بازدید 15029

کسبه خواهان بازنگری در قانون سرقفلی

کد خبر: ۶۶۶۰۵۲
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۱ 11 February 2017
بسیاری از کسبه با انتقاد از قانون سرقفلی که قدمتش به حدود 50 سال پیش باز می گردد خواهان بازنگری و بازبینی های آن هستند.

به گزارش جام جم آنلاین، با وجود تغییراتی که سال 76 در قانون سرقفلی ایجاد شد اما همچنان بسیاری از کسبه براین باورند که قانون سرقفلی مشکلات زیادی را ایجاد کرده نیاز به بازبینی و اصلاح دارد .

محمد عظیمی یکی از فروشندگان لوازم خانگی در گفت و گو با جام جم آنلاین با اشاره به اینکه بسیاری از مالکان از قانون سرقفلی سوء استفاده های بی مورد می کنند گفت: در مورد مشکلات بوجود آمده اگر به دادگاه مراجعه شود، متاسفانه با قوانین موجود همیشه حق را به مالک می دهند و قانون سرقفلی که همان قانون موجر و مستاجر است نیاز به تجدید نظر دارد.

وی اظهار داشت: در حال حاضر بسیاری از واحدها نیاز به بازسازی و ایمن سازی دارند اما به دلیل قانون قدیمی صاحبان سرقفلی اجازه نوسازی و ایمن سازی واحد خود را ندارد و حتی اگر بخواهند سرویس بهداشتی ایجاد کنند باید از مالک اجازه بگیرند.

یکی دیگر از کسبه شاغل در تهران نیز به جام جم آنلاین گفت: این چه قانونی است که موقع خرید به ارزش خود ملک باید پول بدهید اما مالکش نباشید و مالک به هر بهانه ای برای گرفتن اجاره بهای بیشتر هر بار ما را به دادگاه می کشاند و اجاره ملک را دو یا سه برابر می کند.

این مغازه دار در ادامه تصریح کرد: سرقفلی دار حق عوض کردن صنف خود را ندارد و حتی اگر زمانی پیر یا فرتوت شود فرزندان آن فرد نمی توانند شغل پدر را ادامه دهند و باید باز هم از مالک اجازه بگیرند.

محمد حسین برخوردار عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران نیز در این باره اظهار داشت : سرقفلی به ایجاد فضای کسب و کار و شناساندن آن به مردم و اهالی یک محل اطلاق می‌شود و موضوع فروش سرقفلی‌ها توسط مالکان در بعضی کشورها وجود دارد و در بعضی دیگر از کشورها چنین چیزی نیست و مالکیت همراه با سرقفلی واگذار می‌شود.

وی با بیان اینکه باید در زمینه قوانین مربوط به واگذاری سرقفلی‌ها اصلاحاتی صورت بگیرد،گفت : اگر به قوانین وزارت اقتصاد و دارایی مراجعه کنیم در آنجا گفته شده باید از سرقفلی‌ها مالیات گرفته شود ، البته اگر بتوان قانون مربوط به سرقفلی‌ها را اصلاح کرد تبعات منفی آن هم کمتر خواهد شد. یعنی واگذاری به شکلی انجام شود که به غیر از واگذاری سرقفلی، همزمان مالکیت هم واگذار شود تا دیگر شاهد مسائلی مثل آنچه برای کسبه پلاسکو پیش آمد، نباشیم.

برخوردار با اشاره به حادثه پلاسکو گفت: بعد از آتش سوزی کسبه آنجا ادعای خسارت مالی کردند اما در پاسخ به آن ها گفته شد شما صاحب ملک نیستید و فقط سرقفلی دارید که این موضوع برای کسبه پلاسکو مشکلاتی رابوجود آورده است. برای همین بنیاد مستضعفان عنوان کرد ظرف کمتر از دو سال این مسئله را حل می کند. اما این موضوع برای جایی مثل بنیاد امکان پذیر بوده و ممکن است برای نهادها یا اشخاص دیگر امکان پذیر نباشد و امکان پرداخت خسارت ها وجود نداشته باشد.

رییس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی نیز با انتقاد از قانون سرقفلی گفت : خریدار سرقفلی به واسطه این قانون تا آخر عمر مستاجر مالک باقی خواهد ماند و برای کوچک‌ترین تغییری در مغازه مانند تغییر دکوراسیون یا حتی کوبیدن یک میخ به دیوار، نیازمند اجازه مالک است. در صورتی که هنگام خرید ماشین یا آپارتمان یک بار پول پرداخت معامله نهایی می‌شود اما در خرید و فروش مغازه علاوه بر پرداخت ارزش ملک همچنان خریدار، مستاجر باقی خواهد ماند.

یوسف خانی درباره مشکلات ایجاد شده توسط این قانون ، گفت: این قانون ضمن ایجاد اختلافات بسیار بین مالک و مستاجر ، وقت زیادی را از دادگاه‌ها اشغال می کند.

وی در رابطه با پیشنهاد نایب‌رئیس اتاق اصناف مبنی بر اینکه قانونی تصویب شود که در صورت تمایل خریدار، مالک مجبور باشد علاوه بر انتقال سرقفلی ملکیت را نیز واگذار کند، گفت: در این صورت امکان دونرخی شدن قیمت سرقفلی و ملکیت وجود خواهد داشت. به این صورت که مالکان بزرگ هنگام خرید و فروش، قیمتی را برای سرقفلی خواهند گذاشت و قیمتی بسیار بالاتر برای خرید ملک، تا خریدار نتواند علاوه بر سرقفلی، ملک را نیز بخرد.

وی ضمن تاکید بر اینکه این قانون به طور کلی باید حذف شود، درباره محدودیت‌های حقوقی که برای مستاجر در صورت خرید سرقفلی به وجود خواهد آمد، گفت: مستاجر مشکلی از بابت بیمه کردن مغازه و فروشندگانش نخواهد داشت اما در صورت تغییر شغل باید اجازه صاحب ملک را داشته باشد. در غیر این صورت با شکایت مالک امکان پس گرفتن مغازه وجود دارد.

رییس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی با بیان اینکه اکنون تمایل به خرید سرقفلی بسیار کمتر شده است، ادامه داد: با افزایش آگاهی مردم، اکنون خریداران بدون انتقال ملکیت، تمایل به خرید مغازه ندارند و باید همین روند ادامه پیدا کند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۲۲
"رییس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی با بیان اینکه اکنون تمایل به خرید سرقفلی بسیار کمتر شده است، ادامه داد: با افزایش آگاهی مردم، اکنون خریداران بدون انتقال ملکیت، تمایل به خرید مغازه ندارند و باید همین روند ادامه پیدا کند."
بله قضيه حل شد ممنونيم
راه حلش ساده است سرقفلی نخر بگو ملکش را می خرم . طمع می کنید کلاه سرتان می رود.
سرقفلی =ملکیت باید باشدچون زمان واگذاری کل پول را صاحب ملک گرفته وچون درزمان قدیم امکان تفکیک نبود سر قفلی را ایجاد کردند واجاره =قانون مالک ومستاجر
آقای مساجر ببخشید که تمایل به قانون اصلاحات ارضی دارید که معتقدید متصرف به مرور زمان مالک شود.فرق بین مالک و مستاجر را فراموش کرده اید
ظاهرا هیچ اطلاعات حقوقی ندارید و پیشنهاد اصلاح قانون می دهید.
بله این قانون مشکل داره اصلا چرا باید یک نفر که جایی رو اجاره کرده بوده صاحب بشه؟ بعد هم بلن نشه ؟ بعد تازه بخواد صنفش رو هم عوض کنه؟ برادر من شما به بهانه حق پیشه و سابقه ملک مردم رو صاحب شدی حالا با چه اجازه ای می خوای صنفت رو عوض کنی؟ کلا این قانون باید لغو بشه هر کس جایی رو اجاره کرد مستاجره هر کس هم خرید مالک.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۳
برادر شما دارید اشتباه میزنید
صحبت "سرقفلی" هستش نه "حق کسب و پیشه
اونی که شما میگین اجاره کرده نشسته تخلیه نمیکنه حق کسب و پیشه هست
برای سرقفلی یه گونی پول دادن مغازه خریدن و مالک دست بردار نیست
خخخخخخ
امیر خان
ما دو نوع سرقفلی داریم . یکی اینکه شما میگی
یکی اینکه طرف اول کار کلا میخره سرقفلی رو . مبلغش هم در حد ملک هست
که هر دو تای این مدل سرقفلی ها خیلی مسخره و پر دردسر هست
زمان قدیم چون امکان تفکیک نبود سرقفلی میدادن که مبلغش کمتراز پول ملک نمیشد ولی الان این امکان هست وباید قانون مالک ومستاجر اجرا بشه ولی برای قدیمیها تسهیلاتی درنظر گرفت که مشگلشون حل بشه
اینکه گلایه و ناراحتی چند نفر رو نقل قول می کنید راهکار نیست لااقل با چند قانون دان یا نمایندگان مجلس در کمیسیون های مرتبط در این خصوص مصاحبه می کردید
یکی از مزخرف ترین قوانین کسب و کار که فقط و فقط در ایران وجود دارد پولدارها همیشه پولدارتر و فقیرها همیشه فقیرتر.....
مسئله پلاسکو که به یک پازل تبدیل شده. سرقفلی ذارا هشتاد درصدشون مغازه ها رو اجاره دادن و حالا موقعیت مستاجراشون و سرقفلی ذارها روی هواست. به نظر خوبه که تابناک در این مورد یه بررسی بکنه.
متاسفانه در ایران با ازدیاد و بعضا تعارض قوانین روبرو هستیم. قوانین ناکارامد و به روز نشده و بی اثر هستند. قوانین شفاف نیستند و در دسترس همگان نبوده و پیوسته در حال تغییر هستند جوری که همگان اطلاع ندارند مانند قوانین مالیات بیمه خدمات درمانی قوانین کار
قوانین کار ما همچنان پر از ایراد هستند 44 ساعت در خیلی نقاط دنیا بیش از حد شناخته شده دستمزد و حقوق غیرمنصفانست بیمه بیکاری و عمر
قوانین جزایی و کیفری مبهم و غیرشفاف است
برای قوانین دنیای مجازی تنها چند بند کلی در قانون وجود داره
مجتمع های قضایی با یک ناکارامدی و تاخیر و حجم سنگین اتلاف وقت و بوروکراسی روبرو هستند
قوانین شهرداری هم بدتر بسیاری از زمین ها و سندهای ملکیت در شهرهای کوچک و روستاها نامعلوم و مبهم است هیچ طرح توسعه شهری مشخص نیست افراد امکان بهره برداری از زمین خود را ندارند و هزینه های سنگین شهرداری ها مطالبه می کنند
قوانین سازه ها و نظام مهندسی نظام پزشکی ناقص و قدیمی است
همین ها سبب میشود جامعه فانون گریز شود ضمنا اجرای قانون گزینشی است و رانت و پارتی و رشوه هم فراوان وجود دارد در دستگا ها
فرض کنید که این قانون را لغو کنند.ازاین به بعد ملک را اجاره میدهند و همان پول سر قفلی را میگیرند.
البته کسبه نیز از بالا رفتن مبلغ سر قفلی محل کسبشان تا حال حاضر خیلی خوشحال بوده اند
یکجا که نمیتونه دو تا مالک داشته باشه .... مسخره است. سرقفلی باید حذف بشه. حق کسب و پیشه ! قانون قدیمی و منسوخ معلومه مشکلسازه .
واژه نامانوس سرقفلی در جامعه تجاری تبدیل به یک کابوس شده است. هم توان و عمر کسبه را تحت الشعاع خود قرار داده و هم در دستگاه قضایی مشکل آفرین گردیده است. اینهمه عواقب ناگوار ناشی از بروز نشدن قوانین حکومتی است که به شدت نیازمند روزآمد شدن و کارا گردیدن دارد.
بدیهی است در یک سیستم و نظام عدالت محور که رویکرد اجتناب از تضییع حقوق شهروندی آحاد جامعه را به عنوان دغدغه خود در پیش گرفته باشد, هرگز به خطر افتادن منافع افراد را تحمل نخواهد نمود.
بنظر نمی رسد مالکیت عین منافع ملکی که به فردی واگذار شده باشد(مستاجر) بتواند بدون تقابل و تعارض با منافع مالک آن ملک, به سرانجام میارکی برسد, بویژه آنکه در قوانین کربوط به موجر و مستاجر (املاک تجاری), راه نظر داشتن مالک به ملکی که سالیان پیش حق و حقوق خود را از خریدار سرقفلی آن گرفته همواره باز بوده و اکنون میز چنین است.
بعبارت دیگر قانونگذار به جهت حفظ منافع تاچیز مالک از محل مالکیت زمین ملکی که قانونا منافع آن در اختیار خریدار سرقفلی(که بطور نسنجیده ای کماکان او را مستاجر می شناسد) قرار داده شده, حق و حقوق صاحب سرقفلی را لکدمال نموده بطوریکه نتواند پس از چند ده سال مستقل از اراده مالک برای واحد کسبی خود کوچکترین تصمیمی بگیرد.
چنین وضعیتی, فرجام نامبارکی خواهد بود برای کسبه و صتوفی که خود را زیر یوغ مالکین طماع و دنیادوست, بدون پشتوانه قوانین حمایتی حکومتی و قضایی احساس نمایند, بویژه مستاجرین قدیمی که سرقفلی ملک خود را 40 - 50 سال پیش بطور قاتونی و رسمی خریداری نموده و اکنون گرفتار نفسانیت مادی و ظلم مالکین و وراث آنها قرار گرفته اند.
پیشنهاد می شود به هر ترتیبی که نظام قانونگذاری و قضایی کشور اقتضاء می نماید و با استفاده از تجربیات فراوان محاکم قضایی و وکلای رسمی و کانون وکلا, به تدوین مقررات جدید و یا انجام اصلاحات ضروری در قوانین موجر و مستاجر موجود پرداخته شود.
ضزورت دارد, پیگیری های صنفی و بویژه رسانه ای در این ارتباط صورت پذیرد. البته سایت محترم تابناک که چنین مقوله مهمی را طرح موضوع نموده, علاوه بر قدردانی ویژه, از اولویت خاصی در این مهم برخوردار است.
یکی از مسخره ترین قوانین جهان همین قانون سرقفلی است
ظاهرا مشکل آنان با اجازه از مالک است. بفرمایید چطور می توانید برای یک مغازه با سرقفلی 500 میلیون تومان فقط ماهی 150 هزار تومان اجاره بدهید؟ اتفاقا من هم موافقم که قانون تغییر کند. اجاره بهای واحدها تجاری سرقفلی باید واقعی شود.
آخه این چه کاریه شما می کنید. وقتی قراره به اندازه ارزش ملک واسه سرقفلی پول بدید، خوب یه دفعه مغازه رو بخرید و خیالتون راحت بشه.
مالكاني كه قبل از قانون مالك و مستأجر سال 56 مغازه هاي خود را به قيمت ناچيز اجاره داده بودند الان همه بدبخت شده اند. من مغازه اي را در شهرستان سراغ دارم كه حق كسب و پيشه آن يك ميليارد تومان است ولي اجاره ماهيانه آن 20 هزارتومان!!! . اگر مالك سراغ اين اجاره بهاي ناچيز برود ميگويند كاسه گدايي دستش گرفته اگر سراغي از اجاره نگيرد و بيخيال شود كه مستأجر كل ملك يا مغازه را ارث پدري خود ميداند.
ضمن اينكه اگر مستأجر بخواهد تغيير كاربري بدهد و مالك رضايت نداشته باشد به راحتي ميتواند به دادگاه مراجعه كرده و مجوز تغيير شغل را از دادگاه بگيرد و دادگاهها براي مالك تره هم خرد نميكنند.
اين موضوع سرقفلي و حق كسب و پيشه كلاف سردرگمي است كه حالا حالا اميدي به بهبود آن نيست چراكه دو طرف درگير دارد كه يكي بسيار منتفع و ديگري بسيار متضرر است.
کلاً چیزی به نام سر قفلی مسخره ترین چیزی است که داد و ستد می شود .
یک ملک و دو تا مالک است . و در عین حال هیچ کدام هم حقوق مالک را ندارند . خریدار بعد پنجاه سال از ساخت بنا بدون اجازه فروشنده نموتونه یه میخ به دیوار بزنه و باید اجازه بگیره . فروشنده هم یک روز بعد از معامله بجز چندرغاز اجاره دیگه هیچ حقی از مغازه برایش متصور نیست . تازه بعد از فوت هر کدام هم مشکلات زیادی گریبانگیر ورثه می شود .
واقعاً موندم که اصلاً سر قفلی یعنی چه و چه مزیتی داره که تا حالا موندگار بوده .
چی میشه اگه فروشنده بفروشه خریدار هم بخره و سند هم تغییر نام داده بشه والسلام . نمی دونم چرا دور سری که درد نمیکند هی دستمال می بندند .
دو باب مغازه در دو راهی قپان در سال قبل از 1350اجاره داده شده بدون اخذ ودریافت سرقفلی وفقط اجاره بوده است هنوز که هنوزه مالک نمی تواند مستاجررا از مغازه اش خارج کند قانون میگوید سرقفلی ایجاد شده است و دست مالک جایی بند نیست واجاره ای که پرداخت میشود ناچیز واندک هست وبرای مالک نیز مزایای اقتصادی ندارد که مغازه را تعمیر یا نوسازی نماید
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی