بازدید 15220

خرید ۵ کیلو اورانیوم ۲۰ درصد از روسیه

کد خبر: ۶۶۶۱۳۵
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۰ 11 February 2017
مجتبی ذوالنوری در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به موضوعات مطرح شده درباره ورود 5 کیلوگرم اورانیوم 20درصد به ایران، گفت: رأکتور تهران یک رأکتور تحقیقاتی محسوب شده که وظیفه تولید رادیوداروهای مورد نیاز 155مرکز پزشکی هسته ای را بر عهده دارد و این میزان تولید، حدود 900 هزار بیمار را پوشش می دهد.

 آخرین خرید سوخت 20 درصد پیش از برجام به سال 65 از آرژانتین بر می گردد

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: راکتور تحقیقاتی تهران با استفاده از اورانیوم 20 درصد فعال است، در دولت گذشته، محموله سوخت 20 درصد که در سال 65 ایران از آرژانتین خریداری کرد، به اتمام رسید و باید سوخت مورد نیاز را تأمین می کردیم، اما در آن دوران هیچ کشوری به هیچ روشی حاضر نشد که اورانیوم 20 درصد برای استفاده در راکتور تهران به ایران بفروشد.

 

مخالفت غرب با پیشنهادات ایران برای دریافت سوخت 20 درصد؛ از ارسال اورانیوم خام و 3.5 درصد تا پرداخت هزینه غنی سازی

وی گفت: در آن دوران ایران به شیوه های مختلف پیشنهادات خود را به کشورهای مربوطه برای تأمین سوخت 20 درصد ارائه کرد، در گام نخست ما به دنبال خرید سوخت 20 درصد بودیم که کشوری این مسئله را نپذیرفت، سپس ما پیشنهاد دادیم که ما اورانیوم خام و طبیعی را به کشورهای پیشرفته ارسال کنیم و آن ها با دریافت هزینه ای، سوخت 20 درصد به ایران تحویل دهند، که این موضوع نیز مورد قبول این کشورها قرار نگرفت.

ذوالنوری ادامه داد: یکی دیگر از پیشنهادات ما این بود که ما اورانیوم 3.5 درصد را ارسال کنیم و این کشورها با دریافت پول، سوخت 20 درصد به ایران تحویل دهند، که این مسئله نیز محقق نشد در نهایت این رویکرد کشورهای غربی موجب شد که ایران به صورت مستقلانه اقدام به تولید اورانیوم 20 درصد و صفحه های سوخت مربوطه کند و جمهوری اسلامی در آن دوران ذخایر زیادی از این سوخت را انباشت کرد.

 

ایران بر اساس برجام محموله 11 هزار کیلویی اورانیوم غنی شده خود را به روسیه تحویل داد

این نماینده مردم در مجلس دهم، درباره موضوعات مطرح شده مبنی بر اینکه ایران بر اساس برجام بخشی از اورانیوم 20 درصد خود را برای دریافت در مواقع ضروری به روسیه تحویل داده است، گفت: این بحث به هیچ درست نیست، زیرا ایران بر اساس برجام برای دریافت کیک زرد، محموله ای 11 هزار و 800 کیلو گرمی از اورانیوم غنی شده خود شامل اورانیوم3 درصد، 5 درصد و سوخت 20 درصد را به روسیه تحویل داد.

 

کشورهای غربی طبق توافق هسته ای مکلف به فروش سوخت 20 درصد به ایران هستند

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: بر اساس برجام، ایران باید سوخت 20 درصد مورد نیاز خود برای راکتور تهران را با نظارت آژانس از کشورهای مربوطه خریداری کند و آن ها نیز باید این سوخت را در اختیار ما بگذارند.

 

ایران 5 کیلو گرم اورانیوم 20 درصد از روسیه خریده است/تبادل 11 کیلو اورانیوم غنی شده با 230 تن کیک زرد

رئیس کمیته هسته ای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، ادامه داد: ورود 5 کیلوگرم اورانیوم 20درصد، هیچ ارتباطی با انتقال اورانیوم های مربوطه به روسیه ندارد، زیرا ما در ازای سوخت غنی شده ای که به روسیه دادیم، حدود 230 تن کیک زرد دریافت کردیم. بنا براین ایران، این سوخت 5 کیلوگرمی را از مسکو خریداری کرده است.

دستیار ویژه رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان، از ورود 5 کیلوگرم اورانیوم غنی شده 20 درصد به کشور همراه با محموله کیک زرد از روسیه خبر داد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل