بازدید 7673

صدای جیرجیرک‌ها شاید دیگر در اروپا به گوش نرسد!

کد خبر: ۶۶۶۲۳۰
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۰ 11 February 2017
نخستین بررسی جامعی که درباره جیرجیرک‌ها و ملخ‌های اروپا انجام شده نشان می‌دهد بیش از یک چهارم گونه‌های این حشرات در معرض انقراض قرار گرفته‌اند.

به گزارش ایسنا، این ارزیابی را بیش از ۱۵۰ محقق و دانشمند محیط زیست در طول دو سال انجام داده‌اند.

به گفته اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت، این حشرات که به گروهی از حشرات به نام "راست‌بالان" تعلق دارند بیش از دیگر انواعی که تحت بررسی قرار گرفتند در معرض خطر هستند.

در اروپا حدود ۱۰۰۰ گونه ملخ و جیرجیرک وجود دارد. در گزارش این اتحادیه آمده که "اگر اکنون اقدام نکنیم شنیدن صدای جیرجیرک دیگر در این قاره اتفاق نخواهد افتاد."

راست‌بالان از جمله جیرجیرک، جیرجیرک شاخک دراز و ملخ در علفزارها زندگی می‌کنند و منبع غذایی مهمی برای پرندگان و خزندگان هستند و از بین رفتن آنها تمام زنجیره غذایی و زیست‌بوم (اکوسیستم) را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

علاوه بر این، محیطِ زیست این حشرات هم به دلیل گسترش صنعت گردشگری و کشاورزی بی‌رویه در معرض نابودی است.

برخی گونه‌ها نیز به خصوص در یونان و جزایر قناری به دلیل آتش‌سوزی، زیستگاه خود را از دست داده و جمعیتشان رو به انقراض رفته است.

"ژان کریستف وی" معاون اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت می‌گوید: برای نجات این حشرات از خطر انقراض باید از زیستگاه‌های آنها بیشتر مراقبت و محافظت شود. این کار باید با مدیریت پایدار علفزارها و مثلا با استفاده از روش‌های کشاورزی سنتی انجام شود.

به گزارش بی‌بی‌سی، "اکسل هاچ‌کرچ" رییس کمیته حفاظت از بی‌مهرگان در این اتحادیه نیز گفت: اگر ملخ و دیگر راست بالان مثل جیرجیرک و جیرجیرک شاخک دراز از بین بروند، تنوع زیستی از بین می‌رود. این حشرات معیارهای خوبی برای ارزیابی تنوع زیستی در زیست‌بوم‌های باز هستند.

دانشمندان بیش از همه نگران گونه‌هایی هستند که فقط در محدوده خاصی زندگی می‌کنند مثل ملخ جلگه "کرائو" که فقط در منطقه کوچکی در جنوب فرانسه به نام جلگه کرائو زندگی می کند.

بنابر این گزارش، اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت نتیجه بررسی خود را "نگران کننده" خوانده و خواستار اجرای برنامه هایش در سراسر اروپا شده تا اطلاعات مربوط به جمعیت این حشرات به طور مرتب گردآوری و ارزیابی شود.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها