بازدید 1806

افشای هماهنگی مصر و اسرائیل درباره "تیران و صنافیر"

فایل‌های صوتی فاش شده از مکالمه تلفنی وزیر خارجه مصر مذاکرات محرمانه این کشور با رژیم صهیونیستی را درباره توافقنامه "تیران و صنافیر" برملا کرد.
کد خبر: ۶۶۶۱۶۵
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۱ 11 February 2017

فایل‌های صوتی فاش شده از مکالمه تلفنی وزیر خارجه مصر مذاکرات محرمانه این کشور با رژیم صهیونیستی را درباره توافقنامه "تیران و صنافیر" برملا کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه ماهواره‌ای "مکملین"، این شبکه مخالف دولت قاهره که در خارج از این کشور فعالیت دارد، دو فایل صوتی را فاش کرده که بین دو تا هفت دقیقه و مربوط به مکالمه تلفنی سامح شکری، وزیر خارجه مصر با اسحالق مولخو، مشاوره ویژه بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی است که هنوز از سوی منابعی مستقل تایید نشده و مسئولان مصری و اسرائیلی تا این لحظه واکنشی نسبت به آن نداشته‌اند، دو طرف به بررسی بندهای توافقنامه تیران و صنافیر که سال گذشته میان قاهره و ریاض به امضا رسید، پرداختند.

در این دو فایل شکری بندهای توافقنامه انتقال مالکیت دو جزیره تیران و صنافیر به عربستان را پس از اصلاحی که به درخواست اسرائیل انجام شده بود، به این دیپلمات اسرائیلی ارائه می‌کند تا او موافقت خود را با آن اعلام دارد.

در این مکالمه تلفنی به تمامی بندهای توافقنامه مذکور که هنوز جنجال بسیاری را در میان مردم مصر به پا کرده، پرداخته نشد، اما دو طرف فاش کردند اسرائیل شرط کرده تا ترتیبات حقوقی مربوط به دو جزیره تیران و صنافیر و خلیج عقبه در امتداد دریای سرخ که آب‌های آن بین چند کشور عربی از جمله اردن، مصر و عربستان تقسیم شده و تا مرزهای جنوب غربی اسرائیل کشیده شده، اعلام شود.

طبق آنچه شبکه ماهواره‌ای مکلمین اعلام کرده، قاهره هیچ تغییری را در این توافقنامه بدون موافقت تل‌آویو قبول نمی‌کند.

شکری نیز اعلام کرد، مصر هرگز با هیچ تغییری در توافقنامه بدون موافقت قبلی تل‌آویو موافقت نخواهد کرد. همچنین در این مکالمه تلفنی فاش شد که توافقنامه مذکور برای مرکز نظارتی چند تابعیتی در شبه جزیره سینا ارسال خواهد شد.

این فایل‌های صوتی مشخص کردند که مکالمه مذکور در زمانی انجام شده که مسئولان قضایی مصر در حال بررسی حق مالکیت دو جزیره تیران و صنافیر بودند و در نهایت نیز حکمی به نفع مصر صادر شد. در این فایل به نقل از شکری آمده است، حکم دادگاه هنوز اعلام نشده و منتظر نظر سه طرف یعنی شما، ما و آن‌ها (عربستان) است. سپس زمانی که دادگاه تمام شد، توافقنامه‌ای چندجانبه را به امضا خواهیم رساند و اقدامات لازم بعدی درباره اجرای این توافقنامه را به ارگانی چندجانبه ارجاع خواهیم داد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان