بازدید 4275

افتتاحیه «ضدترامپ» جشنواره برلین

شصت‌وهفتمین جشنواره فیلم برلین ۲۰۱۷ در حالی افتتاح شد که جو ضدترامپ و فضای سیاسی در این مراسم موج می‌زد.
کد خبر: ۶۶۶۰۵۶
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۷ 11 February 2017
شصت‌وهفتمین جشنواره فیلم برلین ۲۰۱۷ در حالی افتتاح شد که جو ضدترامپ و فضای سیاسی در این مراسم موج می‌زد.

به گزارش ایسنا، «ورایتی» نوشت: شب افتتاحیه جشنواره فیلم برلین از همان ابتدا و پهن شدن فرش قرمز در دمای زیر صفر درجه، با کنایه‌ها و اشاره‌های سیاسی آغاز شد؛ «کلودیا راث» سیاستمدار حزب سبز و نایب‌رییس مجلس آلمان با لباسی مشکی‌رنگ که روی آن کلمه « Unpresidented»‌ نوشته شده بود، روی فرش آمد.

این کلمه یادآور غلط املایی «دونالد ترامپ» در یکی از توییت‌هایش بود که به اشتباه به جای « Unprecedented» (به معنای بی‌سابقه)،‌ این کلمه را نوشته بود و سوژه رسانه‌ها شد.

طی مراسم «آنکه انگلکه» کمدین آلمانی گفت که از میهمانان بین‌المللی سوالی دارد: «شما اینجا برای شرکت در جشنواره آمده‌اید؟ یا اینکه یک نفر دارد شما را از وطن‌تان دور می‌کند؟» این شوخی طعنه‌آمیز «انگلکه» که به قانون جدید «ترامپ» اشاره داشت، با خنده شدید حضار مواجه شد.

طبق قانون موقتی که رییس‌جمهور آمریکا وضع کرده، تبعه هفت کشور مسلمان ایران،‌ عراق، سوریه، لیبی، سودان، یمن و سومالی حتی با وجود داشتن کارت سبز هم اجازه ورود به خاک ایالات متحده آمریکا را ندارند.

این بازیگر سپس به داوران جشنواره خوش‌آمد گفت و اشاره کرد که «مریل استریپ» سال گذشته رییس هیات داوران این رویداد مهم سینمایی بوده است. «انگلکه» ادامه داد: «کار «استریپ» خوب بود، اما ما بعدا از طریق توییتر فهمیدیم که از کسی خوشمان آمده که "او را در هالیوود زیادی بزرگ کرده‌اند". دوباره او را اینجا نمی‌آوریم.»

این کنایه «انگلکه» برمی‌گردد به پاسخ توییتری «ترامپ» به اعتراض‌های «مریل استریپ»، که رییس‌جمهور آمریکا در آن بازیگر برنده اسکار را فردی خوانده بود که در هالیوود زیادی بزرگش کرده‌اند.

از دیگر شوخی‌های سیاسی این هنرپیشه آلمانی، اشاره به فیلم «تونی اردمان» بود که گفت: «این فیلم درباره مرد مسنی با موهای عجیب و غریب است که رابطه مشکل‌داری با دخترش دارد؛ ‌درست همان که آمریکا عاشقش است.»

پس از آن،‌ «مونیکا گروترز» مسئول فرهنگ و رسانه آلمانی و «میشل مولر» شهردار برلین درباره صنعت داخلی فیلم صحبت کردند. «گروترز» به نقل قولی از «جان اف. کندی» رییس‌جمهور اسبق آمریکا که گفته بود «ایش بین برلینر» (من برلینی هستم)، اشاره کرد و به مهمانان خارجی خوش‌آمد گفت. او همچنین گفت که برلین همیشه به یاد «کندی» است.

«مولر» در ادامه اظهار کرد: «پس از سقوط دیوار برلین، ما گفتیم دیگر هرگز اجازه نمی‌دهیم دیواری مردم را از هم جدا کند. حالا بیش از همیشه این را می‌گوییم.»

امسال فیلم‌هایی با تم سیاسی بخش قابل توجهی از آثار فستیوال برلین را به خود اختصاص داده‌اند، ‌فیلم‌هایی که یا به زندگی مهاجران و بی‌خانمان‌ها پرداخته‌اند و یا به روی کار آمدن افراط‌گرایان حزب‌ راست. حتی فیلم «جنگو» که آغازگر جشنواره امسال بود، هم موضوعی سیاسی داشت. فیلم «اتین کومار» داستان زندگی «جنگو راین‌هارت» گیتاریست و آهنگساز بلژیکی را روایت می‌کند که جزو اقلیت‌هاست و در زمان جنگ جهانی دوم از دست نیروهای نازی به فرانسه می‌گریزد. «جنگو راینهارت» از نخستین نوازندگان اروپایی موسیقی جاز و یکی از مهم‌ترین نوازندگان گیتار جاز بود و فیلم «جنگو» نیز به روایت فصلی از زندگی پرحادثه و دردناک این هنرمند می‌پردازد.

در این دوره «پل ورهوفن» کارگردان سرشناس هلندی که امسال با فیلم «او» بازگشت موفقی به سینما داشت و توانست جایزه «گلدن گلوب» بهترین فیلم خارجی سال را نیز از آن خود کند، رییس هیات داوران جشنواره برلین است. شش سینماگر شامل سه زن و سه مرد نیز اعضای هیات‌داوران بخش رقابتی جشنواره برلین را تشکیل می‌دهند که همگی سابقه حضور موفق در برلیناله را دارند.

«مگی جیلنهال» بازیگر معروف آمریکایی، «دورا بوشوشا» تهیه‌کننده تونسی، «اولافور الیاسن» عکاس، نقاش و مجسمه‌ساز ایسلندی، «یولیا ینچ» بازیگر آلمانی، «دیه‌گو لونا» بازیگر و کارگردان مکزیکی و «وانگ کوانان» کارگردان و فیلمنامه‌نویس چینی، شش سینماگری هستند که «پل ورهوفن» را برای انتخاب برندگان خرس طلا و خرس نقره‌ای در بخش رقابتی یاری خواهند داد.

امسال ۱۸ فیلم از کشورهای مختلف جهان چون آلمان، آمریکا، فرانسه، چین، مجارستان، کره جنوبی، اتریش و فنلاند برای تصاحب خرس طلا، مهمترین جایزه جشنواره رقابت می‌کنند.

سینمای ایران امسال نماینده‌ای در بخش رقابتی و اصلی جشنواره برلین ندارد و فیلم «تمارض» به کارگرانی «عبد آبست» که در بخش «فورم» جشنواره پذیرفته شده، تنها فیلم ایرانی حاضر در بخش‌های گوناگون این رویداد سینمایی است.
 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان
آخرین اخبار