بازدید 12665
مسکن در رکود پنج ساله؛

بخش ساختمان منفی 14/9 درصد سال گذشته رشد کرد!

مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در قالب گزارش تحلیل بخش حقیقی اقتصاد ایران، ضمن تحلیل عملکرد شش ماهه نخست، برآوردی از میزان رشد اقتصادی کشور در سال جاری ارائه داد. تحلیل بخش مسکن و تأثیر و اهمیت آن در اقتصاد، از نکات دیگری است که در این گزارش به آن اشاره شده است.
کد خبر: ۶۶۶۱۷۴
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۶ 14 February 2017
مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در قالب گزارش تحلیل بخش حقیقی اقتصاد ایران، ضمن تحلیل عملکرد شش ماهه نخست، برآوردی از میزان رشد اقتصادی کشور در سال جاری ارائه داد. تحلیل بخش مسکن و تأثیر و اهمیت آن در اقتصاد، از نکات دیگری است که در این گزارش به آن اشاره شده است.

به گزارش تابناک اقتصادی، یکی از معضلات اقتصاد ایران وجود نرخ رشد بی ثبات است، به گونه ای که در برخی از سال ها رشد اقتصادی مثبت و در برخی از سال ها منفی بوده است؛ برای نمونه، پس از رشد اقتصادي 7.7 درصدي سال 1386، در سال هاي بعد رشد اقتصادي ارقامي پايين و در برخي سال ها (سال هاي 1391 و 1392 كه همراه با تحريم هاي بين المللي و ركود تورمي بوده اند) منفي نيز بوده است، ولی شواهد حاكي از تغيير اين روند در سال 1395 است. در حالی که وجود یک روند باثبات از الزامات اصلی بهبود شرایط اقتصادی یک کشور قلمداد می شود، بنا بر نمودار زیر، روند نوسانی رشد اقتصادی کشور در یک دهه گذشته به وضوح قابل مشاهده است و این مسأله، نتیجه بی برنامه بودن اقتصاد و تأثیرپذیری شدید آن از محیط بیرونی است.

رشد اقتصادی کشور در یک دهه گذشته
(به نقل از مرکز پژوهش های مجلس)

سهم 70 درصدی نفت در رشد اقتصادی


نفت بازیگر اصلی رشد اقتصادی در سال 95

پيش بيني هاي مركز پژوهش هاي مجلس حاكي از آن است كه رشد ارزش افزوده بخش هاي كشاورزي، نفت، صنعت، ساختمان و خدمات در سال 1395 به ترتيب برابر با 5.7، 51.9، 1.9، 14.9- و 3.7 درصد است. با توجه به رشد زيربخش هاي اقتصادي، برآورد مركز پژوهش ها از رشد اقتصادي سال 1395 حدود 7.2 درصد است که این رقم تقریبا مشابه ارقام اعلام شده از سوی بانک مرکزی و مرکز آمار است؛ آمار شش ماهه اول بانك مركزي نشان از رشد 7.4 درصدي اقتصاد در اين دوره نسبت به دوره مشابه سال قبل دارد.

مركز آمار ايران نيز در آستانه انتشار اين گزارش رشد شش ماهه سال 1395 نسبت به دوره مشابه سال 1394 را 6.4 درصد اعلام كرده است. در جدول زیر، ارقام رشد به تفكيك بخش ها و سهم هر بخش در رشد اقتصادي آورده شده است.  

رشد زیربخش های اقتصاد ایران در سال 1395
(به نقل از مرکز پژوهش های مجلس)

سهم 70 درصدی نفت در رشد اقتصادی

نكته بسیار با اهمیت مربوط به سهم هر بخش از رشد اقتصادي 7.2 درصدي سال 1395 است؛ بخش نفت به تنهايي 5.2 درصد از رشد 7.2 درصدي را از آن خود کرده است. وقوع اين امر ناشي از رفع تحريم نفت ايران و گسترش توليد و صادرات نفت در سال 1395 است. چنانچه سهم 5.2 درصدي بخش نفت را كنار بگذاريم، رشد اقتصادي در سال 1395 حدود 2 درصد خواهد بود.

بخش مسکن در رکود پنج ساله

بررسي رشد ارزش افزوده بخش ساختمان نشان مي دهد كه اين بخش از سال 1391 وارد ركودي پنج ساله شده است، به گونه ای كه رشد اين بخش در دوره 1391-1394 به ترتيب برابر با 3.6-، 3.1-، 0.4- و 13.5- بوده و براي سال 1395 نيز رشد اين بخش 14.9- درصد برآورد مي شود.

با تأمل در حساب هاي ملي بانك مركزي دیده مي شود كه در ده ساله 1380-1390، متوسط سهم ارزش افزوده (به قيمت ثابت) بخش ساختمان از كل توليد ناخالص داخلي كشور برابر با 7 درصد بوده است. علاوه بر اين كه سهم مذكور به تنهايي حاكي از اهميت اين بخش در اقتصاد ايران است، اهميت اين بخش را مي توان با توجه به موارد زير بيشتر درك كرد.

  1. چنانچه سياست هاي اقتصادي به نحوي باشد كه باعث تحريك بخش ساختمان شود، آنگاه با توجه به اين كه براي ايجاد رشد در بخش ساختمان بايستي بخش ها و صنايع بالادستی همچون ساخت فلزات اساسي، ساخت ساير محصوالت كاني غيرفلزي، ساخت چوب و محصولات چوبي، ساخت ماشين آلات و دستگاه هاي برقي طبقه بندي نشده در جاي ديگر و ... رشد كنند، لذا در مجموع شاهد رشد توليد صنايع فوق الذكر، بخش ساختمان و در نهايت رشد اقتصادي خواهيم بود. 

  2. چنانچه در نتيجه اعمال سياست هاي اقتصادي، شاهد رشد ارزش افزوده بخش ساختمان باشيم، آن گاه با توجه به ارتباطات پيشيني اين بخش مي توان از يك سو (به عنوان عنصر طرف عرضه اقتصاد) شاهد رشد ارزش افزوده خدمات مستغلات بوده و ازسوي ديگر شاهد رشد تقاضاي نهايي (شامل تقاضاي مصرفي خانوارها، تقاضاي سرمايه گذاري دولت و بنگاه ها) بود.  قابل ذكر است كه با تأمل در حساب هاي ملي بانك مركزي مشاهده مي شود كه در دوره ده ساله 1380-1390، متوسط سهم ارزش افزوده خدمات مستغلات از توليد ناخالص داخلي كشور برابر با 13.5 درصد بوده است. بنابراين مي توان بيان كرد كه به طور متوسط در دوره 1380-1390، سهم ارزش افزوده دو بخش ساختمان و خدمات مستغلات از توليد ناخالص داخلي برابر با 20.5 درصد ميباشد كه حاكي از اهميت اين دو بخش در طرف عرضه اقتصاد ايران است. 
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۱۶
نگید بخش مسکن در رکود است یا رشد منفی دارد. تورم بی سابقه و بی دلیل بخش مسکن که خون مردم را چند دهه در شیشه کرده بود 5 سال است که تکرار نشده و تکرار هم نخواهد شد. حضرات بساز و بفروش و انبوه سازان حاضر نیستند از سودهای نجومی و رویایی دهه های گذشته در بخش مسکن چشم پوشی کنند و مسکن را به قیمت عادلانه و با سود 20 تا 30 درصد در اختیار مردم بگذارند. مردم هم دیگر نه پول خرید مسکن با ان قیمت های کذایی را دارند و نه رشد جمعیت مانند سه دهه قبل است. بخش مسکن به روند رکود خود ادامه خواهد داد تا وقتی که توازنی منطقی بین درامد مردم و قیمت مسکن بوجود اید. درحال حاضر تنها طبق امار رسمی 600 هزار واحد مسکونی در تهران خالی مانده و این درحالیست که طی دوماه گذشته ریس صنف املاک دوبار از صدا و سیما مصاحبه کرده و با ارایه آمار نا درست سعی کرده است بازار مسکن را درحال رونق نشان دهد تا شاید مردم را بخرید ان ترغیب کند!!!! جالب است که دیگر اصناف از چنین رانتی در صدا و سیما برخوردار نیستند. بهترین راه بستن مالیات به املاک خالی از سکنه است تا مسکن از این رکود خارج شود. اگر دولت مالیت مناسب و تساعدی نسبت به زمان خالی نگهداشتن مسکن وضع کند حضرات اقدام به تعدیل قیمت و فروش ان خواهند کرد.
قیمت خانه های شمال تهران سقوط میکنه بحث آلودگی هوا زلزله ترافیک و اینکه با وجود اینترنت خیلی کارها رو میشه از راه دور انجام داد میبینی خرید خانه های میلیاردی تو کوچه پس کوچه های شمال تهران از رونق میفته.
شیوه زندگی داره عوض میشه
پاسخ ها
شهاب
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۲۵ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۷
چه شاعرانه!!!!!!حتما توی خواب
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۵ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۷
گربه دستش به گوشت نمیرسه ... !!
درپاسخ به مدعیان عدم افزایش قیمت مسکن در سال 96 (بویژه روزنامه حامی بی چون وچرای بورس یعنی دنیای اقتصاد):
وقتی همه صحبت از افزایش تورم ودورقمی شدن ان در سال 96 میکنند( که بنظر خیلی ها همین الانش هم دورقمی هست!) ، وقتی قیمت دلار وبقیه چیزها اینهمه افزایش پیداکرده ، وقتی عرضه مسکن برای چندمین سال کاهش چشمگیر پیداکرده و ....چه دلیلی داره که مسکن افزایش قیمت نداشته باشه حتی در حد تورم ؟!
پاسخ ها
شهاب
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۳۵ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۷
از تعداد منفی ها میزان نگرش منطقی به مسائل اقتصادی مشخص میشه.منطق اقتصاد حکم میکنه وقتی نهاده های مسکن همانند دستمزد، مصالح ،عوارض شهرداری حق انشعابهاو....سال به سال افزایش قیمت داشته و قیمت مسکن طی 5سال گذشته ثابت بوده یا کاهش داشته است یک جای کار اشکال دارد حال قدرت خرید همپای تورم 5سال پیش رشد نکرده و سیاستهای دولت بر پایه کنترل دستوری تورم موجب تشدید رکود شده است با این حال تقاضای مسکن هیچ گونه کاهشی نداشته و این تقاضا یا به شکل بد مسکنی و گرایش به حاشیه های شهرها اتفاق افتاده ویا در حال خفته باعث فشار به بازار اجاره گردیده است به هر ترتیب با بهبود نسبی شرایط اقتصادی رونق بازار مسکن قطعی و افزایش قیمت احتمالی خواهد بود.و این به نظر اشخاص و افراد ارتباطی ندارد.
بد نیست اگه زحمت بکشید کمی به عنوان گزارش هم توجه کنید.
چه عنوان گنگ و مبهمیه!
"بخش ساختمان در سال گذشته منفی 14/9 درصد رشد کرد!"
"بخش ساختمان در سال گذشته 14/9 درصد سقوط کرد!"
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۸ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۱
درست گفته دیگه برادر. به "منفی " در تیتر توجه کن متوجه میشی.
چنانچه بخواهیم بخش مسکن رشد کند ،؟ دو راه کار اساسی باید اتفاق بیفتد ،یک .ارزش پول ملی افزایش یابد ،دوم .درآمد قشر متوسط جامعه بالا رود ،که هر دو،راهکار ملتزم سیاست گزاری درست ،و شجاعانه میباشد ، اول اینکه تغیر پول ملی نه با تغیر نام بلکه با حرف حداقل چهار صفر از دارایی های نقدی افرادی که بیش از هزار میلیارد ریال سرمایه دارند ،ودیگر اینکه دریافت مالیات از مستقلاتی که متراژ بیش از دویست مترمربع دارد ،واملاک مازاد بر نیاز افراد ،که این مورد نیاز به شجاعت ،و عدل وانصاف دارد ، دوم اینکه توان پس انداز قشر متوسط را بالا ببریم ،تا هم بتوانند مصرف کنند ،تا تولید افزایش یابد ،و هم بتوانند پس انداز کنند تا بتوانند ،نیاز به سر پناه مناسب خود را بر طرف کنند ،و راهکار آخری هم بها دادن به اشتغال روستایی مانند کشاورزی ،و دامداری ،پرورش طیور ،و ماهی ،و سایر ماکیان ،وکاستن از جذبهٔ شهری ،وتوزییع منابع بصورت اولویت با منطقه. محروم ،و روستاها ،وتوزییع بهداشت ،و آموزش عالی بصورت بومی با اولویت منطقهٔ محروم ،و تجمیع روستاها ،و گذر از سنتی به مدرنیته در همهٔ مناطق ،،،
قیمت زمین بالاست اونم تو تهران که زمین نشست میکنه و داره به خاطر بی آبی بیابون میشه. هوا نیست نفس بکشیم این بساز بفروشا هم عادت کردن به سودای آنچنانی.
تو دنیای اقتصاد زده بود پیش فروش پونک متری 3.5 میلیون پولشم یه جا نمیگیره خب معلومه نوساز کسی نمیخره 6 تومن
مردم دیگه مردم قدیم نیستن با وجود اینترنت خیلی راحت اطلاعات جمع میکنن هر مزخرفی که املاکیا میگن رو نمیپذیرن و مطالبه کیفیت مناسب و قیمت مناسب رو میکنن چه تو مسکن چه هر چیز دیگه ای
این رویه ای است که در آینده همیشه ادامه خواهد داشت. کاهش نرخ رشد جمعیت، کاهش ازدواج و فرزندآوری، افزایش طول عمر ساختمانها، افزایش آگاهی عمومی و رشد تدریجی سطح زندگی و سواد عمومی در مناطق اصطلاحا پایین شهری، همه و همه باعث میشه که بخش مسکن در آینده از انبوه سازی به طرف نوسازی برود. در شهرهای بزرگ در هر محله ای که بروید دهها آپارتمان خالی هست، ولی کسی ازدواج نمیکنه که به خونه جدید نیاز داشته باشه. و این روالی است که حداقل تا ۳۰ سال بعد با وجود کاهش جمعیت همچنان ادامه خواهد داشت. در نهایت روزی خواهد رسید که پولدارها میان یکی از همین برجهای فعلی را میخرند و یک خانه دو یا سه طبقه بزرگ برای خودشون میسازن. یعنی دقیقا برعکس روال فعلی!
اگر رشد یعنی گران شدن همان بهتر که رشد منفی باشد.
تا وقتی شهرداریها به سازنده به نگاه خودپرداز نگاه میکنن و صدها میلیون پول مفت بابت جواز و خلافی میگیرن قیمت پایین نمیاد تقریبا یک پنجم هزینه ساخت خانه همینا بود که گفتم شهرداری از سازنده نگیره تا سازنده هم از خریدار نگیره
آقاجان خانه هم مگه گران میشه وضعیت همینه که هست به امید خدا مسکن با همین شیب ملایم بیاد پایین خونه میشه متری ده هزار تومن اونم تو نیاوران ما که منتظریم شما هم منتظر باشید وای تصور کن من و پنت هاوس هزار متری چسبیده به ارتفاعات خوش آب و هوا فقط ترجیحا پرایدم هم با خودم میبرم بالا تو خونه ملسی
وقتی یک وزیر ضعیف و بی تدبیر مسکن داریم که شاهکارش مزخرف خوندن مسکن مهر هست، بیش از این هم امیدی به این بخش نمیشه داشت.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس