بازدید 2636

سعی ما نهایی شدن «رجل سیاسی» تا قبل از انتخابات است

سخنگوی شورای نگهبان درباره وظیفه این نهاد پیرامون بحث «رجل سیاسی» با توجه به سیاست‌های کلی انتخابات، ‌گفت: کارهای کارشناسی مقدماتی انجام شده،‌ سعی داریم تا قبل از انتخابات بررسی‌ها را نهایی کنیم.
کد خبر: ۶۶۶۲۱۷
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۰ 11 February 2017
عباسعلی کدخدایی در نشست خبری امروز سخنگوی شورای نگهبان ضمن گرامیداشت ایام دهه فجر و تشکر از حضور پرشور مردم در راهپیمایی 22 بهمن و تسلیت به مناسبت ایام سوگواری شهادت حضرت زهرا (س) در ابتدا به ارائه گزارشی اجمالی از طرح‌ها و لوایح بررسی شده توسط شورای نگهبان پرداخت و بعد از آن به سئوالات خبرنگاران پاسخ داد و در رابطه با آخرین موارد مربوط به انتخابات ریاست جمهوری، گفت: هیات‌های نظارت استانی تعیین شده، 200 هیات نظارت شهرستانی هم تعیین شد و در این هفته اقداماتش تمام می‌شود. در خصوص هیات نظارت خارج از کشور هم بررسی‌ها انجام شده و کارهای مقدماتی شکل گرفته که آن هم در جلسه این هفته شورای نگهبان بررسی می‌شود و نظر شورای نگهبان اعلام می‌شود.

به گزارش ایسنا، سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سئوال خبرنگاری مبنی بر اینکه توافقی بین مجلس و وزارت کشور برای زمان انتخابات شوراها ایجاد شده در این‌باره توضیح دهید، گفت: در رابطه با شوراها، شورای نگهبان دخالتی ندارد، اما در این باره مصوبه‌ای در مجلس تصویب و برای ما ارسال شده است؛ اگر در چارچوب قانون اساسی و شرع باشد تأیید می‌شود اما هنوز در دستور کار نیست.

کدخدایی در پاسخ به سئوال خبرنگاری مبنی بر آخرین وضعیت فراخوان پیرامون رجل سیاسی، تصریح کرد: خود شورای نگهبان درگیر برنامه ششم بود، چرا که برنامه‌ای وقت‌گیر بود. همزمان کار کارشناسی بحث رجل سیاسی در پژوهشگاه شورای نگهبان در حال بررسی بود. امروز هم با کارشناسان این پژوهشگاه جلسه‌ای داشتیم و کارهای اولیه انجام شده است. سعی می‌کنیم هرچه زودتر این مورد را جمع کنیم، هنوز نتوانسته‌ایم این موضوع را در دستور کار قرار دهیم. تلاش داریم تا قبل انتخابات آن را نهایی کنیم.

کدخدایی در ادامه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه سه ماه تا انتخابات ریاست جمهوری زمان باقی است، آیا شورای نگهبان بر تبلیغات زودرس برخی افراد سیاسی نظارت می‌کند، گفت: به دلیل اینکه قانون برای گذشته است و هیچ ساز و کاری در این باره مشخص نشده و طبق قانون ابزار رصد درباره این مساله وجود ندارد، تا زمانی که وارد بررسی صلاحیت ها نشویم کاری نمی توانیم انجام دهیم. ولی اگر گزارشاتی در این باره در زمان بررسی صلاحیت ها به ما برسد، آنها را مدنظر قرار خواهیم داد.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آخرین نتایج نظارت شورای نگهبان بر فعالیت نمایندگان مجلس شورای اسلامی به کجا رسیده است، تصریح کرد: این موضوع در سیاست های کلی انتخابات بود و تا زمانی که قانون نشود شورای نگهبان نمی تواند کاری انجام دهد. هرگاه مجلس و دولت قانونگذاری کنند شورای نگهبان نیز وظیفه قانونی خود را انجام می دهد.

خبرنگاری دیگر درباره اعلام نظر شورای نگهبان درباه مواد 22 و 48 قانون ثبت سئوال کرد که کدخدایی گفت: ای کاش سوال‌تان در این زمینه فنی تر بود. این موضوع درباره اعلام‌نظر فقهای شورای نگهبان نسبت به خلاف شرع بودن برخی بندهای مصوبه‌ای است که اشاره کردید. تکلیف شورای نگهبان بر اساس اصل 4 قانون اساسی این است که اگر مصوبه ای خلاف شرع بود اعلام‌نظر کند. دیگر موارد وظیفه دوستان تقنین و اجرا است.

به گزارش ایسنا، این عضو حقوقدان شورای نگهبان درباره آخرین وضعیت انتخابات الکترونیک چنین توضیح داد: ما قبلا هم گفته ایم نیازمند تامین شرایط مخصوصا شرایط امنیتی لازم هستیم. ما هنوز پیشنهاد جدیدی در راستای نامه نگاری ها از سوی وزارت کشور نداشته ایم، البته جلسات کارشناسی با رئیس ستاد انتخابات و معاون وزیر کشور داشته ایم، اما هنوز نتیجه جدید نداریم. تا انتخابات ریاست جمهوری زمان کم است و فکر نکنم این موضوع به نتیجه برسد.

خبرنگاری به موضوع تعطیلی هشتم ربیع الاول و مخالفت شورای نگهبان در این باره اشاره کرد و کدخدایی تصریح کرد: رئیس محترم مجلس شورای اسلامی اشاره کرده که هیات وزیران بار مالی را پذیرفته؛ مصوبه به دستمان رسیده و این هفته آن را مدنظر قرار می دهیم.

کدخدایی در پاسخ به سئوال خبرنگاری درباره آخرین وضعیت استفساریه قانون انتخابات و احتمال ارسال آن به مجمع تشخیص مصلحت نظام، گفت: این مصوبه به دستمان رسیده، ولی هنوز بررسی نشده است و حق قانونی مجلس است که اگر دوباره ایراداتی به آن وارد شد بر حق قانونی خود پافشاری کند و این مصوبه به مجمع تشخیص مصلحت نظام برود.

خبرنگار دیگری پرسید که علی مطهری معتقدند در صورت تصویب استفساریه قانون انتخابات ممکن است خانم مینو خالقی به مجلس شورای اسلامی راه پیدا کنند در این باره توضیح دهید که کدخدایی گفت: قبلا هم به این موضوع پاسخ دادم، این مصوبه عطف به ماسبق نخواهد شد.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه بر وحدت ملی همیشه تاکید شده و برخی تحلیل گران معتقدند رد صلاحیت های شورای نگهبان موجب کدورت هایی می شود، نظرتان را در این باره بگویید، گفت: فکر می کنم اتحاد ملی باید در چارچوب قانون اساسی، رعایت قوانین موضوعه و پیروی از فرمایشات مقام معظم رهبری پیگیری شود و شورای نگهبان هم در این چارچوب عمل می کند و فکر می‌کنم بهترین راه تمسک به قانون اساسی،‌ قوانین موضوعه و پیروی از فرمایشات مقام معظم رهبری است.

وی بار دیگر به موضوع رجل سیاسی اشاره کرد و گفت: این موضوع نیازمند بحث کارشناسی است و بعد از آن نظرمان را اعلام می کنیم که بعد از جمع بندی کارشناسی نیاز به مصوبه شورای نگهبان است. در بند 5 ذکر شده اعلام این شرایط توسط شورای نگهبان است و به مفهوم مصوبه لازم الاجرا برای تمام دستگاه ها از سوی شورای نگهبان باشد.

وی در پاسخ به سئوالی در رابطه با نظارت شورای نگهبان بر هزینه های انتخاباتی گفت: متاسفانه در این باره امکان و ابزار خاصی نداریم، قانون هم حداقلی است. اگر گزارشی در این باره بدست ما برسد، ما آن را مدنظر قرار خواهیم داد.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به خبرنگاری که پرسید این روزها صحبت‌هایی مبنی بر رد صلاحیت رئیس جمهور به گوش می رسد، گفت: قبلا در این باره اظهار نظر کرده ام، شورای نگهبان در چارچوب قانون عمل می کند.

کدخدایی درباره آخرین بررسی های لایحه برنامه ششم گفت: ایرادات، خلاف قانون اساسی، خلاف شرع بودن و مغایرت با سیاست های کلی بود و برخی ابهامات متوجه آن بود که تمام این ها شامل 38 بند بود که به مجلس اعلام شد. 10 مورد هم تذکر داشتیم، اما از باب نظارت، مجمع تشخیص مصلحت نظام هم بر این موضوع نظارت دارد و همزمان با ما این موضوع را در دستور کار داشت. هفته پیش نظر نهایی اش را به ما اعلام کرد که ما در شورای نگهبان ایرادات مجمع تشخیص مصلحت نظام را به مجلس اعلام کردیم. این لایحه با توجه به اختلافات مجلس و دولت، مطابق فرمایش مقام معظم رهبری در مجلس مجددا دوباره بررسی شد و ما هم در شورای نگهبان آن را تلقی به لایحه داشتیم و ایراد بار مالی گرفته نشد، علاوه بر این ها مجلس در ذیل بندهای بار مالی گفته بود باید این ها در بودجه سنواتی ذکر شود که این خود مشکلات را کاهش داد و در برخی موارد که  ذکر نشد، قرار است ذکر شود.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان