمت هر تن سنگ آهن در نیمه دوم سال به پایین ۵۰ دلار سقوط می کند. شرکت آر بی سی کپیتال مارکتس هم رشد قیمتها در ژانویه را ناپایدار توصیف کرد. بر اساس گزارش بلومبرگ، اما همه بدبین نیستند. شرکت جی پی مورگان چیس انتظار دارد متوسط قیمت هر تن سنگ آهن در سال جاری به ۷۳ دلار بالغ شود.

مانع اصلی صادرات برنج هند به ایران

به نقل از بیزینس استاندارد، بلاتکلیفی در مورد استفاد از ارز در مبادلات تجاری دوجانبه ایران و هند، به دنبال تردید در استفاده از دلار در مبادلات تجاری دو کشور پس از اعمال تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران، بر صادرات برنج باسماتی هند به ایران تأثیر گذاشته است. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا تحریم‌های جدیدی بر 13 فرد و 12 نهاد ایرانی اعمال کرده است. به گفته منابع تجاری، دولت ایران تمایلی به استفاده از دلار برای مبادلات تجاری با کشورهای دوست از جمله هند ندارد. از زمانی‌که هند دیون خود را به ایران به دلار تسویه کرده است، ایران با کمبود ذخایر روپیه در ذخایر ارزی خارجی خود مواجه شده است و این امر ابری از بلاتکلیفی بر صادرات برنج باسماتی هند به ایران ایجاد کرده است. به گزارش فارس، منابع تجاری هندی معتقدند که ایران در تلاش است تا دلار را با یورو جابجا کند. با این حال، هنوز چیزی نهایی نشده است و تازمانی‌که تصمیمی گرفته شود، صادرات برنج باسماتی هند به ایران ممکن است ازسرگفته نشود. در عین حال، صادرات قراردادهای قدیمی ادامه خواهد یافت.

زمان واریز یارانه ۴۵۵۰۰ تومانی بهمن‌ماه اعلام شد

براساس اعلام سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها، هفتاد و دومین مرحله یارانه نقدی خانوار سه‌شنبه 26 بهمن ماه 95 واریز خواهد شد. بر این اساس، یارانه نقدی برای هر نفر 45 هزار و 500 تومان بوده که ساعت 24 سه‌شنبه به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود. همچنین یارانه نقدی بامداد روز چهارشنبه قابل برداشت است.

انگلیس در آستانه تورم 2 درصدی بعد از سه سال

کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند که افزایش قیمت مصرف کنندگان در انگلیس بعد از رشد 1.9 درصدی در ماه ژانویه، تا پایان سال میلادی ادامه داشته باشد. این رشد ممکن است تورم انگلیس تا پایان سال را برای نخستین بار از سال 2013 تاکنون به 2 درصد برساند. بانک مرکزی انگلیس همچنین پیش بینی کرده است که با توجه به افزایش قیمت انرژی و افزایش هزینه واردات به دلیل کاهش ارزش پوند، نرخ تورم در اوایل سال آینده میلادی به 2.8 درصد برسد.

احتمال ریزش 10 درصدی بازار سهام آمریکا

جرمی سیگل استاد کالج اقتصاد و بازرگانی وارتون گفت: افزایش ریسک های سیاسی در آمریکا خطر افت 10 درصدی شاخص سهام را بیشتر کرده ولی این مساله دلیلی برای عجله سرمایه گذاران بین المللی برای ورود به بازار طلا نیست. به گزارش بلومبرگ، وی افزود: آینده بازار سهام بستگی به سیاست های دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا دارد.  اگر ترامپ بخواهد کاهش مالیات ها و کاهش قوانین را پیگیری کند، شاخص سهام به راحتی 10 درصد افزایش خواهد یافت. اگر ترامپ بخواهد سیاست های حمایتی و دستکاری نرخ ارز را دنبال کند، شاخص سهام با افت 10 درصدی روبه رو می شود.
 


تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۱۱
***رئیس کنفدراسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران تاکید کرد: هزینه افزایش نرخ دلار در کشور را صادرکننده و تولیدکننده پرداخت می‌کنند ****


اقا اي خنديدم اي خنديدم اي خنديدم


يكي به اين آقا بگه در اين كشور اين مردم هستند كه در نهايت هزينه تمام اين چيز ها رو ميدن...............
نرخ واقعی ارز 4170 تومان است ::>> چرا این مطالب را تیتر می کنید به فکر خودتان اگر نیست به مردم هم حتمن نیستید. این تیترها قیمت ها را بصورت کاذب بالا می برد و شما و همه کسانیکه که آن را تیتر می کنند عامل بدبختی صنایع و مردم خواهید بود
چرا در کشورهای اطراف ایران که تقریبا درگیر جنگهای داخلی هستند نرخ دلار ۴۱۷۰ تومان نیست و ارزش ریال ایران حتی از پول افغانستان هم کمتر شده ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۴
چون افغانستان اقتصاد نفتی ندارد که برای دولت صرف اقتصادی در افزایش برابری ارزی و کاهش قیمت ارز ملی باشد.
با سلام . کشورها به دوقسمت تقسیم شده اند . تعدادی تولید کننده . مانند ( آلمان و ژاپن . فرانسه . اکثرا هفت کشور صنعتی و..تازگیها چین . برزیل و هندوستان و تعدای مونتاژ گر و مصرف کننده. ( ایران . عراق . عربستان و. غیره ) . این کار که چه طور کشوری تولید کننده و کشوری مونتاژ گر باشد . به قانون کار حاکم بران کشور مرتبط می باشد . در کشورهای تولید کننده مانند المان . ژاپن . و... یک قانون کار و یک صندوق بازنشستگی وجود دارد و کارفرمای دولتی و خصوصی از آن تبعیت می کند . ولی در کشورهای مصرف کننده و مونتاژگر برای کارفرمای دولتی یک قانون کار ( مدیریت خدمات کشوری .با صندوق بازنشستگی کشوری ) و برای کارفرمای خصوصی ( قانون کار کارگر و کارفرما .با صندوق بازنشستگی تامین اجتماعی ) تعریف شده است . می بینیم که زمانی که یک کشور مونتاژگر بخواهد به تولید کننده تبدیل شود .قانونگذار ن ان کشور اولین قدم را به اصلاح قانون کار می پردازند و قانون کار برای دولتی و خصوصی یکی می کنند . مانند چین . هندوستان . برزیل .
تورم 2 درصدی رو خوب اومدی در انگلستان کافر!
در جواب دوستی که فرمودند چرا در کشورهای جنگ زده نرخها ثابت است باید عرض شود که در آن کشور ها مثل نقل و نبات پول بدون پشتوانه چاپ نمیشه تا حقوق نجومی و پاداش چند صد میلیونی بازنشستگان و.... را بدهند
پول افغانی که ۱۵ ساله ۵۰ برابر پول ایرانه، پول ایرانو با اتیوپی مقایسه کنید.انگار فقط ایران صادرات داره بقیه کشورها صادرات ندارند!!! این عدالت اجتماعی که دلار به میل ۱درصد صادر کننده نرخ گذاری میشه.اجناس تولیدیشون هیچکس نمیخره میخاند به زور دلار سود کنند
فكر كرديد با اين قيمت كسي ميتواند چيزي بخرد؟ همه پس ميزنند- خود من رفتم تاير خودرو بخرم طرف با افتخار فرمود دلار گران شده ما هم گران كرديم من هم نتوانستم خريد كنم و برگشتم - و اين داستان رو در طول روز مكرر ميشنوم، اين داستان دلار گران را ي مشت دلال شياد هو مياندازند كه ب بله مثلا قيمّت صادرات پايين بيايد، اولا كدام صادرات؟ اين كه تمام موادش وارداتي است.دوم؛ تورم و وركود ناشئ از آن را در نظر بگيريد كه نتيجه ميشود وضع فعلي.
چرا در ایران بیخود و بدون پشتوانه پول چاپ میشود همانند قبل پول کمی باید در سطح کشور رواج داشته باشد...
ببخشید اگه برنج باسماتی نخواهیم باید کی رو ببینیم
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل